380kV hoogspanning heeft invloed op stuurelektronica elektrische fiets?

Op 1 maart 2018 22:04:50 schreef Tidak Ada:
Ook in BE?

In theorie kan hoogspanning zelfs als zwevend net worden aangelegd.
Wordt meestal toch min of meer (vaak niet hard) geaard via de Petersen blusspoel ook in verband met de bedradingscapaciteiten.
Weet niet hoe ze dat in BE doen.
En in ster kan maar in driehoek net zo goed.

Anoniem

Op 1 maart 2018 20:38:17 schreef LeovanWallenburg:
Het kan ook dat in een hoogspanningstrace zowel draden bovengronds gespannen zijn als kabels ondergronds liggen.
Bijvoorbeeld 380kV bovenleiding en 50kV kabels in de kabelstrook er onder.
Die kabels zijn afgeschermd en die afscherming opent weer de mogelijkheid van mantelstromen met een magnetisch veld als gevolg van deze mantelstromen.
Dit magnetisch veld zit veel dichter bij het grondoppervlak dan het veld van de draden bovenin.
De storing kan even goed van beneden als van boven komen.

Daar geloof ik niet veel van.
Ene Thevenin zei ooit dat de som van alle stromen in een circuit nul was.
In een kabel zitten de geleiders relatief dicht bijeen Het resulterend magnetisch veld is dus in principe nul. En zo'n kabel heeft dan nog eens een stalen mantel die magnetisch afschermt.

Anoniem

Op 1 maart 2018 21:34:47 schreef KlaasZ:
[...]De spanning die bij hoogspanningsnetten wordt opgegeven is altijd de spanning tussen de fasen onderling, en niet de spanning ten opzichte van aarde.

tuurlijk, maar het is wel het potentiaalverschil tussen de spanningvoerende geleiders en de aarde die het elektrisch veld opwekt.
Maar als ik erover nadenk, Vraag ik me ook af hoe men aan die 4 kV/m komt.

Stel dat je de 3 fasen dicht bijeen hebt bij een sterconfiguratie, en de grond is 50 m lager.dan is op elk moment de algebraische som van de 3 spanningen en dus ook de elektrische velden tov de grond nul. Er is dus geen elektrisch veld tussen de spanningvoerende lijnen en de grond. Bij één lijn zou dat wel het geval zijn.

Er zijn altijd 1 of 2 draden die dichter bij de grond hangen. Dus is er altijd een resulterend elektrisch veld vlak boven de grond.

Tidak Ada

Golden Member

Meestal hangen die draden in en driehoeksformatie. Iedere draad heft haar eigen veld. Die veelden zullen elkaar in het zwaartepunt van die driehoek opheffen, maar niet volledig, want er is een faseverschil van 120° tussen de spanningen resp. stromen in die geleiders.
Buiten die driehoek zullen de velden zich via de as van de bissectrices van de hoeken normaal uitbreiden, maar paarsgewijs elkaar beïnvloeden volgens de loodlijn van de zijden van de driehoek.

Sorry ik weet het zonder tekening niet duidelijker te beschrijven.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hensz

Golden Member

Op 1 maart 2018 21:10:35 schreef Kruimel:
[...]Het is toch mogelijk een magnetisch veld te dempen door een kostsluitwinding te maken?

Begint erg op mijn alu-folie-oplossing te lijken. :+

Vooral als je even op het idee wilt ingaan en niet iemand belachelijk maken met iets wat je zelf eigenlijk ook niet helemaal zeker weet of het nou wel of niet waar is.

Ik zou trouwens niet weten waarom er in alu-folie geen wervelstromen zouden kunnen lopen. In de gemiddelde laptop zit ook al gauw een meter alu-tape om allerlei dingen dicht te maken.

Don't Panic!

Op 1 maart 2018 22:42:54 schreef grotedikken:
[...]
Daar geloof ik niet veel van.
Ene Thevenin zei ooit dat de som van alle stromen in een circuit nul was.
In een kabel zitten de geleiders relatief dicht bijeen Het resulterend magnetisch veld is dus in principe nul. En zo'n kabel heeft dan nog eens een stalen mantel die magnetisch afschermt.

Ik bedoel niet het elektrisch veld van de actieve aders maar het magnetisch veld dat kan ontstaan bij mantelstroom.

