12 volt halogeen lampjes onder overkapping

Ik heb een vraag over halogeenlampjes.
ik heb een overkapping geplaatst en hierbij heb ik 5 lampjes (12v 20w) en transformator (TA 105w)erbij gekregen.
Ik heb deze in paralelschakeling aangesloten.
Als de lampen aan maak, dan brand het eerste lampje veel sterker dan het laatste.
af en toe lijkt het ook wel of hij helemaal uitvalt.
maar als ik het eerste lampje eruit haal zie ik dat het heel zwak brand.
heb schakelaar ook na gekeken en hier is niks mis mee.
Wie weet hier een oplossing voor????
Gr Roger

Alles echt goed aangesloten ?
Voldoende dik draad tussen de lampjes gebruikt ?
Hoeveel meter draad heb je gebruikt voor de lampjes ?

Haal bij den Aldi andere winkel een leuke universeelmeter
https://www.hornbach.nl/shop/Multimeter-digitaal-600-V-10-A-CATII/6054…
of een andere bouwmarkt

meten is weten

Waarom oor een nieuwe installatie nog halogeen ? Paar leuke led lampjes geven bijna even veel licht

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 11 maart 2018 09:14:24 (24%)

Ik heb deze kabel gebruikt.
Neem aan dat die goed is.
En de lampjes zaten bij de overkapping toen ik die kocht.

https://www.kabeldirect.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/65x….

ik heb het vermoeden dat je verschillende lampjes hebt, 1x 35W en de rest 20W. dat zou ook wel de reden van uitvallen kunnen zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi,
Neee! Die kabel is absoluut verkeerd. Je moet geen rode kabel gebruiken! Je moet de blauwe hebben!

Het heeft ABSOLUUT geen zin om een (foute) link naar een plaatje van een rol draad te sturen. Op een winkel-foto kan je de schaal altijd heel slecht zien. Dus dit kan dik draad zijn of dun draad.

12V 100W (5*20W) is zo'n 8A. dat moet niet door een 0.5mm2 draadje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedoeling van die elektronische transfo's is dat de belasting (je lampjes) in de buurt van je transfo zitten, en al zeker bij halogeen. Neem nu aan dat er 5m tussen je eerste en je laatste halogeen lamp zit, dan is het normaal dat je problemen kent.

In valse plafonds waar halogeenspots verdeeld worden, wordt er doorgaans één van die elektronische transfo's per spot gebruikt, uiteraard ook rekening houden met de minimale belasting van je transfo.

Met andere woorden, neem geen lange afstanden tussen de lampjes.

Ps
Krijg link niet open.

Eventueel wat bijkomende info van je overkapping geven.

Grtn

sihf hittebestendige kabel 1mm2 is normaal voor 12V spotjes, zei het wel dat je er geen 5 meter aanzet normaal, stromen zijn veel hoger als bij 230V spotjes.

https://www.kabeldirect.nl/hittebestendige-siliconenkabel-sihf-2x1mm2-…&

wil je geen verschil in lichtopbrengst dan sluit je de trafo anders aan op de lampjes. trafo in het midden tussen de lampjes laten voeden.

ik zou die halogeen eruit mieteren, krijg je toch problemen mee met vocht buiten en die steek voetjes. beter meteen 230V gu10 spotjes erin met led.

tenzij dit een alu overkapping is waar van die 35mm spotjes inzitten, die zijn er maar weinig in 230V en led.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb idd bijne 20 mtr kabel gebruikt om alle lampjes te kunnen aansluiten.

Dit is dus het probleem, de afstand van transfo tot spotje is te lang. Als je dan toch met halogeen wenst te werken, neem dan van die Osram muisjes. Eén per spotje.
Zal ze even googlen

https://www.bol.com/nl/p/osram-mouse-trafo-20-70-watt-complete-set/920…

Grtn

osram htm70, daar kunnen ook wel 2 spotjes van 20W op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 maart 2018 12:25:43 schreef rogertje72:
Ik heb idd bijne 20 mtr kabel gebruikt om alle lampjes te kunnen aansluiten.

ieuw, aanleg kan 10 x beter
Ductape geleid!!

en? tis alleen als kabelgeleider gebruikt. om te zorgen dat de panelen niet de kabels klemzetten met dichtmaken..

evengoed had de 230V voeding ook wel met die rode kabel gemogen ( of beter, met ymvk en een wartel ), het alu heeft bramen langs de geboorde uitgang van de lasdoos, dat alu frame is niet geaard en kan dus onder spanning komen staan!

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 11 maart 2018 12:39:25 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 maart 2018 12:32:22 schreef testman:
osram htm70, daar kunnen ook wel 2 spotjes van 20W op..

Inderdaad dit klopt, maar dan mogen ze ook alweer geen meters ver van elkaar zitten of je zit met hetzelfde probleem. Vandaar het aanraden van 1 per spotje, kost de wereld niet ter vergelijking met de prijs van de overkapping.

Grtn

Sine

Moderator

Gebruik alsjeblieft een stukje snoer om naar dat trafotje te gaan, die draden zo los door het alu profiel is ... minder dan optimaal (eh hum)

Een tule of iets anders als doorvoer is ook geen overbodige luxe.

Op 11 maart 2018 12:45:39 schreef Robbe de Smet:
[...]

Inderdaad dit klopt, maar dan mogen ze ook alweer geen meters ver van elkaar zitten of je zit met hetzelfde probleem. Vandaar het aanraden van 1 per spotje, kost de wereld niet ter vergelijking met de prijs van de overkapping.

Grtn

de geleiders zijn smal en wrs zitten er spotjes van 35mm in die maar net passen in de alu geleiders. een htm 70 door het gat steken gaat het dan niet worden, alleen bovenin de muurgeleider kun je trafo's zetten, bovenaan elke balk dus 1 trafo zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik snap niet waarom iedereen ineens max 1 spot per trafo begint te roepen. Leg mij dat eens uit waarom dat nodig is?

1 lamp van 20W op 12V is bijna 2A. Gebruik je 1mm2, dan is de weerstand 16 mOhm /m. Je krijgt dus een spanningsval van 65mV per meter per lamp. Even versimpleld: 1 lamp op het uiteinde van 20m kabel, dan krijgt die dus 1.3V minder spanning: slechts 10.7 als je met 12V was begonnen. In de praktijk is het nog erger, omdat er ook nog lampen dichterbij op de kabel zitten.

Omdat de spanning laag is (veilig ivm vocht!) zijn helaas de stromen groot en moet je dikkere koperleidingen gebruiken dan wanneer de spanning hoger was geweest (om hetzelfde vermogen te transporteren).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Dit zijn HF trafo's, daarmee krijg je ook problemen met langere kabels, vaak is ook een maximale kabellengte gegeven voor die trafo's.

Het staat je altijd vrij om het eens uit te proberen Rew. Je zal hier dan wel een topic openen dat je met een probleem zit (spanningsval,...) 1 spot per elektronische transfo als ze enkele meters uit elkaar zitten is de boodschap.

Wil je toch met 1 centrale transfo werken, neem dan een goeie solide Erea transfo en pas dan de dikte van geleiders aan naar gelang de afstand. Vergeet dan wel niet om zekeringen (doosje met buiszekeringen, bestaat kant en klaar in de handel) te plaatsen in de secundaire. Dit is ook een oplossing.

En roepen doe ik helemaal niet, ik deel enkel info op basis van kennis en ervaring. Topicstarter mag deze info gebruiken naar eigen bestwil.

Inderdaad testman, dit alles onder voorbehoud (lees diameter van het spotje).

Grtn

je ziet bij halogeen erg snel een spanningsval van 500mv, zeker als 2 lampen dicht bij elkaar toch 15 meter kabel onderling bevatten.

ts heeft veel te veel kabels gebruikt, dat krijg je nooit goed met halogeen. tevens zijn dergelijke trafo's stoorbronnen met 100khz direct op de uitgang en 20mtr kabel is dus een stoorzender.

ik weet zeker dat het kabeltrace beter te krijgen is, om te beginnen de lampen ster gevoed maken, niet doorlussen. trafo in het midden, elke lamp een even lange kabel geven, overlengte dan uitleggen in de alu profielen. uit de trafo meteen uitsplitsen met een wago soepel in 5 afgaande kabels.

of zo laten, halogeen eruit mikken en deze erin:

http://www.dejuistelamp.nl/philips-master-ledspot-12-volt-35mm.html

evt nog een 12VDC voeding gebruiken van een oude router oid, die geen stoorzender is voor de buurt.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 11 maart 2018 13:17:03 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even off topic:

Spotjes aansluiten of plaatsen lijkt toch zo simpel. Zo zie je dat een kleine studie van de juiste materiaal keuze wel aangewezen is al voor te beginnen met plaatsen.

Spijtig van die mooie overkapping dat niet alles (veilig) weg gewerkt is. Enfin soit, dit is een kwestie van smaak.

Grtn

Op 11 maart 2018 13:12:21 schreef Sine:
Dit zijn HF trafo's, daarmee krijg je ook problemen met langere kabels, vaak is ook een maximale kabellengte gegeven voor die trafo's.

Je bedoel dat ze een foute (niet low-ESR) elko aan de uitgang gebruikt hebben zodat het hoog frequente spul buiten de "trafo" komt? Of is de drang naar hoger rendement ten koste van alles dat ze de gelijkrichting en afvlakking aan de uitgang gewoon overslaan en 150kHz wisselspanning op de uitgang zetten?

@robbe: Als ik het niet begrijp kan ik het niet onthouden. Ik dacht dat er 12V DC uit kwam, en dat gaat probleemloos van spotje naar spotje. En mijns inziens is, mits je geleiders dik genoeg zijn, een centrale trafo beter dan gespreid: het sluip-verbruik heb je dan maar 1x.

(Met sluipverbruik wordt vaak het gebruik van laders aangeduid die in de stroom zitten, maar geen belasting hebben. Hier bedoel ik het verbruik van de omzetter, dat onafhankelijk is van de belasting. )

Als je rare trafos hebt die er niet tegen kunnen dat de uitgang verlengd wordt, dan moet je die niet gebruiken voor zo'n project waarbij je een aantal belastingen verder weg wil zetten. Over het algemeen is 1 grote voeding goedkoper dan meerdere kleine. Zelfs als je dan niet de "goedkoopste grote voeding" kan kopen omdat je een kwalitatief betere / anders opgezet ding moet hebben.....

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 11 maart 2018 16:16:07 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dat is wat al die smps halogeentrafo's zijn idd, HF voeding met de uiteinden van de trafo secundair direct op de klemmen aangesloten. terugkoppeling is er niet eens in, allemaal primair geregeld.

vaak staat er 1 of 2 meter max op die dingen mbt kabellengte..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@TS Als dat grijze profiel van alu is, aard het dan, in dat gaatje waar dan straks 3 draadjes door gaan blijft ruimte over waar spinnetjes door gaan en hun nest bouwen in de lasdoos, in het najaar krijg je daar condensvorming die dat spinrag geleidend maakt en dan gaat je aardlekschakelaar eruit.
Mocht je deze spotjes wel willen aansluiten kun je met een 50hz trafo met 60V secondair alle spotjes in serie aansluiten, dan loopt er max 2A en kun je de twee adertjes parallel gebruiken.

Hensz

Golden Member

Op 11 maart 2018 10:23:39 schreef testman:
ik zou die halogeen eruit mieteren, krijg je toch problemen mee met vocht buiten en die steek voetjes. beter meteen 230V gu10 spotjes erin met led.

Inderdaad, waarom moeilijk doen?!

Don't Panic!

toen was het nog niet duidelijk dat er 35mm spotjes in alu profielen zaten, in 35mm is amper keuze in led, en die spotjes zijn dieper incl voet als de gu4 uitvoeringen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer