RGB naar VGA

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Komt me bekend voor :-) Mocht je nog een print zoeken, deze ligt hier te verstoffen en kan zo weg in een bubbeltjes enveloppe.

Op 24 februari 2018 16:54:13 schreef bprosman:
[...]
Oeps , hier was het woord "Converter" weggevallen :-(

Daarom zat ik er aan te denken dat de korste (makkelijkste) weg misschien wel is zo'n ding te bestellen :

https://www.ebay.com/itm/Video-Converter-CGA-EGA-YUV-RGB-TO-VGA-Arcade…

Ik heb vaker van dit soort converters gebruikt. Even instellen en het werkt goed (nadat je 'm van Chinees naar Engels hebt gezet).

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Is er iemand die succes heeft gehad met het aansluiten van de RGB socket op SCART? Ik heb het schema uit de P2000GG nieuwsbrief gemaakt, maar zonder succes. Mijn Sony Trinitron toont niks.

Ik heb het idee dat de oplossing in de nieuwsbrief onvolledig is.

Welk model Sony Trinitron?
Kan het zijn dat je Sony Trinitron geen PAL video (VSync=50Hz / HSync=15625Hz) ondersteund?

Ik heb hem op 3 verschillende geprobeerd, allemaal van de Nederlandse markt, en op een Bravia LCD uit 2009 met 2x SCART.

maartenbakker

Golden Member

Hoe heb je het aangesloten? Ik zie hier zo gauw geen compleet schema, alleen iets met een paar weerstandjes en een DIN-plug. Bedoel je dat? En naar welke pennen van de SCART gaat dat?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb hier nog een origineel en een copy boekje van het familiegeheugen.
Laat maar weten als je interesse hebt.
Postnl vraagt €4.04 voor op te sturen.
Voor €5.- stuur ik het wel op.

maartenbakker

Golden Member

Op 30 september 2023 15:33:06 schreef blanka:
Dit schema heb ik gebruikt.

Hiervoor moet de TV wel op RGB staan. Meestal zit dat alleen op de eerste SCART. Bij Sony moet je geloof ik meerdere keren op het knopje drukken om RGB te selecteren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor wat betreft de beschikbaarheid van videosignalen op de SCART connector bij TV's, bij veel TV's waren de SCART R, G en B ingangen (en uitgangen) intern niet eens aangesloten en kon je alleen de CVBS (composiet video) ingang of uitgang gebruiken.

RAAF12

Golden Member

Goedkopere SCART kabels hebben geen RGB, maar dat makkelijk te checken. Bij de Sony Bravia is idd een van de twee SCARTS volledig bedraad, zoals Maarten al opmerkte.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 30 september 2023 17:41:41 (40%)

Ha bprosman,

Leuk project ik heb in mijn bedrijf veel met video gedaan, de kern vraag is welke kwaliteit zou je willen bereiken ?
De TEA1002 is voor dit doel ontwikkeld maar absoluut geen kwaliteit !
Het trillen en trekken wordt veroorzaakt door de timimg dit komt uit je P2000 niets aan te doen.

Ik zou voor een R,G,B,CS naar HDMI gaan geschikt voor moderne TV toestellen en er zit een timebase corrector in dus geen trillen :)
De kleur / witbalans en pedestal kan je met een versterkertje simpel instellen.
Je bereikt een veel groter dynamiek in tegenstelling tot analoog daar wordt Het niveau onder de pedestal begrenst en boven het wit 110 % ook digitaal geen probleem....

Een een anekdote----- GEB Rotterdam beheerder van het CATV net toen RTL pas in de lucht kwam en over de kabel getransporteerd mocht worden.
Rechts boven in het beeld het logo van RTL dat was bij ons wit i.p.v. geel dat komt omdat geel boven het wit uitkomt.
En de clipper niet happy was :D niet goed ingeregeld.....

Dus het ligt er heelemaal aan wat zijn je eisen ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het trillen en trekken wordt veroorzaakt door de timimg dit komt uit je P2000 niets aan te doen.

Mij is het vooral te doen om te zorgen dat de kleuren een beetje leesbaar zijn. Blauw is in composiet/RF haast onzichtbaar, en wanneer twee kleuren op elkaar zitten is het ook een drama. Ik wil dus vooral een wat zuiverder chroma-signaal.

Ha blanka,

Ooooo ik dacht dat het om @bprosman zijn project ging sorry.
Dan is je PAL schakelaar niet synchoon met het veld, in zwart wit 2 velden en de lijn sequence dat kan je wel voorstellen.
Maar de P2000 begint niet halverwege de eerste lijn maar links boven aan!
Elk raster is even groot en start op het zelfde punt in de tijd...

Daar gaat het fout de P2000 heeft geen interliniering dus de TEA1002 weet niet in welk veld gestart is.
Daar is het apparaat ook niet voor gemaakt R,G,B,CS uit en niets met PAL daar moet je een aanpassing maken.
Dat betekend wil je geen NTSC constructie dat de timing aangepast moet worden dat is best een klus maar te doen.

Weet je welke standaard er uit de P2000 komt ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Als zijn TV of monitor op de SCART connector RGB ingangen heeft dan heeft TS de TEA1002 niet nodig.
TV's kunnen overweg met identieke (non-interlacing) odd en even frames.

Ha Bobosje,

Dat klopt daar is de P2000 ook voor gemaakt en niet om de timing te leveren om een PAL signaal te coderen ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

De LM1889 werd toch ook veel gebruikt als modulator? (elektuur had daar volgens mij ook wat ontwerpen mee)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Daar kun je niet veel mee op een SCART connector. ;)

maartenbakker

Golden Member

Op 30 september 2023 17:30:46 schreef Bobosje:
Voor wat betreft de beschikbaarheid van videosignalen op de SCART connector bij TV's, bij veel TV's waren de SCART R, G en B ingangen (en uitgangen) intern niet eens aangesloten en kon je alleen de CVBS (composiet video) ingang of uitgang gebruiken.

Bij verreweg de meeste die ik tegenkwam waren ze wel aangesloten (uitgezonderd 2e of verdere SCART ingangen), maar het kan zijn dat ik een aantal veelverkochte modellen over het hoofd zag. Weet je toevallig voorbeelden?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha Bobosje,

Dan ga je nog een stap verder naar RF dat zou ik zeker niet doen !
Als je naar RF wil dan de Siemens TDA 5670 vele malen beter die chips uit de VS waren toch meer voor NTSC.
Een kleine toevoeging voor PAL maar niet echt de inzet.....

Vroeger deden we of de TV in VCR mode zetten of het vangbereik vergroten om een redelijk stabiel beeld te krijgen.
Al deze chips heb ik hier doe er niets mee, mijn ontwerp PAL encoder maakt gebruik van de SAA1043 sync generator en de SAA1044 kleuren hulpdraaggolf koppler.
De coder zelf van R,G,B naar Y,U,V is een eigen ontwerp de matrix....
Ook de delay line voor luma en chroma.
In de tweede generatie heb ik de twee Philips IC samen gevoegd in een EPLD Philip heeft dezelfde PLL toegepast als de HEF4046 met een dode zone rond de nul doorgang dat is voor een 8 field sequence niet te doen.

Heb je al eens zo'n doosje geprobeerd van R,G,B,CS naar HDMI of is de monitor niet aanwezig ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Mocht iemand hier nog landen, ik ben er inmiddels uit hoe je fatsoenlijk RGB beeld krijgt, en heb hier een handleiding gepost.

Is het de TS nog gelukt? Als er zo'n weerstandkluts zit die naar 1 composietplug leidt, dan kun je die weer terugzetten aan de DIN-6 aansluiting. Gewoon alle weerstanden eraf halen en aansluiten volgens pin-out zoals in het document hierboven.

maartenbakker

Golden Member

Mooie duidelijke handleiding!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Op zondag 18 februari 2024 13:52:33 schreef blanka:
Mocht iemand hier nog landen, ik ben er inmiddels uit hoe je fatsoenlijk RGB beeld krijgt, en heb hier een handleiding gepost.

Is het de TS nog gelukt? Als er zo'n weerstandkluts zit die naar 1 composietplug leidt, dan kun je die weer terugzetten aan de DIN-6 aansluiting. Gewoon alle weerstanden eraf halen en aansluiten volgens pin-out zoals in het document hierboven.

Mooie handleiding, kleine opmerking, 560 Ohm is wel basis (E12) serie.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op zondag 18 februari 2024 16:30:35 schreef bprosman:
[...]
Mooie handleiding, kleine opmerking, 560 Ohm is wel basis (E12) serie.

Veel goedkope setjes zijn E6, daar zit ie niet in.