[BE] Zonnepanelen voor een voeding elektrische boiler of airco.

pamwikkeling

Special Member

Zo maar even enkele losse gedachten.
Is het wettelijk mogelijk en zou het financieel interessant zijn om in een bestaande woning een elektrische boiler (of airco) te voeden vanuit zonnepanelen .
De bedoeling is de boiler volledig gescheiden van het regulier voedingsnet te voeden, een eilandsituatie dus.

Moet deze installatie gekeurd worden ? Is hiervoor een netvergoeding verschuldigd ? Graag meer info.

evelo

Golden Member

Als je geen verbinding maakt met het net lijkt mij aangifte niet nodig.

Maar waar ga je een omvormer vinden die iets doet zonder dat ie op het net aangesloten is?
Bestaat waarschijnlijk wel in combinatie met batterij voor boten en campers maar goedkoop zijn die niet.

Je zou kunnen rechtstreeks werken: DC op de boiler maar dan zit weer met andere problemen, de thermostaat zal dit niet zo leuk vinden.

Je ziet, ik heb er ook al eens over nagedacht :) (gelukkig kost denken geen geld)

Lukt je niet. Een domme boiler zou nog kunnen, maar dan mag je je zonnepanele wel extreem overdimensioneren, anders zal ie maar een enkele keer willen warmworden (je inverter heeft anders te weinig vermogen)

Airco... ja, als de zon maximaal schijnt, of je gruwelijk veel panelen hebt (en de rest van het vermogen dus bij volle zoninval niet benut), en een enorme inverter hebt om de opstartstroom te leveren.

Komt bij dat een inverter normaliter niet start zonder netvoeding.

Dus: Nee, niet haalbaar.

als je volledig standalone wilt: Kan wel, maar dan moet je met accu's gaan werken om de energie in op te slaan.

kwestie van een relais wat DC kan schakelen welke de thermostaat weer aanstuurt. een groter probleem is eerder dat je in de winter veel minder klemspanning op je paneel hebt, dus de boiler warmt niet afdoende op. een converter die de juiste spanning voor de boiler maakt is dan wel zo handig.

met zwarte slangen in een dichte glazen bak waar water doorloopt werkt overigens efficienter wrs..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo,

Het kan interessant zijn (zeker economisch) om te voorkomen dat stroom wordt GELEVERD aan het elektriciteitsnet.
Ik bedoel dan specifiek de stroom die de netbeheerder voor een zeer laag tarief van u koopt.
Indien het dus niet interessant is om energie te leveren aan het net (bv door een te lage vergoeding)zou men de stroom moeten meten in de fase.
Is er sprake van teruglevering, dan kan men bv met het overschot aan energie een elektrische boiler verwarmen.
Het zou ook interessant kunnen zijn om bv met dit overschot bv een verwarming aan te sturen (in de herfst en winter).

Naar mijn mening kun je deze systemen nergens kopen.

Er bestaan wel tig manieren voor opslag in accu's, en een dergelijk als boven systeem beschreven met accu's en een Victron systeem die een overschot aan energie zelf opslaat in accu;s om te voorkomen dat er energie geleverd wordt.

Er ist wieder da...

volgens mij bestaan er schakelingen om PV panelen direct te koppelen aan een verbruiker (meestal boiler) en als die op temperatuur is dan over te schakelen naar de omvormer.(zo voorkom je terug leveren, en het verlies in omzetting in de omvormer.
Maar die omvormer aan het net die wil je natuurlijk voorkomen in BE vanwege het prosumenten (?) tarief.
volgens mij is het zo dat zolang je de maximale spanning onder de 230 VAC houd, of zelfs 230 * wortel 2 (? max top van de sinus van 230AC), je deze spanning op een verwarmingselement kan zetten. Een PV paneel kan tegen kortsluiten, dus ook bij lage spanning geen probleem, maar de vraag is dan wel of je het maximale uit je PV krijgt.
Alleen als je geen omvormer aansluit dan wel zorgen dat je afschakelt bij de max temp. van je boiler.
Maar waarom dan geen heatpipes of zonnecollector plaatsen?

http://www.e2energie.nl/zonnestroomboiler

Deze dus, maar dan laat je de omvormer weg.

Er bestaan ook omvormers voor eiland bedrijf, dan kan je daar ook wellicht direct deze opstelling aan hangen en eventueel ook nog accu's oid. / verwarmings element in de winter.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op vrijdag 23 februari 2018 23:46:27 (14%)

zit sinds 2009 in de PV.

ik heb al nagedacht over zo een situatie. ik heb een boiler met een droge weerstand.
als ik die demonteer, zitten daar allemaal kleinere weerstanden in. mijn bedoeling was dan om de boel in groepjes in te schakelen.

ofwel om zelf een converter te bouwen die een custom spanning zal maken afhankelijk wat de zonnepanelen leveren.
beetje een MPPT die dan ook nog eens secundair bijregelet naar maximum vermogen.

bv: je hebt 1500W aan zonnepanelen en ze leveren nu 350W, je boiler is 1100W. als je die aan je boiler hangt, zakt je converter in elkaar en schakelt uit.
maar als je nu een 130V maakt, dan zal er 2,6A lopen en warm je de boiler op met 350W. 6-8uur lang aan 350W is toch ook al 2-3kWh.
savonds (pakweg 18h00-20h00) zou ik de boiler dan laten wisselen op netspanning om dan genoeg bij te verwarmen tot die heet is zodat je voldoende kan douchen.

en anders een systeem met een kleine accu ertussen.
zonnepanelen de accu opladen, als er een bepaalde capaciteit in zit (meten met een arduino ofzo), dan de boiler een uurtje laten bijwarmen.
stel een li-ion 36V accu van 50Ah. die ontladen is tot 10Ah
je zonnepaneel steekt er 30Ah bij (3uurtjes zon aan 350W of een goeie 1050W ), dan schakeld je boiler in met een 36->230W omvormer voor 1uur, die verbruikt 1100Wh.
de vraag is of je de kostprijs van de accu wel kan terug verdienen zo. die wordt toch 2-3keer per dag ontladen, dus na een jaartje zijn de li-ions er toch grotendeels aan.
het is ook nutteloos om electrisch de energie op te slaan om er dan water mee te verwarmen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

bv: je hebt 1500W aan zonnepanelen en ze leveren nu 350W, je boiler is 1100W. als je die aan je boiler hangt, zakt je converter in elkaar en schakelt uit.
maar als je nu een 130V maakt, dan zal er 2,6A lopen en warm je de boiler op met 350W. 6-8uur lang aan 350W is toch ook al 2-3kWh.

Precies.
Ik ben zo'n schakeling aan het ontwerpen/bouwen. MPPT met een ingangsspanning van maximaal 400V DC.

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op zaterdag 24 februari 2018 08:01:33 (58%)

Even een vraagje tussendoor, zou het ook mogelijk zijn om een airco
Uit een auto te gebruiken in combinatie met zonnepaneelen voor in hius?

neee, een airco uit een auto werkt met een aircopomp die wordt aangedreven door een motor. jouw zonnepanelen draaien niet.

dan zou je zo een aircopomp aan een electromotor moeten koppelen en die electromotor voeden met zonnepanelen. kan je beter een electrische airco kopen, die doet hetzelfde, maar veel compacter

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Even voorbijgaand aan de airco: als het de bedoeling is om met zonnewarmte water te verwarmen, waarom dan een tussenomzetting naar electriciteit?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ja. Die zonnepanelen hebben een efficientie van zo'n 20%. Het opwarmen van water kan met veel hogere efficientie met een zonnecollector. Maar goed. Dan haal je niet erg hoge temperaturen.

Een boiler is wel een apparaat waar je redelijk compact een zooi energie in kan opslaan. Zolang je die energie maar ooit gebruikt is het een alternatief voor "een batterij".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

je zou dus nog beter af zijn met een zonnecollector om de boiler op te warmen. om er bruikbare watertemperaturen uit te halen laat je de laatste 20 graden met een kleine boiler gevoed uit een zonnepaneel het water bijverwarmen.

nadeel is dat een zonnecollector met vriesweer niet bruikbaar is, immers in de nacht vriest het ding dicht.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Zou je wat kunnen met een deel zonneboiler en een deel PV met een warmtepomp?

Puur electrisch is erg beroerd qua rendement.

Het idee is ook wel in mijn gedachten geweest.
Natuurlijk is het rendement prut tov een gewone zonneboiler, maar die kan ik in mijn huurhuisje niet eenvoudig installeren.

EricP

mét CE

Wat is het verschil, Aart? Op het dak lijkt het me om het even. Of je nou met kabel of met een paar stukken slang naar binnen gaat?
Of doel je op de aanpassing van de warmwater installatie?

Juist. Die onderhoud ik niet zelf. De boiler heeft gewoon een stekker, wat (de-) installatie heel eenvoudig zou kunnen maken. Ik ben op de hoogte van de problemen met het schakelen van DC.
Daarbij is elektrakabel toch wat eenvoudiger te trekken als twee geïsoleerde slangen.

Volgens mij bestaat de combinatie zonnecollector en pv paneel ook. De collector vangt de warmte stralingsdeel van het licht op en koelt de pv panelen. En het pv deel vangt het hogere deel van het lichtspectrum op en zet dat om in elektrisch vermogen. Twee vliegen in een klap op het zelfde oppervlak.

Ik weet alleen niet waarom dat niet heel succesvol verkocht wordt? Zie het nooit ergens te koop eigenlijk. Misschien zijn er toch nadelen die ik niet weet.

Het ombouwen van een boiler zou zoals capri zegt moeten kunnen. Een kennis van mij verwarmde (in de jaren tachtig al) zijn huis met de wind. Hij had zelf een windmolen gebouwd. Dat deden veel mensen in die tijd. Er waren nog geen regels die dat verboden enzo. De windmolen gebruikte een wasmachine motor als dynamo en laadde een oude heftruck batterij op. Alles stond gewoon achter in zijn tuin. De windmolen in een hoge paal en de accu's in een klein schuurtje. In elke kamer van zijn huis stond een olieradiator. Oorspronkelijk moesten die met 220 volt ac gevoed worden. (was nog geen 230 toen) Hij heeft zelf nieuwe weerstanden gewikkeld geschikt voor een spanning van 48 volt. En die kachels voedde hij dus vanuit de grote accu die met wind opgeladen wordt.

Dit werkte zo goed dat hij alleen tijdens hele strenge winters (De elfstedentocht winters.) wel eens met een petroleum kachel moest bijstoken. En hij woonde in oud huis zonder de isolatie die je tegenwoordig in huizen vind.

Als je een boiler voorziet van de juiste weerstanden die je zou kunnen schakelen zou je hem direct op een pv paneel kunnen aansluiten. Je zou dan een mppt regelaar kunnen maken die afhankelijk van de opbrengst van je paneel weerstanden bij af en of parallel schakelt.

Dat nog best wel eens leuk kunnen worden omdat je dan geen wisselspanning hoeft te gaan maken. Geen (storende) schakelende omvormers nodig. Alleen af en toe een klik als een andere weerstandcombi moet worden ingesteld.

Ook is het een leuk idee omdat water een grote warmte capaciteit heeft en dus erg goed om veel energie in op te slaan. Een zeer goed geïsoleerde boiler is geen verkeerde energie voorraad. Ik denk dat het aantal kw per m3 meter in lithium accu's gunstiger is dan in water maar veel duurder. Een boiler doet het over twintig jaar nog wel. Met een lithiumaccu twijfel ik daar aan.

Even een vraagje tussendoor, zou het ook mogelijk zijn om een airco
Uit een auto te gebruiken in combinatie met zonnepaneelen voor in huis?

Zoals capri al zegt wordt een auto airco aangedreven door de motor van de auto. In de meeste airco's zit een compressor (een soort van pomp) die door een motor wordt aangedreven. Er bestaan leuke aftermarkt inbouw aircosets voor oldtimers. Sommige met een compressor die je met een snaar aan de auto motor moet koppelen Ander zijn voorzien van een eigen compressor unit die gevoed wordt met 12 of 24 volt. Daar zit dan een elektromotor in de de compressor aandrijft. Veel koelwagens hebben ook iets dergelijks maar daar zit een eigen benzinemotor in.

Voor de oldtimer markt bestaan er ook airco systemen die niet met een compressor werken maar met een peltier.Seebeck element. Dit mooie systemen maar helaas niet erg efficient.

Voor alle airco's geld echter dat ze toch wel een aantal KW's aan vermogen vragen. En dat is lastig door zonnepanelen zonder buffer te leveren. Voor de paar dagen dat het zo warm is in Nederland dat je denkt dat een airco wel lekker zou wezen zou ik al die moeite overigens niet doen.

koelcontainers en koelopleggers hebben een koelgenerator die met eigen verbrandingsmotor of op driefasen voeding werkt. wel zo handig op schepen waar er vele honderden staan, is toch minder als een lading groente of vlees in koelcontainer midden op de atlantische zonder brandstof komt te zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ben toevallig bezig met een systeempje, waarbij een 500liter boiler het water in elk geval alvast voorverwarmt (85graden), zodat de ketel minder vaak aanslaat.
Het systeem zelf, heeft ongeveer 100 liter in de radiatoren, dus ik heb een buffer van 600 liter.
Op het dak kan ik zo'n 50 panelen kwijt (vlak dak), maar binnenkort komt er nog een stukje dak bij en gaan we naar de 200 panelen.
Ik zal de resultaten hier posten.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

@Gadget_inc

Klinkt als een leuk project. Van een collega hoorde ik dat die collectors tegenwoordig ook heel efficiënt zijn. Bij een beetje licht op de collectors heb je al redelijk warm water. Hij heeft door middel van thermostaatkranen de vaatwasser en wasmachine ook op dat warme water staan. Bespaard speciale wasmiddelen die bij lage temperaturen ook schoonwassen. En heeft dus schoner afvalwater.

Zit er bij jou water in de colectors of koelvloeistof zoals bij auto's. En gebruik je dan een warmtewisselaar?

In China hebben heel veel huishoudens zonne(boiler)collectors als warmwatervoorziening. Die dingen zijn erg goedkoop en te koop als kant klare sets. En je ziet ze niet alleen in de warme delen van china maar ook in de koudere plaatsen. Ik heb ze ook gezien in het noorden (tegen mongolie aan) waar het erg koud kan worden.

Ik wel eens het idee dat daar toch wel iets verder met deze technologie zijn dan wij.

Die chinese dingen zien er zo uit:
http://www.energieleverancierkiezen.net/wp-content/uploads/2013/10/zonneboiler-terugverdientijd.jpg

Dit is als ik de gebouwen zie een plaatjes uit china. Zie het er daar uit:
https://sc02.alicdn.com/kf/HTB1OczLHpXXXXXRXpXXq6xXFXXXh/Chinese-Factory-Thermosiphon-Pre-heating-pressure-Solar.jpg

Edit: even naar een prijs gezocht bij de internet chinees:

130 euro ofzo en misschien goedkoper als je even verder zoekt.

https://ae01.alicdn.com/kf/UT8dYWyXepdXXagOFbXY/201448130/UT8dYWyXepdXXagOFbXY.jpg

Tidak Ada

Golden Member

Er schijnen airco's te bestaan, die wel direct op zonnewarmte werken. Die werken dan middels het absorptie koelsysteem. De elektrische energie voor de benodigde circulatiepompjes, komt dan wèl uit andere bronnen als VP's met accuopslag of van het aanwezige lichtnet.
Ze zouden gewruikt worden in woestijngebieden rond de evenaar en in het zuidwesten van de VS

@Ex-fietser:
Ik dacht dat die collectoren een idee van Philips zijn. Het gaat om gevacumeerde glazen buizen, met een gezwarte buis in het optisch brandpunt, waardoor een koeltranportmiddel gepompt wordt (Lithium zouten). Dat vloeimiddel warmt een spiraalvormige buis in de boiler op. De vacuümbuizen zijn aan de achterkant verspiegeld om het zonlicht te concentreren.
Ik heb er wel eens mee geëxperimenteerd met oude Tl-buizen en koperen waterleidingbuizen. Helaas kon ik het vacuüm niet in stand houden.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 24 februari 2018 15:24:08 (41%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

een systeem met warmtewisselaar net als in een stadsverwarming systeem zou beter zijn, dan heb je met vorst nog werking van de collector op dak, koude dagen zijn immers vaak zonnige dagen..

in de collector zit dan glycol oid, wat niet bevriest.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@ex-fietser: dank voor de tip van dat china-spul. Wel even op de verzendkost letten, dat is flink wat meer dan de prijs van het apparaat zelf. En een stevige kans om ook nog eens invoerrechten te moeten betalen en de bijhorende inklaringskosten... Ziet er mooi uit, dus, maar zou wel eens duur kunnen uitvallen. Hoe zou er de levensduur uitzien?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 24 februari 2018 15:00:03 schreef Ex-fietser:
@Gadget_inc

Klinkt als een leuk project. Van een collega hoorde ik dat die collectors tegenwoordig ook heel efficiënt zijn.

Euhm ik had het over solarpanels in de zin van electrisch.

Als je een zeecontainer met panelen laat over komen, met een bootje (HA) dan vallen de kosten wel mee.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/