Grote stroomstoring in A'dam 9 maart 2018

joopv

Golden Member

http://www.at5.nl/index.php/artikelen/179408/grote-stroomstoring-treft…

Een groot gedeelte van De Pijp en het centrum werd vandaag lamgelegd door een grote stroomstoring. Die ontstond door een ongeluk met een stroomkabel op de Daniël Stalpertstraat in Zuid.

Nadat de stroomkabel tijdens werkzaamheden werd geraakt, ontstond een kettingreactie in de stad. Een transformatorhuisje aan de Nieuwe Looierstraat vatte brand en kon moeilijk geblust worden.
[....]

De omvang van de stroomstoring werd pas later duidelijk. Bijna 30.000 aansluitingen ontvingen geen stroom meer. Liander heeft nog altijd geen eindtijd gegeven voor de storing. Ook het openbaar vervoer had last van de storing: meerdere trams strandden en sommigen moesten weggesleept worden, zoals voor de Nederlandsche Bank.

Steekvlam
Elders in de stad, aan het Weteringcircuit, raakte één man gewond toen een grote steekvlam uit de grond bij Café Mulder kwam. Dat duurde een seconde of tien, en de vlam bereikte zeker een hoogte van vijf meter. .....

(Niet-relevante stukjes tekst verwijderd.)

De storing is begonnen om ca 10:34 en gaat volgens sommige bronnen tot 20:00 duren (Liander beweert op twitter 15:15 maar dat is al voorbij)

Uit deze berichtgeving krijg ik de indruk dat het elektriciteitsnet in het centrum van onze hoofdstad verouderd en bepaald niet redundant is, en / of dat er maar weinig reservecapaciteit is en het zaakje op zijn tenen loopt.

Met de sterk toenemende belasting, overgang van gas naar electra, toenemend aantal laadpalen die 10tallen kW per stuk kunnen opnemen heb je een situatie die - voorzichtig gezegd - niet erg toekomstbestendig is.

EricP

mét CE

Afgezien van dat je zorgen wat mij betreft volkomen terecht zijn...

Ik begreep dat een graaf-ding een kabel te pakken had. Tegelijk ook nog ergens iets met gas wat 'poef' deed. Men vermoedt een verband. Ik kan me zo voorstellen dat wanneer je van 2 kanten voedt, de ene kabel eruit vliegt en de andere een overgangsweerstand heeft en nu meer load krijgt...

Maar we gaan het zien. Ik denk dat we ons vreselijk in ons voet gaan schieten met al dat electrische gedoe. Zak chips erbij en kijken :)

benleentje

Golden Member

Redundant hoeft het net niet te zijn. Bij kritische toepassingen zal er wel noodstroom aanwezig zijn. Echter een ketting reactie waardoor er meer uitvalt dat hoort eigenlijk niet.

een grote steekvlam uit de grond bij Café Mulder kwam.

Niet een beetje te vroeg voor de barbecue

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 9 maart 2018 15:59:50 (10%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Uit de nieuwsstroom maakte ik op dat er op meerdere plaatsen wat klapte. Dan zie ik een scenario: de eerste (graaf)schade veroorzaakte een aardsluiting, ervan uitgaand dat ze een zwevend (niet geaard) MS net hebben. Die zwevende MS netten komen veel voor bij voormalige GEB's, heeft een geschiedenis.
Bij een aardsluiting , (een fase aan aarde) krijgen de twee "gezonde" aders in de kabel een hogere spanning t.o.v. aarde. Dingen gaan kapot. Spanningstrafo's, maar ook kabelverbindingen. Als je dan je streng wil omschakelen kom je erachter dat je meerdere foute kabelsectie's hebt. er moet dan eerst gerepareerd worden.
Tis te hopen dat er geen schakelhuis uitgefikt is.

evdweele

Overleden

Uit deze berichtgeving krijg ik de indruk dat het elektriciteitsnet in het centrum van onze hoofdstad verouderd en bepaald niet redundant is, en / of dat er maar weinig reservecapaciteit is en het zaakje op zijn tenen loopt.

Zou dat niet bijna overal zo zijn?
De wijk waar ik woon is neergezet in 1972. 25 ampère per woning leek toen meer dan genoeg, er waren toen veel minder elektrische apparaten dan nu.
De wijktrafo's en kabels zijn sinds die tijd niet aangepast aan een hoger verbruik.

Om "even" over te schakelen van gasverwarming en -koken naar elektrisch zal nog heel wat voeten in aarde hebben. Of eigenlijk graafwerk en koperdraad.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
joopv

Golden Member

Op 9 maart 2018 15:57:29 schreef benleentje:
Redundant hoeft het net niet te zijn. Bij kritische toepassingen zal er wel noodstroom aanwezig zijn.

Als de afhankelijkheid van electra groter wordt door het uitfaseren van gas / diesel / benzine dan lijkt me redundantie wel steeds belangrijker worden.

chuckie

Honourable Member

Op 9 maart 2018 16:21:30 schreef evdweele:
[...] Of eigenlijk graafwerk en koperdraad.

't Zal toch hoofdzakelijk Aluminium zijn vrees ik, maar dan een kwadraatje hoger met een zelfde belastbaarheid...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Kruimel

Golden Member

Op 9 maart 2018 15:48:07 schreef joopv:
Uit deze berichtgeving krijg ik de indruk dat het elektriciteitsnet in het centrum van onze hoofdstad verouderd en bepaald niet redundant is, en / of dat er maar weinig reservecapaciteit is en het zaakje op zijn tenen loopt.

Tot op welk niveau moet een stroomnet redundant zijn dan? Vind je dat een stroomnet ongestoord moet doorfunctioneren als er een kabel wordt doorgegraven ergens? Dat vereist wel wat meer redundantie dan waar ik via mijn stroomrekening voor wil betalen. ;-)

Ja, het netwerk in de grote steden is ouder omdat het eerder is aangelegd. Daar doe je niets aan, maar gegeven het feit dat in Amsterdam elke dag van het jaar wel ergens een straat open ligt vind ik het eigenlijk wel meevallen met het aantal keren dat de stroom er uitvalt. Ik heb er 7 jaar gewoond en nooit last gehad met stroomuitval. Ik denk dat we wat meer details nodig gaan hebben om er achter te komen of dit echt komt door een "slecht" stroomnet of gewoon toevallig net de verkeerde gebeurtenis op het verkeerde moment (zoals een paar jaar terug in Diemen).

Op 9 maart 2018 16:19:58 schreef mvdk:
Tis te hopen dat er geen schakelhuis uitgefikt is.

Dat is volgens de pers wel gebeurd: https://www.nu.nl/binnenland/5169710/amsterdam-herstelt-zich-van-stroo…

Ook op twee andere plekken in de stad is enige tijd brand geweest, onder meer in elektrokasten in de Quellijnstraat en de Nieuwe Looiersstraat. Hierdoor moesten nabijgelegen woningen, een locatie van het Leger des Heils en een kinderdagverblijf ook ontruimd worden.

Spanning staat en stroom gaat!
mvdk

Golden Member

Nekaldiet. Dat is het woord wat in mijn hoofd rondspookt.

mel

Golden Member

Redundant? Een wijktrafo? Ik geloof er niks van.
Distributienetten kunnen wel via verschillende kanten gevoed worden.
Een woonhuis heeft maar 1 voedingskabel, en die zit gewoon , met andere huizen , op een wijktrafo.Brand dat uit, dan heb je gewoon pech.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Er staat wat dat betreft ook niets in de leveringsvoorwaarden. Het is een inspanningsverplichting, niets meer.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mvdk

Golden Member

Jaren geleden, een grootverbruiker. De aansluiting werd geupgrade naar een 2MVA aansluiting. Er werd een schakelhuisje neergezet op het fabrieksterrein. De installatie was voorzien van beveiligingsrelais die ervoor zullen zorgen dat bij sluiting in de ene voedingskabel, de andere blijft werken. Dan is het wel zinvol om de voedingskabels in verschillende tracé's te leggen, en ze in het voedende station op verschillende secties aan te sluiten.
Als je die twee laatste dingen niet doet, is die dure beveiligingsinstallatie in dat klantstation zinloos.

Op 9 maart 2018 15:54:20 schreef EricP:
.. Zak chips erbij en kijken :)

Denk om je gezondheid. Is niet goed voor je. Heb ik volgens mij al eens gezegd. :(

tijdje terug fikte er ook een trafohuisje uit, maar omdat het buitengebied was kon dat niet onder spanning omgezet worden. eerst de hele ring uitgeschakeld en toen pas is de boel omgeschakeld. in dat huisje was 1 van die thermos bussen waar de 10KV zekeringen inzitten aan het overslaan gegaan.

over station diemen las ik dat men bij tennet van plan is om er 3 rails te gaan maken. het bestaande gebouw is niet toereikend, dus zal er een nieuw station komen, duurt nog wel even.

er komt ook al een nieuwe netkoppeling met belgie, vanuit rilland waar een nieuw trafostation komt, alsmede een nieuwe 380KV verbinding tussen borsele en tilburg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 maart 2018 15:54:20 schreef EricP:de ene kabel eruit vliegt en de andere een overgangsweerstand heeft en nu meer load krijgt...

Als dat zo is, is de netbeheerder natuurlijk al extreem incompetent geweest; zo'n overgangsweerstand is triviaal vast te stellen door op verschillende plaatsen de spanning te meten en die onderling te vergelijken. Zo'n stukje telemetrie kan voor een triviale investering gedaan worden, en dan kunnen gelijk andere parameters (temperatuur e.d.) van transformators meegenomen worden.

Collectief over naar elektrisch koken, elektrische verwarming (warmtewisselaars e.d.), en elektrisch rijden is m.i. een ontzettend stom idee, als er niet tegelijk geïnvesteerd wordt in de infrastructuur. Voor zover ik weet zijn de meeste wijktrafo's nog steeds uitgelegd op gemiddeld 1kW per huishouden. Zeker de elektrische auto's zorgen voor een erg hoge gelijktijdigheidsfactor.

Demand-side control kan natuurlijk goed helpen, maar dan zal onze overheid daar iets tegenover moeten zetten, aangezien die het grootste deel van de netto energieprijs inpikken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 9 maart 2018 16:19:58 schreef mvdk:
ervan uitgaand dat ze een zwevend (niet geaard) MS net hebben. Die zwevende MS netten komen veel voor bij voormalige GEB's

Heb je daar dan geen Petersen spoel en differentiaal beveiliging?
Die combinatie zou er voor zorgen dat e.a. snel afschakelt.
Geheel zwevend zonder enige aarde kan inderdaad tot forse schade leiden in dit geval.

benleentje

Golden Member

Dat vereist wel wat meer redundantie dan waar ik via mijn stroomrekening voor wil betalen. ;-)

Dat is ook precies mijn gedachte. Als mijn energie rekening verdubbeld voor de KANS dat er minder stroom uitval is dan heb ik liever een keer stroom uitval. Hier in Schiedam is De afgelopen jaren de stroom 4x uitgevallen. De meeste keren maar kort en 1 keer wat langer en was toen ook thuis, het was in de avond.
Het gekke was dat de meeste buren wel stroom hadden en andere dan weer niet. Er lag dus maar 1 fase uit. De snackbar op de hoek was ook getroffen op 1 enkel fase. Ik heb nog geholpen de koelingen op de nog wel werkende groepen te zetten.
De frituur was ook uit maar dat is minder erg dan wanneer de vriezers en koelkasten uitvallen.

Maar van die 4 keer geen overdreven ongemakken gehad waarvoor is dan meer zou willen betalen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

1kW per huishouden kan prima, gemiddeld gerekend. Alleen als men volledig van het gas af wil, wordt de piekbelasting een stuk hoger dan nu. Zeker in de winter.

Waar je nu een keer een piek hebt van wat mensen die lampen aan doen, TV, wasmachine, het deel wat elektrisch kookt en ovens enz.. zul je dan rustig 15kW per huishouden gebruiken...

(warmtepomp, allemaal aan de elektrische kookplaat, de auto die net thuis komt laden enz). En dan gaat het wel mis als ze niet goed en tijdig upgraden.

In de zomer compenseren zonnepanelen in de buurt nog wel wat, maar in de winter niet.

Netbeheerders zullen er ongetwijfeld mee bezig zijn, maar ergens moet het wel betaald worden. Lijkt mij niet ondenkbaar dat op termijn de besparing van het vastrecht van gas teniet gedaan wordt door het hoger wordende vastrecht van elektra

Tidak Ada

Golden Member

Op 9 maart 2018 20:47:33 schreef testman:
[....]

Er komt ook al een nieuwe netkoppeling met België, vanuit Rilland waar een nieuw trafostation komt, alsmede een nieuwe 380KV verbinding tussen Borsele en Tilburg.

Zeg maar liever een hoofdschakelstation!

Vorig jaar zijn ze begonnen een deel van het tracé (1.610 meter) onder de grond te leggen in verband met de werkzaamheden. Daarvoor werd eerst het bovengrondse net stroomloos gemaakt door de kabels tijdelijk door te knippen; een boeiend schouwspel.
't Zal allemaal nog wel even duren :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

dat duurt zeker nog wel even, tussen borsele en rilland wordt 48km 380KV lijn vervangen, evenals een berg hoogspanningsmasten. dan wordt er ook tussen tilburg en rilland nog een extra 380KV verbinding aangelegd.

blijkbaar omdat men nu de verbinding borsele - geertruidenberg niet uit kan zetten voor onderhoud, deze is constant nodig, anders valt een groot deel van de capaciteit weg daar. omdat onderhoud toch een keer nodig is wordt de boel vervangen, ook krijgt BE een extra netdoorgang, als die gammele kern centrales het weer begeven kunnen ze geheel draaien op overcapaciteit uit DE of de norned verbindingen via NL.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Edit:

Op 9 maart 2018 22:30:22 schreef DJSmiley:
Van die 'steekvlam' is inmiddels een filmpje verschenen.

https://twitter.com/spekkers/status/972206804896796672

Da's een steekvlam van ongeveer een seconde. De afschakeltijd van zo'n kabel. Er zijn zo veel mensen die bezwaar maken tegen bovengrondse leidingen, maar daar kan je tenminste nog zien wat er gebeurt.

@LeovanWallenburg: dat zijn echt zwevende stelsels.
Het rijtje storingen met grote schade: Bleiswijk, Enschede, Mijnsherenland.
Respectievelijk HH Capitole, Hh Conel, Siemens (redelijk hedendaagse installatie)
Heeft niets met de installatie te maken, maar met de gebruikte ondergrondse materialen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 9 maart 2018 23:34:22 (18%)

Op 9 maart 2018 22:20:29 schreef DJSmiley:
1kW per huishouden kan prima, gemiddeld gerekend.

Met een verbruik van 3500kWh per jaar (soort van gemiddeld huishouden, geloof ik, mits je verwarming, warm water en fornuis op gas werkt), zit je gemiddeld op bijna 10kWh per dag, dus iets meer dan 400W continue. Als je het zo bekijkt zou het gemakkelijk kunnen, maar het verbruik is niet willekeurig verdeeld over de dag en zeker niet over het jaar.

De oude aannames over de gelijktijdigheidsfactor zijn m.i. niet meer geldig, zeker niet met elektrische auto's erbij, die voor een groot deel gekocht worden door mensen met een baan (anders is het toch moeilijk te veroorloven), die daarmee een veelal soortgelijk leefritme hebben.

Over dat filmpje: ik hoop dat de gewonden snel herstellen, en dit had veel slechter kunnen aflopen.

Hoe kan een kabel ongemerkt zo slecht zijn? Ik kan toch weinig anders dan concluderen dat het netwerk beheerd wordt door een stel incompetente idioten. Het kan toch nooit moeilijk zijn om de spanningsval over kabels te meten (gewoon een spanningsmeting aan beide uiteinden), een met de stroom live de weerstand te bepalen. Als die boven een bepaalde grens komt, of snel stijgt, kan er gewaarschuwd en/of direct ingegrepen worden. Ook het ontstaan van een vlamboog is goed te detecteren; vooral in de VS worden automaten toegepast die daarop afschakelen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 9 maart 2018 23:35:10 (30%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

kijk maar eens wat het landelijk verbruik doet rond 16.30 tot 17.00 uur

https://www.tennet.eu/nl/elektriciteitsmarkt/data-dashboard/belasting/

dat is nu nog maar deels elektrische fornuizen, later zal het allemaal elektrisch zijn. auto's zijn niet eens zo'n punt, middels de app kan de laadtijd rond 23.00 uur worden gezet, daar is best wat mee af te vangen. helaas is het nu beschikbare vermogen per huis veel te klein om door te blijven gaan tot 2050, t verbruik en piekvermogen loopt sterk op.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 9 maart 2018 23:35:14 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer