accu bank

een accu heeft meestal 2 zaken. een maximale stroom uitgedrukt in Ampere, en een capaciteit in Ampereuur (Ah).

een 260Ah 12V accu kan 20uur lang een stroom van 13A leveren (13A x 20h =260Ah). of ze kan 10uur lang een stroom leveren van 26A,...

een 260A accu, kan eender welke accu zijn, ook eentje uit een auto. die kan klein zijn (30Ah) of groot (300Ah). het enige dat hier staat is dat die 260A kan leveren, er staat niet hoeland die dat kan. zo een 30Ah accu zal er na een paar minuten al mee ophouden aan 260A. een 300Ah versie kan dit een uur volhouden.

als je in de winter een verbruik hebt van 200W, en dat gedurende 8uur, dan heb je 1600Wh verbruikt.
als die 200W via netspanning komt aan 230V, dan is dit minder dan 1A (230V x 0,9A = 207W) , en heb je minder dan 8Ah nodig voor 8uur lang te gebruiken.
als die 200W uit een 12V accu moet komen, dan is dit 17A (17A x 12V = 204W) . dit gedurende 8uur is dan 136Ah

je kan nu ook 2 accus kopen van 12V. stel 12V 200Ah.
je zet ze in parallel, dan heb je 12V 400Ah. bij een stroom van 17A kunnen die 2 accus dat dan 23uur volhouden.

nu kan je denken: als ik de spanning hoger maak, dan is de stroom lager en kan ik langer doen met de accu... helaas niet
we nemen dezelfde accu's van 12V 200Ah en zetten ze in serie. we krijgen dan 24V 200Ah.
op 24V heb je maar 8,5A nodig om 200W te halen. je accus die nu 200Ah hebben kunnen die 8,5A ook maar 23uur volhouden.

bij eenzelfde verbruik maakt het niet uit hoe je de accu's schakeld, ze zijn altijd even snel leeg.

nu moet je ook eens gaan nadenken op welke spanning je vijvermateriaal draait. want die accu zijn ook maar 12V (3 in serie is dan 36V), maar hoogst waarschijnlijk werkt alles op 230V.
je moet dan nog iets hebben die van 12V naar 230V gaat en liefst met zo weinig mogelijk verliezen.
bijkomend moet je ook weten, als je 10uur lang 200W in je accu's stopt, kan er erna GEEN 10uur lang 200W weer uithalen. die accus hebben ook wat verliezen, je acculader ook, je omvormer naar 230V ook...

ik zou alles optimaliseren zodat je in de zomer zoveel mogelijk winst maakt, en in de winter gewoon de verliezen accepteren en deels op netstroom bijwerken. dit gaat het goedkoopstezijn.
als je alles optimaliseert voor de winter, gaat je installatie enorm groot worden, een half fortuin kosten en in de zomer zit je dan met een groot overschot aan energie

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Fcapri, zeer verhelderend allemaal!!
Echter zoals Testman het schreef, denk ik niet dat ik het voor een bepaald seizoen hoef te optimaliseren.
Dit aangezien de energie behoefte van de vijver in de winter een stuk lager is dan in de zomer.

Het punt wat bij mij nu de aandacht trekt is dat ik dus net niet wegkom met 450wp uit de panelen?

Als ik 450W op 12v heb dan kom ik op 37A?
De zon schijnt 12 uur en 12 uur niet.
Mijn vijver gebruikt op dat moment 200W/230V.
Dus 200W/12V=17A, deze 17 wordt geleverd van het paneel en er wordt tegelijker tijd een 20A geladen, met verlies eraf hou ik net genoeg over om de nacht mee door te komen.

Zomer: even voor het gemak: 500W/12=41A.
600W paneel/12v=50A dan is er dus een "overschot" van 9A dat 14 uur lang is 126Ah, wat dus zou kunnen volstaan met een accu van 260Ah/12v qua opslag. Dit gedeeld door 10 uur is maar 12,6Ah?
Zit ik nu goed of compleet mis???

Goed we schakelen er nog (2x 150Wp) een paneel van 300Wp bij.
Het overschot van dit paneel gaat niet direct naar de verbruiker maar direct naar de accu, dat wordt dan 25A*14 Uur=350Ah plus 126Ah is 476Ah.
.....

Andersom: 500W per uur x 24 = 12KWh per dag, dit moet in die 12 uur licht opgebracht worden plus moeten de accu's ook geladen worden voor de nacht.
Kort door de bocht: er moet dus 24Kw opgewekt worden in 12 uur tijd is 2Kw
per uur????Net had ik nog genoeg aan 900wp.

Als ik denk dat ik het begin te snappen, snap ik er helemaal niets meer van.
900Wp/12v=75A, ik verbruik 41Ah, dan is er een overschot gedurende 12 uur van 34A*12h=408Ah, die ik moet opslaan in accu's en ga gebruiken voor de nacht.

Ben ik (deels) goed op de weg, of zit ik echt naast de pot te.....

Nogmaals heel erg bedankt dat ik hier echt iets leren mag en kan!!!
Ipv: dit moet ik voeden en wat moet ik hebben, is gelukkig ook niet mijn insteek.
Op deze manier steek ik er heel wat meer van op, en er komt ook informatie voorbij wat ik extra opzoeken kan, nog maals...mijn complimenten...maar nu terug, heb ik het een beetje door, of nog steeds helemaal niet?
Alvast bedankt voor alle reactie's en info, echt super!

rew, mijn eenheden kloppen, 500 Watt per uur verbruik in de zomer is 0,5 kWh. dat verbruik heb je dan wel 24 uur per dag, maar 7 uur per dag is verbruik voor rekening van de accu's. 0,5 kWh x 7 uur = 3,5 kWh per dag voor de accu's in de zomer dus.

nu zijn de vijverpompen 230V gok ik zo, dus komen daar nog de verliezen van de omvormer van 12 of 24VDC naar 230VAC bij.

tevens is het beter voor de accu levensduur om in de winter niet dagelijks een hele cycli af te kunnen schrijven, de capaciteit ruim houden is dus beter voor de levensduur. immers kunnen de opgeven cycli van de fabrikant alleen in perfecte omstandigheden in labo's worden gehaald, zeg dat hun aangeven 1000 cycli, dan mag je blij zijn met 500+ cycli..

gezien de stromen bij 12V heeg hoog worden en je dus dikke kabels nodig hebt, zou ik een systeem op 24-36 of zelfs 48V overwegen vanuit de paneleen en de accu's ( zelfde type, leeftijd en merk ) dus ook in serie zetten en niet parallel.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 25 februari 2018 19:04:08 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 februari 2018 18:19:15 schreef justmeigor:

Andersom: 500W per uur x 24 = 12KWh per dag, dit moet in die 12 uur licht opgebracht worden plus moeten de accu's ook geladen worden voor de nacht.
Kort door de bocht: er moet dus 24Kw opgewekt worden in 12 uur tijd is 2Kw
per uur????Net had ik nog genoeg aan 900wp.

t was even iets te verwarrend (ook nog druk bezig hier thuis), dus ik neem er even dit stukje uit.

500W x 24h = 12kWh per dag. dat klopt. LETOP: je hebt hier de 500W gedurende 12H in de dag geleverd door zonnepanelen en de 500W gedurende snachts dat geleverd wordt door de accu
dit moet in 12uur opgebracht worden, dat klopt ook. ECHTER zit hier het opladen van de accu al in (die let op regel hierboven).

je moet dus 12kWh opladen gedurende 12uur of een goeie 1kW

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

het laden van loodaccu's is een 10-15% aan rendement verlies elke cyli. steek er 100Ah in en er komt 85-90Ah nog uit de accu. gezien het cycli laden is en geen stby laden zoals bijv alarmbackup accu's zou de accu laadspanning ook iets hoger liggen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

bij eenzelfde verbruik maakt het niet uit hoe je de accu's schakeld, ze zijn altijd even snel leeg.

Hogere spanning is beter, minder verliezen in je bekabeling. Als je iets betrouwbaars wil, koop dan spullen van Victron, zoals de EasySolar die precies doet wat jij wilt. Blijf ver weg van de chinese goedkope omvormer meuk. Kan me hier nog een topic herinneren van iemand met huisjes in Afrika, zonnepanelen, accu's, chinese meuk, houtje touwtje aanleg, wat een tranendal.

Net had ik nog genoeg aan 900wp

Zonnepanelen leveren niet de hele dag het maximale vermogen. Begin maar met minimaal 2000wp.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op zondag 25 februari 2018 19:28:45 (13%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 25 februari 2018 18:59:42 schreef testman:
rew, mijn eenheden kloppen, 500 Watt per uur verbruik in de zomer is 0,5 kWh.

