Klapscheider als HS

Mag een klapscheider met mespatronen 3 x 250A als HS gebruikt worden?
Ik kom dit tegen in een nieuw geplaatste PV installatie. Zowel in de hoofdverdeler als in de verdeler van de PV installatie is een klapscheider toegpast. Op deze manier is schakelen onder vollast (ca. 200A per fase) m.i. niet veilig. Tevens wordt de nul niet op deze manier niet geschakeld. Voor zover ik weet moet in een verdeelinrichting een HS aanwezig zijn die door een leek te bedienen is?

Ik kan e.e.a. in de norm niet direct terugvinden.

GJ_

Moderator

Op 19 februari 2018 19:35:08 schreef visjess: Ik kan e.e.a. in de norm niet direct terugvinden.

Ook niet in het hoofdstuk over gezond verstand? ;-)

Tja op dat hoofdstuk heb ik de betreffende installateur vd zonnepanelen gewezen en volgens hem was het geen probleem deze klapscheider te gebruiken bij 200A per fase... Ik heb hem geadviseerd om een van z'n monteurs te vragen of deze dat voor hem wilde doen.

Uiteraard wil hij graag de normtekst hebben waarin staat dat dit niet is toegestaan.

Je moet niet de normtekst hebben, maar de specs van de scheider.
In de laagspanningsnetten is het soms onvermijdelijk om zo'n scheider onder belasting te trekken. Maar de monteur die dat doet draagt dan handschoenen en een gelaatsscherm. Of hij bindt een touw aan het handvat, gaat 5 meter verderop staan en trekt het ding dan met een ruk open.

mvdk

Golden Member

Het is toch zo verwoord dat in een installatie al de componenten aanwezig moeten zijn om de betreffende installatie veilig te bedrijven?
Ik herinner me iets van een collega die een bepaald meetinstrument onder spanning gebruikte. Daar was het instrument, een wheatstone afgeleide, niet voor bedoeld. Ik heb toen de leverancier gebeld, en mijn collega verteld wat de leverancier van zijn werkwijze vond.
Zijn er in dit geval, met die klapscheider, mensen in de organisatie met een aanwijzing? Is er een IV'er?
Als de installatie bediend moet worden door mensen die in een gezagsrelatie werken, ook al zijn het vrijwilligers, dan geldt de arbowet. En die verwijst naar normen.

Op 19 februari 2018 20:43:31 schreef KlaasZ:
Je moet niet de normtekst hebben, maar de specs van de scheider.
In de laagspanningsnetten is het soms onvermijdelijk om zo'n scheider onder belasting te trekken. Maar de monteur die dat doet draagt dan handschoenen en een gelaatsscherm. Of hij bindt een touw aan het handvat, gaat 5 meter verderop staan en trekt het ding dan met een ruk open.

Hoezo is dit onvermijdelijk? Je kan net zo makkelijk (beter) een hoofdschakelaar plaatsen. Dan is deze ook door een leek te bedienen.
Ik snap de achterliggende gedachte niet dat men aan weerszijde van de kabel klapscheiders plaatst ipv een klapscheider in de hoofdverdeelinrixchting en een hoofdschakelaar in de verdelr van de PV installatie. Of zie ik iets over het hoofd?

je hebt ook hoofdschakelaars met zekeringen erin, dat er 250A patronen aan beide kanten zitten snap ik hier wel, dat is omdat het zonnepanelen zijn, aan beide kanten kan dat vermogen worden geleverd met een beschadiging van de kabel.

evengoed mag een dergelijke scheider niet als schakelaar worden gebruikt, onder last is het niet veilig om zo'n ding te bedienen.

normaal zit er dan ook een hoofdschakelaar achter die patronen, welke je eerst dient te schakelen met een zekering vervangen of werken aan de achterliggende installatie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Ongelofelijk hoe weinig een mensenleven redden kost
https://www.elektramat.nl/31103-mg-ins250-200a-4p-lastscheid/

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 19 februari 2018 22:47:40 (16%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 19 februari 2018 22:25:17 schreef visjess:
Hoezo is dit onvermijdelijk? Je kan net zo makkelijk (beter) een hoofdschakelaar plaatsen. Dan is deze ook door een leek te bedienen.

In de laagspanningsverdeelkasten van de elektriciteitsbedrijven zitten vanwege ruimtegebrek geen (hoofd)schakelaars. En leken mogen daar helemaal niet aan komen.
De situatie die ik beschreef is ook geen dagelijkse praktijk. Het zijn uitzonderingen als er geen mogelijkheid is om op een andere manier af te schakelen.

Maar nogmaals, kijk eerst eens wat het datablad van de betreffende scheider zegt. Misschien is het een speciale uitvoering die geschikt is om onder vollast te openen.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op maandag 19 februari 2018 22:52:02 (13%)

dat zal niet heel snel zijn met die dingen, de lippen van de mespatronen zijn onderdeel van de scheider, en daar kun je als fabrikant geen rekening mee houden, de metaalsoort van de lippen bepaalt de vlamboog deels met onderbreken onder vollast.

een hoofdschakelaar zonder knop is ook een punt op het rapport met een 3140 keuring, alsmede een hoofdschakelaar die de nul niet schakelt, wat die mes klapscheider dus is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Weet dat de meeste sma PV omvormers een scheider aan de panelen kant hebben.
Eerst die vewijderen en dan pas de mespatronen trekken ?

Zou ook zeker in de specs opzoeken of deze scheider als lastschakelaar gebruikt mag worden !

Op 20 februari 2018 07:04:13 schreef HD13:
Weet dat de meeste sma PV omvormers een scheider aan de panelen kant hebben.
Eerst die vewijderen en dan pas de mespatronen trekken ?

Zou ook zeker in de specs opzoeken of deze scheider als lastschakelaar gebruikt mag worden !

De betreffende klapscheider kan volgens de fabrikant onder last schakelen. Maar volgens mij is een vlamboog onvermijdelijk.

Het argument dat ik gebruikt heb om er wat van te zeggen is deze en het feit dat deze niet 4 poliug geschakeld wordt. Echter in een TN systeem mag je ook 3-polig schakelen. Deze leverancier gaat puur op de regels ik kan met de norm niet direct hardmaken dat de gebruikte constructie niet is toegestaan. Alleen het argument dat het niet veilig is, is blijkbaar niet genoeg. Dat er een hoofdschakelaar met knop (die door een ieder is te bedienen) aanwezig moet zijn, waar staat dat?

GJ_

Moderator

Op 19 februari 2018 21:41:40 schreef mvdk:....dan geldt de arbowet. En die verwijst naar normen.

Dat maakt die norm nog geen wet, of zelfs maar verplicht.

De NEN1010 word in de contracten vernoemd, dat geeft een verplichting. Hier over zeggen de deskundigen:

AC-zijdig moet er gescheiden kunnen worden (=spanningsloos maken). Dat betekent dat alle actieve geleiders, dus fase(n) en nul moeten kunnen worden verbroken. Deze scheider moet goed bereikbaar zijn voor noodsituaties, onderhoud en inspectie. Op zich voldoet een automaat, die alle actieve geleiders scheidt, als (last)scheider.

Niet echt glashelder, op die nul na. Er zijn genoeg mespatroonlastscheiders, dat is niks speciaals, maar die schakelen nooit de nul.

Overigens ben ik verre van deskundig op dit gebied. Ik ben geen installateur en heb niet bijzonder veel interesse in dit soort installaties.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een hoofdschakelaar moet minimaal een lastschakelaar zijn, dus onder last kunnne en mogen schakelen, dat is een klapscheider in mijn ogen niet.
En dan de nul, misschien zijn ze er wel 4polige klapscheiders......

Een hoofdschakelaar moet duidelijk herkenbaar zijn, afschakelbaar voor iedereen (ook leken) zonder poespas, en gereedschap, en moet dwangmatig schakelende kontakten hebben, en moet alle aktieve geleiders afschakelen (behalve de PEN leiding)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Een scheider is GEEN hoofdschakelaar, net als wat Toet zegt.Er dient EERST te worden afgeschakeld,met een SCHAKELAAR,en DAN pas de zekeringen trekken.De meeste scheiders houden er niet van dat er onder belasting
mee geschakeld word..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 20 februari 2018 09:08:45 schreef Toeternietoe:
Een hoofdschakelaar moet minimaal een lastschakelaar zijn, dus onder last kunnne en mogen schakelen, dat is een klapscheider in mijn ogen niet.

Vind ik ook niet maar ze worden toch "mespatroonlastscheider" genoemd.

mel

Golden Member

Op 20 februari 2018 09:30:32 schreef GJ_:
[...]Vind ik ook niet maar ze worden toch "mespatroonlastscheider" genoemd.

Lastscheider , ja.. Geen hoofdschakelaar..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Voor mij heb je gelijk hoor. Ik heb zelfs nog nooit half overwogen om een "mespatroonlastscheider" als schakelaar te gebruiken. Ik zou als aannemer deze hele discussie ook niet willen.

een kleine bouwkast heeft hier tegenwoordig verplicht een mespatroonlastscheider. de kast zelf heeft een hoofdschakelaar, meestal buitenop de kast met slot afsluitbaar. de oude kasten met 3x DII of DIII houders heb ik om moeten bouwen, was blijkbaar veranderd bij de netbeheerder.

waar rook was, werkt nu iets niet meer