Backlight stuk LG LED tv

Beste forummers,

Mijn naam is Robert en ik ben lid geworden van dit forum omdat ik jullie om hulp wil vragen om te achterhalen wat er aan de hand is met mijn LG 42LN5404.

Ik moet er bij zeggen dat ik niet elektronisch onderbouwd ben en heb nog nooit een flat screen van binnen gezien.

Vanmiddag ging plotseling het beeld op zwart. Na wat speurwerk kwam ik hier terecht. Vervolgens het beeld bekeken met een zaklamp. De uitzending ging gewoon door.

Om niet meteen een nieuwe aan te hoeven schaffen toch maar eens de achterkant los geschroefd.

Op de linker aansluiting van de connector (LED+) van de led's meet een spanning van 240V (zie foto's) op de overige 3 punten 0V (Stand-by mode)
Bij het inschakelen van de tv meet ik op LED+ een spanning van 500V en op de overige punten niets.

Iemand een idee wat deze waarden betekenen? Zijn er vervolgstappen die ik kan doen?

Alvast bedankt

Als ik geduld heb, komen de antwoorden vanzelf.

Zie je het beeld ook niet heel even op flitsen??. Dit systeem is net zoals de kerstboom verlichting: 1 LED defect stopt alles. Dus beeldscherm geheel uit elkaar halen tot LED verlichting naar voren komt. TV opstarten en meten welke LED defect is. Of multimeter op diode stand en 1 voor 1 alle LEDS langslopen.

Dank voor reactie smd!

Ik had op iets anders gehoopt. Misschien iets op de printplaat stuk wat veel mensen zelf kunnen vervangen maar ik niet. Ik zat dus net te zoeken naar de kosten van de printplaten die ik zie. Dan was ik met 4 schroefjes klaar geweest;-)

Dit gaat dus een uitdaging worden.

Ik heb net nog even gekeken maar het flitst ook niet even op.
Nog even een vraag over de spanning die ik gemeten heb. Zijn die waarden wel normaal?

Als ik geduld heb, komen de antwoorden vanzelf.

Een of meerdere leds op je backlight ledstrips gaan defeect zijn.
Het lijkt me het best de hele set strips te vervangen als je binnen korte tijd niet opnieuw je scherm open wilt maken.
Als je het nog nooit gedaan hebt ...ofwel iemand contacteren die het al eens gedaan heeft en anders zeeeeer voorzichtig zijn of je scherm is defect en dan ben je veel verder van huis...
Goed kijken hoe alles gemonteerd is, ook de tussen folies juist terug plaatsen.
en echt heel voorzichtig te werk gaan met het scherm. ook als je het terug plaatst dient het heel correct te liggen of je krijgt een breuk..
succes

chipa ook bedankt voor uw inbreng.

Mensen, nog even een vraag. De connector die naar de LED's gaan heeft 4 aansluitingen met 4 draden. 2 zwarte en 2 witte.
Bij de linker zwarte staat LED+ daarnaast een witte. Dat zal dan LED- zijn.

De tweede zwarte zal dan weer LED+ zijn mag ik aannemen. Op die aansluiting meet ik geen spanning. Is dit wel correct??

Als ik geduld heb, komen de antwoorden vanzelf.
maartenbakker

Golden Member

Op 10 maart 2018 19:02:10 schreef Lincos:

Nog even een vraag over de spanning die ik gemeten heb. Zijn die waarden wel normaal?

240V en zeker 500V kloppen van geen kanten, maar dat zal wel een meetfout zijn. Hoe heb je die spanningen precies gemeten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, ik heb het afgekeken van YT filmpje. De min van de meter heb ik op het chassis gehouden. Met de plus ben ik bij de connector gaan meten.
De waarden zullen niet zo nauwkeurig zijn denk ik want ik meet met een meter van 2 tientjes.

Ik heb het meerdere malen gemeten en ik meet toch echt ongeveer 230V (het schommelt een beetje) met de tv in stand-by. En ook maar op 1 (LED+) aansluiting. Op de andere draden niets.

Bij het inschakelen van de tv springt het naar 500V op dezelfde aansluiting. De overige aansluitingen weer niets.

Inmiddels heb ik het scherm gedemonteerd en ben ik bij de led's uitgekomen. 1 strip onderin heeft een wat lichtbruine vlek op de strip. Het lijkt alsof het daar wat te heet is geweest.

Mijn bedoeling was om alle strips te vervangen maar ik had al een idee dat het met die toevoer spanning niet goed zit.

Heb ik het verkeerd gemeten? Is het mogelijk om het toestel aan te sluiten nu? Nu de schermen verwijderd zijn?

Als ik geduld heb, komen de antwoorden vanzelf.

Je kan gerust zonder scherm TV aanschakelen. Een voor een de LEDs kortsluiten kan eventueel.Maar een bruine vlek is niet OK.

Op 11 maart 2018 18:57:14 schreef smd:
Je kan gerust zonder scherm TV aanschakelen. Een voor een de LEDs kortsluiten kan eventueel.Maar een bruine vlek is niet OK.

Het bruine wat is zag was heel eenvoudig te verwijderen. Het leek wel een concentratie van stof te zijn. De leds van die strip zijn overigens naar mijn idee allemaal goed.

Misschien meet ik het allemaal wel verkeerd. Ik heb de tv zojuist opgestart. Als ik dan aan het begin van de ledstrip meet dan meet ik niets. Houd ik de min kabel aan het frame dan meet ik die 500V weer bij de drie middelste strips.
Bij de bovenste en onderste strip weer niets.

Alle tips en verdere meet-handelingen zijn welkom om zeker te weten dat de power supply ok is. Zodat ik niet voor niets een nieuwe set led strips aanschaf.

Dank!

Als ik geduld heb, komen de antwoorden vanzelf.

Spanningen die u hier op geeft kloppen zeker niet zoals maartenbakker al aan geeft,indien hier geen kennis van te hebben iemand met ervaring er laten na kijken om meer schade te verkomen

Op 11 maart 2018 21:00:59 schreef maxtv:
Spanningen die u hier op geeft kloppen zeker niet zoals maartenbakker al aan geeft,indien hier geen kennis van te hebben iemand met ervaring er laten na kijken om meer schade te verkomen

Ik heb er inderdaad geen verstand van.
Ik zal het even verder uitleggen. Ik heb de tv al afgeschreven. Heb het vier of vijf jaar geleden gekocht voor €300,- en er komt nu een slagje groter.
Ik zie het als een uitdagend project.
Zoals ik al aangaf is dit de eerste keer dat ik een flat screen gedemonteerd heb. Het zou geweldig zijn om er zelf weer licht in te krijgen. Dan komt het boven in mijn werkkamer te hangen.

Ik had gehoopt dat iemand mij er door heen kon loodsen betreft het meten. Een nieuwe set led strips wil ik nog wel investeren als het daarna weer een tijdje mee gaat.
Ik zal wel fout meten. De waarden verwarren mij. Ik ga nog geen led's bestellen.

Als ik geduld heb, komen de antwoorden vanzelf.
maartenbakker

Golden Member

Vlekje op de strip is wel een duidelijk symptoom.

Ik snap niet helemaal hoe dat zit met de meting, misschien dan toch onbelast een hogere klemspanning, of hij zweeft ten opzichte van massa. Je zou eens kunnen proberen de meter tussen LED+ en LED- te hangen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 11 maart 2018 21:18:53 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Iets met PWM frequentie, waar de multimeter geen raad mee weet ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 11 maart 2018 22:45:05 schreef Gadget_inc:
Iets met PWM frequentie, waar de multimeter geen raad mee weet ?

Zweven tov massa en PWM frequentie gaat mij toch boven de pet.
Ik ben nu niet thuis en zal morgen nog een meting doen en exact beschrijven wat ik gedaan heb.

Bedankt voor het meedenken!

Als ik geduld heb, komen de antwoorden vanzelf.

connector met 4 draden zijn de middenste als doorverbindind tussen de strips .
de buitenste zijn meestal rond de 160V , rechter plus en linker de min

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 12 maart 2018 13:12:29 schreef Franssel:
connector met 4 draden zijn de middenste als doorverbindind tussen de strips .
de buitenste zijn meestal rond de 160V , rechter plus en linker de min

Franssel ook bedankt!

Ik heb zojuist nog even weer gemeten tussen LED+ en LED- wat Maarten ook al aan gaf.
In stand by meet ik 0V.
Bij inschakelen tv meet ik een schommeling zo rond de 230V

Ik heb ook de connector gemeten die naar het Mainboard gaat. Daar staan de waardes naast. Hieronder het schema met de waardes er achter die ik meet:

GND
12V = 25,9V
12V = 25,9V
GND
24V = 51,9V
GND
3,5V = 6,9V
3,5V = 6,9V

Is mijn tv in de war? Mijn Multimeter?
Ik in ieder geval wel!

Als ik geduld heb, komen de antwoorden vanzelf.

Volgens mij klop je multimeter niet.
Wat geeft de meter aan als je de spanning van het stopcontact meet? Dit hoort 230V (AC) te zijn.
Achter de gelijkrichter in de tv zal deze spanning ongeveer 310V (DC) zijn.

Momenteel heb ikzelf ook een lg tv met defecte led backlight ter herstelling.
Er lopen 4 draden naar de led's, dit zijn 2 circuits. Na alles uit te meten bleken 5 leds in sluiting te liggen en 1 led onderbroken.
Omdat die ene led de kring onderbreekt, gaat de hele led driver in error en brand er geen enkele led.

1 led string telt bij mijn te herstellen tv 27 led's, dus de brandspanning zal rond 89V moeten zijn. (Ca. 3,3V/led)
Morgen ben ik niet in mijn atelier, maar wil woensdag eventueel wel wat foto's maken als hier behoefte aan is.

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Op 12 maart 2018 19:20:11 schreef hobbyelektro:
Volgens mij klop je multimeter niet.
Wat geeft de meter aan als je de spanning van het stopcontact meet?

Mijn meter hobbelt wat tussen de 227V en 237V in het stopcontact.

Bij mij is 1 led string 10 leds.
In totaal zitten er 50 leds in. Stuk of 7 waren stuk waarvan 1 ook onderbroken. Dat zou dan de led zijn die alles op zwart zet!?

Ik durf het eigenlijk nog niet aan om de strips te vervangen.

Foto's en tips blijven welkom natuurlijk.
Ook bedankt hobbyelectro!

Als ik geduld heb, komen de antwoorden vanzelf.

Meet je wel in het DC bereik van je multimeter ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Sommige multimeters doen dit als de batterij bijna leeg is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 maart 2018 21:48:44 schreef Gadget_inc:
Meet je wel in het DC bereik van je multimeter ?

Hmmm... euhhh... ik denk dat dit een puntje is. En meteen een verlossing van mijn verwarring.

Ok, even opnieuw gemeten...

De waardes van het Mainboard zijn nu bijna identiek.
Op de uitgang naar de leds schommelt het tussen de 100V en 120V. Wat ik begrepen heb is 1 led ong. 3V. Er zitten er 50 in dus dit is te laag!?

Gadget_inc... i owe you one!

Als ik geduld heb, komen de antwoorden vanzelf.

Op 13 maart 2018 08:03:05 schreef Lincos:
[...]
Hmmm... euhhh... ik denk dat dit een puntje is.

Krijgt de Joker van de dag ook een prijs op dit forum??

Als ik geduld heb, komen de antwoorden vanzelf.
maartenbakker

Golden Member

Op 13 maart 2018 08:03:05 schreef Lincos:
[...]

De waardes van het Mainboard zijn nu bijna identiek.
Op de uitgang naar de leds schommelt het tussen de 100V en 120V. Wat ik begrepen heb is 1 led ong. 3V. Er zitten er 50 in dus dit is te laag!?

Gadget_inc... i owe you one!

Grote kans dat de spanning niet continu is en de pieken wel hoog genoeg. Je meter geeft die niet weer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vandaag toch eventjes langs mijn atelier gepasseerd en snel wat foto's gemaakt.
Uiteraard was deze tv al gedemonteerd, ik ben wachtende op de nieuwe led-strips. Maar zal proberen in het kort uit te leggen hoe je dit moet demonteren.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20180313_111757.jpg
hier de achterkant van de tv, Het is eigenlijk de backlight-bak waar de elektronica tegen gemonteerd zit,

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20180313_115059.jpg
Aan de voorzijde heb je het frontpaneel van de tv, deze zit met clips vast en kan je voorzichtig losmaken, daarna kun je de metalen kader eronder losschroeven, in dit geval zijn het 4 apparte strips en zie je op onderstaande foto naast de folie liggen.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20180313_111633.jpg

nu ligt de glasplaat los op een (zwart) plastic kader, eerst moet je de aansluitingen van de glasplaat los maken. daarna til je heel voorzichtig de printplaatjes die aan je glasplaat hangen uit het zwarte kader. Let op dat je niet aan deze printplaatjes trekt, wanneer de verbindingen afscheuren van de glasplaat, werkt je lcd niet meer.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20180313_111846.jpg
Hier zie je een close up hoe die printjes aan de glasplaat vast hangen.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20180313_111618.jpg
Nu kantel ik de tv voorover zodat de glasplaat van de kader komt en neem de glasplaat uit de zwarte kader, dit doe je best heel voorzichtig, en neem de plaat met 2 handen elk ongeveer 1/3 van de plaat.
Zet bij voorkeur de plaat rechtop, een platliggende glasplaat kan breken bij het opnemen (dit omdat het zo dun is en breekt dan door zijn eigen gewicht).
Ook bij het kantelen moet je voorzichtig zijn dat de glasplaat aan de onderzijde niet uit de kader valt, dit is misschien maar een hoogteverschil van 1,5cm, maar het hoeft maar ongelukkig op de tafel te komen en je hebt een barst in je glasplaat.

Nu kun je de zwarte kader verwijderen, dit werkt met hetzelfde clip-systeem als het front. Het kader zie je liggen in bovenstaande foto en kwam bij mij nogal moeilijk los deze keer, waardoor de kader gebroken is (op zich niet zo heel erg) Het hangt nu nog aan elkaar met de grijze foamrand die erop gekleefd zit.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20180313_111642_1.jpg
wanneer de kader weg is, kun je de kunststof defuser-plaat en polarisatiefilters wegnemen. Let hier wel op dat je deze straks in dezelfde volgorde en dezelfde richting terug legt. Doe je dit verkeerd, hebt je straks donker/wazig of geen beeld.

Nu zie je de leds al zitten, maar er zit nog een wite folie erover. Deze zit geklemd met witte afstand-steuntjes (die je defuserplaat op afstand houdt). deze kun je met een tang aan de achterzijde dichtknijpen en eruit klikken. Mijn busjes zie je op 2 foto's hierboven liggen naast de rechtopstaande glasplaat.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20180313_111504.jpg
Nu zie je de led's en de led-strippen. Rechts een aansluitprint waar de led stripen op aangesloten zijn.
Bij deze tv heb je 6 rijen van 9 led's, de bovenste 3 rijen staan in serie en de onderste 3. Dus heb je 2 circuits van 27 led's.
Je kunt de defecte leds opsporen door ze 1 voor 1 door te meten in diodestand. (met mijn meettoestel zie je de led's dan een heel klein beetje oplichten), wel moet je hier hele scherpe meetpennen voor hebben om door de witte lak te geraken.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20180313_111518.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20180313_111601.jpg
in de bovenstaande foto's zie je een close up van de led's en het printje waar deze mee verbonden zijn.
De strips waar defecte led's opzitten heb ik hier al verwijderd. Dit doe ik door ze met een föhn warm te maken en met een plastic tooltje (of voorzichtig met een platte schroevendraaier) los te wrikken. Soms kan de dubbelzijdige kleefband wel erg strak zitten, maar eens je een begin hebt lossen ze redelijk goed.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20180313_111542.jpg
als laatste foto zie je nog een close up van de defecte led-strippen, zelf heb ik de led's afzonderlijk eraf gesoldeerd, dit omdat ik de led's mogelijk los wou vervangen (meer als test of uitdaging voor mezelf)
Maar best is om alle strips te vervangen, zo weet je zeker dat alle led's dezelfde leeftijd hebben en er niet binnen de kortste keren een volgende led begeeft.

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Hobbyelectro, ook bedankt voor de heldere uitleg!

Als ik geduld heb, komen de antwoorden vanzelf.