minimum omgevingstemperatuur koelkast/diepvries

De condensor mag niet te koud worden , dan wordt de druk om koelmiddel door het expansieventiel of capillair te persen te laag en werkt het ding slecht . Het kan ook de compressor beschadigen als die helemaal buiten z'n specs komt te draaien.

Hij is tegenwoordig toch outback trucker in australie :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Als eerste geld voor alle A klasse koel/vries combinaties en beter met 1 compressor dat de minimale temperatuur IDD minimaal -16 moet zijn. De regeling word zodanig van slag gehaald dat vriezer er mee stopt. Het beste is een kast met 2 compressoren of twee losse kasten.

Daarbij heeft Jan_55 een punt: compressor mag niet te koud worden daar de werking koelsysteem behoorlijk verstoort of zelfs defect raakt. Tegenwoordig worden kasten gevuld met een butaan gas (R600A) wat bij zeer lage omgevingstemperaturen in een altijd vloeibare toestand is, en dat gaat niet compressor moet dieper in vacuum draaien om zelfde te bereiken en dat gaat energie verbruik niet ten goede.

Het Lampje verhaal gaat tegenwoordig niet meer op want heleboel merken schakelen over op LED verlichting en daarbij er moet zoveel mogelijk ++++ achter de A komen. Dus de schakelaar met extra koeling of koude ruimte schakelaar is er niet meer.

Neen,is niet op de type plaatjes vermeld laat staan een verkoper dit weet.

Wat is jou minimale temperatuur in de keuken??

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 3 maart 2018 19:10:36 (22%)

als ik niet verwarm, de buitentemperatuur, ik ben weinig thuis

dan is de keuze of twee aparte kasten of een met twee losse compressoren /temperatuur instellingen. anders gaat het echt niet werken...

Mijn oude Liebherr koelkast staat in de garage waar het nu best koud is. Een grote koelkast met apart vriesvak met 3 lades en eigen deur. Het resultaat is dat de vriezer normaal blijft werken, daar is hij blijkbaar op gebouwd. Maar het koelkastgedeelte wordt wat kouder dan normaal, zit rond 0 graden.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zondag 4 maart 2018 19:11:01 (14%)

OFFTOPIC Vraagje: (maar begrip voor mij resulteert hopelijk ook in begrip bij de TS, waardoor z'n probleem beter aan te pakken is).

Het lijkt er op dat het diepvries deel van m'n koel/vries-kast toch behoolijk stabiel -18 is. Dat wordt dan geregeld met een natuurkundig proces? Iets van: De koelvloeistof verdampt niet bij -18, en zal dus nog als vloeistof in het koeldeel aankomen als de diepvries kant op temp is. Maar de boel zal verdampen en dus het vriesdeel koelen als het vriesdeel boven de -18 zit?

Dat zou betekenen dat als er gekoeld wordt altijd eerst de diepvries aan de beurt is. En dat het koel-vermogen zodanig is dat ie met "zo nu en dan als het koel-deel er om vraagt" eerst even de diepvries bij te pitten hij het makkelijk red.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik ga toch voor twee toestellen gaan, beste oplossing

Kruimel

Golden Member

Op 3 maart 2018 12:43:12 schreef Turbokeu:
Een beetje koelhistorie....

[...]

Ow, best interessant verhaal, duidelijk schiet mijn verhaal wat tekort. ;)

@ Hoeben: Twee temperatuur instellingen??

Op 4 maart 2018 19:48:51 schreef rew:
OFFTOPIC Vraagje: (maar begrip voor mij resulteert hopelijk ook in begrip bij de TS, waardoor z'n probleem beter aan te pakken is).

Het lijkt er op dat het diepvries deel van m'n koel/vries-kast toch behoolijk stabiel -18 is. Dat wordt dan geregeld met een natuurkundig proces? Iets van: De koelvloeistof verdampt niet bij -18, en zal dus nog als vloeistof in het koeldeel aankomen als de diepvries kant op temp is. Maar de boel zal verdampen en dus het vriesdeel koelen als het vriesdeel boven de -18 zit?

Dat zou betekenen dat als er gekoeld wordt altijd eerst de diepvries aan de beurt is. En dat het koel-vermogen zodanig is dat ie met "zo nu en dan als het koel-deel er om vraagt" eerst even de diepvries bij te pitten hij het makkelijk red.

De verdamperdruk wordt nooit lager dan de dampdruk van de koelvloeistof die hoort bij -180C?

Op 5 maart 2018 18:39:37 schreef smd:
@ Hoeben: Twee temperatuur instellingen??

Ja. Twee onafhankelijke instellingen. De vriezer blijft op de temperatuur waarop hij ingesteld staat, de koelkast wordt ca 4 graden kouder.

Ik weet niet of hij twee pompen heeft. Maar iets moet er wel zijn als je het onafhankelijk kunt regelen.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op maandag 5 maart 2018 21:56:05 (38%)

Kruimel

Golden Member

Op 5 maart 2018 20:52:43 schreef ohm pi:
[...]De verdamperdruk wordt nooit lager dan de dampdruk van de koelvloeistof die hoort bij -180C?

Dan zou er een drukregelaar moeten zitten aan de zuigkant van de compressor, dat lijkt me wel lastig op economische wijze te bouwen om eerlijk te zijn. Maar op zich zou het best goed kunnen dat er een mechanisme te bedenken is dat op natuurkundige wijze de temperatuur regelt.

Op 5 maart 2018 20:52:43 schreef ohm pi:
[...]De verdamperdruk wordt nooit lager dan de dampdruk van de koelvloeistof die hoort bij -180C?

Huh?? Ik vat het niet. Als de gasvulling optimaal is en de compressor werkt goed,dan is de minimale temperatuur kan wel oplopen tot -40 op invriesstand!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

OPlopen tot -40? dat begrijp ik dan weer niet...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 6 maart 2018 18:47:27 schreef smd:
[...]
Huh?? Ik vat het niet. Als de gasvulling optimaal is en de compressor werkt goed,dan is de minimale temperatuur kan wel oplopen tot -40 op invriesstand!

Dus dat verhaal van mij klopt niet. In rew's koelvriescombinatie is een ander mechanisme actief om de temperatuur op -180C te houden

twee temperatuurregelingen of thermostaat genoemd.

@ big fat: hoe noem je dan naar -40 gaan, neergaand lopen??

evdweele

Overleden

Wat dacht je van 'dalen' ?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dankjewel, @evdweele. Goed om te ondervinden dat er nog meer zijn die onze taal in ere houden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Wat jullie willen, alles OK, Thnx!

Koelkasten zijn onderverdeeld in "klimaat groepen" een koelkast voor Europa heeft andere karakteristieken dan een koelkast voor B.V. Afrika.
Ik weet deze groepen niet zo uit mijn hoofd, maar dat zou ik eens voor Jullie op kunnen zoeken.

Daar buiten heb je verscheidene regelings methodes, de goedkoopste vriest alles en verwarmd het koelvak, sommigen gebruiken kleppen om tussen koelen en vriezen te kunnen omschakelen, of een klep tussen het vriesvak en het koeldeel.
Er zijn heel wat systemen die worden gebruikt om de temperatuur te regelen (Dit was een korte lijst, waarbij ik alleen een paar van de meest gebruikte heb genoemd)
Je ziet tegenwoordig ook steeds meer koelkasten die steppervalves gebruiken, een soort van stappenmotortje om de koelzone te kiezen.
(Deze systemen hebben soms 6 tot 9 NTC's om lucht temperatuur en verdamper temperatuur bij te houden)

Het is echt niet meer zo dat je een koekast hebt met 1 bi-metaal om de temperatuur in te stellen (Ok, uitzonderingen daar gelaten, ze worden nog steeds gemaakt, en het is waarschijnlijk 1 van de meest duurbare systemen ondanks alle ongemakken)

P.s. de meeste moderne electronisch geregelde koelkasten gaan bij het snelvriezen tot ~-32.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Hier staat eea mbt klimaat klasse .https://blog.liebherr.com/huishoud/nl bij onverwarmde ruimtes.
Een koelmachine is een evenwicht tussen een warmtewisselaar aan de verdamper kant en een warmtewisselaar aan de condensor kant en een stromingsevenwicht tussen een compressor en een smoorventiel . Ze beïnvloeden elkaar alle 4 . Daar kun je maatregelen voor treffen maar dat maakt het duurder .

Turbokeu

Golden Member

Op 3 maart 2018 14:34:29 schreef Sine:
[...]

Heee ... Turbo is back !

'k Ben eigenlijk nooit weggeweest, alleen werd ik een passief lezer.

Ik heb sinds mijn afscheid van het CO-forum een aantal jaar geleden (eigenlijk wegens de immer en uitermate asociale houding van een bepaald Antwerps forumlid tegenover iedereen en mijzelf) totaal geen goesting meer gehad om hier nog te posten, alhoewel ik sinds die tijd nog steeds dagelijks bepaalde topics lees.
Blij je terug te lezen/horen Sine...:)

Op 3 maart 2018 14:38:01 schreef Gadget_inc:
Hij is tegenwoordig toch outback trucker in australie :)

Hahaha!
Behalve een héél korte loopbaan als buschauffeur, waar ik erg van genoten heb, heb ik niet echt iets met vrachtwagens...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"