Maken van een meettoestel die waarde van spoelen uitmeet .

SIMUL

Special Member

Beste,

Ik zou graag een meettoestel maken die de waarde van een spoel kan uitmeten in micro Henry µH , ik begrijp heel goed hoe ik praktisch met een scoop en generator een spoel kan uitmeten naar ik zou het graag maken met een zelfgemaakt meettoestel met LCD scherm .heb zelf al veel gezocht op internet maar niets gevonden enkel aankoop , en een programma er zelf voor schrijven lijkt mij voor mij leeftijd een brug te ver .
Heeft er zo iemand zo een zelfgemaakt project of op een site door mij nog niet gevonden ! met dank

Arco

Special Member

Er zijn diverse sites waar LC(R) testers op staan, vaak compleet met print lay-out en firmware: https://sites.google.com/site/vk3bhr/home/index2-html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
SIMUL

Special Member

Beste Arco,
Vriendelijk bedankt , voor je opzoeking , ik ga het nalezen en ik heb alle onderdelen dus staat me niets in deweg ,

Wellicht handig om eerst even te bedenken wat voor spoelen je precies wilt meten, en wat voor eisen dat stelt aan je apparatuur.

Het is vaak handig om op verschillende frequenties te kunnen meten, zeker voor onbekende spoelen met kernen. Als je spoelen voor HF wilt gebruikt, kan het ook wenselijk zijn om op de frequentie te meten waarbij je ze wilt gebruiken. Voor power toepassingen kan het wenselijk zijn om te kunnen meten met een DC bias stroom; dat is iets wat ik altijd mis aan mijn LCR meters; leuk dat het ding stroomloos een bepaalde inductie heeft, maar in een switchmode converter is zo'n spoel niet stroomloos.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Koop u een componententester in kit, dan heb je een handig meetinstrument.
Ik gebruik dit nu al een paar jaren en ben er heel tevreden over.

De link is maar een voorbeeld, je moet maar eens zoeken op Aliexpress en koop er altijd een met een plexi bescherming.

Ik heb er 2, de andere kan enkel maar L en C meten maar is volgens mij iets nauwkeuriger en handiger in gebruik maar ik weet niet of die in kitvorm te krijgen is..

LDmicro user.

Hier een website met veel uitleg, ook de resonantie berekeningen, er is ergens iemand geweest die de pic software omgezet heeft voor atmel.
http://www.sprut.de/electronic/pic/projekte/lcmeter/lcmeter.htm

SIMUL

Special Member

Iedereen bedankt voor de vele tips , ga het eens grondig bekijken