accu bank

Jullie hebben me zeer goed geholpen met de laser van mn ouwe heer, nogmaals mijn oprechte dank hiervoor, het betekende veel voor me.

Nu heb ik denk ik een uitdaging?

Ik wil in de loop der tijd accu's gaan aanschaffen om zonne energie te gaan opslaan.
Maw ik heb de centen niet om een accu bank van een 5000 ampere per uur in een keer te kunnen betalen, nee ik vergis me niet in een nulletje.
Ik wil graag per jaar een 600 tot 700 amp/h bijkopen aan opslag in accu's

Ik weet nog van school en ervaring! dat je niet ongestraft zomaar accu's van verschillende leeftijden of kracht aan elkaar mag aansluiten.

Resume ik wil mijn accu bank elk jaar uitbreiden met een 600 amp/uur

Kan ik dmv een (van wat ik nog weet!) zener diode het laden per accu beinvloeden? of zijn er andere mogelijkheden, dit om te voorkomen dat een oudere/slechte/rotte accu mijn nieuw accu naar zijn nivo brengt?

En hoe moet ik dit eventueel aansluiten? dit gaat verder als mijn tuinhuisje!
Een rail langs ALLE plussen en minnen met elke plus een zener diode, en voor het verbruik op de min rail een zener diode?

De insteek is simpel, mijn vijvertje gebruikt een 1000e per jaar aan stroom!(20 x 8 en 2 meter diep)

Als ik elk jaar een set koop van 1500 euro kan ik met 4 jaar "vrij" zijn.
Terug verdien in 7 jaar na aanschaf van de eerste set, denk ik.

Maar nu terug naar de accu bank, ik wil dus binnen een paar jaar tijd(5) een behoorlijke accu bank aanleggen, ik kan alleen niet alles in een keer betalen, vandaar 600 amp/h per jaar bijkopen en laden via zonnepanelen.

Eerst een pomp dan tweede pomp ect dan uvc 1 en dan uvc 2 bla bla bla,,,beluchting,,almagaan,.,.,ect

Ik wil "mijn" acuu bank niet over beladen, daar heb je guards voor, en ook niet te ver ontladen(guard)

Voor dit probleem, zodra mijn zonnesysteem afslaat wilde ik iets hebben a la een relais zodat het weer net spanning gevoed wordt.

Dus hoe kan ik het beste mijn nieuwe accu's (over 5 jaar) beschermen tegen mijn oude~ accus? voor het ontlaad????ouderdom verschijnselen cyclus?

Accu keuze en soort start ik een nieuwe topic! alle input en info is welkom,

De accu bank....wel edel geleerde heren, geeft uwer informatie door als het u belieft, naar deze naar kennis smagtende ouderwets onderrichte persoon.

ff serieus: alvast bedankt voor ALLE info, ja echt ALLE info, mochten er nog vragen zijn voor de duidelijkheid dan beantwoord ik die graag.
Ik hoop dus dat ik genoeg info verstrekt heb
Met vriendelijke groet en alvast bedankt Igor

Met 600 amp per uur is dat dus 600 * 24 * 365 = 5256000 A per jaar. Dat is nogal wat. Een trein trekt ongeveer 4kA, wat ga jij met 5MA doen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Met dergelijke vermogens praat je niet meer over een zenerdiode of iets dergelijks.

Dan moet je gewoon goeie laadcontrollers hebben om de boel te beveiligen. 5000Ah zelfgebeund in een schuurtje is een tijdbom imo.

Even uitgaande van lithium accu's (wat vziw verreweg het meest gebruikt en het best passend is) zijn er talloze regelsystemen voor te krijgen. Misschien slimmer om daar eens in te duiken. Ik heb namelijk niet het idee (correct me if i'm wrong) dat je heel veel kennis/ervaring hebt op dit vakgebied. Dan is een opstelling die bij een foutje bijna gegarandeerd brand veroorzaakt misschien niet de beste start.

Waarom wil je het complete jaarverbruik van je installatie in een accu kunnen opslaan?

Voor het geval er een jaar lang geen stroom of zonlicht is?