Nope. Onzin. Helemaal niet.

Een verbruiker die 500W gebruikt GEDURENDE een uur verbruikt 0.5kWh NA EEN UUR. En 12kWh per dag.

Goed... Nu we over Ah en Watt en dergelijke kunnen communiceren, begint het zinnig te worden om enigszins te gaan rekenen.

Ik blijf er bij dat Ah een kuteenheid is waar je in deze fase van het project nog helemaal niet aan hoeft te denken.

Even afronden: 200W hele jaar door, 500W ... ehhh... 300W er bij in de zomer. Even afronden: 6 maanden zomer verbruik (beetje overdreven verwacht ik, maar goed, nauwkeuriger rekenen kan altijd nog).

200W * 24 uur/dag * 365 dag = 1750 kWh.
300W * 24 uur/dag * 180 dag = 1300 kWh.
samen: 3000kWh.

(voor de lol even de eenheden vermenigvuldigen: W * h/dag * dag = Wh en omdat het getal anders zo groot is heb ik links nog met 1 = k/1000 vermenigvuldigd, waarbij ik die "1000" bij de getallen laat meedoen, en de k bij de eenheden trek.)

Anyway.... Als je een verbruik van 3000kWh wil compenseren moet je ruwweg ongeveer 3000 Wp aan installatie neerzetten.

In Nederland mag je tot 5000kWh/jaar aan energie opslaan "in het net". Alsof het net een grote batterij is. Als je wilt vooruitlopen op dat deze regeling gaat verdwijnen: prima. Maar kosten efficient is het kopen van accus pas als die regeling verdwenen is. Tegen een gratis accu valt niet op te boxen. Dat gezegd zijnde....

Ik zou denken dat je zeg 3 dagen "prutweer" op de accus wilt kunnen overbruggen. Met 0.5kW continue, zit je aan 12 kWh per dag, dus zo'n 36 kWh aan accus. 200 euro per kWh, rond de 7000 euro aan accus. Deze laatste stap is een beetje nattevinger werk van mij: Ik heb ooit 300 euro voor 1.5kWh uitgegeven, als je goed/beter zoekt kan je vast goedkopere accus vinden.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 25 februari 2018 21:22:28 (72%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

verbruik van 500W/uur ofwel 0,5 kWh dus, verbruik is verbruik, of ik nu aangeef 500W verbruik zodra de stekker in het wcd zit, of ik geef meteen de stroom verbruikt in 1 uur. ik heb die 12 kWh voor 1 dag en 3,5 kWh voor 7 uur ook genoemd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 februari 2018 21:18:46 schreef testman:
verbruik van 500W/uur ofwel 0,5 kWh dus, .

NEEEEEEE!!!!! Een verbruik van 500W is 0.5kWh per uur. Die "per uur" staat bij jou steeds verkeerd.

500W/uur kan best een uitkomst van een sommetje zijn. Het is een geldige eenheid. "De energie output van de zon is langzaam aan het afnemen. Hij zakt met ongeveer 500W/h". (waarschijnlijk zitten deze getallen er ongeveer een factor 100 miljoen naast, met 500W/h zou ie nog zo'n 600*10^15 jaar meegaan, terwijl het in werkelijkheid 100 miljoen keer minder lang is.)

Edit: Ah! "de zonne-energie instraling op de aarde neemt met ongeveer 500W/h af." Die extrapoleert naar "paar miljard jaar" voordat het op is, en kan dus binnen een factor tien kloppen.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 25 februari 2018 21:33:34 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

kWh, Kilo Watt Hour ( waar Hour ofwel uur voor staat ). 0,5kWh ofwel 500Wh verbruik, meen dat dat toch goed is.

je meter die op 20356 kWh staat is het verbruik van vele jaren van je hele huishouden, evengoed gaat het verbruik op de rekening ook per kWh.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Ja maar een Wh is niet hetzelfde als een W/h (of soms Wh-1, misschien komt de verwarring hier vandaan). Als een verbruiker elk uur een W meer dissipeert stijgt zijn verbruik met 1W/h, maar dat is een nogal incourante situatie.

