380kV hoogspanning heeft invloed op stuurelektronica elektrische fiets?

Het was me gisteren ineens duidelijk dat mijn elektrische fiets (die ik dagelijks gebruik richting werk) even stopte power te geven als ik onder een 380kV hoogspanningslijn reed. (dit is meermaals al vastgesteld door mij, maar nu pas had ik door dat ik onder een hoogspanningslijn reed...)

Is dit een bekend fenomeen, en eventueel te verklaren?

Geert

magnetisch veld die uw snelheidssensor in de war brengt?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als het iedere keer zo is, zou je daar bijna aan denken. Dat veld is echter niet zo groot; op deze pagina
https://www.rivm.nl/Onderwerpen/H/Hoogspanningslijnen/Magnetische_veld…
wordt gesproken over 10 µT recht onder de draden.
Van ondergrondse leidingen zou je dan meer last moeten hebben, doordat je daar dichter bij bent als je eroverheen rijdt; ca. 20 µT.
Ter vergelijking, het magnetisch veld van de aarde is ca. 50 µT; veel groter dus, maar natuurlijk geen wisselveld.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hensz

Golden Member

Kans dat er iets in de besturingsunit (te) gevoelig is, lijkt me groter. Zou niet moeten mogen, maar ja, zo gaan die dingen kennelijk wel.
Inblikken van het ding zou dan moeten helpen, al is het maar het een stukje alu-folie. Zo geprobeerd toch?

Don't Panic!
rbeckers

Overleden

Inblikken doe je met blik. ;)

Bij lage frequenties schermt Alu-folie geen magneetvelden af.

t zou best kunnen, heb ook al vaker gehad dat m'n bluetooth ermee kapt net onder het 380KV koppelnet doorgereden, zelfde plek doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Hé, zoiets herken ik in mijn Fiat Scudo.
Vaak, maar niet altijd slaat de wijzer van mijn snelheidsmeter naar nul. Een bekend punt is de omgeving van knooppunt Korteven, waar de A58 van zuid naar west Zeeland in draait. Hier is ook het einde van de landingsbaan van Woensdrecht. vandaaruit kan ook iets de elektronica beïnvloeden (radar?). Na verloop van tijd komt de aanwijzing met een zwiep terug.

Mocht het ergens anders aan liggen, dan maak ik er een apart topic over.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Op 28 februari 2018 20:30:09 schreef Tidak Ada:
Hé, zoiets herken ik in mijn Fiat Scudo.

Tsja, Italiaanse auto-elektronica, wat wil je.... :)

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Italiaans, Frans, wat is het verschil?

Tidak Ada

Golden Member

Mijn ervaring met bijv. Duits is vele malen slechter 8)7

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Naast het magnetische veld is er ook een vrij sterk wisselend elektrostatisch veld, alwaar een processor niet blij mee is.
Als je met een ouderwetse spanningzoeker met neonlampje onder de lijn gaat staan zal deze hierdoor gaan branden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Kruimel

Golden Member

Ik denk ook dat als het met de hoogspanning te maken heeft het een elektrisch veld is, en dat zou redelijk af te schermen moeten zijn met wat Al folie. Het vereist echter wel vrij hoogohmige nodes in het ontwerp om daar last mee te krijgen.

Zitten er toevallig GSM antennes op deze hoogspanningsmast? De golflengte van deze signalen ligt vaak in de buurt van een praktische draadlengte op een PCB, en dat maakt dat mobieltjes vaak storingen instralen in audio-apparatuur. Dat zou hier ook het geval kunnen zijn.

Tidak Ada

Golden Member

Zou ook kunnen. De zitten hier nogal wat radarposten:

  • Vliegveld Woensdrecht
  • De Schelde
  • Het Kreekraksluizeen
  • Schelde-Rijn kanaal

Verder ligt er langs het kanaal een 380kV schakelstation met leidingen en een 150kV tracé

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hensz

Golden Member

Op 28 februari 2018 14:56:51 schreef rbeckers:
Bij lage frequenties schermt Alu-folie geen magneetvelden af.

Gewoon ff goed inrollen, laag of 5 bijv., zou dat niet al helpen? Het feit dat er lucht tussen de laagjes zit zou mss wel helpen met de demping.

