Poort uitgesteld stoppen

Mijn sectionale garagepoort, sluit niet helemaal goed.
Het intern regelbaar contact werkt niet nauwkeurig genoeg.
Ofwel slaat hij niet af, of blijft hij enkele mm openstaan.

Ik wil eigenlijk, zodra de poort afslaat en bijna dicht is, dat ik met een timer hem regelbaar +/-1 sec. langer kan laten lopen.
Dit om een beetje druk op de sluitrubber te zetten.

Tussen de spoel A1 en A2 zit een drukstop knop, met een gesloten contact en de afslagschakelaar van de poort.

Ik heb een Omron H3DE-M2 Timer, maar het lukt me niet.
Ben al een ganse dag aan het kijken, maar ik krijg het niet voor elkaar.

mel

Golden Member

Eindschakelaar in de "dicht"stand? Dan loopt de deur net zo lang door tot de schakelaar bediend word, dan is tie dus dicht.
je moet alleen iets maken van "vingers-tussen-de-deur detectie of loslopende katten .Zodat de deur dan WEL stopt.

[Bericht gewijzigd door mel op dinsdag 20 februari 2018 09:50:10 (32%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@mel: Zo is hij nu ook al aangesloten.
De tijd schakelaar zou er moeten voor zorgen, dat zo dra de poort onder druk staat hij afslaat.

High met Henk

Special Member

Stroomdetectie gebruiken dan. Niet op tijd..
Tijd voor positioneren met motoren is not done

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als de poort wil stoppen als hij "onder druk" staat, dan moet je de aandrukkracht meten. Dat kan misschien wel door de motorstroom te meten. Als die plotseling toeneemt weet je dat hij aandrukt.

Arco

Special Member

Ook handig bij beknelling van lichaamsdelen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Deze installatie is aangepast.

Normaal werkt de poort op 3x400 volt.
Ik heb er een frequentie regelaar opgezet (1x230v in en 3x230v uit.
De regelaar draait op 14Hz, en heeft daardoor een minimale trekkracht.
Het probleem is, als ik iets te laat ben met stoppen spring deze in veiligheid.
Dus verbranden doet de motor niet, maar die 2 contactoren voor omhoog en omlaag, bedienen niet alleen het stuur signaal van de regelaar; maar ook de rem van de poort.
En die rem schakelt dan niet uit.
Omdat die trekkracht gering is, heb ik die "hand en kat" klembeveiliging niet nodig.
Dus die tijdschakeling is dan wel handig.

Een mooie oplossing is het niet maar je kan deceleratie tijd langer zetten.

Op 20 februari 2018 20:03:59 schreef Theo2:
Deze installatie is aangepast.

Normaal werkt de poort op 3x400 volt.
Ik heb er een frequentie regelaar opgezet (1x230v in en 3x230v uit.
De regelaar draait op 14Hz, en heeft daardoor een minimale trekkracht.
Het probleem is, als ik iets te laat ben met stoppen spring deze in veiligheid.
Dus verbranden doet de motor niet, maar die 2 contactoren voor omhoog en omlaag, bedienen niet alleen het stuur signaal van de regelaar; maar ook de rem van de poort.
En die rem schakelt dan niet uit.
Omdat die trekkracht gering is, heb ik die "hand en kat" klembeveiliging niet nodig.
Dus die tijdschakeling is dan wel handig.

Heb je motor ook aangepast naar 3x230Vac ?