500W = 500W in een uur of 500Wh = 0.5KW in een uur of 0.5KWh
het verbruik = 0.5KWh x tijd in uren

[Bericht gewijzigd door klaasy op zondag 25 februari 2018 22:41:21 (11%)

Kruimel

Golden Member

Op 25 februari 2018 22:33:24 schreef klaasy:
500W = 500W in een uur of 500Wh = 0.5KW in een uur of 0.5KWh
het verbruik = 0.5KWh x tijd in uren

Ik snap niet wat je hier wil zeggen... Verder: k ≠ K

Lucky Luke

Golden Member

Als de gefrustreerde uitroeptekens van rew niet tot beter begrip leiden*, probeer ik het eens op een andere manier:

"per" is een deelstreep: Als ik aardbeiendrinkyoghurt maak, en ik maak 10 liter en doe daar 40 aardbeien in, hoeveel aardbeien per liter?

40 Aardbeien / 10 liter = 4 aardbeien per liter.

Een (Kilo)WattUur is een vermenigvuldiging en geen deling. Net zoals die "kilo" die er voor staat een (vermenigvuldigings)factor 1000 aangeeft, geeft de "uur" achter "Watt" staat, aan dat met het aantal uren vermenigvuldigt is.

60 Watt, gedurende 2 uur ---> 60 (Watt) * 2 (uur) = 120 WattUur
60 Watt, gedurende 1000 uur --> 60*1000=60000 WattUur = 60 KiloWattUur. En dan korter geschreven als 60 kWh.

Een killoWattUur is dus heel iets anders dan een KiloWatt per uur.

*Ik kan me daar wat bij voorstellen. Zowel bij de frustratie dat iemand iets niet snapt, als bij dat "harder praten" niet leid tot "beter begrijpen". Voor "beter begrijpen" moet je "beter praten" (beter formuleren), niet "harder schreeuwen", anders wordt het "harder begrijpen", ofwel "hard to understand" :P.

Op 25 februari 2018 22:33:24 schreef klaasy:
500W = 500W in een uur of 500Wh = 0.5KW in een uur of 0.5KWh
het verbruik = 0.5KWh x tijd in uren

Die h is dus al de vermeningvuldiging met het aantal uren (hours), als je daarna nog een keer vermenigvuldigt is dubbelop / weer een heel andere eenheid. (KiloWattUurUur / kwhh)

Edit:
Hmm, nu ik het topic eens vanaf begin lees, snap ik ook waar de verwarring van de TS vandaan komt...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
EricP

mét CE

verbruik van 500W/uur ofwel 0,5 kWh dus

Hier heeft iemand nadrukkelijk zitten slapen bij natuurkunde... :(

Maar goed, als ik het zo zie, dan roepen de meesten maar wat. Zoals Kruimel zeer terecht opmerkt:

Verder: k ≠ K

En het verschil tussen vermogen (W, zo je wilt Watt) en energie (in deze context: Wh, zo je wilt WattUur), al dan niet voorzien van een prefix om de getallen wat hanteerbaar te houden, wordt ook nogal eens door elkaar gehaald.

Feit blijft dat TS ongeveer hetzelfde probleem heeft als een huishouden: er is verbruik en hij wil dat uit de zon halen.
Welnu, als het allemaal zo makkelijk zou zijn, dan had iedereen een stel van die dingen op het dak liggen en dan konden alle electriciteits centrales dicht. Het feit dat die panelen economisch gezien alleen rendabel zijn dankzij subsidie (direct of door 'saldering'), een BTW-foefje of door grote zelfwerkzaamheid geeft al aan dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is.

Kruimel

Golden Member

Die conclusie slaat de spijker op de kop inderdaad. Wat de TS wil is energie voor minder dan dat hij het nu krijgt (en daarin geef ik hem gelijk). Als dat makkelijk was hadden we dat natuurlijk allemaal reeds wel gedaan, want dan had ik mijn wasmachine ook wel gevoed uit zonne-energie opgeslagen in batterijen, maar die zijn daarvoor domweg te duur.

Ik moet zeggen dat ik nogal verrast ben door het grote stroomverbruik van de installaties, het lijkt er op dat er waarschijnlijk meer te halen valt bij het efficiënter maken van die installaties dan door de bron van de elektrische energie aan te pakken. Kraanwater wordt ook gezuiverd en geleverd voor €4 per m3, en dat is meer dan een UVC lamp en een flinke pomp. Misschien is een intervalschakelaar voldoende om het verbruik te verminderen.

Ik ben nog steeds aan het in lezen, LEREN en er mee aan de gang, echter heb ik ook mijn werk nog.(tis best koud op de steiger)
Denk dus niet: lekker dan, doe je al die moeite voor "TS"(ik neem aan dat ik dat ben), reageert ie niet meer!

Dat er twee draadjes ontstaan zijn is mijn fout door een gebrek aan kennis, zoveel accu's hoef ik dus niet te hebben, twee a drie dagen overbruggen is zat en geen heel jaar!
@ kruimel, water verpompen en onderhouden en zeker een vijver van deze orde, is een kostbare hobby.(ik heb het wel over een 300!!!!kuub water ex filter en leidingen, toevoer filter is 2x 125)
De gemiddelde koi vijver is maar 30-50 kuub
En ik zit dan nog aan de erg lage kant met mijn doorstroming, 20 kuub per uur nu en in de zomer 40 p/u tot max 75 p/u.
Mijn pompen zijn van Ecomax, goedkoper in verbruik vindt je (bijna) niet.

Maar hoelang staat een wasmachine aan ten opzichte van die bak water hier in de tuin?(bedoel ik niet vervelend) qua het opgenomen vermogen.

Als ik via een groot handel zonnepanelen kan krijgen:(a E225.-)38,6v/9,28A, nominaal 31,5v/8,89A.
Is het wat????

Dan is dat met een dc/dc omvormer toch een goed 25 a 30A op 12v?

Ik ben er echt serieus mee bezig, jongens, jullie hulp dus!!!!

Voor de vijver denk ik dat ik het in een keer ga doen, dat scheelt weer een hoop bij schakelen.
Liever niet, wat een geld.
Ik zie nog niet echt goed, hoe ik een "start setje"(450wp) kopen kan en dat volgend jaar kan uitbreiden EN het vervolgens kan laten werken als een (1) systeem.
Zodat alle extra zonnen energie opgeslagen wordt in de accu's.
En ook weer opgenomen kan worden als 1 accu.

Of meteen alles groot vermogen inkopen, omvormer (2000W) 45A mppt laadregelaar, dan nog een of twee laadstroom verdelers en accu bewaker 80A.
Wederom wat een geld, maar aan deze ontkom ik denk ik niet

Uiteindelijk ook na de vergroting van de vijver (x2) wil ik dat ding gewoon van het net hebben.
En wat van het huis.

Ik denk voor 900-1000 euro per jaar er wel een leuk systeempje te verzinnen valt, wat binnen 3 a 4 jaar terug te verdienen valt.
Wordt dat bakje 2 groter, worden de kosten ook twee maal groter.

ff wat anders:
Ik weet hoeveel grain een kilo suiker is en wat een liter water weegt.
Ja ook in "stones"
Maar hoe zwaar is nu een zware bui: heeft iemand ooit de kans gehad om een bui te wegen? oke opp*volume neerslag komen we best op een leuke schatting uit.

Maar wat weegt een of 10 kilo watt/uur nou? of per eenheid?

EricP

mét CE

Maar wat weegt een of 10 kilo watt/uur nou? of per eenheid?

Waarbij ik me dan heel erg af vraag... wat is een kilo watt/uur nou?
Ik kan daar niks mee... een vermogen per uur - althans niet in deze context. Is het de afname van het vermogen van een fabriek tussen 16:00 en 18:00? Dan zou het nog altijd kilo Watt / uur zijn... En dat dan weer maal 10. De relatie met een vijver ontgaat me...

TS, zolang je dit soort rete-simpele zaken niet op de rit krijgt, gaan rekenen aan energie en vermogen nooit wat worden. En dus rekenen aan je zonnepanelen ook niet.

Op 28 februari 2018 19:23:49 schreef justmeigor:
ff wat anders:
Ik weet hoeveel grain een kilo suiker is en wat een liter water weegt.
Ja ook in "stones"
Maar hoe zwaar is nu een zware bui: heeft iemand ooit de kans gehad om een bui te wegen? oke opp*volume neerslag komen we best op een leuke schatting uit.

Maar wat weegt een of 10 kilo watt/uur nou? of per eenheid?

En vanaf hier, denk ik dat je niet meer zo serieus genomen gaat worden.
Dacht dat trollentijd wel over zou zijn.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Kruimel

Golden Member

Op 28 februari 2018 19:20:21 schreef justmeigor:
Ik ben nog steeds aan het in lezen, LEREN en er mee aan de gang, echter heb ik ook mijn werk nog.(tis best koud op de steiger)
Denk dus niet: lekker dan, doe je al die moeite voor "TS"(ik neem aan dat ik dat ben), reageert ie niet meer!

TS staat voor topicstarter. Het heeft geen dubieuze betekenissen. ;-)

Dat er twee draadjes ontstaan zijn is mijn fout door een gebrek aan kennis, zoveel accu's hoef ik dus niet te hebben, twee a drie dagen overbruggen is zat en geen heel jaar!

Ja, dat van die twee draadjes ligt altijd wat gevoelig omdat het vaak voorkomt dat nieuwe leden meer aandacht opeisen door meerdere topics te openen als er niet direct een oplossing wordt geboden voor hun probleem.

@ kruimel, water verpompen en onderhouden en zeker een vijver van deze orde, is een kostbare hobby.(ik heb het wel over een 300!!!!kuub water ex filter en leidingen, toevoer filter is 2x 125)
De gemiddelde koi vijver is maar 30-50 kuub
En ik zit dan nog aan de erg lage kant met mijn doorstroming, 20 kuub per uur nu en in de zomer 40 p/u tot max 75 p/u.
Mijn pompen zijn van Ecomax, goedkoper in verbruik vindt je (bijna) niet.

Ik zal eerlijk wezen: ik weet niets van koi vijvers, het grote gebruik viel me alleen op. Blijkbaar is een hoge flowrate belangrijk voor deze beesten. Ik zal voor de verdere redeneringen het stroomverbruik als een gegeven aannemen.

Maar hoelang staat een wasmachine aan ten opzichte van die bak water hier in de tuin?(bedoel ik niet vervelend) qua het opgenomen vermogen.

Omdat de oplossing schaalt met het probleem. Als je 5kWh per week gebruikt of 5kWh per dag maakt dat bar weinig uit voor de oplossing, die zal alleen 7x groter (en 7x duurder) zijn. Houd er alleen rekening mee dat als jij een oplossing zou hebben die maakt dat je onder de streep goedkoper uit zou zijn, dit ook zal gelden voor mensen met minder en meer verbruik. En dan moet je je opeens afvragen waarom mensen dat dan niet op grote schaal doen. Het antwoord is dat het blijkbaar op geen enkele schaal echt geld oplevert, en zeker niet iets dat zich op 3 a 4 jaar terugverdient.

Als ik via een groot handel zonnepanelen kan krijgen:(a E225.-)38,6v/9,28A, nominaal 31,5v/8,89A.
Is het wat????

Dan is dat met een dc/dc omvormer toch een goed 25 a 30A op 12v?

Dan ga ik jou even aan het rekenen/denken zetten. Hoeveel vermogen verwacht je van deze panelen? Komt er doorlopend 31,5v/8,89A (280W) uit, of alleen om 12:00 's middags op 21 juli? Hoeveel van deze energie kan je uiteindelijk uit de batterijen weer terugwinnen?

Ik ben er echt serieus mee bezig, jongens, jullie hulp dus!!!!

Je serieusheid brengt geen enkele verplichting voor ons met zich mee.

Voor de vijver denk ik dat ik het in een keer ga doen, dat scheelt weer een hoop bij schakelen.
Liever niet, wat een geld.

Dit snap ik niet.

Ik zie nog niet echt goed, hoe ik een "start setje"(450wp) kopen kan en dat volgend jaar kan uitbreiden EN het vervolgens kan laten werken als een (1) systeem.
Zodat alle extra zonnen energie opgeslagen wordt in de accu's.
En ook weer opgenomen kan worden als 1 accu.

Zo een mate van modulariteit vereist een bijzondere voorkennis die ik niet heb. Ik ben me niet bewust van batterijsystemen die zo uitgebreid kunnen worden. Elke keer dat je batterijen/omvormers/zonnepanelen bijplaatst moeten ze weer op elkaar afgestemd worden in capaciteit. Vaak is het simpeler meteen deze producten met de capaciteit die je nodig hebt te kopen. Twee systemen van 1000W zijn vaak duurder dan één van 2000W.

Of meteen alles groot vermogen inkopen, omvormer (2000W) 45A mppt laadregelaar, dan nog een of twee laadstroom verdelers en accu bewaker 80A.
Wederom wat een geld, maar aan deze ontkom ik denk ik niet

Ja, zoals men vroeger zei: "de cost gaet voor de baet uyt". Het zou niet uit moeten maken hoeveel geld je uitgeeft, als je uitgaat van een terugverdientijd van 3 a 4 jaar (ik denk niet dat het realistisch is) zou ik zo veel als mogelijk investeren, want dan heb je dat geld in 8 jaar handje contantje.

Uiteindelijk ook na de vergroting van de vijver (x2) wil ik dat ding gewoon van het net hebben.
En wat van het huis.

Je wil hier dus gewoon meer voor minder, en dat is wel logisch, maar niet realistisch.

Ik denk voor 900-1000 euro per jaar er wel een leuk systeempje te verzinnen valt, wat binnen 3 a 4 jaar terug te verdienen valt.
Wordt dat bakje 2 groter, worden de kosten ook twee maal groter.

Logica als een huis, behalve die 3 a 4 jaar. Heb je een berekening gemaakt die dat getal opleverde?

Op 28 februari 2018 19:23:49 schreef justmeigor:
ff wat anders:
Ik weet hoeveel grain een kilo suiker is en wat een liter water weegt.
Ja ook in "stones"
Maar hoe zwaar is nu een zware bui: heeft iemand ooit de kans gehad om een bui te wegen? oke opp*volume neerslag komen we best op een leuke schatting uit.

Maar wat weegt een of 10 kilo watt/uur nou? of per eenheid?

Op zich maakt dat niet uit... Tot het moment dat je voor elke gram moet betalen, en dat is hier het geval. We zijn hier moeilijk over aan het doen omdat je betaalt voor kilowatturen, maar op één of andere manier de definitie ervan negeert zodra we aan het werk gaan om te bepalen hoe groot je installatie die ze opslaat moet zijn. Kijk even of je met de edit knop je post iets kan bijvijlen zodat hij wat minder disrespectvol aankomt.

Ik zal even een simpel voorbeeld geven om mijn eerdere skepsis te verklaren. Deze Li-Ion accus kosten voor grote hoeveelheden €3,05 per stuk en slaan onder gunstige omstandigheden elk ongeveer 11,5Wh op. Uitgaande van het willen kunnen opslaan van 1kWh aan elektriciteit (die in aanschaf ongeveer €0,25 kost) heb je dus ongeveer €265 aan deze accu's nodig. Ja, het zal goedkoper kunnen, maar de prijs daalt op dit punt niet enorm meer. De conclusie is wel dat deze accu meer dan 1000x volledig geladen en ontladen moet worden door gratis stroom om alleen maar de waarde van de accu terug te verdienen. Hier is de bron van de opgeslagen stroom en de installatie om de accu's te laden nog niet in meegenomen. Bovendien gaan we nog uit van 100% opslagrendement en eeuwige levensduur (1000 volledige cycli is niet realistisch).

ff wat anders:
Ik weet hoeveel grain een kilo suiker is en wat een liter water weegt.
Ja ook in "stones"
Maar hoe zwaar is nu een zware bui: heeft iemand ooit de kans gehad om een bui te wegen? oke opp*volume neerslag komen we best op een leuke schatting uit.

Maar wat weegt een of 10 kilo watt/uur nou? of per eenheid?

Excuses, dit was een misplaatst geintje, ik was gisteren in een gekke/dolle bui.
Het was niet mijn bedoeling om iemand te schofferen/beledigen laat staan disrespectvol te benaderen of te behandelen/overkomen..

Maar het toont wel dat je duidelijk nog niet het geposte materiaal ook maar een beetje tot je door hebt laten dringen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@ gadget_inc, serieus het was een misplaatst geintje, ik was niet aan het "trollen" ik was gewoon in een dolle "good mood" bui.
Ik bedoelde er voor de rest niets!!!!mee, zie mijn vorige post.

@ rew,
Tijd is mijn grootste vijand, niets persoonlijks, het dringt echt wel door maar ik heb ook nog andere zaken aan mijn hoofd.
Eigen aannemer, ik kan het niemand aanbevelen!