M.b.t. het elektrisch veld zijn kabels bij hoogspanning gewoonlijk 1-aderig afgeschermd. Er is geen samenslag van actieve aders dus de geleiders zitten niet relatief dicht bijeen maar liggen apart in 3 afzonderlijke 1-aderige kabels.
De afscherming van 1-aderige kabels is altijd een punt omdat er een trafowerking is tussen de actieve ader en het scherm.
Het scherm mag daarom altijd maar aan 1 zijde geaard worden niet aan beide zijden omdat anders een trafo met kortgesloten wikkeling ontstaat en een grote mantelstroom gaat lopen. Het toepassen van cross-bonding is ook een mogelijkheid. http://wire.buyawg.com/Asset/LinkBox%20Application%20Example.pdf
http://electrical-engineering-portal.com/ehvhv-underground-cable-sheat…

M.b.t. alles van enige lengte of grootte wat je in de belaste zone van een hoogspanningslijn neerlegt of neerzet blijft dat niet potentiaalvrij tenzij je het aardt.
Dat aarden leidt weer tot een aardstroom en bij een kabel zou dat kunnen leiden tot een mantelstroom die een magnetisch veld veroorzaakt.

Op 1 maart 2018 23:39:55 schreef Hensz:
..Ik zou trouwens niet weten waarom er in alu-folie geen wervelstromen zouden kunnen lopen..

In aluminiumfolie lopen gewoon wervelstromen. Dus het magnetisch veld is achter het aluminiumfolie verzwakt. Maar de verzwakking hangt af van de weerstand van het aluminiumfolie. Aluminium heeft een hogere soortelijke weerstand dan koper. Ook is aluminiumfolie dun. Dat maakt de weerstand relatief hoog. Veel lagen aluminiumfolie helpt. De lucht ertussen doet niks. Zonder lucht is misschien nog wel beter, want dan kunnen er geen spanningsverschillen tussen de lagen ontstaan.
Ook speelt de frequentie van het wisselende magneetveld een rol. Hoe hoger de frequentie bij gegeven maximum veldsterkte hoe hoger de geínduceerde wervelspanning en bijbehorende wervelstroom.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 2 maart 2018 11:22:32 (13%)

joopv

Golden Member

Op 1 maart 2018 21:02:05 schreef Brainbox:
[...]
Nog nooit meegemaakt in de Franse bergen (Alpen).
Wel dat mijn auto er op grote hoogte problemen mee had dat lucht daar ijler was en mijn lucht/benzine mengsel niet meer klopte.

Dat heb ik ook eens gehad, met een ford taurus (6 cyl 3,5L) op Pikes Peak in Colorado (4200m of zo). Dat was eind jaren '80. De auto was niet meer vooruit te branden.

Van uitvallende bluetooth heb ik nooit last gehad, en ik rij toch al zo'n 8 jaar rond met een bluetooth gekoppelde telefoon. Ook onder de 380KV lijn bij eindhoven-noord, Als dat effect gehad zou hebben zou ik dat gegarandeerd gemerkt hebben. Alleen als ik zo gek ben om naar AM radio te luisteren hoor ik dat ik onder de HSP lijn door rij.

Tidak Ada

Golden Member

Heb een tijdje met een flux-gate kompas in de auto gereden.
Daar zag je af en toe behoorlijke uitslagen van de roos, o.a. bij brugnaden, maar ook HV-lijnen...
Heb je met GPS niet zo'n last van ;-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 2 maart 2018 11:40:35 schreef joopv:

Van uitvallende bluetooth heb ik nooit last gehad, en ik rij toch al zo'n 8 jaar rond met een bluetooth gekoppelde telefoon. Ook onder de 380KV lijn bij eindhoven-noord

eindhoven noord heeft geen 380KV lopen, dat loopt vanuit best over de A50, ekkersrijt, eindhovenseweg, via buitengebied oost eindhoven naar trafostation daalakkersweg. als je de koppelnet lijnen kruist is er geen probleem, vooral parallel rijden eraan levert bij mij het probleem op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Op 1 maart 2018 23:39:55 schreef Hensz:
[...]
Begint erg op mijn alu-folie-oplossing te lijken. :+

Vooral als je even op het idee wilt ingaan en niet iemand belachelijk maken met iets wat je zelf eigenlijk ook niet helemaal zeker weet of het nou wel of niet waar is.

Ik zou trouwens niet weten waarom er in alu-folie geen wervelstromen zouden kunnen lopen. In de gemiddelde laptop zit ook al gauw een meter alu-tape om allerlei dingen dicht te maken.

Omdat het alleen werkt tegen wisselende velden en niet tegen statische velden. Een spanning wordt ook alleen opgewekt door een veldverandering, en niet door een statisch veld. Daarom was de vergelijking met het aardmagnetisch veld ook een beetje krom. Ik denk ook dat het een elektrisch effect is en niet en magnetisch (als het ook met de hoogspanning te maken heeft, want dat is ook onzeker).

Anoniem

Op 1 maart 2018 23:39:55 schreef Hensz:
[...]
Begint erg op mijn alu-folie-oplossing te lijken. :+

Vooral als je even op het idee wilt ingaan en niet iemand belachelijk maken met iets wat je zelf eigenlijk ook niet helemaal zeker weet of het nou wel of niet waar is.

Tuurlijk zorgt een elektrische afscherming ook enigzins voor een verzwakking van het magnetisch veld, op voorwaarde dat de stroomring gesloten is in de juiste richting.Het punt is niet zozeer,dat de,afschermende werking van dunne folie voor magnetische velden op 50 Hz niet schitterend is, maar zoals al aangemerkt, dat de magnetische veldcomponent van een HS lijn op grondniveau slechts van dezelfde grootorde is als in huis in de buurt van een elektrisch huishoudtoestel. Maatregelen tegen magnetische velden van HS lijnen zijn dus gewoon overbodig. Het heeft dus weinig zin je chocoladewikkeltjes op te sparen voor als je weer eens onder een HS mast passeert. Tenminste voor wat het magnetisch veld betreft.

Ik denk dat ook kruimel een beetje de mist in gaat met zijn statische velden. Hier bedoelt men daarmee niet elektrostatisch, of DC. Dit is moeilijk in enkele woorden uit te leggen.
Een wisselende spanning bouwt een wisselend elektrisch veld op .Een deel daarvan is statisch, dus men bedoelt blijft ter plaatse, en een deel plant zich voort door de ruimte doordat een elektrisch veld een magnetisch veld opwekt en vice versa. Dat komt omdat de "ruimte" een impedantie voor wisselende EM velden heeft van 377 Ohm ongeacht de frequentie.
Bij 50 Hz is de golflengte 6000km en zal een lokale HS lijn van enkele km een slechte aanpassing vormen, waardoor de zich uitbreidende veldcomponent zeer klein zal zijn tov het statische (wissel)veld. Moest dat niet zo zijn zou er een aanzienlijk deel van de getransporteerde energie weglekken via straling.

Want dat is het hele principe van een antenne. Een dipool bestaat uit twee geisoleerde draden die geen contact maken en toch vloeit er stroom. Je kunt die antenne dan zien als een aanpassingstransformator tussen de bron en de ruimte. Bij zeer kleine relatieve afmetingen zoals de HS mast is die aanpassing dan ook zeer slecht en is de "radio"component van de 50 Hz te verwaarlozen.

Tidak Ada

Golden Member

Hoe dan ook, het blijft een 'magisch' fenomeen....
Ik zou de rationele oplossing graag leren kennen :)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 3 maart 2018 11:12:21 (35%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Makkelijk te controleren, hou je fiets bij een draaiende wasmachine en als ie niet tilt slaat hoef je je geen zorgen te maken over het magnetisch veld.
Dan is het dat ergens in de elektronica een ongewenste spanning opgepikt wordt.
Maar hoe je dat oplost zal afhangen hoe de fiets en zijn besturing is geconstrueerd. Dat kun je niet zomaar van op afstand inschatten. En het zal ook niet simpel,zijn een oplossing te vinden die een beetje netjes oogt. Waar laat je een dikke spoel en inwikkelen met alufolie oogt ook al niet netjes.
Volgens mij is actie niet echt nodig, want behalve dat het natuurlijk wel intrigeert wat de oorzaak zou kunnen zijn is het "much to do about nothing".
Als je onder zo'n mast doorrijdt, dan trap je gewoon 100m, daarvoor is zo'n fiets toch bedoeld?

Het is nu niet dat ik er zo veel last van heb, maar ik wilde graag weten waarom mijn electrische fiets ermee stopte power te geven. Maar bedankt voor de vele suggesties.

Ondertussen weer wat vaststellingen gedaan:

Als ik bij dezelfde hoogspanningslijn onderdoor rijd op een andere plek, dan blijft mijn fiets wel power geven.

Het fenomeen is enkel op een plek waar veel water is (twee kanalen vlak bij).

Het is (of was) bij de vaststellingen extreem koud en zeer droog weer.

Nu maandag ga ik verder vaststellingen doen onder de hoogspanningslijn:

-gaat mijn snelheidsaanduiding plots omhoog waardoor de motor niet meer meedraait?

-zijn er andere vaststellingen die kan doen?

Geert

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het is in elk geval een grappig probleem, en leuk om de 'wetenschappelijke methode' op uit te proberen. Ik lees graag mee!

e (↓):

Een kolonie sidderalen?

+1

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zaterdag 3 maart 2018 18:05:07 (19%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Wat gebeurt er als je in de andere richting fietst? Of als je je fiets haaks op de rijrichting opstelt?
Raar dat die kanalen een invloed hebben. Misschien worden de velden wel gekanaliseerd? :-) Of misschien komt het enomeen wel van de kanalen,en nietvan de HS mast.Een kolonie sidderalen? Kun je je fiets niet eens bij een kanaal plaatsen, iets verwijderd van de HS lijnen?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 3 maart 2018 18:00:47 (31%)

over de kanalen ligt wrs een brug, daar liggen de diverse elektrische leidingen ook veel dichter bij het wegdek in metalen buizen doorgaans, dat kan er ook mee te maken hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij een beweegbare brug geen doorgaande kabels.
Anders wordt de brug een schakelaar.

Als ik het vanuit de huishoud electronica standaard bekijk, dan zou het voor 3 A/m getest zijn en voor veiligheids standaard 10 A/m.
Hetzelfde geld voor radiated immunity, 3 V/m en aangaande de veiligheids standaard 10 V/m, zou ik verbaasd zijn dat een hoogspanningslijn hem stops, nou nee, daar zijn ze niet op getest.

Ik heb geen idee onder welke standaard electrische fietsen vallen, maar ik vermoed dat ze veel lagere test amperages/voltages gebruiken dan bij automotive.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Ik heb geen idee onder welke standaard electrische fietsen vallen, maar ik vermoed dat ze veel lagere test amperages/voltages gebruiken dan bij automotive.

Een ebike is toch automotive :) :)

Nieuwe vaststellingen:

Op 3 maart 2018 12:20:53 schreef GeertG:

Het is (of was) bij de vaststellingen extreem koud en zeer droog weer.

Nu maandag ga ik verder vaststellingen doen onder de hoogspanningslijn:

-gaat mijn snelheidsaanduiding plots omhoog waardoor de motor niet meer meedraait?

Het heeft 2 weken warm geweest, en de fiets had geen power probleem.

Nu is het weer koud en droog weer, en heb het probleem terug.

-Ik heb vastgesteld dat de snelheidsmeter normaal blijft doen, deze kan de power niet beïnvloeden.

-Ik heb vastgesteld dat de achtergrondverlichting van display (met fietsgegevens) ook even minder licht geeft.

-Ik heb vastgesteld dat dit fenomeen zich ook voordoet bij 150kV hoogspanningslijn.

Mijn voorlopige conclusie: heeft de lage temperatuur in combinatie van hoogspanning invloed op de batterij elektrische fiets?

Edit: op het moment van de vaststelling heb ik al 4km gefietst, de batterij zou dan warmer moeten zijn dan bij vertrek?

Geert

Kruimel

Golden Member

Op 19 maart 2018 07:36:03 schreef GeertG:
[...]invloed op de batterij elektrische fiets?[...]

Het zal niet de invloed zijn op de batterij denk ik om eerlijk te zijn. Misschien zijn er een paar componentjes in de stuurlektronica die moeilijk doen. Misschien een condensatortjes dat wat op de grens van zijn kunnen is? De ESR van elco's neemt dramatisch toe met afnemende temperaturen.

Accus zijn best "lomp".

Als je display inkakt is het waarschijnlijk in de "voeding" van je controller.

Er kunnen "gevoelige punten" in een circuit zitten. Zo zat (zit?) er in de raspberry pi een chip die denkt dat de uitgangsspanning hoger is dan ie in werkelijkheid is en hij gaat de spanning omlaag regelen. Dit als er licht op het ding valt. Dit dus omdat er een gevoelig punt in het ding zit wat ook al op een beetje licht kan reageren. Daar aangespoort door het feit dat het chipje "behuizingloos" is. Silicium direct op de print gemonteerd en dus niet beschermd tegen licht.

In jou geval dus iets waar de hoogspanning vat op heeft...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/