Het lijkt me dat je met een veel kleinere accu en een paar zonnepanelen en de nodige regelelektronica je de installatie makkelijk kan voorzien van stroom.

Volgens mijn snelle uit het hoofd calculatie doet je installatie gemiddeld iets van 500 Watt.

Dat is goed te doen zonder mega grote accu's.

Accu capaciteit wordt uitgedrukt in Ah (Ampere * uur), en dit dan bij een bepaalde spanning. De opgeslagen energie is dan Spanning * Ampere * Uur. Een 24 Volt accu bank van 100 Ah kan dus evenveel energie opslagen als een 12 Volt accubank van 200 Ah. Een off grid zonnesysteem wil je alleen als het niet anders kan (boot/camper...off-grid huis). Deze systemen zijn erg duur, de accus hebben een beperkte levensduur, en de input (zonneschijn) varieert zeer sterk (in de wintermaanden heb je maar 10% opbrengst tov de zomer maanden). Een seizoen overbruggen is dus vrijwel onmogelijk, tenzij je vijver in de winter mag afkoelen. Daarom ook het succes van netgekoppelde systemen met saldering, dit is een ideale "accu". Bekijk dus eens dit alternatief, is een stuk goedkoper en je kan de winter overbruggen !

De insteek is simpel, mijn vijvertje gebruikt een 1000e per jaar aan stroom!(20 x 8 en 2 meter diep)

Je kunt om te beginnen eens echt gaan rekenen. En niet met geld en hoeveel het kost Maar met de techniek. Wat heb je ne echt nodig? Je weet hoeveel water je hebt. Je kunt uitrekenen hoeveel KJ je nodig hebt om dat water x graden te verwarmen. Met wat proeven kun je bepalen hoeveel warmte je kwijtraakt. (Dan kun je uitrekenen hoeveel energie je nodig hebt om de verliezen te compenseren zodat de temperatuur gelijk blijft. Doe dit met de gedachte dat het 20 graden vriest. Hieruit haal je je verbruik. Dat verbruik moeten je zonnepanelen minimaal leveren. Dan kan je je bad dus in een etmaal 8 uur lang verwarmen. Dan moet je er twee keer zoveel panelen bijzetten waarmee je je accu's gaat laden. Met die opgeslagen energie kun je dan de rest van je etmaal rondkomen.

Als je dit uitgerekend hebt kun je eens kijken naar de kosten. Ik ben bang dat dit dus een enorm kostbaar verhaal gaat worden. Vooral omdat je dit niet even zelf in elkaar kunt hobbyen. Jij hebt het maar over zenerdiodes en kiloamperes enzo. Daaruit maak ik op dat je niet echt weet waar je mee bezig bent. Misschien zit ik fout, maar dat is mijn indruk. Voor dergelijke installaties zijn er laadcontrolers die je accu's op exact de juiste manier laden, vereffenen, in conditie houden enz. Ook belasten ze de zonnepanelen op de juiste manier. Je elke accu(bank) dus kunnen uitrusten met zo'n laadregelaar. Dat ondervangt je probleem van oude en nieuwe accu's.

Alleen zijn deze apparaten kostbaar. Ook is een enorme accubatterij in handen van een hobbyist die niet heel goed weet wat hij doet niet zo'n goed idee. Enig idee hoeveel brandjes er afgelopen jaren ontstaan zijn zijn door te provisorisch aangesloten pv panelen. Vooral als het dak met polystyreen is geïsoleerd?

Ik denk dat hele systeem zo ontzettend duur zal zijn dat je beter kunt investeren in goede isolatie in de vorm van een heel gebouw om jou bak water. Met desnoods een paar van die zonnecollectoren op het dak.

Misschien zijn die zonnecollectoren ziezo een beter (goedkoper) alternatief voor die pv panelen met accu's.

Ik vind het overigens best wel wat dat je voor zulke enorme prive investeringen advies vraagt aan wildvreemde mensen die allemaal eigen en misschien niet helemaal goede ideeën hierover hebben. Voor hetzelfde geld wordt je onbedoeld helemaal de verkeerde kant op gestuurd en zit je straks met een enorme financiële kater.

Volgens mijn snelle uit het hoofd calculatie doet je installatie gemiddeld iets van 500 Watt.

@Dratsabylgu

We praten hier over (20 x 8 en 2 meter diep). Dat is dus een klein zwembad. Mijn waterbed heeft een verwarming van 300 watt. En dat is echt geen 20 meter lang. Hoe wil jij dat met 500 watt doen. En dan nog buiten open en bloot in de lucht en wind?

Dat waterbed moet op temp gehouden worden. En op temp komen als je op vakantie bent geweest of zo. Dus die kan best een veelvoud van het gemiddeld benodigde vermogen als stekker-vermogen hebben.

Die vijver hoeft niet verwarmd te worden. Waarschijnlijk filters en beluchting laten werken en zo.

@justmeigor Je moet de juiste eenheden gaan gebruiken. Als je voeten zegt waar uren bedoeld zijn, en dat doe je consequent en "voeten" is niet iets wat verder in de berekeningen voorkomt, dan valt er nog mee te werken. Maar als je A (amperes), Ah (ampere-uur) en dergelijke door mekaar haalt wordt het echt onmogelijk om zinnige dingen te doen.

Verder: In de accuwereld is het er zomaar ingeslopen dat men het over Ampere-uur Ah heeft. Dit is, zoals RP6conrad al aangeeft een onhandig ding om mee te rekenen.

Jij zegt dat je het eerste jaar 600Ah wil aanschaffen. Mag ik 230V aannemen, dan is dat 138kWh. Best veel. Waarschijnlijk 20x meer dan wat je bedoelde.

Verstandig is om ik Wh, of in kWh te praten als je het over accu-capaciteiten hebt. Vermenigvuldig het Ah getal met de spanning en je hebt Wh.

Dan.... 600Ah bij 12V is 7.2 kWh. Als je dat iedere dag verbruikt, dan zit je op 2600kWh per jaar. En dat "wat is je verbruik per jaar nu?" is een belangrijk gegeven om paraat te hebben als je hieraan wil rekenen/plannen.

Hoe Dratsabylgu denkt dat jij een heel jaarverbruik wil kunnen opslaan snap ik niet. Mogelijk is hij ook door de onzorgvuldige eenheden in de war geraakt.

Er schijnt wat ophef te zijn over de vraag aan scholieren op een examen: Een schip vervoert 35 schapen en 10 geiten. Hoe oud is de kapitein? Het schijnt dat tegenwoordig veel mensen... ehh 35+10=45 uitrekenen of 35-10=25. Of 35*10 = 350, dat kan niet dus dan moet het 1 van die eerste zijn. Het juiste antwoord: "Onvoldoende gegevens" komt niet bij ze op.

Mogelijk is dus 5000Ah (bij 12V) = 60kWh verward met 5000 kWh / jaar aan verbruik. Een factor honderd (ongeveer).

Ampere per uur is een onzineenheid die hier in ieder geval nergens speelt.

(Nouja, de max stroom van jou geplande installatie zal met jou upgrades met zoveel A/h toenemen....) :-).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

er rammelt vanalles aan het verhaal.

1000€ electriciteit per jaar, aan gemiddeld 25ct/kWh, komt op een 4000kWh of hetgeen een gemiddeld gezin per jaar verbruikt.

aangezien het voor een vijver is en waarschijnlijk 24/24h draait, komt dan gemiddeld op 11kWh per dag, 462kWh per uur of een constant verbruik van 462Watt.

waarom zou je dan in godsnaam een accubank willen van 5000Ah? zelf al is dit maar een 12V accu, dan heb je hier 60kWh aan capaciteit en zou die accu jouw systeem 120uur (5dagen 24/24) nonstop kunnen laten draaien. dan zijn de accus echt leeg.
ervanuit gaande dat je lood accu's tot 50% mag ontladen, dan heb je nog 60uur of een goeie 2,5dag.

ik zou het zo groot niet aanpakken, de kostprijs en slijtage van dat accupack gaat je veel meer kosten dan de electriciteitsrekening.
na 5-8jaar mag je het eerste accupack alweer gaan vervangen. dat wil zeggen dat je in het beste geval ELK jaar 600Ah aan accu's mag aanschaffen. effe rekenen met een simpele 12V 200Ah zonneaccu dat $350 kost, moet je elk jaar dus $1050 moet spenderen. nog geen kosten gerekent van je zonnepanelen en omvormers, maar bij je energieleverancier blijven kost je evenveel en een pak minder zorgen

ik zou meer proberen om in de zomer volledig op zonne energie te draaien (eventueel nog wat terugleveren aan het net) en in de winter op zon-arme dagen gewoon de netstroom te gebruiken.

ervanuit gaande dat we 12uur in de zomer zon hebben en 12uur overbruggen op accu, dan zou je een 1000W moeten genereren op de zonnepanelen en zou je 12 000Wh aan accu capaciteit moeten hebben (op 12V is dat dan 1000ah)

8 paneeltjes van 230W piek (1000€)
2KW omvormer (1000€)
4 zonne batterijen 250Ah (1200€)
en dan ben je voor 8jaar gerust en zou je dat in principe binnen de 6jaar moeten terug verdienen

als je nu al de omvormer en de helft van de zonnepanelen koopt, kan je al makkelijk zat een paar 100€ uitsparen op de electriciteitskosten. volgend jaar investeer je dan in 4 batterijen en de overige 4 zonnepanelen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Er is inderdaad weinig chocolade van te maken...
Nou ja, er staat ergens iets van 1000e per jaar aan stroom. Als we nou de aanname doen dat dat €1000 zou moeten zijn en 1kWh net geen 20 cent kost, dan zou je op zeg 5000kWh zitten. Met ongeveer 8760 uur in een jaar, kom je dan op 570W ofzo continu uit.

In de winter moet je dat zomaar kunnen leveren gedurende een 16 uur - en dan moeten gedurende die 8 uur die over is je panelen meer dan het 3-voudige opleveren om te laden en de boel in leven te houden.
Uitgaande van een 24V set (puur omdat dat een voor mij gebruikelijke spanning is voor accu's en omvormers), kom je dan op een slordige 400Ah uit - rendement omvormer verwaarloosd. Met een 'standaard' 700-800Ah tractie setje zou je dat moeten kunnen redden.
En dan het opwekken... Je hebt dus in de 8 uur dat je licht hebt in de winter zeg 1700W nodig (wederom rendement lader en rendement accu's verwaarloosd). Zeg 2kW om een heel klein beetje aan die rendementen tegemoet te komen.

Nou wordt er altijd heel hard geroepen dat je in de winter 10% van je opbrengst haalt, dan zou je op de natte vinger 20kWp moeten neerleggen.
Tsja... het kan...

Hoe dan ook loont het de moeite om eens serieus en netjes te rekenen. En inderdaad in de winter te overwegen om in elk geval een deel uit het net te halen.
Verder heb je in de zomer een zee aan capaciteit over, maar ik geloof niet dat een stroomboer erg enthousiast wordt als jij 15kW gaat terug leveren - als je het het net al ingedrukt krijgt zonder dat de spanning te ver oploopt.
Of het financieel uit kan? Ik denk het niet. De prijs van accu's heeft een directe relatie met de prijs van lood. En dat is schijnbaar duur op het moment.
Een omvormer is het probleem niet. Een stel MPPT laders kosten ook nog wel een paar centen.

Overigens heb ik dezelfde overweging al eens gemaakt om 'off grid' te gaan. Financieel loont dat niet. Met een hoop zelfwerkzaamheid krijg je het kostenplaatje wel sluitend. Maar dan zit daar nog niet echt je afschrijving in - zo'n accupack is met een aantal jaren ook rijp voor de recycle-boer. Zonnepanelen idem. En een stuk electronica gaat ook wel eens stuk. Afgezien daarvan: waar laat ik die hoeveelheid zonnepanelen?

Jep, ik zie en erken mijn fout...das niet een kleintje nee, tja ik moet ook wakker geschud worden(-:

Het gaat inderdaad NIET om amp/uur maar om 3 x een accu van 12v en 200A.

Het gaat hierbij ook niet om een verwarmd zwembad maar een vijver met vis erin, wat ik graag gezond en stromend wil houden.

Laat ik eens een andere insteek proberen, ik heb niet de intentie om iemand te gaan beledigen!!!, maar om wat meer duidelijk te verkrijgen.

Zonnepaneel->accu->omvormer->vijver installatie.

De installatie verbruikt in de winter 200w per uur 24/7.
In de lente en de herfst komt daar grofweg nog eens 100 watt bij 24/7.
In de zomermaanden komt er nog eens 200w bij per uur 24/7.

Mijn insteek is deze hele vijver van het net af te halen, en niet het net te gebruiken als accu...je geeft een kwh en krijgt 9 cent, je moet 1 kwh hebben en je betaald 23 cent, ik ken de (r)overheid al een tijdje.

En waarom mijn moeite om een accubank te creeeren? er staat een uitbreiding van de vijver te wachten(x2) en we willen uiteindelijk ook een groot deel van het huis van het net af hebben, tot zover mogelijk, in de mogelijkheden.

Alles bij ons is a++ en led, goed, de wasmachine, oven, ed wordt een te grote kracht toer.

En mijn treintjes verbruiken maar 1A op 12v(-:

@ex fietser:::Voor hetzelfde geld wordt je onbedoeld helemaal de verkeerde kant op gestuurd en zit je straks met een enorme financiële kater. Ik ben wel wat gewend hoor, ik heb nu mn derde huwlijk(-:

@ Timberlake,
Dat is ook de hoofdreden dat ik hier mijn probleem voorleg.
Ik heb er inderdaad niet veel ervaring mee of kennis van.
Mijn scholing hierin was ruim 25 jaar terug, en eigenwijs blijven timmeren.
Mijn ervaringen zijn: 3 oude accu's in een camper, en niet snappen waarom ze als een accu wilden werken(start en boord was apart)
En in het tuinhuisje een accu, zonnepaneel met een laad/ontlaad regelaar.
En wat schakelingetjes solderen voor mijn treinbaan.

Verkopers kunnen het heel leuk brengen, de (r)overheid ook.
Vandaar dat ik door vraag.
En wees gerust, ik heb gelukkig het besef, dat ik a: eigenwijs ben b: nog steeds wil bijleren en c: 5000A wil ik liever ook niet kortgesloten zien.(-:

Vandaar dat ik ook heel blij ben met elk stukje advies en informatie, en dat ik zelfs verbeterd wordt, met dingen waar ik fouten mee maak.

Dus alles is gewenst en wordt van mijn kant ervaren als zeer positief, alleen maar complimenten naar jullie.,.,.dus! ha!

klinkt als een koi vijver die in de warmere maanden idd meer pompkracht nodig heeft ivm zuurstof in het water brengen, hogere stromen omdat de filtering van dat water wat sterkere pompen benodigt.

je hebt in de zomer dus 0,5kWh nodig, en in de winter 0,2kWh. dagverbruik in de zomer dus 12kWh van de vijver alleen. gelukkig is de opbrengst van zonnepanelen het hoogste in de zomer. echter zou je de stroom uit de panelen moeten trekken overdag en pas na donker de accu's gaan gebruiken. ruimer panelen als accu's dus. in de zomer is het 7 uur donker op een dag 7x0,5= 3,5kWh, dat verbruik uit de accu's halen, maar in de winter is dat 16x0,2= 3,2kWh, niet heel verschillend dus. echter leveren de panelen in de winter veel minder vermogen, dat dien je wel mee te nemen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 februari 2018 10:36:00 schreef Ex-fietser:
[...]

@Dratsabylgu

We praten hier over (20 x 8 en 2 meter diep). Dat is dus een klein zwembad. Mijn waterbed heeft een verwarming van 300 watt. En dat is echt geen 20 meter lang. Hoe wil jij dat met 500 watt doen. En dan nog buiten open en bloot in de lucht en wind?

Hij stelt dat het hem 1000 euro per jaar kost als je dan gaat rekenen is dat iets van 500 Watt gemiddeld.

Arco

Special Member

Mijn aquarium heeft al 200W verwarming voor 260L water, en dat staat binnen!... :)
Je mag rustig 1W/L of meer rekenen. (hangt erg af van locatie, isolatie van wanden/vloer, temperatuur water,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het is niet voor verwarming, maar voor water filtering en lucht in het water krijgen, vooral in de zomer heb je extra lucht in het water nodig met bepaalde vissen als koi. verwarmen kun je niet met dit vermogen, dat gaat miss via CV en gas of geheel niet.

ken er meerdere met koi vijvers, daar is de vijver zelf vaak niet echt bijzonder, de filtering en circulatie die je niet ziet zit de techniek in.

ts heeft het toch ook over meer benodigd vermogen in de zomer, dat zegt al dat niet voor verwarming is..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 25 februari 2018 15:01:40 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Het gaat hier niet om een subtropisch zwemparadijs maar om een vijver die in de winter vorstvrij moet blijven.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 25 februari 2018 12:23:41 schreef justmeigor:
Jep, ik zie en erken mijn fout...das niet een kleintje nee, tja ik moet ook wakker geschud worden(-:

Het gaat inderdaad NIET om amp/uur maar om 3 x een accu van 12v en 200A.

BEGIN er nou eens heel even mee om de eenheden goed te doen.

dit hier is een 200A accu. 12Ah volgens specs.

Op 25 februari 2018 12:23:41 schreef justmeigor:
De installatie verbruikt in de winter 200w per uur 24/7.

BEGIN er nou eens heel even mee om de eenheden goed te doen.

In de zomermaanden komt er nog eens 200w bij per uur 24/7.

Als we uitgaan van 3 maanden zomer, is dat zo'n 432kW aan het eind van de zomer. Dat is erg pittig.

BEGIN er nou eens heel even mee om de eenheden goed te doen.

Op 25 februari 2018 12:53:46 schreef testman:
je hebt in de zomer dus 0,5kWh nodig, en in de winter 0,2kWh.

Omdat de zomer 0.5kWh oftewel (volgens jou) terwaarde van 0.10 euro aan stroom en de winter 0.04 euro, voor een som van 0.14 euro per jaar aan stroom gebruiken. Een investering van 14 euro verdien je dan in zo'n 100 jaar terug.

BEGIN er nou eens heel even mee om de eenheden goed te doen.

Op 25 februari 2018 14:30:50 schreef Arco:
Mijn aquarium heeft al 200W verwarming voor 260L water, en dat staat binnen!... :)
Je mag rustig 1W/L of meer rekenen. (hangt erg af van locatie, isolatie van wanden/vloer, temperatuur water,...)

Iemand is begonnen over verwarming. Met 200-500W verwarm je echt niet een vijver ter grootte van een zwembad. Het gaat om beluchting en pompen. Waarom zeurt iedereen over hoeveel het kost om iets te verwarmen?

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 25 februari 2018 15:53:57 (60%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er begint bij mij een lampje te branden....de accu zit nog niet helemaal vol, maar....

Oke kosten/baten verhaal, in het ergste geval speel ik 10% verlies, in een gunstig verhaal 25% winst.
Alles wordt duurder in aanschaf en verbruik, oke...je loon gaat ook mee omhoog, dit is een heel ander verhaal.

De volgende vragen komen nu bij me op(ondertussen ook wat verder gelezen en opgezocht)

Waarom een accu aanschaffen van E499.- 12v 260A als er een zelfde soort semi tracie accu is van 12v/230A voor E229.-?

http://accuweb.nl/zonnepanelen/zonnepanelen-complete-sets-boot-camper-…

Op deze set bestel ik 3 x deze jongen bij:

https://www.accuserviceholland.nl/dynac-semi-tractie-12-volt-230-ah-ty…

Ik denk oke dit gaat leuk, ik blijf binnen de grenswaarden van de meegeleverde controler.

Voorjaar 2019, al mijn belastingen zijn betaald, en ik herhaal deze set.
Met eventueel naar behoefte met een extra accu of zoals eerder vermeld een extra paneel.
De vijver is ondertussen ook wat groter geworden.

Voorjaar 2020, er komt een stukje van het huis bij ect.

Hoe laat ik, of met wat voor soort apparaat/computer, alles een worden?
Dat ik ALLE gescheiden accu's als een(1) leeg kan halen, is me duidelijk, denk ik.
En dan richting de omvormer.
Ik dacht eigenlijk eerst aan een 600w/220v omvormer, maar vooruitlopend op mijn wensen, inderdaad een 2kw.

Maar hoe laat ik alles als een geheel opladen? of werkt dit niet zo?
Of is het zinvol om gelijk een beest van een controler aan te schaffen?
Of werkt het meer zo: als een accu vol zit dan wordt de rest spanning(?) overgedragen naar de andere controlers?
Of sla ik de plank volledig mis?

Het verbruik/opslag plaatje begin ik te snappen.

Nog een rectificatie van mijn kant: De eerder vermelde zener diode 7,5A was toender tijd bedoeld, had ik bedacht, dat als de accu vol zou zitten en het bewolk zou worden dat er dus geen stroom naar ons paneel zou terug vloeien.
Deze zelfde insteek dacht ik dus ook te kunnen doen om elke accu apart een diode (20A?) mee te geven zodat ze elkaar niet kunnen beinvloeden, als de ene wat minder wordt en de nieuwere niet naar zijn nivo sleept.
Zodat ze dus wel geladen kunnen worden als een, maar dat kan dus niet.

Maar dat had/heb ik dus goed mis.

Voor alle reacties geld: TOP helemaal geweldig, er zitten een hoop goede tips tussen, en veel goede leer momentjes.

Het gaat inderdaad om een grote steuren vijver, deze hoeft niet verwarmt te worden.
Dus geen koi's.
Sterker er ligt zelfs ijs op nu, ondanks 5 gram zout per liter water
In de wintermaanden heb ik alleen waterpompen aan staan 2x a 85w.
In de zomermaanden komt daar nog een almagaan lamp, 2x uvc, beluchting en een extra pomp bij.

Alles zet ik aan of uit naar gelang de behoefte van de vijver zelf.
Niet meer en niet minder.
Zie ik alg opkomen gaat de eerste uvc aan ect
Wordt het water warmer dan 19 graden gaat er een derde pomp aan.
Wordt het water warmer dan 27 graden, dan moet er gekoeld worden, en die pomp is te zwaar (250w) om aan accu's te hangen.
Mijn koeling is heel simpel, er ligt in de sloot naast ons erf, 50 meter pvc buis rond 50mm in, daar pomp ik het te warme vijver water doorheen, en het wordt afgekoeld naar 15 graden.
Voor steuren is 30 graden niet gezond meer, zelfs kans op sterfte bij de siberische soorten
Ook tijdens een hele hete zomer is deze sloot nog nooit boven de 15 graden uitgekomen.

Op 25 februari 2018 15:39:48 schreef justmeigor:
Waarom een accu aanschaffen van E499.- 12v 260A als er een zelfde soort semi tracie accu is van 12v/230A voor E229.-?

BEGIN er nou eens heel even mee om de eenheden goed te doen.

Gewoon HEEL EVEN.

Op 25 februari 2018 15:39:48 schreef justmeigor:
Er begint bij mij een lampje te branden....

Ik geloof er niets van.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tja inderdaad 200a is wel erg klein.
Dus de opslag van een accu wordt uitgedrukt in Ah, wat je er in 10 uur uit zou kunnen halen?

Er staat ook achter dat de accu nog niet vol is, en je was me net een stap voor.

Als een pomp 200watt verbruikt op 220v dan is de aanduiding toch 200w?
Of 200w/220v.
Ik snap hem niet meer

EricP

mét CE

Ik snap hem niet meer

Daar heb ik al een tijdje last van met accu's die iets met Ampère per uur doen enzo...