Afstandsbediening HQ omvormer verbinden met thermostaat koelkast

Goedenavond!

Ik loop tegen een praktisch probleem aan...

In mijn camper zit een omvormer van 12v -> 230V...om een koelkast op te laten draaien. So far so good, maar nu wil ik de omvormer pas op laten starten wanneer de thermostaat van de koelkast het signaal geeft.
Dit levert een boel Ah op, omdat de omvormer niet constant aanstaat.
Alleen, er zit op de afstandsbediening van die omvormer een (aan/uit) impulsschakelaar, en hoe kan ik het constante signaal van de thermostaat wanneer deze aanslaat aansluiten op die impulsschakeling...???

Voor de duidelijkheid heb ik een foto erbij gedaan, en wanneer aangesloten meet ik 12v spanning op 2 punten.
De stekker op de print bestaat uit 4 draden t.w. zwart, rood (12v) groen en geel.

Ik ben geen electronicus, maar ben benieuwd of dit zo 1, 2, 3 op te lossen zal zijn...

Bedankt voor allen die meedenken...

Nu is HQ ongeveer de grootste troep die je kunt kopen (zeker qua omvormer)
Maar verbruikt dat ding zoveel in standby ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Het zou best eens kunnen dat je omvormer in beveiliging slaat als hij bij het aanzetten al met een compressor belast wordt, maar je kunt dit misschien bereiken door de bedrading van de thermostaat los te nemen en door te verbinden en de thermostaat zelf een 12V relais te laten bedienen dat de omvormer schakelt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De vraagstelling doet iets ander vermoeden.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Inderdaad niet helemaal goed gelezen en ook niet helemaal goed geschreven. Mijn oplossing gaat ervan uit dat je de inverter aan kunt laten staan en dan in de voeding schakelen, maar is vrij lomp. Gaat het bij de remote om een normale aan-uitschakelaar dan kun je de contacten van de thermostaat in plaats van die schakelaar zetten. Als het echt om een pulscontact gaat (vrij ongebruikelijk, TS zou dat even moeten controleren en bevestigen) dan moet je een one-shot gebruiken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 14 maart 2018 00:18:30 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Gadget_inc,

Bedankt voor je opbeurende antwoord.
Al het onnodige verbruik van de omvormer is een winst als ik daarop kan minderen...

@Maartenbakker:

Heb ook al lopen denken aan een 200amp. relais aan de
omvormerzijde, en 'm zo te schakelen door de thermostaat.
Om de piekspanning te vermijden i.c.m. een tijdsrelais van een paar seconden.

Tot op dit moment, lijkt het een impulsschakelaartje die op de afstandsbediening zit...

Bedankt voor het meedenken.

Gr: Mark