Don't Panic!
Hewlett

Honourable Member

Ik rij een moderne Alfa (echt heel Italiaans met veel elektronische meuk) en dat geschetste probleem alhier is mij volkomen onbekend :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
vergeten

Golden Member

Op 28 februari 2018 23:57:17 schreef Hensz:
[...]
Gewoon ff goed inrollen, laag of 5 bijv., zou dat niet al helpen? Het feit dat er lucht tussen de laagjes zit zou mss wel helpen met de demping.

Lucht helpt magnetisch veld dempen?....Hmmm weer wat geleerd 8)7

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mel

Golden Member

Waarschijnlijk is het een LFI instraling.
380 kV geeft een relatief groot magnetisch veld.
En die autoboeren immuniseren nooit..
Alles met lange kabels, en weet ik veel..Als de applicatie maar werkt...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Er zit toch een aardige kooi van farraday om je motorelektronica zou ik zeggen ;-). Nouja, als je motorkap van kunststof is dan licht het er een beetje aan hoe de bedrading ligt natuurlijk...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 28 februari 2018 22:52:37 schreef Kruimel:
Zitten er toevallig GSM antennes op deze hoogspanningsmast?

Wél last van een telefoonantenne tientallen meters boven je, maar niet van de telefoon in je zak? Dat lijkt me sterk.

Op 1 maart 2018 07:05:48 schreef mel:
380 kV geeft een relatief groot magnetisch veld.

Relatief zwak, bedoel je. Het aardmagnetisch veld is vijfmaal zo sterk.

En die autoboeren immuniseren nooit..

Dat begrijp ik niet helemaal. Je kunt met een normale auto gewoon door een groot zenderpark rijden, of in een onweersbui, of terwijl er iemand telefoneert.

Op 28 februari 2018 22:41:38 schreef Hunebedbouwer:
Als je met een ouderwetse spanningzoeker met neonlampje onder de lijn gaat staan zal deze hierdoor gaan branden.

Is dat wel echt waar? Iemand die het weleens gedaan heeft?
e: Misschien als je er iets van geleider aanhangt. Niet het losse lampje, vermoed ik.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

Op 1 maart 2018 08:56:22 schreef Frederick E. Terman:...Je kunt met een normale auto gewoon door een groot zenderpark rijden...

Niet echt. Er zijn in Frankrijk vaste plekken waar auto's er mee kappen. Boven op bergen vlak bij zendermasten.

F.E.T ik heb dit zelf meerdere malen gedaan zowel op de weg als vroeger op mijn werk in een schakelveld waar een afgeschakeld veld met een hengel aan aarde gelegd moest worden. Dit om extra te controleren of de lijn op het andere station ook de juiste lijn was afgeschakeld. Elke lijn heeft een wit en een zwart kant, dit kun je ook zien bij iedere mast, daar hangt aan weerszijden onder de armen een wit of een zwart bordje zodat de mensen die in de mast of met een gondel moeten werken de juiste kant nemen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat moet ik dan toch ook eens proberen. Gaaf!

@GJ_, die Fransmannen gaan dan behoorlijk tekeer met hun HF. Evengoed lastig als je daar zo staat met je dode auto - hoewel, om er vandaan te komen is dan weer naar beneden, dat duwt wel gemakkelijker. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

En een hoogspanningsnet geeft een wisselend veld.De Aarde heb ik nog nooit op 50 Hz zien wisselen ... :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee; dat staat in de eerdere post ook al.
Niettemin, 50 Hz is nu ook weer niet zo snel. En als je in dat aard-'gelijkveld' een plotselinge beweging1 maakt zit je ook al in die orde van grootte (een tiende seconde of korter). En omdat het aardmagnetisch veld zoveel sterker is dan dat van de draden, zou, als je van de draden al last hebt, een hobbelige weg ook problemen moeten opleveren.
Vandaar dat ik denk dat de gevoeligheid voor externe velden in werkelijkheid wel meevalt.

1Als je een draadlus van een paar meter lang aansluit op een multimeter, en met de ene helft 'in spin de bocht gaat in' gaat draaien alsof je gaat touwtjespringen, dan meet je best nog een behoorlijke spanning. Dit is altijd een leuke proef op middelbare scholen.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op donderdag 1 maart 2018 11:29:42 (23%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org