Antieke tv aansturen

anjer

Golden Member

Hallo radio en tv vrienden,
Van een verzamelaar een door hem werkend gemaakte TV gekregen,
een Aristona 59T135A Bouwjaar ~1966 met VHF en UHF.
Met originele folder, zie foto

Zou het leuk vinden om hem zo nu en dan te laten spelen.
De stekkers en splitter voor de TV heb ik liggen.
Nu zoek ik een adapter van HDMI of video naar UHF ?
Op internet van allerlei kastjes gevonden, maar weet niet precies wat ik nodig heb.
Tips welkom,
met vriendelijke groet,

Ha anjer,

Welk systeem heb gebruik je dus weke kabelaar ?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
anjer

Golden Member

Helaas, heb alleen internet vanxs4all geen tv kijk al jaren niet naar.

Ha anjer,

Duidelijk je zult dan in twee stappen moeten werken of de computer/ laptop moet een video en audio uitgang hebben in dat geval kan je met een modulator volstaan.
Als de computer een externe analoge monitor kan aan sturen veelal VGA dan kan je een convertor gebruiken naar monochroom video.
Dit signaal gaat ook weer via de modulator naar de VHF of UHF band.
Een andere optie is een Digitenne ontvanger deze zijn niet zo duur en hier komt video en audio uit welke naar de modulator gaat.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Thevel

Golden Member

Er loopt momenteel een gelijkwaardig topic over hetzelfde probleem:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/140247

anjer

Golden Member

Allen dank voor de tips, ga daar verder kijken.

Oude videorecorder op de kop tikken met composite ingang, tuner en modulator?

PC naar Composite dongeltjes zijn niet zo duur.

anjer

Golden Member

Vandaag even bij WB Elektronica (Den Haag) geweest.
Heb nu:
Een dongel van HDMI naar video merk Mini.
Een videomodulator kastje merk Goobay.
Morgen de TV naar boven sjouwen en uitproberen!

Ik heb zelf een "retro-kamer" ingericht met diversen van dat oud spul.
Staan 2 Philips K6jes, 2 K7es, 1 K8 en nog wat buizen zwart/wit spul, waaronder een TX500 hondenhok.

Ik heb drie lijnen gemaakt omdat ik zowel een DVD-speler als een mediaplayer wil laten afspelen.

De DVD-speler is aangesloten dmv een oude Sony videocamera modulator. Die zendt uit op Kanaal 4. Die gaat dan weer in een videomodulator, zoals jij nu gekocht hebt, en diens uitgang vertrekt naar een antenneversterker en gaat naar alle tv's.

Het leuke van deze opstelling: zo hoef ik de tv's maar op kanaal 4 te zetten om DVD te kijken en op kanaal 6 om mediaplayer te kijken.
Een VHS videorecorder is ook nog aangesloten op de K8. Die laatste is "omgebouwd" om videobanden te laten zien met recht beeld. Uiteraard werkt hij ook met het DVD - en mediaspelerbeeld.
Werkt al jaren perfect zo. Elke zondagavond mijn stekje :).

Heerlijk om filmpjes uit die tijd op het gepaste tv toestel te zien.

anjer

Golden Member

Hoi TV vrienden, nog dank voor het meedenken!

Wat gepuzzel met de Kathrein UHF/VHF splitter, ik wist niet meer hoe de uitgangen moesten zitten.

Het Goobay kastje blijkt prima te werken.

Ben nu op zoek gegaan naar oude tv programma’s zoals de fabeltjeskrant.

Op YouTube is wel wat te vinden, maar hoe op te slaan?
Tips welkom,

voor youtube zijn MP 4 ripper programma's op het internet te vinden en kan je de bestanden opslaan op je PC.

Hensz

Golden Member

Voor Firefox is er een uitstekende add-on waarmee je video's op je eigen computer kunt opslaan: Video DownloadHelper

Don't Panic!

Nu ga ik gelijk ook een vraag daarbij zetten...

Als ik op eender welke manier een video van Youtube haal die in 4:3 formaat is en die uiteindelijk op een 4:3 tv ga afspelen, is er links en rechts op de 4:3 tv een zwarte balk te zien. Beelden natuurlijk vervormd.
Ik heb steeds gedacht dat dit aan YouTube lag, want rechtstreeks beelden afspelen van YouTube op een mediaplayer aangesloten aan zo'n oude 4:3 TV laat dit euvel ook zien.

Nu heb ik sinds kort zo'n Loewe tv met ingebouwde HDD staan. Laatst was er een 4:3 uitzending van (voor de kenners in Vlaanderen) Gaston & Leo. Meer 4:3 kan het niet zijn. De opname op die interne HDD afgespeeld op de bewuste Loewe tv geeft een mooie onvervormde 4:3 verhouding weer.(Uiteraard is deze flatscreen 16:9, dus links en rechts de onvermijdbare zwarte balken)
De Loewe laat toe deze opname naar een externe USB stick te copiëren. Die stick met Gaston & Leo aangesloten op de mediaspeler geeft hetzelfde probleem als iets van YouTube: links en rechts een zwarte balk...

Er staat hier een mediaspeler aangesloten op de buizentv's dewelke toelaat traploos in te zoomen (horizontaal en verticaal apart regelbaar) en zo krijg ik het formaat wel goed. Maar... ik snap dat niet meer. Wat zie ik over het hoofd?

Een DVD, of een videobestand geript van een 4:3 DVD-opname geeft het formaat goed weer op de buizentv's.

Op 18 maart 2018 12:10:43 schreef Beeldbuisje:
Nu ga ik gelijk ook een vraag daarbij zetten...

Als ik op eender welke manier een video van Youtube haal die in 4:3 formaat is en die uiteindelijk op een 4:3 tv ga afspelen, is er links en rechts op de 4:3 tv een zwarte balk te zien. Beelden natuurlijk vervormd.
Ik heb steeds gedacht dat dit aan YouTube lag, want rechtstreeks beelden afspelen van YouTube op een mediaplayer aangesloten aan zo'n oude 4:3 TV laat dit euvel ook zien.

Nu heb ik sinds kort zo'n Loewe tv met ingebouwde HDD staan. Laatst was er een 4:3 uitzending van (voor de kenners in Vlaanderen) Gaston & Leo. Meer 4:3 kan het niet zijn. De opname op die interne HDD afgespeeld op de bewuste Loewe tv geeft een mooie onvervormde 4:3 verhouding weer.(Uiteraard is deze flatscreen 16:9, dus links en rechts de onvermijdbare zwarte balken)
De Loewe laat toe deze opname naar een externe USB stick te copiëren. Die stick met Gaston & Leo aangesloten op de mediaspeler geeft hetzelfde probleem als iets van YouTube: links en rechts een zwarte balk...

Er staat hier een mediaspeler aangesloten op de buizentv's dewelke toelaat traploos in te zoomen (horizontaal en verticaal apart regelbaar) en zo krijg ik het formaat wel goed. Maar... ik snap dat niet meer. Wat zie ik over het hoofd?

Een DVD, of een videobestand geript van een 4:3 DVD-opname geeft het formaat goed weer op de buizentv's.

Was die opname wel 4:3?

Klinkt namelijk alsof ze gewoon zwarte balken links en rechts toegevoegd hebben en het in 16:9 uitzonden (incl zwarte balken), of dat de Loewe TV dat zelf doet.

Open dat bestand eens op een computer met bv VLC en kijk welke resolutie die weergeeft?

Als je dat bestand omzet naar 4:3 het wel goed gaat (Met VLC re-encode en de zwarte balken links en rechts wegcroppen)

maartenbakker

Golden Member

Als de speler niet staat ingesteld op 4:3, gaat hij ervan uit dat er een 16:9 TV is aangesloten. Om een 4:3 beeld daarop passend te maken, plaatst hij links en rechts balken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Op BBC Two worden, met name in de weekenden, regelmatig oude zwart/witfilms uitgezonden. Die zijn veelal opgenomen in het formaat 4:3.
De zender BBC Two SD wordt dan omgeschakeld naar het formaat 4:3 en de tv schakelt automatisch over naar het formaat 4:3 (als de gebruiker dat heeft ingesteld).
De HD-zenders kunnen alleen maar uitzenden in 16:9. Daar worden links en rechts dan zwarte balken toegevoegd.

Bij enkele DVD's heeft men die zwarte balken aan de zijkanten al toegevoegd en geeft de DVD al een 16:9 beeld.

Bij Youtube kan de aspectratio verschillend zijn omdat het afhankelijk is van de manier waarop de film is geüpload.
Een opname van Youtube die ik op mijn pc heb staan heeft een formaat van 636 bij 480 pixels. Dat is dus een aspectratio van 3,975:3. Dat klopt, want het was een tv-programma dat in 4:3 was opgenomen.

Met de instellingen van de tv en de mediaplayer kan je de aspectratio corrigeren of juist vernaggelen.
Als je die zwarte balken links en rechts lelijk vindt kan je een 4:3 film uitrekken tot de volle beeldbreedte. Maar dan zie je wel allemaal van die aan obesitas lijdende Michelinmannetjes.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.