Timer industriele wasdroger

bprosman

Golden Member

Bij mijn ouders op de camping staat een wasdroger met muntautomaat.
Deze print is al eens gerepareerd door mij (transformator) , en deze week was de EEPROM kapot.

Nu ben ik de print aan het bekijken en probeer te begrijpen hoe eea werkt, het is niet zo heel spannend maar heb toch wel een paar vraagjes.
Hier de relaissturing zoals deze op de print zit, relais hebben 6V spoelspanning en worden in de + aangestuurd met een PNP tor.

Nu heb ik deze schakeling wel vaker gezien maar dan zat er toch een weerstand (extra) tussen de basis en de voedingsspanning, die zie ik hier niet.
Zelf ben ik een voorstander van een relais in de (-) schakelen maar snap de achterliggende gedachte hier wel, deze processor heeft een 8051 core die bij reset op "input" gaat met de pull-ups ingeschakeld, dus met een NPN tor zou het relais even "aantikken" tot de pennen gedefinieerd zijn.

Nu ben ik vergeten de spanning te meten waarmee het relais gestuurd wordt, wat zou dat minimaal moeten zijn ?
Het LIJKT dat het op de +5V zit maar lijkt me een beetje weinig. Heb de print helaas niet bij de hand nu.

Er goor nog een SAA1064 aan met een paar displays.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Die weerstand van honderd ohm zie ik niet op de print.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
EricP

mét CE

Ik gelukkig wel.

Die relais zijn 6V. De spanning op jouw VPP mag ook niet vele hoger zijn dan 5V, want...

Stel, die 8051 stuurt de boel niet aan. De pin is 'floating', de pull-up trekt 'm hoog. Da's een beetje het concept van een 8051.
Echter, op die pin zitten wel protectie dioden. Die zitten ook naar de voeding van de 8051.
Als je dat relais nou met 12V zou schakelen, dan zou die basis ook naar iets van 12V moeten om je tor te laten sperren. De pin van de 8051 moet dus 'mee'. En dat kan-ie niet, want dan zitten die protectie dioden in de weg. Daarmee dwingt deze constructie dus min of meer af dat de relais op 5V geschakeld worden - hoogst waarschijnlijk de voedingsspanning van die 8051.

Je zou eens kunnen kijken of je een datasheet van dat relais kunt vinden. Het zou me niks verbazen als je daar iets gaat vinden over de minimale spanning waarbij het ding op komt en als die 4V ofzo is.

bprosman

Golden Member

Bedankt voor de uitgebreide uitleg !.
Fabrikant van deze print is failliet, zal eens een Atmel variant maken.
De 100 ohm weerstanden zitten aan de kopse kant van de processor.
Lijkt rood op de foto maar is echt bruin.

https://www.mouser.com/ds/2/315/jw-catalog-1075968.pdf

Pickup op 70% dropoff op 10% dus resp 4,2 en 0,6 V

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 28 februari 2018 21:05:39 (20%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
vergeten

Golden Member

De pick-up spanning is wel temperatuurs afhankelijk en is opgegeven bij 20 °C.
In dat apparaat kan het best wel warmer worden dan 20 °C er komt dan 0,4%/°C bij.
In de praktijk zal de spanning hoger zijn dan de 4,2 volt, dat kan op het "randje" liggen.

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 28 februari 2018 22:22:10 (15%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
EricP

mét CE

Laat het ding op 40 graden zitten... 8% erbij... 4.2*1.08 is iets van 4.5-4.6V. Als je die tor goed in verzadiging stuurt, komt het net goed.
Bedenk ook dat het een worst-kaas (worst case) situatie is. Waarschijnlijk is het relais beter.

Ik wil niet zeggen dat het zo netjes is opgelost. Maar waarschijnlijk werkt het wel zo :)

Overigens ben ik niet zo dol op relais voeden uit dezelfde voeding als de controller. Wat ik meestal doe is na trafo-burgcel-elco de voeding van relais halen. Na de spanningsregelaar is alleen nog maar voor logic zoals de controller. Deze constructie kan dan nadrukkelijk niet, tenzij je er natuurlijk zelf nog een losse tor die 'open collector' doet voor zet. Die heeft tenslotte geen protectie diode, dus die kan wel hoger. Bij een 851 zou dat inderdaad ff kort aantrekken van het relais tot gevolg kunnen hebben bij een reset. Dat is ook weer niet zo netjes... Aan de andere kant... als je dat weet en je schrijft die software handig, dan zou die puls wel eens zo kort kunnen zijn dat het relais het helemaal niet bij kan houden.

Anyway, het wordt off-topic. Ik laat het hier ff bij.

bprosman

Golden Member

Anyway, het wordt off-topic. Ik laat het hier ff bij.

Niet helemaal :-) Wil namelijk een Atmel versie maken en heel eerlijk gezegd heb ik nooit getest wat een Atmel (ATMEGA328 oid) doet bij het opstarten. Van de 8051 cores weet ik dit en in het verleden lostte ik dat wel eens op met 2 x een ULN2803 achter elkaar te zetten.

Deze firma is failliet, en een niewe timer (met wasdroger functionaliteit , hoofdtijd en uitlooptijd) kost rond de 450,- Euro, waarbij er ook weer andere munten uitgegeven moeten worden en deze muntproevers onverslijtbaar zijn.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Testen? Huh? Dat haal je toch gewoon uit de datasheet?

Kijk ff waar de registers default op staan. Als ik het wel heb, staan de op 'input' zonder interne pull-up. Daarmee zijn ze dus Hi-Z. Voor een FET weet je niet helemaal wat het gaat doen, een bipolaire tor zal niet open gaan.

bprosman

Golden Member

Inderdaad , dat is ook wat ik uit de datasheet haal, dat ze bij power-up "Tristate" staan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
trix

Golden Member

zal natuurlijk wel aan mij liggen maar ik snap dat coil tabbeletje niet helemaal er staat:

Pickup op 70% or less
dropoff op 10% or more

pickup is toch de voltage waarbij het relais opkomt ?
dan moet dat toch 70% or more zijn.
en bij afvallen 10% or less zijn.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

1x kicken mag hoop ik wel.

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

Hoi Trix,

Als je het relais op een regelbare voeding hangt zul je zien dat “pickup” ofwel het inschakelen bij ca 70% gebeurt. Draai je de spanning nu weer terug zie je dat het relais toch wel blijft “plakken” tot ca. 10% , dit getal ligt een stuk lager omdat de mechanische weerstand al overwonnen is en het een kwestie is van “vasthouden”.

De “or more” of “or” less is dat deze getallen slechter kunnen zijn. Hij kan ook bij 12% afvallen maar ook bij 68% aantrekken

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 5 maart 2018 21:03:11 (17%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Werkt inmiddels alweer een weekje en vandaag stond dit klaar “voor de moeite”
?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
trix

Golden Member

is toch een leuk gebaar.

dat met die spanningen, het is maar net hoe je het de 1e keer leest, dank voor de uitleg.

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

Nog even terugkomend op deze schakeling. Er staat voor beveiliging een diode over de 7805, (A aan de uitgang, K aan de ingang) , nu zie ik dat wel vaker maar het lijkt dat ze er hier een Schottky diode voor gebruikt hebben. Heeft dat nog toegevoegde waarde tov een een 1N400x ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 28 februari 2018 21:00:14 schreef bprosman:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg !.
Fabrikant van deze print is failliet, zal eens een Atmel variant maken.
De 100 ohm weerstanden zitten aan de kopse kant van de processor.
Lijkt rood op de foto maar is echt bruin.

https://www.mouser.com/ds/2/315/jw-catalog-1075968.pdf

Pickup op 70% dropoff op 10% dus resp 4,2 en 0,6 V

Kun je niet een multifunctioneel tijdrelais toepassen, er loopt nog een draadje over een muntautomaat bij een camping wasmachine, die werkt met zo'n relaiss.

Schottky diode heeft een lagere doorlaatspanning, maar ook een grotere lek, waarschijnlijk toegepast voor de lagere doorlaatspanning.

bprosman

Golden Member

Kun je niet een multifunctioneel tijdrelais toepassen

Dat zou kunnen maar dan moeten dat er al 2 worden, een voor de verwarmingstijd, een voor de uitlooptijd. Bovendien geeft deze muntproever een mooi display wat terugtelt voor de gebruiker.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Nu heb ik deze schakeling wel vaker gezien maar dan zat er toch een weerstand (extra) tussen de basis en de voedingsspanning, die zie ik hier niet.

Het hangt van de belasting af. Het relais is een vrij zware belasting die zorgt dat de benodigde basisstroom vrij hoog is, waardoor de boel niet kan gaan zweven.
(bij heel lage belastingen kan dat wel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com