Grote stroomstoring in A'dam 9 maart 2018

Arco

Special Member

GPLK's voor telefoon hadden om de paar meter een loden identificatiestrip. Bij electra zag je dat zelden; zou toch wel handig zijn... ;)

Hoewel amsterdam een uitzondering was, die gebruikte als enige in nederland geen identificatie om telefoonkabels.
(en hield zich tot de jaren '80 ook niet aan de landelijk geldende PTT normen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Aan Xtremer: dank voor je bijdrage, en het plaatje. De laatste jaren mocht ik nogal eens mee als tweede man met schakelen en knippen. Ik ken de dilemma's. Eerder, in de jaren 90, had ik er mee te maken bij werkzaamheden in het signaalkabelnet. Daar een verkeerde kabel knippen was niet zo'n ramp, in de middenspanning is zo'n "vergissing" wel voor iedereen merkbaar.
Bij de tegenwoordig toegepaste XLPE singles is er wel een werkwijze die foutloos uitgevoerd kan worden, het signaal kan door de ene heen, en door de tweede terug. Het nadeel is, dat je dan nog een keer terug moet naar de twee kabeluiteinden, weer een uur verder. Bedenk wel, het montagewerk moet óók die dag nog gebeuren. Als een kabeltrace een gedeelte VGPLK en een gedeelte XLPE is, kan deze procedure al niet gevolgd worden.
Het is echt vervelend als je in een put staat met je amperetang, en elke kabel laat een pulsje zien. De kabel die je uiteindelijk moet knippen, pulst zwak, de anderen, waar de retourpuls door gaat, even zwak. Ja, hoor ik m'n baasjes van vroeger al roepen, maar die pulsen de andere kant op. Dat hoeft niet zo te zijn. Ook de liggingstekeningen gaan je niet helpen. Kabels die netjes op volgorde waren gelegd, kunnen door andere werken, het al eerder door mij genoemde werk aan 't riool bijvoorbeeld, anders zijn komen liggen als wat de tekening aangeeft. Voor dit moment voel ik deernis voor de betrokkenen.
Aan Arco: in de electriciteitsdistributie hebben loodzegels weinig zin. Een kabel die nu van station 1A naar station 1Z loopt, kan in de toekomst in delen worden geknipt, waarbij een deel bijvoorbeeld van 1R naar 1S loopt. Niemand die die kabels gaat opgraven om alle zegels te vervangen...
Een telefoonkabel loopt heel vaak van de centrale door dorp of stad en keert weer terug bij de centrale.

Arco

Special Member

Telefoonkabels weden ook vaak 'opgeknipt' in meerdere delen... ;)
Als een ringkabel (die om een wijk heen loopt) vol raakte, werd de kabel in 2 of meer delen opgeknipt die ieder hun eigen voeding kregen.
Die bleven uiteraard hetzelfde nummer houden, maar dat is geen probleem. Je weet immers waar kabels en lassen liggen?
Het gaat erom dat als er 7 kabels naast elkaar liggen, je de juiste kunt identificeren. (2 met hetzelfde merkbandje naast elkaar kan nooit)

Een telefoonkabel loopt heel vaak van de centrale door dorp of stad en keert weer terug bij de centrale.

Ik heb dat nog nooit gezien... :)
Telefoonnetten zijn stervormig opgebouwd. Tweezijdig voeden doet met sinds de jaren '60 al niet meer. (behalve in amsterdam...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 maart 2018 15:53:33 schreef mvdk:
Ja, hoor ik m'n baasjes van vroeger al roepen, maar die pulsen de andere kant op. Dat hoeft niet zo te zijn.

Maar hoe kan dat dan? Je hebt maar 1 kabel waar de initiële stroom door loopt, en de andere zullen elk een deel van de retourstroom voeren. Hoe kan het dan dat je de puls met dezelfde polariteit ziet, en hoe kan de puls in de juiste kabel niet veel sterker zijn dan in de andere?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 13 maart 2018 14:33:59 schreef SparkyGSX:
[...]Maar hoe kan het dan dat het zo moeilijk is om de kabel waarop je injecteert te onderscheiden van de andere kabels, waar de retourstroom loopt? De richting is toch tegengesteld?

Ik denk dat hun ongeveer de zelfde problemen hebben als wij in den haag.
Bij het knippel van GPLK kabels ligt de mantel direct aan aarde, omdat deze niet meer geïsoleerd is door de leeftijd van het Jutten en dergelijke. Daarom ben je al veel signaal kwijt van je selectie koffer.
Tevens heb je nog een probleem, wat trams heten.
Ook de trams rijden op gelijkspanning en trekt aardig wat stroom weg uit het tram net. Dat zie je gelijk terug op je selectiekoffer.
Een collega en ik hebben zelfs ook al een keer een kabel in de nacht geselecteerd, omdat we te veel overlast hadden van de trams.

Buiten dat het selecteren moeilijk is bij deze type kabel, ben ik me wel bewust van de procedures, en is hier zeker gefaald.
Gelukkig is het knippen van een HS kabel gelijk aan het spanningsloosheid aantonen, en dien je dus ten alle tijden minimaal 2 fases te gelijk te knippen.

Bij XLPE kabels heb je diversen dingen die mee werken, zoals je meestal te maken heb met singels kabels, en dat je dus ook ter indicatie de veldsterkte kan meten, ofwel simpel een magneet kan bij houden.

Zoals ik al aangeeft is dit een indicatie en geen methoden om te mogen knippen.

De bekende loodjes of kabel labels om deze kabels hebben helaas weinig toegevoegde waarde in verband met het continu veranderen van ms en HS infra structuur, en het aanpassen van verbindingen. Dus de labels kunnen een verkeerd beeld geven.

Tekeningen en selecteren geven je een beeld van te knippen kabel. Zodra je zekerheid van hebt dat je de juiste kabel hebt ga je door met het lokaal veiligstellen van de kabel en dus de spanningsloosheid van de kabel gaat aantonen door het knippen van de hoogspanningskabel.

Wat een mogelijkheid is met GPLK kabel, wat ook niet fantastisch werkt, maar wel eventueel een uitkomst is, is om de aardscherm aan beide zijden los te halen en dan injecteren via een van de geleiders een het fysieke aarde van het station en aan de andere zijde van de kabel de kabel kortgesloten laten.
Helaas heb je dan alleen verzwakking van de aardverbinding van de stations in combinatie met het lood rondom de 3 geleiders van de hoogspanningskabel.

Over het signaal sterkte en retour meten via andere kabel;

In theorie is het wat Sparky zegt,
De kabel die je uitkleden is een hoge puls, en via andere kabels meet je een deel terug in negatieve richting.

Helaas spelen veel dingen een rol.
Omdat je aan de slag gaat met een DC heb je te maken met capaciteit van je kabel, en wordt het toch knap lastig bij lange kabels.

We hebben in ons werkgebied ook al eens meegemaakt dat een te verwijderen kabel we in delen moesten selecteren, omdat we er gewoon geen duidelijk beeld mee kregen met selecteren. In dat geval, geen risico lopen, en zoeken naar een andere oplossing.

Arco

Special Member

De bekende loodjes of kabel labels om deze kabels hebben helaas weinig toegevoegde waarde in verband met het continu veranderen van ms en HS infra structuur, en het aanpassen van verbindingen. Dus de labels kunnen een verkeerd beeld geven.

Da's onzin. Een label identificeert de kabel. Wat het doel of bestemming is dat is niet interessant. Er zullen nooit 2 dezelfde kabels/labels in een geul liggen.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat de documentatie klopt, maar ik neem aan dat dat wel het geval is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voorwaarde is natuurlijk wel dat de documentatie klopt, maar ik neem aan dat dat wel het geval is...

Werkte bij een ing. bureau die een prijsopgave moest doen voor een nieuwbouw (uitbeiding), daar gingen twee prijzen de deur uit, de eerste om een as bild pakket te maken van het bestaand en de tweede om een to bild pakket te maken voor de nieuwbouw, zonder het eerste kon het tweede niet, een derde aanbod om een as bild pakket te maken na in bedrijfstelling durfden ze er blijkbaar niet bij te doen.
Engineering was daar minstens drie jaar achter om wijzigingen bij te werken.

zo'n voorbeeld van een opgeknipte GPLK ken ik wel, m'n voormalig werkgever begon ooit met 1 gebouw en kocht er steeds wat bij over vele jaren. uiteindelijk was 20+ hectare gekocht en kwam er steeds meer bewoning. de oude NRE gplk 4x70mm2 ging bij de weg doormidden, en werd van de andere kant vanuit een eigen trafo gevoed. zo werd er decennialang een centrale keuken, woongebouw, en steeds meer kleine gebouwen door gevoed. tot de teer uit de kabel drupte bij de invoer op de hoofdverdeler, de boel werd toen opgesplitst. die GPLK kabel stamt uit de jaren 40/50 en een deel was nog in gebruik anno 2010 tussen de trafo ( die stond op 2/3 lengte van die oude kabel, dus was deze in 2 delen gesplitst ) en voedde nog een aantal gebouwen. echter zaten er op die 100mtr GPLK al 10 moffen. toen kwam er een ringlus 10KV en meerdere trafo's want men ging eens nadenken over de kabelverliezen op die afstanden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 12 maart 2018 18:43:25 schreef ohm pi:
[...]Het is de tot nu de enige oplossing om iets te doen aan de beperkte actieradius van de electrische auto. Hoe wil je nu per dag plus 800 km afleggen met een electrische auto, bijv een vakantie per auto naar Italië?

Ik heb het al eerder aangehaald: Brandstofcellen uit ontwikkelen....

Of misschien zo'n kernreactortje uit zo'n nieuw Russisch raketje? >:) (heb je na een aantal jaren ook gen straatverlichting meer nodig; alle gloeit dan mooi groen.)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

In Belgie is men met telefoonkabels ook niet erg scheutig met markeringslabels.
Ik heb daar een keer een 10kV kabel opengemaakt, omdat er op die plaats maar 1 kabel zou liggen volgens Belgacom. (en de diameter klopte ook)...

Toen er vet uit kwam, zei dat al genoeg. Toen maar de elektraboys gebeld om 'm weer dicht te maken...
(de telefoonkabel lag een meter verder onder het beton van een autoweg... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 maart 2018 09:31:59 schreef testman:
die monteurs zullen wel lasogen hebben gehad, bek van de knipper zal wel vervangen moeten worden :P

Ik denk dat dat wel losloopt. Zelfs waar ik werk, waar we relatief weinig van doen hebben met nutskabels, wordt veel op afstand geknipt met zo'n hydraulisch systeem waarbij de monteur veilig een aantal meter verder kan zitten (met eventueel zelfs een wal van verzette grond tussen te knippen kabel en monteur).

Maar het lijkt me desondanks geen fijne ervaring...

Op 13 maart 2018 14:08:55 schreef Xtremer:
en 2e probleem. de oudere GPLK kabel hebben geen goed geïsoleerde aardscherm, het aardscherm staat dus in direct contact met de grond.
Pas later is de VGPLK kabel gekomen, waarmee de aardscherm geïsoleerd in de grond ligt.
Alle nieuwe kabels zijn zeker geïsoleerd en zijn bij ons van het type XLPE.
[plaatje van een GPLK kabel]

Kijk, daarom vind ik dit dus zo vet dat er mensen zijn die dit weten, want ik snapte de ballen van die verhalen van GPLK-kabels en rare stromen die al eens eerder aangehaald zijn (en niet alleen in dit topic).

Dank voor de uitleg.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

ik heb er meerdere gesproken die dit ooit hadden meegemaakt, 10KV of 25KV kabels doorknippen onder last, sommigen zijn na die ervaring zelfs ander werk gaan doen. veelal op industrie terreinen waar er een hele stapel van die kabels ligt, in de nattigheid en alles bruin ben je dan bezig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 maart 2018 22:26:17 schreef weardguy:
[...]
Ik denk dat dat wel losloopt. Zelfs waar ik werk, waar we relatief weinig van doen hebben met nutskabels, wordt veel op afstand geknipt met zo'n hydraulisch systeem waarbij de monteur veilig een aantal meter verder kan zitten (met eventueel zelfs een wal van verzette grond tussen te knippen kabel en monteur).

Ik heb wel eens gezien dat men een slagpen dwars door de kabel schoot (van een afstand uiteraard) voordat men aan de kabel begon te snijden.

Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, maar je wordt oud omdat je stopt met spelen.
mvdk

Golden Member

Op 13 maart 2018 23:59:33 schreef Den Donz:
[...]Ik heb wel eens gezien dat men een slagpen dwars door de kabel schoot...

Het nadeel van die methode (schieten) is, dat de kans bestaat dat de pen of beitel niet door alle aders is gegaan. Het kan gebeuren, zoals bij het geval in A'dam , dat je een verkeerde kabel pakt. Als dat een kabel naar een trafo is, die zitten meestal achter smeltpatronen, loop je kans dat een ader niet geraakt is, en nog onder spanning kan staan. Bij de meeste netbeheerders staat daarom expliciet in de werkinstructies dat er geknipt moet worden.
Alle info die ik hier geef, van mijn leermeesters.

mel

Golden Member

Middenspanningskabels worden meestal geknipt met een hydraulische guillotine schaar,de bedieners zitten ver op afstand.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..