Wat te denken van dit lucht verwarmingssysteem?

Tidak Ada

Golden Member

Ik bedoel natuurlijk niet in eerste instantie het transportmiddel van het systeem, maar wel waterleiding en aanverwanten.
Het systeem (zeker bij langdurige) afwezigheid aan laten staan is hoogst onrendabel.

Overigens is -10° in de Ardennen hus geen unicum, zeker in de Hoge Venen!
Je wilt toch niet 'eventjes' naar je huisje moeten rijden omdat het plots gaat vriezen....

Heb nogal wat overlast van bevroren waterleidingen gezien in de Ardennen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Evarist

Golden Member

Bedankt voor al uw reacties. Even resumeren.

-Ik moet van het Waalse Gewest iets doen met hernieuwbare energie.

-Zonnepanelen kunnen maar het terugleveren is een cado aan het domein,
de teller draait niet terug. Er wordt niets betaald.

-Zonneboiler heeft geen zin. Dat staat heel de week op te warmen en als
ik in het weekend kom is er bv geen zon en is er geen warm water.
Zonde van zo'n dure installatie.

-Warmtepomp zou kunnen, maar dat wil de PEB ingenieur dan weer niet. (=Energie Prestatie Coëfficiënt)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Zonnepanelen en een paar accu's voor een (buiten)licht circuit op 12V ? (spaart een inverter uit)

Goeie isolatie en 3 laags glas?

Die peb moet want anders? Geen bonus? Geen huis? Geen subsidie?

mel

Golden Member

Op 2 maart 2018 16:49:52 schreef Tidak Ada:
@TS:
Voor een weekendhuisje moet je NOOIT met een water gevuld verwarmingssysteem werken!! De kans op bevriezing is te groot, zeker in de Ardennen, waar de temperaturen s'-winters veel lager liggen dan in het Pajottenland. Of je zou het hele seizoen door moeten blijven verwarmen om alles vorstvrij te houden.

Hoewel de kosten hoog zullen zijn, zou je kunnen overwegen een Water-lucht systeem te overwegen dat op bodemwarmte berust.

Of een luchtverwarming, die op koude dagen in vorstbeveiliging ging.. |:(
Meegemaakt...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Kan iemand mij uitleggen wat dit nog met elektronica te maken heeft??

Op 2 maart 2018 22:27:53 schreef Evarist:
Bedankt voor al uw reacties. Even resumeren.

-Ik moet van het Waalse Gewest iets doen met hernieuwbare energie.

-Zonnepanelen kunnen maar het terugleveren is een cado aan het domein,
de teller draait niet terug. Er wordt niets betaald.

-Zonneboiler heeft geen zin. Dat staat heel de week op te warmen en als
ik in het weekend kom is er bv geen zon en is er geen warm water.
Zonde van zo'n dure installatie.

-Warmtepomp zou kunnen, maar dat wil de PEB ingenieur dan weer niet. (=Energie Prestatie Coëfficiënt)

Mijn zonneboiler is goed geisoleerd en verliest 5 graden per dag. Stel dat op woensdag zoals dexe week de boiler stopt bij 80 graden dan heb ik vandaag nog heel wat warm water beschikbaar om te douchen.

@GJ euh niets ?

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Evarist

Golden Member

Op 2 maart 2018 22:41:43 schreef K7Jz:
Zonnepanelen en een paar accu's voor een (buiten)licht circuit op 12V ? (spaart een inverter uit)

Goeie isolatie en 3 laags glas?

Die peb moet want anders? Geen bonus? Geen huis? Geen subsidie?

Buitenlicht met 12V komt niet in aanmerking voor lage PEB.
Er komt een passief huis met dus goede isolatie.
Anders een boete en aanpassen.

Op 3 maart 2018 11:21:45 schreef GJ_:
Kan iemand mij uitleggen wat dit nog met elektronica te maken heeft??

Nee, maar wel met High Voltage

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Lambiek

Special Member

Op 2 maart 2018 22:27:53 schreef Evarist:
-Zonnepanelen kunnen maar het terugleveren is een cado aan het domein, de teller draait niet terug. Er wordt niets betaald.

Je moet ook niets terug leveren, het is puur voor eigen gebruik. De gewonnen energie moet je opslaan voor als er geen zon is.

-Zonneboiler heeft geen zin. Dat staat heel de week op te warmen en als ik in het weekend kom is er bv geen zon en is er geen warm water.

Onzin, je kunt zo'n ding nog extra isoleren als je wil.

-Warmtepomp zou kunnen, maar dat wil de PEB ingenieur dan weer niet. (=Energie Prestatie Coëfficiënt)

Dus die gaan voor jou bepalen wat wel en wat niet mag. Lekker dan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zonder bewijs. De installatie die stijn toepast is meest gebruikelijk , vloerverwarming met een luchtwater warmtepomp.
Een balans ventilatie systeem met HR wtw en gelijkstroomventilatoren is ook gebruikelijk maar als het alleen in het weekend draait is het de vraag of het economisch is . De filters zijn het zwakke punt , eigenlijk heb je zakken filters nodig maar die nemen teveel ruimte in beslag en dan zetten ze er plaat filters in.

Een tussen systeem is natuurlijke toevoer via gevelroosters met mechanische afzuiging en dan een warmtepomp boiler op de afzuiglucht . In mijn ogen een frot oplossing maar in nederland kom je ( net wel / net niet ) mee door de epc berekening . De systemen die ik ken zijn appartementen blokken met een grote water/water warmtepomp en bodem opslag met open bronnen. Dan vinden ze balansventilatie met HR wtw te duur en komt er dus nat toevoer met mech afzuig en een warmtepomp boiler en in zijn totaliteit komt dat door de epc .

Ipv een luchtwater warmtepomp is een water/water met bodem lussen beter en dat kun je combineren met thermsiche panelen om de bodem te " laden" zomers maar de investering is een stuk hoger . Bodem lussen kan in een aantal configuraties . Daar kun je allemaal leuk aan rekenen . Om de link naar electronica te leggen het gaat om laden / ontladen van een buffer en dat is een condensator met een bepaalde ( lek) weerstand en die condensator moet je dan opbouwen uit een aantal schijven / cylinders .
Niet dat ik dat zo goed kan . Er is een simulatieprogramma dat weinig mensen kennen frigosim en daarmee kun je wel het e.e.a hoewel het gericht is op koeltechniek en niet echt op bodemopslag . Mooi programma niet zo simpel maar anders moet je naar mathlab etc . In Belgie heeft een prof J Lebrun van de universiteit van Liege programma's ontwikkelt in EES , zie auditac en harmonac . Dus als iemand dat leuk vindt veel succes .

Anoniem

Er is verschil tussen de warmtebehoefte van een woning en het vermogen wat je nodig bent om een huis warm te houden. Ik heb zelf bij een fabrikant van hybride warmtepompen gewerkt en wij konden met een warmtepomp met een elektrisch vermogen van 600 W. 2400 W verwarmingsvermogen leveren aan de woning. Voor alle duidelijkheid het ging om een lucht/water warmtepomp gecombineerd met een HR-Combiketel. Dit is in een eengezinswoning ruim voldoende om 90 % van het jaar de woning warm te houden. Voor een weekend- of vakantiewoning is een warmtepomp niet echt een handige keuze omdat je bij het gebruik van een warmtepomp de ruimtetemperatuur zoveel mogelijk constant moet houden. Opwarmen van een woning kost namelijk erg veel energie en duurt met alleen een warmtepomp erg lang (enkele dagen).

Water/water warmtepompen werken wel maar zijn erg duur en storingsgevoelig. Kijk naar het mislukte warmtepomp project De Teuge in Zutphen. Bij het keuringsinstituut waar ik nu werk zien we ook een afname van het aantal water/water warmtepompen en steeds meer lucht/water warmtepompen. Vergis je niet een lucht/water warmtepomp gebruikt de afgezogen lucht van de woning aangevuld met buitenlucht als primaire warmtebron. Dit werkt tot een buitentemperatuur van iets beneden 0 (is mijn ervaring :-))

Bijkomend voordeel van een lucht/water warmtepomp: wij konden in de zomer de warmtepomp omdraaien zodat de woning gekoeld kon worden. De woning werd 2 graden koeler dan buiten. Dit is zeker geen airco maar de bewoners vonden het wel erg prettig.

Op 5 maart 2018 00:01:07 schreef HenkR:
Er is verschil tussen de warmtebehoefte van een woning en het vermogen wat je nodig bent om een huis warm te houden. Ik heb zelf bij een fabrikant van hybride warmtepompen gewerkt en wij konden met een warmtepomp met een elektrisch vermogen van 600 W...

Maken die dingen allemaal zo'n herrie? Er staat bij ons een behoorlijke 'diesel' te dreunen als het ding aanslaat. Bij anderen uit de nieuwbouwstraat hoor ik dezelfde klachten.

Anoniem

De eerste serie warmtepomp en maakten wel aardiig wat geluid. Dit kwam deels ook van het feit dat ze niet aan een stevige muur werden opgehangen maar aan een houten paneel. In houtskellet bouw niet echt handig natuurlijk. Dee
Latere versie was een stuk stiller.

Evarist

Golden Member

ik geloof toch maar niet in dit systeem. Het kan niet dat ik me ermee kan verwarmen. Warmte halen uit je eigen verwarmde lucht?
Ik ga voor een warmtepomp lucht/lucht. Ik kreeg een bestek van 2900€ geplaatst in de Ardennen. Vermogen 6.3KW bij -10°.
Niet verder zoeken, denk ik.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Dat zal een airco zijn in warmtepomp uitvoering en dat zijn ze bijna allemaal tegenwoordig . Werkt goed als je niet let op tocht etc , je waait weg . Die 6 kw bij - 10 kan kloppen maar dat doet ie maar zeg ca 60% van de tijd , reken met een ontdooitijd van ca 40% en dat moet je opvangen , dan staat t ding koud te blazen. Als t goedkoop is is er een reden voor.

Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.

de koelmonteur op t werk zet grote units als het niet hoeft niet op houten daken neer, zeker bij woningen niet. je krijgt altijd klachten over brom ermee. met een muurbeugel op een stenen muur is beter, of op de grond.

voor die toshiba unit heb je 25A 230V nodig. je neemt zo'n ding beter 1 stap zwaarder als waar je op uitkomt met berekenen naar te koelen/verwarmen m2. op de piek hete/koude dagen trekt ie het dan niet. vaak vergeet men de invloed van zon door ramen.

ken een geval van houten chaletje waar men van gaskachels naar 1x grote airco ging en later klaagden dat het niet warm genoeg werd. dat was hun eigen schuld, ze vonden de juiste airco duur, dus een te kleine unit genomen. chaletje is oud en slecht geisoleerd dus daar kwamen ze wel achter zodra het winter werd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Evarist

Golden Member

Mijn chalet wordt met 'passiefhuis' regels gebouwd. De warmtebehoefte bij -10° is 5.6KW.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

die toshiba is maar 5,2KW verwarmen, niet heel ruim dus. dat vermogen haalt ie ook alleen op de middenstand van de ventilator, op hoog komt er koudere lucht uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Evarist

Golden Member

Wat is het verschil tussen:
-Nominal Heating
-UK heating?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

ik vind die uk heating iig eerlijker klinken; 2,34 KW opgenomen vermogen en dan max 10KW verwarmen lijkt me nogal ruim genomen..

het ding wat hier staat neemt 1200W op, en levert 3500W koelvermogen, verwarmen ligt standaard nog wat hoger. dus 3x opgenomen vermogen, dat zou bij die toshiba een 7KW koelcapaciteit betekenen, geen 10KW wat 4x het opgenomen vermogen is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 maart 2018 13:18:53 schreef testman:
ik vind die uk heating iig eerlijker klinken; 2,34 KW opgenomen vermogen en dan max 10KW verwarmen lijkt me nogal ruim genomen..

het ding wat hier staat neemt 1200W op, en levert 3500W koelvermogen, verwarmen ligt standaard nog wat hoger. dus 3x opgenomen vermogen, dat zou bij die toshiba een 7KW koelcapaciteit betekenen, geen 10KW wat 4x het opgenomen vermogen is.

De COP van die toshiba is hoger dan dat ding wat jij hebt staan.

De COP van verwarmen is altijd + 1.

Dus 3 x bij koelen en 4 x bij verwarmen, de warmte van de compressor komt dit keer ten goede aan het proces.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

ook niet gek, prijs was een factor 5 minder in euro's 11 jaar geleden. als ie t begeeft regel ik op t werk wel een andere :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer