hoog frequent motor

Voor mijn freesmachien zoek ik een motor die max 3000 tr maakt.
Het probleem is dat een gewone motor te zwaar ( gewicht ) en groot is.
Ik zie dat die HF motoren kleine en licht zijn met vb 2,2 Kw vermogen, maar gaan meestal tot 24 000 tr.
Nu weet ik niet hoe dat precies werkt met die HF.
Ik dacht er over om zo een motor te nemen met een riem vertraging 1 op 3.
Is zo een motor dan nog sterk genoeg of heeft het vermogen ook te maken met die hoge toeren?

GJ_

Moderator

Hoe hoger het nominaal toerental hoe lager het nominale koppel. Bij gelijk vermogen.

Een 3000 toeren motor van 2,2kW zal ongeveer 7Nm koppel leveren.
Een 24000 toeren motor minder dan 1Nm

De opgegeven waarden zijn die dan op die 24000 tr?
Als vb 24000 tr gemaakt op 400Hz, wat doet die motor dan bij 100 Hz? (vermogen)

GJ_

Moderator

Ehh, het zelfde.
Als je die hoge toerentallen niet wil moet je die speciale motoren vergeten.
En een motor die nominaal op 400Hz draait op 400V moet op 100Hz op 100V anders verbrand ie ook nog.

En dan verminderd ook het vermogen veronderstel ik.
Die regelingen die ze daar bij leveren die regelen ook de spanning dan?
Bestaan er eigenlijk lichtere (gewicht) motoren, of zijn die allemaal gelijk.

[Bericht gewijzigd door kitman op donderdag 1 maart 2018 14:51:33 (22%)

GJ_

Moderator

De regelingen die ze bij die motoren leveren zijn over het algemeen goedkope low-budget frequentieregelaars. En die regelen de spanning ook. Je moet ze wel precies goed instellen want die motoren zijn nogal kwetsbaar.

En moderne motoren zijn zelfs iets zwaarder en groter dan wat oudere. Je kunt een servomotor nemen, die zijn over het algemeen wel wat compacter, maar ook een stuk duurder. En je hebt er een speciale, duurdere drive bij nodig.

Ik neem aan dat je al frezen hebt.
Dan bepalen die grotendeels het toerental van je freesbank.
Moet je dat allemaal nog aanschaffen dan zou je een hoger toerental kunnen overwegen. Heb je al een spindel?

Heb nog geen spindel, maar ik ga staal frezen en tja gaat niet zo goed op die hoge toeren.

Bij die hoge toerentallen motors doen ze toch ook dat toerental regelen, of niet?

[Bericht gewijzigd door kitman op donderdag 1 maart 2018 15:35:28 (32%)

Op 1 maart 2018 15:34:09 schreef kitman:
Heb nog geen spindel, maar ik ga staal frezen en tja gaat niet zo goed op die hoge toeren.

Bij die hoge toerentallen motors doen ze toch ook dat toerental regelen, of niet?

Over staal frezen is een hoop te doen, type frees, toerental frees voedingssnelheid.
Kijk eens even op cnczone.nl

Staat trouwens ook veel over hoog toeren spillen.

Heb je echt 2,2 kW nodig,kun je het niet redden met 1,5kW ?
3000 rpm, zeg 2800 rpm is met een normale motor goed te halen.

GJ_: er bestaan natuurlijk meer motoren dan industriële asynchrone motoren en servo's. Een BLDC van 2kW is ongeveer zo groot als een colablikje.

Zoiets als dit: https://www.kdedirect.com/collections/xf-single-rotor-brushless-motors…

Volgens de fabrikant kan deze "continue" (zijnde 180 seconden?!?) 139A hebben, en daarbij ongeveer 4.5Nm leveren, en dan 7195W leveren. Hij zou dan 15250 rpm draaien. Zo'n motor moet je uiteraard goed koelen, en ik zou echt niet in de buurt van die specificaties komen, maar met de helft van de stroom heb je een kwart van de elektrische verliezen, en dat zou best goed moeten komen, denk ik. Een riem wordt wellicht spannend op zulke toerentallen, een planetaire overbrenging lijkt me beter, maar dat zal niet eenvoudig of goedkoop zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

En dan verminderd ook het vermogen veronderstel ik.
Die regelingen die ze daar bij leveren die regelen ook de spanning dan?

Motor vermogen is eigenlijk niet zo heel belangrijk. Een motor levert koppel. En vermogen is koppel x toerental.

Een motor lever bij een laag toerental nog steeds hetzelfde koppel. Mits de motordrive de goede spanning levert. Ja het vermogen is dan lager maar dat was toch niet belangrijk :).

Een goed motordrive levert automatisch bij een lager toerental een lagere spanning. Je moet dat zelf dan wel weer goed instellen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Die 2,2Kw was maar een voorbeeld van een motor die ik gezien had.
Ik heb al een manuele machine en die heeft een motor van 1,5 Pk.
Dat is ruim voldoende, alleen als ik de frequentie laat zakken to 35 is hij eigenlijk te zwak.
Voor de rest denk ik dat 1.5 Kw wel genoeg is en 3300 toeren ook.
Er komt toch ook een regeling op.
Dat verhaal met koppel en vermogen, daar benik niet zo goed in.
Wij rekenden vroege in pk en dat zit zo nog altijd in het koppeke.
Ik ben mechanieker en geen electrieker.
Ik dacht aan een motor 1480 tr met frequentie regelaar tot max 3300 tr.
Dan mischien nog een dubbele riemschijf om indien nodig echt traag te gaan.
Wat denken jullie van deze oplossing?
Als ik een servo motor zou nemen welk koppel moet die dan hebben?

Die motor van bovenstaande link, daar snap ik helemaal niets van.

benleentje

Golden Member

alleen als ik de frequentie laat zakken to 35 is hij eigenlijk te zwak.

Dat kan je in de meeste frequentie regelaars instellen. Bij 35Hz zou het koppel nog ruim voldoende moeten zijn.

Koppel is als je op een wip gaat zitten. Je levert dan een koppel aan de andere kant van de wip. Ga je dit heel snel doen dan word je erg moe en dan lever je vermogen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 1 maart 2018 17:44:12 schreef SparkyGSX:
GJ_: er bestaan natuurlijk meer motoren dan industriële asynchrone motoren en servo's. Een BLDC van 2kW is ongeveer zo groot als een colablikje.

Uiteraard, en die vergeet ik voor het gemak nogal eens. Maar die BLDC motortjes lijken me met hun 8mm asjes nogal misplaatst op een machine.

Ik vind 24.000 Rpm wel erg rap om in staal te frezen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Vandaar dat ie "max 3000 toeren" wil hebben.

Grofweg: Het vermogen is lineair met het toerental. Aangezien je zelden zal zien dat een motor als "100W" (bij 25Hz) wordt geadverteerd terwijl ie 200W bij 50Hz zou kunnen, zal iedere fabrikant gewoon het max vermogen bij max toerental opgeven.

Dus als jij met 1:3 vertraging wil werken en met max 3000 RPM, dan zit je aan de motor met 9000 RPM en een factor 2.5 onder die 24000 RPM. Dan dus ook ruwweg een factor 2.5 onder de 2.2kW.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

24000 in staal, er zijn er die dat doen, freesje van 6 en een diepte ven enkele tienden.
Zo werken wij niet eh.

Op 1 maart 2018 19:10:53 schreef kitman:
24000 in staal, er zijn er die dat doen, freesje van 6 en een diepte ven enkele tienden.
Zo werken wij niet eh.

Sorry, verkeerd gelezen !
Beetje afhankelijk van wat ik moet frezen, doe ik dit tussen de 600-1300Rpm.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 1 maart 2018 18:38:01 schreef kitman:
Die 2,2Kw was maar een voorbeeld van een motor die ik gezien had.
Ik heb al een manuele machine en die heeft een motor van 1,5 Pk.
Dat is ruim voldoende, alleen als ik de frequentie laat zakken to 35 is hij eigenlijk te zwak.
Voor de rest denk ik dat 1.5 Kw wel genoeg is en 3300 toeren ook.
Er komt toch ook een regeling op.
Dat verhaal met koppel en vermogen, daar benik niet zo goed in.
Wij rekenden vroege in pk en dat zit zo nog altijd in het koppeke.
Ik ben mechanieker en geen electrieker.
Ik dacht aan een motor 1480 tr met frequentie regelaar tot max 3300 tr.
Dan mischien nog een dubbele riemschijf om indien nodig echt traag te gaan.
Wat denken jullie van deze oplossing?
Als ik een servo motor zou nemen welk koppel moet die dan hebben?

Elektromotoren heb je in een aantal toerentallen.
Veel voorkomend zijn de 1500 en 3000 rpm, zijn gewoon standaard motoren.
De toerentallen hier genoemd zijn de theoretische, zal in de praktijk wat lager uitvallen door verliezen her en der.
Zou dus in jouw geval gaan voor de 3000 rpm motor en deze dan met een frequentie regelaar af/optoeren.
Motor kun je dus met behoud van koppel optoeren tot 3300 rpm.
Dat toerental ga je met die 1500 rpm motor niet halen met voldoende koppel.

3000 rpm motor 1.5 kW kan met regelaar kan gewoon op een 230Vac installatie, geen krachtstroom voor nodig.

Die 35 waar je het over had was dat rpm of een instelling (Hz) op de regelaar ?

pamwikkeling

Special Member

Ik heb het gevoel dat TS zijn frequentiesturing niet geschikt is om koppel te leveren bij een laag toerental.

@HD13: Leuk verhaal, maar niet alle elektromotoren zijn asynchroon motoren!

Er bestaan ook DC, BLDC/PMSM, serie, shunt, compound, en sepex motoren, om maar even wat varianten te noemen.

In een bovenfrees zul je geen asynchrone motor vinden, dat zijn vrijwel altijd seriemotoren, voor zover ik weet. Die kunnen veel koppel leveren bij lage toerentallen, kunnen alsnog hoge toerentallen draaien (maar met minder koppel), en zijn prima in snelheid regelbaar.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Veel keuzes.
Veronderstel dat ik voor een servo motor ga.
Om hetzelfde koppel te krijgen als met een 1,5Kw 3phase motor welke zou dan voldoen?

Andere optie, een 1480 tr motor met frequentieregelaar, tussen welke toeren kan ik dan regelen zonder veel koppelverlies?

Of is er een andere optie, gewicht en grootte van de motor speelt ook mee.

GJ_

Moderator

Op 2 maart 2018 08:45:04 schreef kitman:
Veel keuzes.
Veronderstel dat ik voor een servo motor ga....
...
Andere optie, een 1480 tr motor met frequentieregelaar, tussen welke toeren kan ik dan regelen zonder veel koppelverlies?

Een servo is al gauw te duur. Een servo as van het formaat dat jij wil kost meer dan 2.500 euro.

En asynchroonmotor in closed loop kan vanaf 0 RPM koppel leveren, maar is ook duur: de motor is duurder, de drive is duurder en je hebt een geforceerde koeling nodig.