Hitachi accu EB1220BL

Hubie

Special Member

Heb mijn accuboortol 1,5 jaar niet gebruikt.
Accu's opgeladen maar die zakken als plumpuddingen in elkaar.Zijn na 1 minuut leeg (0,7 Volt)
Dus moeten er nieuwe komen,maar welke?
Voor de prijs van een originele Hitachi accu koop ik er twee bij Ali B
https://www.aliexpress.com/w/wholesale-eb1220bl-12v-2.0ah.html

Heeft iemand ervaring met die merken? (LPD,Eloption,Devisi etc.

als je het ding erg weinig gebruikt, of juist dagelijks beter geen nepspul kopen, die cellen zijn C kwaliteit en kunnen al helemaal niet tegen koud liggen op de plank in ongeladen toestand ( nimh ) je zet er dan nog beter een stel nimh cellen in uit een goedkoop racingpack.

ik wil de oude accu gebruiken om een verloop te maken naar liion schuif packs die ik toch al veel heb, scheelt weer een lader erbij :P

ik heb weleens beterschap geboekt in oude nimh packs die niet wilde opladen in de originele lader, of wel gingen laden maar in 5 min vol waren, terwijl dat 45min duurt normaal.

de truc was met de labovoeding het pack opladen op hogere spanning, de cellen gingen dan weer stroom opnemen, deze werden dan ook warm, iets wat een goed pack doet met snel opladen. na het laden met de labovoeding, ontladen met de tol, deze had al meteen veel meer kracht, eenmaal leeg getrokken wilde de originele lader ook weer, deze bleef ruim een half uur aan t laden en de cellen waren ook weer warm.

dit helpt deels, je kunt het pack op korte termijn na het opladen gebruiken, maar een weekend liggen en het is al leeg door hoge zelfontlading waar nimh op leeftijd standaard last van heeft. gebruik je het apparaat weer langer niet, dan heb je dezelfde behandeling weer nodig om leven in de packs te krijgen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Dat is juist de pest,ik gebruik die accutol eigenlijk alleen om gaten in frontplaten e.d. te boren in stalen of alu kastjes en voor de grote gaten in pcb's.
Daarna gaat hij weer voor een lange tijd de koffer in.
Btw,dit zijn nog Ni-Cd accu's,er zijn inmiddels ook Ni-Mh uitvoeringen.De lader is voor beide geschikt.

maartenbakker

Golden Member

NiCd kunnen beter tegen leeg laten liggen dan latere types. Als je goeie kwaliteitscellen hebt kun je geluk hebben.

Aan de andere kant zou ik het risico misschien niet nemen om voor elke keer nieuwe accu's te moeten kopen en bijvoorbeeld een vaste voeding overwegen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Dat is juist de pest,ik gebruik die accutol eigenlijk alleen om gaten in frontplaten e.d. te boren in stalen of alu kastjes en voor de grote gaten in pcb's.

Een gewone boor met snoer is dan veeel goedkoper... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Uiteraard ;-)Die heb ik ook (formaat klein kanon,voor SDS boren. )

daar heb je ook een verloop kop voor, kunnen gewone hss boren in. dan moet wel de klopstand uitgeschakeld kunnen worden, dat is lang niet altijd zo.

dat heb ik m'n collega's ook aangeleerd, neem de sds accutol met snelspankop voor de kroonboor, anders stook je de schroeftol steeds op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer