Vreemd probleem met CEE stekker

Beste mensen,

Ik zit hier met een probleem betreffende een oude Pizza Pletter die ik jarenlang niet heb gebruikt en die nog over een Perilex stekker beschikt (zie foto voor bijlage). Op deze Perilex stekker staat 16A en 400V "gegrafeerd" in het plastic.

Deze Perilex stekker heb ik volgens de correcte bedrading vervangen door een rode CEE stekker van 5 pennen waarop staat 16A en daarnaast 220/380V~ met daaronder 240/415V~ (zie foto voor bijlage).

Ik heb het apparaat getest met een passend CEE stopcontact waarop staat 16A en ~378V-415V. Toen ik de stekker aansloot en de pizza pletter inschakelde, bleef het apparaat aan voor ongeveer één minuut (lampjes gingen branden en het hitte-element ging aan), waarna het een kortsluiting gaf en de schakelaar van de meterkast van de woning omlaag klapte. Nadat ik de schakelaar weer omhoog klapte en weer stroom in de woning kreeg, probeerde ik het apparaat weer in te schakelen maar het apparaat gaf daarna telkens bij het inschakelen direct een kortsluiting in de woning waarbij de schakelaar omlaag klapte. Dit heb ik 3x geprobeerd.

Wat kan hier de oorzaak zijn? Is de CEE stekker waarmee ik de Perilex stekker heb vervangen verkeerd? Of de voltage van het CEE stopcontact? Of is er toch iets mis in het apparaat zelf?

mvdk

Golden Member

Altijd meten hoe het stopcontact is aangesloten. (het Perilex ding). Daarna kijken hoe het nieuwe (CeeForm) stopcontact zit aangesloten. En nog daana controleren in het apparaat of het goed zit.

Stoppen met proberen anders gaat er meer kapot, eerst kijken waar de sluiting zit, heb een gevoel dat de nul en een fase verwisseld zijn en er een te hoge spanning ergens op heeft gestaan, kijk er eens in of je iets kapots ziet, maak eventueel foto's.
Als je helemaal niet elektrisch onderlegt ben wil iemand bij je in de buurt er misschien wel naar lijken.

Op 14 maart 2018 21:32:42 schreef rwk:
Stoppen met proberen anders gaat er meer kapot, eerst kijken waar de sluiting zit, heb een gevoel dat de nul en een fase verwisseld zijn en er een te hoge spanning ergens op heeft gestaan, kijk er eens in of je iets kapots ziet, maak eventueel foto's.
Als je helemaal niet elektrisch onderlegt ben wil iemand bij je in de buurt er misschien wel naar lijken.

Dat is ook mijn idee.

CEE is duidelijk kwa bedrading, maar perilex is gewoon 4 aders. Geen zinnig idee wat waarop staat: 2x230V met 2x nul, 2 fases met 1 nul, 3 fases...
Meten is weten.

Als je pizzading 230V verwachtte tussen een nul en fase, maar de nul ergens anders zat.. dan kan die minuut genoeg geweest zijn om een element te frituren.

Perilex altijd meten voordat je t gebruikt. Da's nu te laat, maar mogeljik kun je (verdere) schade beperken door alsnog te meten

Dank voor jullie snelle antwoorden

Op 14 maart 2018 21:32:34 schreef mvdk:
Altijd meten hoe het stopcontact is aangesloten. (het Perilex ding). Daarna kijken hoe het nieuwe (CeeForm) stopcontact zit aangesloten. En nog daana controleren in het apparaat of het goed zit.

Ik heb al zeer lange tijd geen Perilex stopcontact meer. Het CeeForm stopcontact kan ik helaas niet losmaken (is eigendom van iemand anders). Hoort de aangegeven ampère en voltage op het CeeForm stopcontact wel geschikt te moeten zijn voor een apparaat dat op 16A en 400V draait?

Op 14 maart 2018 21:32:42 schreef rwk:
Stoppen met proberen anders gaat er meer kapot, eerst kijken waar de sluiting zit, heb een gevoel dat de nul en een fase verwisseld zijn en er een te hoge spanning ergens op heeft gestaan, kijk er eens in of je iets kapots ziet, maak eventueel foto's.
Als je helemaal niet elektrisch onderlegt ben wil iemand bij je in de buurt er misschien wel naar lijken.

In de Perilex stekker stond aangegeven welke fasedraad L1, L2 of L3, welke de nuldraad is en welke de aarde, en dit heb ik precies zo aangesloten op de CEE stekker waarop dat ook allemaal stond aangegeven. Ik weet zeker dat ik de bedrading correct heb aangelegd.
Ik zal kijken wat er in de CEE stekker is gebeurd en zal daar een foto van maken. Kan het zijn dat ik de draden te hard heb geschroefd in de CEE stekker?

Is er een mogelijkheid dat dit probleem veroorzaakt wordt door een probleem in het apparaat zelf, los van de stekker en het stopcontact?

Kijk even op/in de oven zelf of er een aansluitschema op staat.
Meestal daar waar het snoer naar binnen gaat.

Op 14 maart 2018 21:41:38 schreef DJSmiley:
[...]

Dat is ook mijn idee.

CEE is duidelijk kwa bedrading, maar perilex is gewoon 4 aders. Geen zinnig idee wat waarop staat: 2x230V met 2x nul, 2 fases met 1 nul, 3 fases...
Meten is weten.

Als je pizzading 230V verwachtte tussen een nul en fase, maar de nul ergens anders zat.. dan kan die minuut genoeg geweest zijn om een element te frituren.

Perilex altijd meten voordat je t gebruikt. Da's nu te laat, maar mogeljik kun je (verdere) schade beperken door alsnog te meten

Toen ik de Perilex stekker open maakte zag ik 3 fases; 2 zwarte draden en 1 bruine (L1 t/m L3). Daarbij uiteraard dus één blauwe (nuldraad) en één groen/gele (aarde). Daarbij stond in de Perilex stekker voor ieder draad aangegeven welke draad wat is.

ik denk dat de aardlek eruit is geflapt, er zit een element in dat ding met aardsluiting wrs..

stekker eruit halen, apparaat aanzetten, en met een multimeter op ohms meten op de stekker, van de nulpen naar de fase pennen. daar moet je ongeveer 3x dezelfde waarde ohms meten, steeds tussen fase en nul. is dat goed, meet dan van de fasepennen naar de aardpen, meet je dan weerstand lager als een paar Mohm, is het niet goed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb je de wandcontactdoos ook vervangen of is de machine verhuist naar een andere plaats waar al een gewone "normale" 3-F aansluiting zit?

Dus is het heel goed mogelijk dat je een 2fase perilex nu ineens aan het 3-fase net hebt gehangen en dan kan het makkelijk zijn dat je nu de boel opgeblazen hebt.

De kleuren zeggen niet echt veel: alleen de geel/groene is "redelijk" betrouwbaar de aard-draad. Zo niet is er echt iemand vreselijk aan het prutsen geweest.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 14 maart 2018 21:54:27 schreef henri62:
Heb je de wandcontactdoos ook vervangen of is de machine verhuist naar een andere plaats waar al een gewone "normale" 3-F aansluiting zit?

Dus is het heel goed mogelijk dat je een 2fase perilex nu ineens aan het 3-fase net hebt gehangen en dan kan het makkelijk zijn dat je nu de boel opgeblazen hebt.

De kleuren zeggen niet echt veel: alleen de geel/groene is "redelijk" betrouwbaar de aard-draad. Zo niet is er echt iemand vreselijk aan het prutsen geweest.

Nee, de wandcontactdoos heb ik niet vervangen. De machine was tijdelijk verhuisd naar een andere plaats die al over de 3F aansluiting beschikt.

Als een Perilex stekker over L1 t/m L3 draden beschikt (stond ook in de Perilex stekker aangegeven), dan is de Perilex stekker toch een 3 fase aansluiting? Of ik heb ik dat mis?

Je hebt twee storingen, het apparaat is niet goed aangesloten en in het apparaat is iets kapot gegaan.

Op 14 maart 2018 21:58:07 schreef JohnnyGui:
Als een Perilex stekker over L1 t/m L3 draden beschikt (stond ook in de Perilex stekker aangegeven), dan is de Perilex stekker toch een 3 fase aansluiting? Of ik heb ik dat mis?

Helemaal fout! Dat is meestal zelfs iets anders.
Meestal/vaak is het een 2 fasen 230V aansluiting, waarbij vaak een van de fases in de doos doorverbonden is. Of een ader is niet gebruikt en in je apparaat ligt een brug tussen de twee "kleinste" verbruikers.

Het is altijd oppassen met die krengen. Ik kijk altijd de documentatie er op na. Gewoon aansluiten op de gok is bijna 100% kans op schade.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 14 maart 2018 22:02:23 schreef henri62:
[...]
Helemaal fout! Dat is meestal zelfs iets anders.
Meestal/vaak is bet een 2 fasen 230V aansluiting, waarbij vaak een van de fases in de doos doorverbonden is of een ader niet gebruikt en in je apparaat een brug ligt tussen de twee "kleinste" verbruikers.

Het is altijd oppassen met die krengen. Ik kijk altijd de documentatie er op na. Gewoon aansluiten op de gok is bijna 100% kans op schade.

Ik heb inderdaad vrij veel gezocht hierover voordat ik het verving. Ik had bij het opzoeken begrepen dat als het een 2 fasen 230V aansluiting is, dat er dan 2x 230V op de Perilex stekker zou moeten staan in plaats van 400V. Of is dit ook incorrect?

Op 14 maart 2018 21:51:14 schreef testman:
ik denk dat de aardlek eruit is geflapt, er zit een element in dat ding met aardsluiting wrs..

stekker eruit halen, apparaat aanzetten, en met een multimeter op ohms meten op de stekker, van de nulpen naar de fase pennen. daar moet je ongeveer 3x dezelfde waarde ohms meten, steeds tussen fase en nul. is dat goed, meet dan van de fasepennen naar de aardpen, meet je dan weerstand lager als een paar Mohm, is het niet goed..

En als het niet goed is, is dan het apparaat stuk en moet het element met aardsluiting vervangen worden?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 maart 2018 22:14:45 schreef Arco:
[afbeelding]

Dank voor de info. Bij mij waren het 2 zwarte en 1 bruine en maar één blauwe en 1 geelgroene. En er stond 400V op de Perilex stekker. In hoeverre is het waarschijnlijk dat met deze gegevens het alsnog een 2x 230V aansluiting is in plaats van een 3 Fase aansluiting?

Op 14 maart 2018 22:17:07 schreef JohnnyGui:
[...]

Dank voor de info. Bij mij waren het 2 zwarte en 1 bruine en maar één blauwe en 1 geelgroene. En er stond 400V op de Perilex stekker. In hoeverre is het waarschijnlijk dat met deze gegevens het alsnog een 2x 230V aansluiting is in plaats van een 3 Fase aansluiting?

Op 14 maart 2018 22:06:02 schreef JohnnyGui:
[...]
Ik had bij het opzoeken begrepen dat als het een 2 fasen 230V aansluiting is, dat er dan 2x 230V op de Perilex stekker zou moeten staan in plaats van 400V. Of is dit ook incorrect?

Zowiezo staat er nooit 400V tussen Fase en NUL. Maar het kan wel TUSSEN de fasen staan. In dat geval zijn het 2 afzonderlijke fases R/S of R/T of S/T. Als je dat dan verkeerd aansluit in je apparaat is het even uithuilen en jammer maar helaas.

Het kunnen ook 2 fases zijn uit de zelfde lijn dus NUL volt tussen de twee fases. Dit komt vaker voor bij woonhuizen die met een "stop" van 35A gevoed worden vanaf het nutsbedrijf. In de meterkast zit dan een 2-fase automaat van 2x16A.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
jerome

Golden Member

Er blijven verschillende denkpistes mogelijk. Jaren niet gebruikt en toen mss nog op een 300mA groep, en nu 30mA. Er is een dikke spin of muisje in geraakt die nu koolstof is geworden en voor een lek zorgt.
Op het id plaatje van het toestel moet toch een werkspanning staan, en daar waar het snoer binnen is aangesloten zal ook wel iets staan.

Op 14 maart 2018 22:22:30 schreef henri62:
[...]
Zowiezo staat er nooit 400V tussen Fase en NUL. Maar het kan wel TUSSEN de fasen staan. In dat geval zijn het 2 afzonderlijke fases R/S of R/T of S/T. Als je dat dan verkeerd aansluit in je apparaat is het even uithuilen en jammer maar helaas.

Het kunnen ook 2 fases zijn uit de zelfde lijn dus NUL volt tussen de twee fases. Dit komt vaker voor bij woonhuizen die met een "stop" van 35A gevoed worden vanaf het nutsbedrijf. In de meterkast zit dan een 2-fase automaat van 2x16A.

Dank voor de uitleg. Ik had echter altijd begrepen dat een 2x 230V altijd duidelijk aangegeven moet worden. Ik zal even kijken aan de achterkant van de pizza pletter.

Op 14 maart 2018 22:22:30 schreef henri62:
[...]
Zowiezo staat er nooit 400V tussen Fase en NUL. Maar het kan wel TUSSEN de fasen staan. In dat geval zijn het 2 afzonderlijke fases R/S of R/T of S/T. Als je dat dan verkeerd aansluit in je apparaat is het even uithuilen en jammer maar helaas.

Het kunnen ook 2 fases zijn uit de zelfde lijn dus NUL volt tussen de twee fases. Dit komt vaker voor bij woonhuizen die met een "stop" van 35A gevoed worden vanaf het nutsbedrijf. In de meterkast zit dan een 2-fase automaat van 2x16A.

Op 14 maart 2018 22:30:39 schreef jerome:
Er blijven verschillende denkpistes mogelijk. Jaren niet gebruikt en toen mss nog op een 300mA groep, en nu 30mA. Er is een dikke spin of muisje in geraakt die nu koolstof is geworden en voor een lek zorgt.
Op het id plaatje van het toestel moet toch een werkspanning staan, en daar waar het snoer binnen is aangesloten zal ook wel iets staan.

Beste mensen,

Na wat zoeken heb ik een foto gevonden van de bedrading van de achterkant van mijn type pizza pletter. Excuses als jullie hier niks aan hebben maar is hiermee te achterhalen of het een 3 Fase of 2x 230V apparaat is?

[Bericht gewijzigd door JohnnyGui op woensdag 14 maart 2018 22:55:17 (21%)

Als ik dit voorgaande relaas lees, dan lijkt het erop dat de perilex stekker goed is aangesloten en dat je vervolgens de CEE stekker ook goed hebt aangesloten. Ik zou eens checken of de bestaande CEE 3F wandcontactdoos wel goed is aangesloten. En dan m.n. de nuldraad.
Die moet op dezelfde pen zitten als die van de CEE stekker.
Of meten op CEE wcd:
N - L1 = 230V.
N - L2 = 230V.
N - L3 = 230V.
L1 - L2 = 400V.
L1 - L3 = 400V.
L2 - L3 = 400V.
Van het toestel (stekker) L1,L2,L3,N t.o.v. aarde moet je een weerstand meten van meer dan 5M-ohm.

Ik zie een electromotor zitten. Dan zou het een normale 3-F aansluiting KUNNEN zijn. Maar het kan ook bedriegelijk zijn dat het een motor is met een condensator erop. Dus dan toch enkelfase aansluiting (althans voor de motor). En de andere fase(n) voor verwarmingselementen?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 14 maart 2018 22:57:16 schreef Hajostrato:
Als ik dit voorgaande relaas lees, dan lijkt het erop dat de perilex stekker goed is aangesloten en dat je vervolgens de CEE stekker ook goed hebt aangesloten. Ik zou eens checken of de bestaande CEE 3F wandcontactdoos wel goed is aangesloten. En dan m.n. de nuldraad.
Die moet op dezelfde pen zitten als die van de CEE stekker.
Of meten op CEE wcd:
N - L1 = 230V.
N - L2 = 230V.
N - L3 = 230V.
L1 - L2 = 400V.
L1 - L3 = 400V.
L2 - L3 = 400V.
Van het toestel (stekker) L1,L2,L3,N t.o.v. aarde moet je een weerstand meten van meer dan 5M-ohm.

De wandcontactdoos heb ik niet zelf ik mekaar gezet. Het was er altijd in de woning. Er kwam een (misschien domme) vraag in mij op toen u zei dat mogelijk de nuldraad in de wandcontactdoos anders is aangelegd; aangezien de CEE stekker uit 5 pennen in een cirkel zitten, is het mogelijk om de CEE stekker verkeerd aan te sluiten in de wandcontactdoos?
Als ik een foto bekijk van een CEE stekker dan zie ik één dikke pool dus dit zou in principe niet mogelijk zijn toch?

mvdk

Golden Member

Er zit een typeplaatje op die motor...
Tegenwoordig, met die selfone, is iedereen toch fotograaf?