Humax iHDR-5200C heeft geen ontvangst

Heb een defecte Humax iHDR-5200C HDD-recorder op de kop getikt die geen ontvangst meer heeft.

Volgens het menu => signaaldetectie is er wel voldoende signaalsterkte en is de kwaliteit 100%.
Als ik vervolgens zenders wil gaan zoeken geeft hij aan dat er geen zenders gevonden zijn.
Heb bij het zender zoeken de juiste gegevens ingevuld.

Heb het apparaat terug gezet naar fabrieksinstellingen maar zonder resultaat.

De tuner koppelt wel het RF-signaal door naar de "cable-out" aansluiting.

Heb tot zover alleen nog foutdiagnose gesteld, voor de rest nog geen technisch onderzoek eraan gepleegd.
Er zijn wellicht reparateurs op dit forum die ongetwijfeld meer reparatie ervaring met deze apparaten hebben dan ik, dus voordat ik het wiel weer opnieuw ga uitvinden wil ik eerst kijken of andere reparateurs meer weten.

Komt dit probleem bij iemand bekend voor en kan diegene mij vertellen wat er mogelijk defect is?

En kan iemand mij helpen aan een schema of een service manual van dit apparaat?
Heb me al het rambam gezocht op internet maar kan nergens een servicemanual vinden.

Ronald45

Golden Member

Ik heb het wel eens met een 5100C gehad, daar was er een slechte soldering onder de BGA chip met koeler erop.

Welk netwerk gebruik je,ziggo?

Toevallig vandaag ruzie gehad met een TV. Uiteindelijk vond ik bij Ziggo een 5875 en een 5900 getal genoemd voor dezelfde variabele. Bij 5875 was hij binnen een seconde klaar en vond niets. Bij 5900 vond hij netjes alle zenders in een seconde of 10-15*.

Beide getallen worden genoemd op de officiële Ziggosite en beide na invullen van de postcode!!! (En tweede alleen gevonden nadat ik dus problemen had en op andere manieren ben gaan zoeken naar de in te vullen waardes).

[offtopic]
Schijnbaar hebben mijn schoonouders al jaren digitale TV op hun kabel staan en de TV die we hen jaren geleden cadeau gedaan hebben kon dit ook ontvangen... Het feit dat die klojo's het analoge signaal eraf gaan gooien heeft me flink aan het googlen gezet. Ik was ervan overtuigd dat ze alleen analoge signalen ontvingen!
[/offtopic]

*(Strikt gesproken moet ik wellicht vermelden dat ik ook 4444 heb gewijzigd in 04444, maar de TV veranderde dit zelf meteen weer in 4444, dus dit heeft m.i. geen invloed gehad.)

[Bericht gewijzigd door r-p op dinsdag 13 maart 2018 00:34:57 (10%)

@SMD => Het betreft inderdaad Ziggo netwerk.

Heb de 2 tuners al omgewisseld met een mediabox die wel werkt en de tuners zijn het probleem niet (dat vermoeden had ik al).

Ook nog even simpel met een multimeter de spanningen op de pinnen van de tuners vergeleken met die van een werkende mediabox en deze meten hetzelfde.
Daarna de pennen van beide tuners ohms ten opzichte van ground gemeten en ook daar is geen afwijking in te vinden tussen de werkende en defecte mediabox.

Ook nog de spanningen op alle spanningsstabilisatoren die ik op het mainboard kon vinden vergeleken met die werkende mediabox en ook hier geen verschil te vinden.

Heb wel gezien dat er naast de tuners een paar SMD-condensatoren van de print af zijn geraakt door vermoeddelijk het verwijderen van de deksels van de tuners maar kon aan foto's die ik eerder gemaakt had zien dat deze er toen nog wel op zaten dus ik ga ze vervangen maar zal niet de oorzaak van het probleem zijn.

Inmiddels ben ik mijn pijlen op het IC onder de tuner aan het richten, de TDA10024.
Is jammer dat er tot op heden nog steeds geen servicemanual van deze mediabox voorhanden is.
Zal wel goed afgeschermd zijn omdat het een Irdeto mediabox is.

@Ronald45 => Zal mij niets verbazen dat het een BGA-probleem is, is het meest misselijkmakende IC wat men ooit bedacht heeft en valt in wat voor apparaat dan ook vaak uit i.v.m. slechte solderingen.

Mr. Irdeto is blij met BGA's, wordt het kraken van het Irdeto coderingssysteem wat lastiger omdat het lastig is om ergens op te meten en Ziggo is blij omdat ze je weer een extra smartcard kunnen verhuren voor een televisie abonnement waar je al dik geld voor betaald.

@r-p => Zal jouw tip morgen eens proberen, ik verwacht niet dat dit de oplossing is maar je weet maar nooit.

Ronald45

Golden Member

Die BGA zit onder het koelblok. Is vrij simpel te testen door het koelblok stevig naar beneden gedrukt te houden en dan zien of het wel lukt.

Overigens zijn die 5200C tegenwoordig voor een prikkie te koop op Marktplaats e.d.
Sinds de komst van de Horionbox staan ze met bergen te koop.

Thevel

Golden Member

Sinds de komst van de Horionbox staan ze met bergen te koop.

Een tijd geleden heb ik ook zo'n Horizon van Ziggo gekregen, wat een kl*te apparaat, ik had er gelijk al veel problemen mee en ook de het gebruik vond ik niks.
Ziggo adviseert om de Horizon in de hoogste energiemodus te zetten voor een goede werking, ding gebruikt gewoon 49 Watt (gemeten!) ook in standby!!!
Gauw die box aan de kant geflikkerd en mijn oude Humax 5200C weer aangesloten...