magnetron AEG KB9810 kortsluiting

Beste,
al een tijdje werkte de deurschakelaar van onze combi niet meer goed waardoor het licht soms niet uitging, soms hielp de deur extra dichtslaan. Echter nu wil ook de microwave niet meer starten, ook een deurcontactprobleem allicht dus de combi opengevezen en de deurschakelaars erafgenomen en bekeken. Op zich lijkt de switch nog te werken dus deze teruggestoken en combi terug ineengevezen. Het deurcontact van het licht deed het terug goed, de test met de microwave was minder. Bij het opstarten van het microwave programma een pets gehoord in de oven en de differentieel schakelaar gesprongen. Snel gekeken in de combi maar er rook niets verbrand enkel een contact aan de zekering zag zwart maar de zekering zelf was niet gesprongen. Ik had niet het stopcontact gebruikt dat voorzien was voor de oven dus ik hoopte dat dit de reden was dat de differentieel sprong dus nog es geprobeerd de stroom aan te zetten, ditmaal in het stopcontact voorzien voor de oven. Helaas de oven geeft geen display meer.
Ik vraag me af wat er nu gebeurd is en of ik de oven letterlijk gebakken heb. Waarom is ook de zekering van de oven niet gesprongen, zouden alle prints van de oven opgesmoord zijn ondanks dat er niets verbrand ruikt? Het enige wat ik kan bedenken is dat ik de kabels op de switch heb omgewisseld. Had ze nochthans op voorhand gelabeld.

ik vermoed dat je deurschakelaars niet goed meer zijn, of een deurhaak is krom. ter beveiliging gaat dan de zekering van de stuurprint eruit. zorg dat de schakelaars weer op de juiste volgorde schakelen, en zet er een nieuwe zekering in en het werkt doorgaans weer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor je reactie, de zekering is echter niet gesprongen. Het staafje is nog heel, de kortsluiting moet ontstaan zijn aan de buitenkant van de zekering. Het glaasje zag zwart aan de buitenkant en 1 contactje zag er zwart uit. De zekering zelf werkt heb deze getest er gaat nog stroom getest met lampje en batterij. De oven die doet niets meer.

voetje van de zekering maakt slecht contact dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ben voetje aan het bekijken zou idd kunnen dat contacten zijn weggesmolten in de huls. Vraag is wat de vonk heeft veroorzaakt en waarom de zekering zelf niet sprong ipv alles errond.

voetje gaat het ook niet zijn, ook even getest of er stroom gaat van het ene contact door de zekering naar het andere contact op het zekeringbuisje en dat is het geval. Vrees dat de electronica in zijn geheel een te grote snok heeft gekregen?

we bedoelen het voetje waarin de zekering gestoken word.Het beste is zekering EN houder te vervangen!!

Zou dit nodig nodig zijn immers, de zekeringhouder met zekering laat nog stroom door. Je kan de draden eraf halen en de houder uit de oven halen en testen of de contacten op de houder nog een gesloten circuit vormen. Dit is ok.
Dan zou de zekering toch genoeg stroom moeten doorlaten om het display te laten werken of de verlichting te laten branden als de deur open staat? Of kijk ik naar een verkeerde zekering en is er ook nog een andere? De draden rechtstreeks verbinden een optie, al lijkt me dit wel gevaarlijk.

Tijd voor foto's.
Een plaatje zegt meer dat 1000 woorden.

Hopelijk schept dit meer duidelijkheid
zekeringhouder in oven geconnecteerd

zekeringhouder eruit met fuse (staafje is nog intact)

jerome

Golden Member

Volgens mij is dit niet de vermogens zekering voor een combi oven. Mss een zekering voor het lampje od. Kijk eens naar het bordje waar het netsnoer aankomt. Verwacht daar 2 zekeringen. Met een andere zekering is daarmee niet het probleem van de deurschakelaar of ander euvel opgelost. Een harde sluiting kan je onderscheppen met de meter in de laagste Ω range, gemeten aan de stekker of op L en N aan het voedingsbordje. Op een ander forum valt te lezen dat bij het openen van de deur, van eenzelfde toestel, de zekering in de meterkast eruit is, maar dat ook de printsporen zijn mee getrokken en er een zwarte vlek onderaan de print te zien is.

[Bericht gewijzigd door jerome op zaterdag 10 maart 2018 22:51:56 (21%)

interessante opmerking, zekering is wel 1-tje van 10A. Nog eens gekeken aan de binnenkomende draden maar geen zekering te zien. Ondertussen wel een zwarte vlek gevonden aan de onderkant van de printplaat dus rip oven. Ik heb geen idee wat de kortsluiting heeft veroorzaakt. Dus ga ook niet op zoek naar een nieuw bordje want mogelijks blaas ik dat ook op.

die zekeringhouder heeft wrs normale oxidatie van de contacten, dat is ook weleens zwart. ziet er verder niet uit dat het stuk is, de print is ook wel te maken. een inbouw toestel is niet goedkoop..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nieuw toestel is idd duur, maar nog erger is dat je dit toestel nieuw niet meer kan vinden. De kostprijs van een nieuwe print en nieuwe deurschakelaars zit je ook al over de 200€ en mogelijk blaas ik de nieuwe print ook op he :-) Oven is ook al 10 jaar oud dus is het die investering nog waard?

laat eens een foto zien van die print en de zwarte plek, is wrs nog wel te maken. de oorzaak lag zo te horen bij een kromme deurhaak of uitgezakte deurscharnieren, als de deur naar onder opent..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hieronder de verbrande stukken
pic4 onderkant
pic5 detail
pic6 bovenkant volgens mij dat groot wit-oranje ding dat is doorgebrand, al ziet het er nog ok uit.

nee, het is een zekering printspoor van 5A, dat is kapot gegaan omdat de deurschakelaar verkeerd zit!

voor de veiligheid gaat met de deur openen eerst 1 schakelaar in serie met de magnetron open, dan gaat een 2e schakelaar sluiten, parallel over de magnetron transformator. als mensen dan in de deurhaak gaten messen gaan steken om een afgebroken haak goedkoop te fixen fikt deze zekering door.

als de deurhaak krom of afgebroken is, schakelt de sluiting schakelaar niet juist uit en de serie schakelaar wel, gevolg kortsluiting in de besturing.

het printspoor overbruggen met een losse zekeringhouder en 5A zekering, en testen uitvoeren door de magnetron in serie met een 100W of 60W gloeilamp te zetten. zodra de deur opent en die lamp brand voluit, zit er nog kortsluiting in de deurschakelaars. een beetje oplichten kan, immers gaat de 15 of 25W lamp in de magnetron ook aan met de deur open. magnetron aanzetten kan nog niet, dan moet de lamp er weer tussenuit gehaald worden.

een zwevende 5A zekering tussen de witte ( bp01) en de rode ( bp02 )draad maken, zonder deze draden te onderbreken zou moeten werken. met een wago soepel 3V bijvoorbeeld.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is zoiets zelf te doen? kan je die foto editen en zeggen wat ik juist moet overbruggen? Het is wel allemaal begonnen met slecht werkende deurschakelaars (type zie pic). Ik heb deze gedemonteerd om te zien of er iets scheelde aan het mechanisme en terug gemonteerd. Wat ik nu ook niet zeker weet is of ik de draden terug juist had aangesloten op de schakelaar (vooral de oranje en de rode). De zekering is wel pas ontploft toen ik de Microwave deed draaien. Deur open en toe deed het licht wel aan en uitgaan dus die schakelaar deed het nog.

dan zou ik gaan denken aan een fout met terug bedraden van de schakelaars. het zijn 2 schakelaars. bedrading schema staat vaker op de buitenkappen.

het mechanisme voor de deurhaken is vaak ook op meer manieren te stellen, als je het terug hebt geschroefd in een andere positie als eerst krijg je dit ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De positie van de schakelaar is min of meer fixed, en zijn uitsparingen en lipjes voorzien zodat je die maar op 1 manier kan terugzetten, de bedrading daartegen, blijken er 5 aansluitingen en 4 draden :-/ Als de kleuren goed zaten 2 aan de rode en 1 aan de oranje kant met daarboven telkens een zwarte.

de gebruikte lipjes zijn minder moeilijk, op de ongebruikte faston zouden geen 2 krassen zitten van de faston, de wel gebruikte fastons hebben dit wel.

heb je nu dus 5 lipjes met krassen, dan zat er zeker een draad verkeerd.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 11 maart 2018 15:09:06 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

zitten krassen op de 3 fastons :-( is er een manier om te achterhalen hoe het hoort te zitten? Voor die overbrugging moet ik Bp01 en bp02 aftakken en daartussen een zekering van 5A steken? Je uitleg is me niet zo duidelijk.

om die zekering extern te maken, tak je van bp01 en bp02 een draad af naar een zekeringhouder met 5A zekering.

de draden moeten wel bij de print uit blijven komen, vandaar aftakken want de printtrafo voor de besturing krijgt ook zijn voeding van deze zekering.

kun je niet zien of de andere kant van de fastons geen vierkante schaduw van de gaatjes in de female faston heeft gekregen? dat heeft tijd nodig, en dus moeten dat de juiste fastons zijn dan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je hebt gelijk, als je goed kijkt zie je idd een duidelijke extra aftekening, heb hem dus verkeerd gestoken :-(
Nu nog proberen die overbrugging te leggen en zien of er terug leven in komt