Wat te denken van dit lucht verwarmingssysteem?

Evarist

Golden Member

Nieuwbouwhuizen zijn zodanig goed geïsoleerd en winddicht gemaakt dat vocht schimmels kan veroorzaken. Daarvoor is een geforceerde verluchting verplicht.
Een fabrikant combineert deze verluchting met een warmtepomp om het huis te verwarmen.
Het huis waarmee ik bezig ben heeft een warmtebehoefte van 7KW. Kan dat vermogen uit uitgestuwde lucht gehaald worden? Wat te denken van dit systeem?

http://inesolutions.be/language/fr/produits/energy-pack/

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ik heb het artikel zelf niet helemaal gelezen, maar een paar dingen kun je wel terugwinnen denk ik
Warme lucht uit de afzuigkap in de keuken hergebruiken in plaats naar buiten te blazen, zo ook douche en badwater eerst de warmte terugwinnen aleer het in de goot te laten lopen etc.
De Nederlandse vertaling is zomaar armzalig door een vertaal app gehaald.

[Bericht gewijzigd door buzzy op vrijdag 2 maart 2018 10:52:18 (12%)

Volgens mij zijn dergelijke systemen niet voor zulke hoge vermogens bedoeld. Het opgewekte vermogen is afhankelijk van de hoeveelheid lucht en temperatuur hiervan.

Wat ik zo bij vergelijkbare systemen zie levert dit zo'n 1.5-2KW warmte op.

Dat is onvoldoende om je huis te verwarmen, maar het kan wel ondersteunen.
Denk als voorverwarming voor een boiler of CV, op temperatuur houden van een buffervat of mogelijk voor het op temperatuur houden van vloerverwarming.

Een douche-WTW kun je weer gebruiken om de warmwaterbehoefte te beperken door dat ook te gebruiken om je boiler/cv te voorverwarmen.

Mogelijk kun je 'm ook als hot-fill gebruiken voor een wasmachine of vaatwasser, en indien die niet gebruikt worden voor andere doeleinden.

Ga je gas gebruiken, of doe je alles elektrisch?

Als je de lucht 30 graden terug zou kunnen koelen zou je 640 kuub per uur moeten ventileren om 7KW opbrengst te halen. Dat is al fors
Koel je maar 10 graden terug dan waai je door je huis.

Evarist

Golden Member

Er ligt geen gas. Alleen 3 fasen 25A en water.

[Bericht gewijzigd door Evarist op vrijdag 2 maart 2018 12:21:15 (59%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
pamwikkeling

Special Member

Kan je geen systeem bedenken dat de lucht verplaatst binnen je woning van de warme ruimtes naar de koudere ruimtes.

Afgelopen week was het buiten "berenkoud" maar achter de hoog rendementsbeglazing in de woonkamer was het zalig warm. Te warm zelfs door het grote glasoppervlak en de mooie zonnige dag.
Het zou mooi zijn indien je op zulke momenten de warme lucht aan de zuid-zijde van de woning kon verplaatsen naar de noordelijk gelegen kamers.

De meeste ventilatie systemen (systeem D) hebben wel een warmtewisselaar, maar een bypass klep voor luchtverplaatsing van woonkamer naar slaapkamers is niet mogelijk. Je warme (en daarom niet steeds vervuilde lucht) wordt via de warmtewisselaar naar buiten geblazen.

Efficienter zou zijn om de lucht niet via de warmtewisselaar te laten passeren. Uiteraard moet het geheel gestuurd worden met de nodige CO2 en HR (relatieve vochtigheid) sensoren.

Op 2 maart 2018 11:53:12 schreef pamwikkeling:
Kan je geen systeem bedenken dat de lucht verplaatst binnen je woning van de warme ruimtes naar de koudere ruimtes.

dan heb je zeker condens en schimmels. je moet de lucht juist van de koudere naar de warmere ruimtes verplaatsen. uit de warme ruimtes afzuigen voor ventilatie, die warmte win je terug en voer je toe aan de aanzuig/aanvoer van de koude ruimte.

de buitenlucht is al droog en zal door de opwarming nog droger worden.
je zal wel ergens water moeten verdampen voor een aangenaam comfort
gr A

Evarist

Golden Member

Weet iemand hoe ik mijn huis kan verwarmen en sanitair warm water maken op een zo milieuvriendelijke wijze? (elektrisch)

*sanitair warm water met elektrische doorstromer is ideaal, maar verboden door de PEB ingenieur. (Energie Prestatie Coëfficiënt)*

Het huis is te klein om van warmte van de ene ruimte naar de andere te brengen. De living is op het zuiden gericht met grote ramen.

[Bericht gewijzigd door Evarist op vrijdag 2 maart 2018 12:26:36 (21%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ik heb ervaring met een

1. lucht>lucht warmte wisselaar (warmte van oude lucht gaat naar verse lucht)
2. lucht>water warmte wisselaar (warmte van oude lucht gaat naar CV circuit)

Nummer 1 is een waardeloos systeem, 's zomers blijft de warmte erg hangen in het systeem. Huizen hebben geen roostertjes, na een lange zomerdag niet thuis zijn blijft de luchtverversing via warme buizen lopen. Het geeft ook een hoop lawaai. Op stand 2 of 3 hoor je het ook duidelijk bij de inblaasventielen in de slaapkamers.

Nummer 2 is beter, al is hier de compressor ook best rumoerig.
Als het erg koud is (in huis) dan is er weinig warmte om over te pompen en verlies je rendement. Deze doet bij ons (hybride installatie) ook geen radiatoren of tapwater, alleen vloerverwarming. Hij neemt max 2kW elektrisch op. In een gunstig geval leidt dit dacht ik tot zo'n 8kW warmte (maar dus niet bij -10 en een koud huis!).

Evarist

Golden Member

K7Jz, die nummer 2 lijkt me interessant. En warmte naar een vloerverwarming leiden, dat rendement is hoger dan radiators omdat de temperatuur lager is.
Het gaat om een weekendhuis, dat bij grote koude niet gebruikt wordt,wegens onbereikbaarheid (sneeuw in bos wordt niet geruimd)
Een warmtepomp lucht/lucht zou volstaan ware het niet dat big brother nee zegt. (het Waals gewest heeft strenge normen)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Warm water kun je met een boiler oplossen. Die boiler kun je eventueel vullen via een warmtepomp uit je ventilatie.

Er zijn ook warmtepompboilers. Dan trek je geen 2KW voor het opwarmen maar 700 watt ofzo.
Je kan ook kijken naar een zonnecollector. Nadeel is wel dat er ook momenten zijn waarop je gewoon geen warmte meer nodig hebt. Elektrisch (warmtepomp) lijkt me wat handiger, want dan stuur je het overschot terug het net op.
In NL kun je salderen, hoe dat in BE zit weet ik niet. Kan dus mogelijk interessant zijn om de zon te gebruiken voor elektra ipv direct de warmte

Maar waarom zou een doorstromer niet mogen? Rendement van een doorstroomboiler is hoger dan een reguliere boiler.
't is handiger om de warmte te stoken en te gebruiken, en verder een verbruik van 0, dan om een vat water (boiler) continue op temperatuur te moeten houden. Netto scheelt dat dan toch energie, in het voordeel van de doorstromer.

Je vloerverwarming gebruiken kan ook nog om te koelen. Dan hoef je geen lucht/lucht (airo) te nemen, en kun je toch in de zomer profiteren. Voordeel van vloerverwarming is dat je relatief constant kan 'stoken'. Met een lichte warmtepomp kun je al voldoende vermogen opwekken om het op temperatuur te houden, ipv de hogere temperatuur die een CV nodig heeft (Die dan uiteraard weer minder vaak aanslaat)

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 2 maart 2018 12:51:48 (18%)

Ik was niet volledig.

Een de WTW lucht > lucht die wij hebben wint alleen maar energie terug uit de oude lucht. Je het dus nooit warmer, je houdt alleen de warmte vast bij ventileren. Het ding gebruikte ook max 250 Watt, geen echte warmtepomp dus.

Warmtepompen moeten het volgens mij vooral hebben van de 'schemergebieden' wanneer je bij 10-15 graden buitentemperatuur het binnen net iets aangenamer wil hebben (van maart tot november). (hoge COP)

In de winter zit er gewoon te weinig vermogen in om de boel warm te stoken (lage COP). Daarom zie je op onderstaande link ook vooral hybridesystemen (gas/warmtepomp).

Als je het huis nog gaat bouwen kan je nog efficienter worden door zelfs wand- en plafondverwarming te overwegen. Ook een leidingnetwerk in de bodem van de tuin werkt beter dan lucht als warmtebron heb ik mij laten vertellen.

Ik zou eens door (laten) rekenen wat je met zo'n 4kW warmtepomp nog kan verwachten bij 0-10 graden buitentemperatuur. Vervolgens kan je nog een rits maatregelen nemen:
1. Infraroodpanelen (en elektrische dekens)
2. Elektrische vloerverwarming (in sanitaire ruimtes)
3. Zeer goed isolerende raambekleding
4. Als extra petroleum-, gastank- of pelletkachel al is die laatste discutabel, in Utrecht wordt houtstook al verboden, in BE gaan er ook al stookverboden gelden bij slechte omstandigheiden (weinig wind).

Nederlandse nieuwbouw moet altijd naar de 21 graden gestookt kunnen worden volgens het bouwbesloot. Als je van maart tot november genoegen neemt met 18 graden en een dikke trui dan kan je het natuurlijk sneller af met alleen een warmtepomp. Heet water zal je waarschijnlijk alleen elektrisch kunnen doen (al dan niet in combinatie met collectoren of warmtepomp)

Kijk ook eens hier:
https://www.feenstra.com/shop/warmtepompen.html (wij hebben die Base/HP)

joopv

Golden Member

Volgens mij is er maar heel weinig energie terug te winnen uit lucht van huiskamertempeatuur. Is dat echt de moeite waard?

Met water uit de badkamer/keuken is het wat anders natuurlijk

Op 2 maart 2018 14:10:26 schreef joopv:
Volgens mij is er maar heel weinig energie terug te winnen uit lucht van huiskamertempeatuur. Is dat echt de moeite waard?

Met water uit de badkamer/keuken is het wat anders natuurlijk

Water verliest ook een hoop aan de douche- en wasbak en omgeving. (en het het nooit zo veel voorradig als lucht).

Lucht doet ongeveer 1000 Joules per graad per m3

edit: sorry mijn rekenkunst laat me in de steek :)

10 graden koelen bij 100m3/uur zou 1 MJ warmte moeten geven per uur, maar dat is slechts 280 Watt.. Ik weet dus niet hoe zo'n ding aan 8kW komt (mechanische warmte??)

Bij vorst wordt nog verder koelen lastig, bijvoorbeeld door ijsvorming en dan valt de een warmtepomp door de mand terwijl een gaskacheltje vrolijk begint te verwarmen.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op vrijdag 2 maart 2018 14:59:17 (19%)

Ik heb juist gedaan met bouwen en heb over deze vragen ook serieus mn hoofd gebroken.

Mn warmtebehoefte was ook een 7KW, grote ramen op de zuidzijde, en ik wilde geen gas gebruiken.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor een lucht/waterwarmtepomp die mn sanitair warm water verwarmt en mn vloerverwarming aanstuurt.
Hierbij kan mn vloerverwarming ook koelen.

Warmtepomp van Mitsubishi en
ventilatie Vasco D 500 ( dit is het grootste toestel voor huishoudelijk gebruik). Neem deze best niet te klein, anders zit het ding ieder keer tegen zn max te draaien
en een hoop zonnepanelen.

[Bericht gewijzigd door Stijn13h op vrijdag 2 maart 2018 15:31:23 (15%)

Op 2 maart 2018 15:28:51 schreef Stijn13h:
Ik heb juist gedaan met bouwen en heb over deze vragen ook serieus mn hoofd gebroken.

Mn warmtebehoefte was ook een 7KW, grote ramen op de zuidzijde, en ik wilde geen gas gebruiken.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor een lucht/waterwarmtepomp die mn sanitair warm water verwarmt en mn vloerverwarming aanstuurt.
Hierbij kan mn vloerverwarming ook koelen.

Warmtepomp van Mitsubishi
ventelatie Vasco D 500
en een hoop zonnepanelen

Hoe bevalt het in de praktijk?

Ik liep net vast op mijn berekeningen omdat ze het hebben over een COP van 4 (dus 2 kW erin is 8kW eruit). Als ik echter goed ga kijken lijkt het eerder zo te zijn dat mijn warmtepomp wel 2kW kan opnemen maar slechts 2.5kW CV geeft. De COP is dan dus 1.25.
Het kan voorkomen dat de CV 2.5kW geeft en slechts 600 Watt opneemt, dan is de COP 4,25.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat warmtepompen een groot subsidiegedreven onzinoplossing zijn.

edit:
http://www.ecodan.de/fileadmin/user_upload/CAT_NL_040-ATW_B2C_Ecodan.p…

Bij strenge vorst zie je dat de de systemen met 16A aansluiting niet boven de 6kW vermogen komen. De systemen op 25A halen wel 8kW.

Lambiek

Special Member

Alle WTW systemen werken maar zo zo, je kunt er in ieder geval niet mee verwarmen maar wel wat besparen. Als je daar gebruik van wil maken moet je de luchtvochtigheid en Co2 gaan meten voor een lekker klimaat.

Als je echt wil gaan verwarmen zonder gas moet je het zoeken in warmte pompen, zonnepanelen, zonnecollectoren en eventueel elektrische bijverwarming. Daarbij kun je natuurlijk een WTW installatie gebruiken om het één en ander terug te winnen.

Het beste kun je ook zorgen voor opslag van je gewonnen warmte/energie, in welke vorm dan ook. Als je nu ziet dat het de afgelopen dagen lekker zonnig weer is geweest, slaat de kachel niet of nauwelijks aan. Die warmte moet je dus in een buffer zien te krijgen, zodat je die in de namiddag en in de avond kunt gebruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

@TS:
Voor een weekendhuisje moet je NOOIT met een water gevuld verwarmingssysteem werken!! De kans op bevriezing is te groot, zeker in de Ardennen, waar de temperaturen s'-winters veel lager liggen dan in het Pajottenland. Of je zou het hele seizoen door moeten blijven verwarmen om alles vorstvrij te houden.

Hoewel de kosten hoog zullen zijn, zou je kunnen overwegen een Water-lucht systeem te overwegen dat op bodemwarmte berust.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Dat kun je natuurlijk ondervangen door antivries te gebruiken in plaats van water.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

Als het over een vakantiehuisje in de ardennen gaat dan zou ik denken aan een goede (massa) houtkachel.

Infraroodpanelen zijn ook een optie.

Op 2 maart 2018 17:04:13 schreef Lambiek:
Dat kun je natuurlijk ondervangen door antivries te gebruiken in plaats van water.

Ik weet ook niet hoe koud het binnen een weekje vorst kan worden in een modern geisoleerd huis waar af en toe ook nog een winterzonnetje naar binnen schijnt. Moet je dan ook kranen, toiletten en sifonnetjes leeg maken?

Lambiek

Special Member

Vaak is tocht de grote boosdoener voor bevriezing van leidingen, dus als zo'n huis goed geïsoleerd is zal het best mee vallen denk. Maar aftappen kan nooit kwaad natuurlijk, en goed door laten lopen als je na een half jaar weer in het huis komt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 maart 2018 15:37:11 schreef K7Jz:
[...]

Hoe bevalt het in de praktijk?

Ik liep net vast op mijn berekeningen omdat ze het hebben over een COP van 4 (dus 2 kW erin is 8kW eruit). Als ik echter goed ga kijken lijkt het eerder zo te zijn dat mijn warmtepomp wel 2kW kan opnemen maar slechts 2.5kW CV geeft. De COP is dan dus 1.25.
Het kan voorkomen dat de CV 2.5kW geeft en slechts 600 Watt opneemt, dan is de COP 4,25.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat warmtepompen een groot subsidiegedreven onzinoplossing zijn.

edit:
http://www.ecodan.de/fileadmin/user_upload/CAT_NL_040-ATW_B2C_Ecodan.p…

Bij strenge vorst zie je dat de de systemen met 16A aansluiting niet boven de 6kW vermogen komen. De systemen op 25A halen wel 8kW.

Ik heb mn toestel laten berekenen door de leveransier van mn warmtepomp.
Leek me ook weinig maar hij verzekerde me dat als ik een groter toestel nam het toestel te veel zou gaan pendelen.

En hij had gelijk, het toestel is gewoon perfect. En nu bij de koude temperatuuren is het hier toch lekker warm.
Als de zon binnen schijnt slaat hij zelfs af. A

En het water in de leiding bevriezen???
Dan is u systeem toch wel zeer slecht afgesteld. Het is toch de bedoeling dat je u systeem blijft draaien. Tesnoods op een lagere temperatuur.

Op 2 maart 2018 18:23:00 schreef Stijn13h:
[...]
En hij had gelijk, het toestel is gewoon perfect. En nu bij de koude temperatuuren is het hier toch lekker warm.
Als de zon binnen schijnt slaat hij zelfs af.

Dat geldt voor elk type verwarming ;) Het gaat natuurlijk om een paar extreme weken in December/Januari, donkere dagen en een week onder de -10. Al is die zeldzame situatie vast creatief op te lossen.

En het water in de leiding bevriezen???
Dan is u systeem toch wel zeer slecht afgesteld...

Totdat je aardlek eruit schiet of je ketel in storing gaat, als je dat niet tijdig (vakantiehuis!) oplost kan de boel bevriezen. (Al is dit volgens mij in een redelijk geisoleerd huis met dubbel glas e.d. geen probleem)

Op 2 maart 2018 18:37:22 schreef K7Jz:
[...]
Dat geldt voor elk type verwarming ;) Het gaat natuurlijk om een paar extreme weken in December/Januari, donkere dagen en een week onder de -10. Al is die zeldzame situatie vast creatief op te lossen.

[...]

Totdat je aardlek eruit schiet of je ketel in storing gaat, als je dat niet tijdig (vakantiehuis!) oplost kan de boel bevriezen. (Al is dit volgens mij in een redelijk geisoleerd huis met dubbel glas e.d. geen probleem)

Bij een nieuwbouw met een berekende warmtebehoefte van 7kw gaat het heus niet vriezen binnen.
Of je hebt geen isolatie onder u vloerverwarming gestoken. En dat lijkt me nu niet het strakste plan.