motor controller maken voor me scootmobiel 24 volt hulp gezocht

Dit topic is gesloten

ik heb meerdere controllers liggen maar zijn niet snel of krachtig genoeg voor wat ik wil bereiken en kan net max 32 volt aan dus wil de 1 zelf bouwen maar heb een beetje verstand van elektra maar niet alles ik heb 1 probleem als ik van 2 accu's dus 24 volt gelijk de stroom op de motor zet plakt de kabel zig vast aan de accu pol dus las zig vast en komt niet zo makkelijk los als moet hoe kan ik dit verhelpen zo dat ik wel een start rela kan gebruiken en een potmeter de tussen kan voor evtw in de winkel ik heb gezien dat de gekke dingen met stroom kan kijk bijvoorbeeld even op YouTube naar 128hp go cart elektro was heel erg interessant voor mij en gaf me inspiratie ik rei na me ongeluk scoot mobiel en ging 18 max heb alles gedaan om net die 30 km te halen grote wielen en op de max laten zetten met vermogen van optrek het liefst wil ik een ontwerp wat dus 2 of 3 potmeters heeft voor een kleine afstelling van optrekken in 1 x en nog iets fijne niet dat ik totaal niet in de winkel kan reiden meer want moet wel safe blijven voor de andere want rustig met mijne gaat nu wel maar daar moet je wel mee blijven opletten altijd en bochten zijn altijd wel gevaarlijk met een 3 wieler wil de dan ook 4 wieler van maken met de tijd

Arco

Special Member

Zet er even wat leestekens en hoofdletters in, één lange zin van 300 woorden is niet te lezen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 maart 2018 05:20:10 schreef Arco:
Zet er even wat leestekens en hoofdletters in, één lange zin van 300 woorden is niet te lezen...

nee weet ik kan dat niet helaas last van autisme en ben daar niet goed mee met taal dus sorry voor dat man

Op 8 maart 2018 05:30:00 schreef matthew045:
[...] nee weet ik kan dat niet helaas last van autisme en ben daar niet goed mee met taal dus sorry voor dat man[/quoteen en als ik dat wel probeer word het egt pas een zooitje want ik weet niet waar ik ze moet zetten de . en de , ma,s bevoorbeeld dus heeft met veel te maken maar gaat even niet over dat wil weten hoe ik een oplossing voor me probleem heb ]

Matthew, hopelijk wordt je niet kwaad maar het was bijna onleesbaar en heb het wat bijgewerkt.

Ik heb meerdere controllers liggen maar zijn niet snel of krachtig genoeg voor wat ik wil bereiken en kan net max 32 volt aan
dus wil de 1 zelf bouwen maar heb een beetje verstand van elektra maar niet alles.

Ik heb 1 probleem als ik van 2 accu's dus 24 volt gelijk de stroom op de motor zet plakt de kabel zich vast aan de accupool dus last zich vast en komt niet zo makkelijk los als moet.
hoe kan ik dit verhelpen zo dat ik wel een start relais kan gebruiken en een potmeter de tussen kan voor evtw in de winkel.

Ik heb gezien dat de gekke dingen met stroom kan kijk bijvoorbeeld even op YouTube naar 128hp go cart elektro was heel erg interessant voor mij en gaf me inspiratie
ik rij na me ongeluk met een scootmobiel en ging 18 max, heb alles gedaan om net die 30 km te halen grote wielen en op de max laten zetten met vermogen van optrek.

Het liefst wil ik een ontwerp wat dus 2 of 3 potmeters heeft voor een kleine afstelling van optrekken in 1 x en nog iets fijne niet dat ik totaal niet in de winkel kan rijden
meer, want moet wel safe blijven voor de anderen, want rustig met mijne gaat nu wel maar daar moet je wel mee altijd blijven opletten
en bochten zijn altijd wel gevaarlijk met een 3 wieler wil de dan ook 4 wieler van maken met de tijd.

Edit:
Als je in die video ziet wat erin zit dan denk ik dat dit geen project is voor iemand die maar een beetje verstand heeft van electra.
Als je niet kunt programmeren is er maar 1 mogelijkheid en dat is kopen.

Je kunt zich niet inbeelden hoeveel werk daar aan is vooral als het een beetje gepersonaliseerd moet zijn.
Je kunt zoiets niet maken op opstand want er zullen altijd bugs of dingen inzitten die u niet aanstaan of verbeterd moeten worden en wie gaat dit aanpassen?

Ik heb het al eerder eens in ander topic aangehaald, als de programmeur de motoren en randapparatuur bij zich niet heeft in een testopstelling dan is dit onbegonnen werk.

LDmicro user.
mel

Golden Member

Behoudens het feit, dat een scootmobiel die hard rijd, levensgevaarlijk is, zowel voor de bestuurder als ook de voetgangers.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

als je de motor direct op de accu aansluit vanuit stilstand snap ik ook wel dat de draad zich vastlast op de accupool, er zit niet voor niks een motorregeling op zo'n ding. dat gaat niet heel lang goed, de accu krijgt dan op zijn donder en zal snel zat stuk gaan.

de huidige motorregelingen kun je digitaal instellen, de monteurs hebben er een tool voor. dat is afhankelijk van de persoon die ermee rijd, reactievermogen of leeftijd is daar een factor in.

ik heb wel vaker zo'n rolstoelen gemaakt, en dan even een testrit gedaan, sommige zijn toch snel met optrekken. doorgaans heb je dan ook grotere accu's en stevige motoren, 2x 76Ah kwam je vaker tegen in die dingen. het standaard ding met 2x 24Ah accu's en 1 motor met 2,5mm2 bedrading kan dat niet, snel optrekken vraagt hoge motorstromen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

kijk bijvoorbeeld even op YouTube naar 128hp go cart elektro was heel erg interessant voor mij en gaf me inspiratie

Dit is niet iets om in je scootmobiel te bouwen natuurlijk, dat ding heeft 128-PK. Als je dat onder je scootmobiel hangt wordt je gelanceerd, lijkt me dus geen goed idee.

Ik heb 1 probleem als ik van 2 accu's dus 24 volt gelijk de stroom op de motor zet plakt de kabel zich vast aan de accu pool dus last zich vast en komt niet zo makkelijk los als moet.

En dat je bedrading aan je accu pool blijft kleven is ook niet zo vreemd, zo'n motor trekt al snel zo'n 180A bij ineens opstarten. Daar moet dus echt een regelaar tussen, maar ik vrees dat zelfbouw er niet inzit voor je. Ik denk dat zoiets net een stap te ver is.

Hier kun regelaars kopen voor niet te veel, denk dat zoiets beter is voor je.
http://kellycontroller.com/mini-dc-controller-kds12v-72v-c-27.html

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

het probleem is ik heb 2 motor controllers liggen maar die instel kastje is giga duur rong de 500 eu ik heb dat de dus niet voor over maar zou evtw wel een pc kabel voor gemaakt worden
ik kan erg veel met die site kellycontrollers thx maar wil wel proberen zelf te bouwen ook als niet gaat komt dit de wel denk ik

wat ik ook wil is een instel kabel voor me scootmobiel kastje maken als iemand weet waat welke kebel op moet als ik die stekker wil maken als stuk gaat boeit niet pak oude [c en oude controller dus

en als ik zelf een controller wil maken is het niet zo dat de condensator

me stoom piek kan wegnemen waardoor de kabel niet vast smelt dus de over

spanning weg haal minder ah de door douw en hoe evtw is een project na dat

ik een zwaar motorscooter ongeluk heb gehad met 160km dus vandaar en ben 29

jaar maar alles gaat te langzaam dat is de rede van opvoeren en ik wil meer van Electra weten want scooters alles gaat uiteindelijk Electro worden denk ik

Op 8 maart 2018 10:07:42 schreef testman:
als je de motor direct op de accu aansluit vanuit stilstand snap ik ook wel dat de draad zich vastlast op de accupool, er zit niet voor niks een motorregeling op zo'n ding. dat gaat niet heel lang goed, de accu krijgt dan op zijn donder en zal snel zat stuk gaan.

de huidige motorregelingen kun je digitaal instellen, de monteurs hebben er een tool voor. dat is afhankelijk van de persoon die ermee rijd, reactievermogen of leeftijd is daar een factor in.

ik heb wel vaker zo'n rolstoelen gemaakt, en dan even een testrit gedaan, sommige zijn toch snel met optrekken. doorgaans heb je dan ook grotere accu's en stevige motoren, 2x 76Ah kwam je vaker tegen in die dingen. het standaard ding met 2x 24Ah accu's en 1 motor met 2,5mm2 bedrading kan dat niet, snel optrekken vraagt hoge motorstromen..

dat weet ik ik hoop dat jullie verstand van kabels en stekkers hebben dan maak ik zwz een kabel naar usb software had ik wel gevonden de voor is een ronde stekker met 5 pin maar anders als anders dus bij mij is die niet bekent de naam van deze stekker zie foto

Op 8 maart 2018 12:12:00 schreef matthew045:
...na dat

ik een zwaar motorscooter ongeluk heb gehad met 160km dus vandaar en ben 29

jaar maar alles gaat te langzaam dat is de rede van opvoeren ...

Het zou me echt verbazen als je hier hulp gaat krijgen om je scootmobiel op te voeren.

Op 8 maart 2018 12:12:00 schreef matthew045:
...en als ik zelf een controller wil maken is het niet zo dat de condensator

me stoom piek kan wegnemen waardoor de kabel niet vast smelt dus de over

spanning weg haal minder ah de door douw ...

Nee integendeel je zult kortstondig nog meer stroom kunnen trekken.

Die condensator kan wel spanningspieken, die bv. ontstaan als je de motor afremt, wegwerken zodat de elektronica die eraan hangt niet teveel afziet.

Als je de stroom wilt verminderen zul je de spanning moet verminderen volgens de wet van Ohm of de stroom beperken door een weerstand in serie te zetten of de (gemiddelde) spanning laten zakken of werken met PWM (dat is hetzelfde als de spanning verminderen)

Die foto's zijn nietszeggend (voor een leek) omdat er geen merk/typenummer van het toestel bijzit.

LDmicro user.

de stekker is een mini din 5 pin maar die stekker is niet te krijgen zo maar en hier een foto van de rest van de info wat de op staat

en heb gezien met 2 condensatoren opeen h brug met een switch kan je dubbele volt maken kan ik dit ook niet extra toepassen op de stroom kabels van de motor om die extra kracht en snelheid te maken denk wel dan

Lambiek

Special Member

Hoeveel volt is je motor van je scootmobiel nu? En hoeveel volt wil je gaan gebruiken?

Als je motor 12 of 24V is, kun je niet zomaar naar een andere spanning natuurlijk. En de snelheid van je scootmobiel hangt ook af van je overbrengverhouding, die kun je ook niet zomaar aanpassen voor meer snelheid of meer koppel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

me motor is 24 volt maar de pg controller geeft max zelf 17 volt af wat meer kan dit word normaal ingesteld door die bv waar je hem van haalt ik

heb hem op marktplaats gehaald maar die instelkasten zijn te duur de voor en bv zegt staat op ze max zekker weet ik niet ga de wel van uit het

stroom word van 1 volt sneller en sneller naar 17 gebracht dit kan ik meer maken en als ik dit meer kan maken kan ik dit als de ergens net te veel is verwerken weer met weerstanden idd

Als ik dat allemaal lees en gezien de amperages waarover je spreekt is dat absoluut geen project voor u, vergeet het voorlopig maar tot je wat praktische ervaring hebt opgedaan met kleinere projecten.

Iets kopen zou beter zijn, je kunt ze niet maken voor die prijs, zelfs niet voor het dubbele.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Als je regelaar maar 17V geeft is deze geknepen, zoiets doen ze om de snelheid eruit te halen en om eventueel je accu's te sparen zodat je acceradius groter wordt.

Zelf zo'n kastje maken zodat je de regelaar in kunt stellen gaat hem niet worden. Vaak kun je zoiets via de PC doen met een speciaal kabeltje, het kabeltje waar jij het over had.

Maar als je dat wil doen moet je gegevens zien te achterhalen van je regelaar, en ergens de software op de kop tikken om de regelaar in te stellen. Ik vrees dat dat niet mee gaat vallen. Vaak wordt dit alleen door de dealer gedaan, of door een TD van een zorginstelling.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Zo wie zo, een scootmobiel aanpassen is "not done", je zit wel op de openbare weg,als er iets gebeurd en ze merken dat er aan geknoeit is, ben je ,(en degene die dat gemaakt heeft)echt zuur..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ik doe normaal; best veel met elektra pc enzo alleen de zijn zekker dingen wat ik wil weten mijn scootmobiel is zwz aangepast breder als normaal 2 x sneller als standard en mag max 45km met je scootmobiel alleen een

beziene motor kan ik niet doen vanwege dat ik niet de winkel in mag dan meer en heb dat wel nodig ik moet zeggen ik vind ze vijliger dan als die langzaam reiden minder last van verkeer blijven achter me reiden omdat ik

meestal 30 km rei en mag dus maar wil die 15 km ook meer kunnen dan is die echt af heb andere motor 2 x meer kracht daar mee ga ik gelijk op me achterwielen wat wel leuk is kan evtw doe de op zetten en daar weer grote wielen de op lassen
heb een 400watt motor en een 1200watt daar gaat die als een gek mee accu gaat altijd net 30km mee met mijn aanpassingen kan ik nu net 50km reiden

dan pas leeg ik ben hem aan aanpassen led de in alles komt radio bij nog van alles zeg maar ga een dynamo maken extra laden wil de 100 km tot 150 km met 1 lading halen als dat zou kunnen met de rest van mijn aanpassing

dan heb ik 1 van de beste scootmobielen die de zijn max is gemeten nu al 33kmh als je de niet bij bent is het idd een gevaarlijk ding standard zijn ze gevaarlijker als mijne nu wat me opvalt ze zitten hoog ik heb dat verlaagt betere weg ligging met sneeuw is helemaal leuk dan ga ik pas

los de op drifften enzo zeer luek bos crossen enzo verstevigt na meerdere x dat subframe brak alles is zo aangepast kan bijna niet meer stuk ben normaal motorscootermonteur dus weet daar meer van als eletra ook daar maak ik kabelbomen voor enzo heb nu skipper 125cc wielen de onder van 5 inch naar 10 inch

evdweele

Overleden

ga een dynamo maken extra laden wil de 100 km tot 150 km

Eindelijk iemand die meer energie weet op te wekken dan hij erin stopt >:)

Edit:

en kan de kans ook groot zijn dat ik na 1 lading niet meer hoef te laden

Ah, het perpetuum mobile Plus!

Lees dit artikel op Wikipedia eens https://nl.wikipedia.org/wiki/Perpetuum_mobile

[Bericht gewijzigd door evdweele op vrijdag 9 maart 2018 19:07:29 (43%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

en daarvoor moet ik zwz een klein printplaatje voor maken want stroom mag 1 kant op ik ga een 2 de motor Als dynamo maken die zou meer laden idd als verbruiken misschien en kan de kans ook groot zijn dat ik na 1 lading niet

meer hoef te laden de kans bestaat wel dat ik daar meerdere schakelingen op moet maken met weerstanden ook voor als te veel word opgewekt na de accu

dit kan een probleem worden want bij 32volt gaat die blokkeren de wielen slaat die uit laden doet die tot 32volt en dan gaat de lader uit op minimale lading beveiligt dus

ik post na dat ik me foto.s op bestand maat heb gebracht even wat oude project foto,s ik heb nog al wat gedaan in verleden

een 2 de motor Als dynamo maken die zou meer laden idd als verbruiken misschien en kan de kans ook groot zijn dat ik na 1 lading niet meer hoef te laden

och dat we daar allemaal niet aan gedacht hebben?

snel bel de fabrikanten, 2e dynamo bijbouwen, en niemand hoeft ooit nog zijn scootmobiel te laden? gouden markt
werkt dat ook op mijn elektrische fiets?

hoeveel dynamo's moet ik op mn Tesla bouwen? gratis auto rijden

dat zul je moeten testen lijkt me weten wat je wagen input vraagt dan en je zult wel een beveiligt systeem moeten maken de voor mocht het stuk gaan is het een heel duur geintje denk ik aangezien je met hoge snelheid meer

voltage gaat maken moet je zekker rekening mee houden want ik rei met Multi meter de op aangesloten berg af laat die stroom bij omdat ik dan sneller ga als de motor gaat en wekt die ook al op vond dit best interessant toen om daar zwz meer mee te doen ook

Dit topic is gesloten