Time warp .... Netfrequentie?

definities zijn altijd lastig. Kennelijk lopen er hier mensen rond die "digitaal/analoog" van een klok uitsluitend op de display-methode betrekken. Tja, dat is een manier van het definieren van die termen.

Anderen zullen ook de werking van het binnenwerk er in betrekken. En die kan wbt analoog/digitaal verschillen van de display methode.

Mijn oude swatch had een digitaal binnenwerk: een 32768Hz kristal, een oscilator, een 2^15 deler en een aansturing van het spoeltje. Maar dus analoog display. Laten we dit digitaal/analoog noemen.

Dan is er analoog/analoog: Ouderwetse opwindhorloges.

Dan is er digitaal/digitaal: bijvoorbeeld van die LCD-display horloges. (heb ik rond 1980 gehad).

En dan mis ik er nog 1. Analoog/digitaal. Ik denk dat de wekker-radio van m'n grootouders zo geklassificeerd kan worden. Dat is zo'n synchroonmotor netgesynct ding en dan met van die klap-letters (60+24).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evdweele

Overleden

Op 17 maart 2018 10:06:39 schreef Brainbox:
De reden dat ik dit artikel aanhaalde was omdat de auteur het expliciet had over het feit dat het de digitale klokken waren die achter gingen lopen.
Alsof het feit dat ze digitaal waren hier de oorzaak van was.
Dit vind ik bedenkelijke stemmingsmakerij.

Precies hetgeen waar ik ook over viel.
Ik vermoed dat meer dan 90% van de bevolking niet heeft begrepen waar het probleem zat/zit. Met inbegrip van de journalisten die de foutieve of zeer onvolledige informatie wereldkundig maakten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

En als wij techneuten al geen onderscheid kunnen maken tussen netgesynct en netsynchroon dan kunnen we dat de leken ook niet verwijten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 maart 2018 11:12:01 schreef evdweele:
Met inbegrip van de journalisten die de foutieve of zeer onvolledige informatie wereldkundig maakten.

Dan heb ik er begrip voor dat de wat "softere" ingenieurs in het KIVI blaadje schrijven. Dus die hebben meestal iets minder feeling met getallen en zo. Maar waarom is het dan ALTIJD zo dat ik voordat ik het ding uit heb, ik aan ALLE gepubliceerde getallen moet gaan twijfelen. Het exemplaar wat in de deels LIFO stapel recent boven kwam stond dat ze op de zolder van het KIVI kantoor een 1 Gbyte per seconde internet link hadden. Gaaf he? Dan ga ik prompt dan ook maar twijfelen aan de maten van het schip wat een bladzijde daarvoor beschreven werd. 8m breed, 40m lang en 1m diepgang. DAAR heb ik geen verstand van, of dat realistisch is, dat kan ik niet beoordelen. Maar die internet link zal wel 1Gbit/sec zijn, waarom dat schip dan niet 400m lang?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 maart 2018 12:26:13 schreef maartenbakker:
En als wij techneuten al geen onderscheid kunnen maken tussen netgesynct en netsynchroon dan kunnen we dat de leken ook niet verwijten.

Heel simpel uit te leggen:
De teller in de klapwekker loopt synchroon met het lichtnet.
Stel de laatste digit van de minutenklapper is zojuist op "1" gevallen.
Die blijft gedurende 5999 perioden zo staan en loopt gedurende die tijd niet meer synchroon met het net, hij blijft gedurende 1 minuut dezelfde tijd aangeven.
Bij de 6000e periode krijgt die laatste digit weer een schop onder zijn kont en valt daarna op "2" en is voor dat moment weer gesynct met de tijd.

Arco

Special Member

Zo nauwkeurig gaat het meestal niet... ;)
De rollen met 'klappertjes' worden meestal gewoon analoog aangedreven zoals een wijzerklok. De klappertjes vallen om door de zwaartekracht...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het ging er om het verschil tussen synchroon en gesynchroniseerd duidelijk te maken ;)

maartenbakker

Golden Member

Dat zit qua idee in de richting alleen bedoelde ik dat niet helemaal. Misschien nog niet de juiste woorden te pakken maar ik bedoelde het verschil tussen "synchroniseert zijn tijd met het net" en "loopt synchroon met het net". Wij weten dat het om de tweede variant gaat omdat het net geen tijd kent maar alleen een periode, maar de manieren om dat uit te drukken blijven ambigu.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vandaar dat ik van een auteur die publiceert in een min of meer serieus dagblad verwacht dat hij of zij de zaken verduidelijkt en niet verzand in uitdrukkingen die voor niemand duidelijk zijn :)

evdweele

Overleden

Als de journalisten in de krant en op de tv-journaals hadden gezegd dat alleen de klokken met een synchroon motortje en een van 50Hz afhankelijke tijdbasis beïnvloed waren was het toch voor iedereen duidelijk geweest? ;)

Hoe je dit in een korte volzin aan volslagen leken moet uitleggen staat me ook niet voor de geest, maar dat alleen digitale klokjes de verkeerde tijd aanwijzen is zonder meer fout.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

"Sommige klokken gaan hierdoor achterlopen" en dan voor het langere artikel een kadertje ofzo.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 17 maart 2018 20:13:46 (37%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 maart 2018 16:18:17 schreef Arco:
Zo nauwkeurig gaat het meestal niet... ;)
De rollen met 'klappertjes' worden meestal gewoon analoog aangedreven zoals een wijzerklok. De klappertjes vallen om door de zwaartekracht...

De klappertjes kunnen alleen door de zwaartekracht omvallen als ze zich eerst onder het tongetje die hen vasthoudt vandaan gewurmd hebben. Door die tongetjes hoeft de klok niet zuiver horizontaal te staan voor een correcte tijdsaanwijzing.

code:


 ----|----
|         |
|         |  | Bewegingsrichting klappertjes
 ----------  |
|         |  V
|         |
 ---------

Het verticale streepje is het tongetje dat het klappertje blokkeert. Het tongetje beweegt niet. Het zit vast aan de klok.

Er is echt een schakelaar omgezet.

Deze plot begint 10 dagen geleden. Nul is vanochtend 00:00, -24 is dus het begin van gisteren.

Sinds vanochtend dus nog slechts 5 minuten achterstand.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi,

En voor de volledigheid, zodat de gegevens die rew laat zien ook voor mij geld, een plaatje van mijn meting.
Jammer gedoeg geen driftlijn, te lui om dit nu uit de excel data te gaan trekken.

http://www.bramcam.nl/Diversen/Netfreq-22-3-2018.png

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Dat is knap, de grafiek is van 22 maart 2018 tijd 16.25. En hij is gepost op 22 maart 2018 om 15:17:02. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi Lambiek,

Yep, je bent er achter, stom van mij, maar ik ben een "Time Lord" *grin*

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Ik wist wel dat je niet van deze planeet was. :)

Maar wel een mooi grafiekje. Die van rew trouwens ook.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ehh. Nu je het zegt.... Ik denk dat de 'daystart' (voor het nulpunt in de uren-telling) die ik uitreken GMT gebaseerd is. Oh. Da's een afwijking de andere kant op. Mijn grafiek loopt nu maar tot even-na-16, terwijl de klok op 17 staat.

edit: hmm. We zitten nu GMT+2 toch? Raar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 maart 2018 17:17:37 schreef rew:
Ehh. Nu je het zegt.... Ik denk dat de 'daystart' (voor het nulpunt in de uren-telling) die ik uitreken GMT gebaseerd is. Oh. Da's een afwijking de andere kant op. Mijn grafiek loopt nu maar tot even-na-16, terwijl de klok op 17 staat.

edit: hmm. We zitten nu GMT+2 toch? Raar.

Volgende week pas toch als het zomertijd is, nu nog gmt+1

Hensz

Golden Member

Op 22 maart 2018 13:56:13 schreef rew:
Er is echt een schakelaar omgezet.

Op https://www.swissgrid.ch/swissgrid/de/home/reliability/wam.html kun je zien dat Frequenzsollwert op 50,010 Hz is gezet.

Don't Panic!

Dat was toen, tien dagen geleden ook al zo. De regel is: indien de tijdafwijking meer dan 20s is, wordt de sollwert 50.01 indien ie achter loopt en op 49.99 als de boel voorloopt.

Ik heb de indruk dat de swissgrid site die regel toepast, en dat er achter de schermen nu een sollwert van 50.02 gebruikt wordt. Maar er zit te veel ruis op de frequentie om dat duidelijk af te lezen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
wtt

Golden Member

Nu hebben ze het wel heel erg bont gemaakt...
;-)

Op 25 maart 2018 11:44:26 schreef wtt:
Nu hebben ze het wel heel erg bont gemaakt...
;-)

+1 :)
Niet normaal dit :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
fripster

Golden Member

Ze zijn de laatste dagen lekker aan het inhalen... Nu staat de teller op -230s Dat is al een hele verbetering. Zal mij benieuwen wanneer ze weer op nul staan.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu