kenwood r 2000

hallo beste mensen.

Ik heb hier een kenwood r2000 staan die ontvangt prima op de kern van de antenne,maar zodra de massa er bij komt valt alles weg.en dit is op alle banden hetzelfde probleem.
Ook geprobeerd de antenne aan te sluiten achter het band filter op L36 maar ook op dit punt het zelfde probleem.
Waar moet ik dit zoeken of wie weet wat er aan de hand is.

TinusTech

Golden Member

'de kern van de antenne'????
Wat voor antenne gebruik je en hoe sluit je e.e.a. precies aan?

ik denk aan de volgende mogelijkheden .
1 antenne is defect en geeft sluiting tussen mantel en kern van de coax
2 antenne is geheel niet geschikt voor de hf banden .
3 antennen is wel geschikt voor hf banden maar niet goed 1:1 afgesteld en geeft daar door dus ook een hoge swr
denk er wel om , een hoge swr kan je tx beschadigen bij het zenden .

Probeer eens een stuk draad welke binnenshuis is opgehangen, wanneer dit wel werkt is er een defect aan de buiten antenne.
@Klaasy deR2000 van kenwood is een ontvanger, de eindtrap is dus niet op te blazen, omdat die er niet in zit.

Bij een te korte draad antenne is het nornaal dat wanneer de mantel van de coaxiabele kabel naar de ontvanger wordt aangesloten de ontvangst minder wordt.
Dat betekend dat de antenne niet goed is aangesloten op de impedantie van de coaxiale kabel, daartussen moet nog een ringkern transformatortje van 1 op 9.

[Bericht gewijzigd door Martin V op maandag 19 februari 2018 22:36:23 (40%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Buiten antenne is niet defect.
Getest met een cb antenne en dan ontvangen op 27 mc band.(aan een cb radio is die goed en 1 op 1)
Middengolf getest met een mini whip antenne en die werkt op een andere tuner perfect.sluit ik hem aan op de r2000 dan bij kern op ingang van de pl connector ontvangst goed sluit ik massa er vij aan dan alles weg.
Dit ook op de andere antenne ingangen hetzelfde probleem.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Voor een CB-antenne is het normaal dat er sluiting is tussen kern en buitenmantel. Zo'n antenne werkt alleen op de CB-band.

Dit is de antenneaansluiting van de R-2000:
Probeer eens het tussenkabeltje los te nemen, en direct op connector 32 aan te sluiten?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 19 februari 2018 23:20:11 schreef Frederick E. Terman:
Voor een CB-antenne is het normaal dat er sluiting is tussen kern en buitenmantel. Zo'n antenne werkt alleen op de CB-band.

Dit is de antenneaansluiting van de R-2000:
Probeer eens het tussenkabeltje los te nemen, en direct op connector 32 aan te sluiten?
[bijlage]

@frederick.
Dit heb ik ook al geprobeerd maar hier hetzelfde probleem.Ik dacht eerst ook dat het d57 wel eens kon doen.ook t1 is niet het probleem.Dat een cb antenne sluiting meet kern naar mantel weet ik maar zou het dan toch moeten doen op de 27mc band.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, daar wel natuurlijk; daar heb je gelijk in.

Dat wordt een zoekplaatje! Enige kans dat je iets met een signaalgenerator kunt checken? Lenen, of op de club meten?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb wel een scoop freq counter multimeter.schema service manual.
Maar kom even niet verder.schakel diodes zijn ook allemaal goed die al nagemeten.

Ik zou wel benieuwd zijn of de spanningen op Q1 correct zijn. Die staan er bij in het schema. Als Q1 defect is, weet ik niet of het door jou beschreven euvel optreedt. Maar er zou vast nog wel *wat* ontvangst zijn. Je vertelt niet hoe goed de ontvangst is met alleen die "middenkern" aangesloten. Alleen dat het "prima" is. Is dat wel waar?

Schimanski

Golden Member

Hoeveel Ohm meet je met een multimeter tussen aansluiting 1 van connector 32 en massa?

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Dat hangt natuurlijk af van de stand van S1. En het moet NUL zijn met het tussenkabeltje aangesloten.

Op 19 februari 2018 22:28:17 schreef Martin V:
@Klaasy deR2000 van kenwood is een ontvanger, de eindtrap is dus niet op te blazen, omdat die er niet in zit.

helemaal gelijk wist het zelf ook wel als ik ff beter en rustiger had gelezen

Schimanski

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op dinsdag 20 februari 2018 17:30:19 (99%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 20 februari 2018 11:59:55 schreef tin.soldier:
Ik zou wel benieuwd zijn of de spanningen op Q1 correct zijn. Die staan er bij in het schema.

Spanningen q1 kloppen.

Als Q1 defect is, weet ik niet of het door jou beschreven euvel optreedt. Maar er zou vast nog wel *wat* ontvangst zijn. Je vertelt niet hoe goed de ontvangst is met alleen die "middenkern" aangesloten.

Hoe goed alles ontvangt kan ik niet exact zeggen,hij ontvangt en de spanningen q1 q2 q3 en buffer kloppen wel.

Alleen dat het "prima" is. Is dat wel waar?

Op 20 februari 2018 16:30:07 schreef tin.soldier:
Dat hangt natuurlijk af van de stand van S1. En het moet NUL zijn met het tussenkabeltje aangesloten.

Staat op 0 standen 10 2013 db werken ook en word signaal uiteraard zwakker.

Dat is natuurlijk geen meten zoals Schimanski je aanraadt. Maar goed, het lijkt hier wel in orde te zijn..
Dan zou ik het antennesignaal via een piepklein c'tje ná Q1 "injecteren". Kun je nu wel de massa bij-aansluiten zonder de ontvangst totaal te verliezen?

fred101

Golden Member

Meetzender aansluiten en dan met de scoop het signaal volgen (liefst een lage frequentie (3,6 MHz ofzo) en een 10x probe gebruiken. Daarmee zou je het zo moeten kunnen vinden.

Met 50 ohm coax goed aangesloten sluit je blijkbaar het signaal min of meer kort.

Misschien vormt de zelfinductie van de kern een resonantie met een slecht onderdeel waardoor de ingang hoogohmig wordt ipv kortgesloten.

Belangrijk bij fout-zoeken is dat je weet hoe/wanneer het gebeurd is. Bij een ontvanger kan iets vanzelf van binnen uit kapot gaan maar het kan ook externe oorzaak hebben (via voeding als deze extern is of via de antenne, bv static/onweer))

En het nachtmerrie scenario: je hebt hem defect gekocht. Dan kan de fout van alles zijn. bv man-made, een partsdonor voor diverse anderen ontvangers, verkeerde onderdelen, compleet verkeerd afgeregeld, onweer/static, verkeerd op voeding aangesloten etc, etc ik kwam ooit een (fleabay) meetapparaat tegen waar een hele kabelboom en alle firmware was verdwenen. Dan wordt het fout-zoeken voor gevorderden.

Ik zou het eerste aan T1 denken. Hoe heb je die getest ? (dat is goed te doen als je tenminste weet hoe, spoiler alert, dat lukt niet met een multimeter ;-) Ik heb daar een video over gemaakt, is een smps trafotje maar het is bruikbaar voor alle trafos

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 20 februari 2018 15:17:59 schreef Schimanski:
Hoeveel Ohm meet je met een multimeter tussen aansluiting 1 van connector 32 en massa?

meet ik 0 ohm

[bijlage]

Op 20 februari 2018 18:32:31 schreef tin.soldier:
Dat is natuurlijk geen meten zoals Schimanski je aanraadt. Maar goed, het lijkt hier wel in orde te zijn..
Dan zou ik het antennesignaal via een piepklein c'tje ná Q1 "injecteren". Kun je nu wel de massa bij-aansluiten zonder de ontvangst totaal te verliezen?

even een 10pf aangesloten en daar de kern aan vast.dan is ontvangst perfect.massa er bij alles weer weg.
nu test ik met een mini whip antenne en die meet op kern massa 900kohm. is dat een probleem?

Op 20 februari 2018 19:22:00 schreef fred101:
Meetzender aansluiten en dan met de scoop het signaal volgen (liefst een lage frequentie (3,6 MHz ofzo) en een 10x probe gebruiken. Daarmee zou je het zo moeten kunnen vinden.

Helaas heb ik deze niet in mijn bezit.

Met 50 ohm coax goed aangesloten sluit je blijkbaar het signaal min of meer kort.

Zo lijkt het idd.

Misschien vormt de zelfinductie van de kern een resonantie met een slecht onderdeel waardoor de ingang hoogohmig wordt ipv kortgesloten.

Belangrijk bij fout-zoeken is dat je weet hoe/wanneer het gebeurd is. Bij een ontvanger kan iets vanzelf van binnen uit kapot gaan maar het kan ook externe oorzaak hebben (via voeding als deze extern is of via de antenne, bv static/onweer))

Er is me verteld dat dit moet zijn gebeurd bij het verbinden van de kern van de radio met de cv leiding in huis en daarna was het uit met de pret.

En het nachtmerrie scenario: je hebt hem defect gekocht. Dan kan de fout van alles zijn. bv man-made, een partsdonor voor diverse anderen ontvangers, verkeerde onderdelen, compleet verkeerd afgeregeld, onweer/static, verkeerd op voeding aangesloten etc, etc ik kwam ooit een (fleabay) meetapparaat tegen waar een hele kabelboom en alle firmware was verdwenen. Dan wordt het fout-zoeken voor gevorderden.

Deze is me gevraagd na te kijken / repareren.

Ik zou het eerste aan T1 denken. Hoe heb je die getest ? (dat is goed te doen als je tenminste weet hoe, spoiler alert, dat lukt niet met een multimeter ;-) Ik heb daar een video over gemaakt, is een smps trafotje maar het is bruikbaar voor alle trafos

@kelty Je moet doen zoals FET zei: laat die "unit" met T1 erin buiten beschouwing (tussenkabeltje weg). Sluit een antenne of meetzender alleen nog maar rechtstreeks aan op *header* 32.

Of haal de "linkerkant" van L36 los en sluit daar de antenne eens op aan.

[Bericht gewijzigd door tin.soldier op dinsdag 20 februari 2018 20:33:06 (19%)

Nou na testen mini whip op andere radio is bij massa aansluiten ook ineens ontvangst weg.(opgeblazen met de r2000?)lijkt me vreemd maar wie weet.
Nu op 27mc band werkt alles ineens perfect.massa aansluiten en signaal gaat omhoog dus goed.

vreemde zaak

Hoe krijgt die mini whip zijn voeding?

Et

rob007

Yarr, Matey!

Ik begrijp van HEEL het verhaal niet veel,
Maar het lijkt er op of die R 2000 strakjes stuk is juist door het aansluiten mini whip.
(zo heb ik ook eens een Kenwood R 1000 gesloopt) het laatste spoeltje.
Door inderdaad te knutselen met die voeding! :-(

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?