Vreemd probleem met CEE stekker

De meningen/ervaringen zijn verdeeld beide is mogelijk, wat het is kun je uitmeten.
Als het vocht is door lange stilstand en het de aardlek is die eruit gaat kan het zijn dat door voorzichtig langzaam drogen hij weer gaat werken, zoals maartenbakker al aangeeft.
Met een doorbranding door oververhitting zie ik niet zoveel mogelijkheden buiten vervangen van het kapotte element, maar wat er kapot is en hoeveel dat weten we allemaal nog niet, dus eerst de foto van de meterkast om te kijken of het werkelijk de aardlek is die eruit gaat en dan verder.

Op 18 maart 2018 20:41:24 schreef rwk:
De meningen/ervaringen zijn verdeeld beide is mogelijk, wat het is kun je uitmeten.
Als het vocht is door lange stilstand en het de aardlek is die eruit gaat kan het zijn dat door voorzichtig langzaam drogen hij weer gaat werken, zoals maartenbakker al aangeeft.
Met een doorbranding door oververhitting zie ik niet zoveel mogelijkheden buiten vervangen van het kapotte element, maar wat er kapot is en hoeveel dat weten we allemaal nog niet, dus eerst de foto van de meterkast om te kijken of het werkelijk de aardlek is die eruit gaat en dan verder.

Excuses voor het zéér late antwoord. Helaas is de eigenaar van het gebouw met de geschikte CEE stopcontact verhuisd en is het een heel gedoe om de zware Pizza Pletter te verplaatsen. Is het meten van de bedrading met een Ohms meter ook voldoende om na te gaan of er sprake is van lekstroom? In dat geval kan ik wel mijn locatie aangeven zodat iemand er naar kan kijken?

Graag hoor ik van je hierover.

Jinny

Golden Member

Je lokatie aangeven is altijd goed.
allicht dat er iemand in de buurt zit.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 14 maart 2018 21:24:35 schreef JohnnyGui:
Beste mensen,

Ik zit hier met een probleem betreffende een oude Pizza Pletter die ik jarenlang niet heb gebruikt en die nog over een Perilex stekker beschikt (zie foto voor bijlage). Op deze Perilex stekker staat 16A en 400V "gegrafeerd" in het plastic.

[bijlage]

Deze Perilex stekker heb ik volgens de correcte bedrading vervangen door een rode CEE stekker van 5 pennen waarop staat 16A en daarnaast 220/380V~ met daaronder 240/415V~ (zie foto voor bijlage).

[bijlage]

Ik heb het apparaat getest met een passend CEE stopcontact waarop staat 16A en ~378V-415V. Toen ik de stekker aansloot en de pizza pletter inschakelde, bleef het apparaat aan voor ongeveer één minuut (lampjes gingen branden en het hitte-element ging aan), waarna het een kortsluiting gaf en de schakelaar van de meterkast van de woning omlaag klapte. Nadat ik de schakelaar weer omhoog klapte en weer stroom in de woning kreeg, probeerde ik het apparaat weer in te schakelen maar het apparaat gaf daarna telkens bij het inschakelen direct een kortsluiting in de woning waarbij de schakelaar omlaag klapte. Dit heb ik 3x geprobeerd.

Wat kan hier de oorzaak zijn? Is de CEE stekker waarmee ik de Perilex stekker heb vervangen verkeerd? Of de voltage van het CEE stopcontact? Of is er toch iets mis in het apparaat zelf?

Is de installatieautomaat nou aangesproken of de aardlekschakelaar?

De pizzapletter verbruikt blijkbaar zoveel dat deze niet op een eindgroep van 16A kan.
Een mogelijkheid is 2 x 230V (kookgroep) van 16A of 400V (3 fase, nul en aarde) 16A

In beide gevallen zit daar niet de rest van de intallatie (verlichting en wandcontactdozen) achter aangesloten.

Zou je sluiting hebben en gezien de selectiviteit zou dan alleen de eindgroep van de pizzapletter eruit moeten gaan.

Heb je echter maar één aardlekschakelaar dan zit je gelijk in het donker.
Gezien je verhaal lijkt dat het geval.

Op 23 oktober 2018 20:06:51 schreef Edwass:
[...]
Is de installatieautomaat nou aangesproken of de aardlekschakelaar?

De pizzapletter verbruikt blijkbaar zoveel dat deze niet op een eindgroep van 16A kan.
Een mogelijkheid is 2 x 230V (kookgroep) van 16A of 400V (3 fase, nul en aarde) 16A

In beide gevallen zit daar niet de rest van de intallatie (verlichting en wandcontactdozen) achter aangesloten.

Zou je sluiting hebben en gezien de selectiviteit zou dan alleen de eindgroep van de pizzapletter eruit moeten gaan.

Heb je echter maar één aardlekschakelaar dan zit je gelijk in het donker.
Gezien je verhaal lijkt dat het geval.

Excuses als ik het verkeerd begrijp maar houdt dit in dat als de aardlekschakelaar omklapte, dat er geen sprake is van lekstroom maar van een verkeerde bedrading?

mvdk

Golden Member

Op pagina 2 staat een mooie duidelijke foto van de aansluitklemmen. Zo te zien zitten de draadjes daar goed aangesloten. Als die draadkleuren ook in de CeeForm steker op de juiste pennen zitten aangesloten, (die zijn gemarkeerd), zou je kunnen controleren met een multimetertje van de Gamma of het stopcontact wel correct is aangesloten. Wel goed opletten dat de multimeter correct is ingesteld, anders heb je een nieuw probleem.

Een lekstroom waardoor de aardlek eruit gaat is meestal ook wel met zo'n bouwmarktmetertje te meten. Daar is al meerdere keren om gevraagd. Gewoon, stekker uit 't stopcontact, een snoertje op een fasepen, en de andere op de dikkere aardpen. Dan daarna de twee andere.

High met Henk

Special Member

de automaat tript op overstroom (bij een huis-tuin en keuken groep is dit 16 of 25 A). Er is dan dus vaak sprake van kortsluiting, maar kan ook een te zwaar apparaat zijn (zo gaat een fatsoenlijk lasapparaat op een B16 automaat gewoon echt UIT)

een aardlek tript als er een lekstroom loopt. In nederland vaak 30 mA onze zuiderburen of de industrie maakt ook nog weleens gebruik van 300 mA.

een lekstroom is dus als er teveel stroom uit het circuit weg gaat. Dit kun je zien als er bijvoorbeeld 100 ma uitgaand is en er maar 50 mA terug komt. Waar zijn die andere 50 mA heen. Die hebben dus ergens een andere afslag genomen..... Dat kan komen doordat er een draad of verwarmingselement aan aarde ligt.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 24 oktober 2018 15:07:16 schreef JohnnyGui:
[...]

Excuses als ik het verkeerd begrijp maar houdt dit in dat als de aardlekschakelaar omklapte, dat er geen sprake is van lekstroom maar van een verkeerde bedrading?

Mag ik je aanraden om eerst een duidelijke foto te maken van je groepenkast en daarop aangeven welk component er was uitgeklapt.

Als de stekker van de pizzapletter niet in de wandcontactdoos zit dan functioneert de overige installatie probleemloos?

Steek je de stekker van de pizzapletter in de wandcontactdoos. Wat gebeurt er dan?
Gaat er dan automatisch iets draaien en/of verwarmen of valt je installatie uit na een bepaalde handeling aan de pizzapletter, bijvoorbeeld door een schakelaar of drukknop te bedienen?

Op 24 oktober 2018 15:46:43 schreef mvdk:
Op pagina 2 staat een mooie duidelijke foto van de aansluitklemmen. Zo te zien zitten de draadjes daar goed aangesloten. Als die draadkleuren ook in de CeeForm steker op de juiste pennen zitten aangesloten, (die zijn gemarkeerd), zou je kunnen controleren met een multimetertje van de Gamma of het stopcontact wel correct is aangesloten. Wel goed opletten dat de multimeter correct is ingesteld, anders heb je een nieuw probleem.

Een lekstroom waardoor de aardlek eruit gaat is meestal ook wel met zo'n bouwmarktmetertje te meten. Daar is al meerdere keren om gevraagd. Gewoon, stekker uit 't stopcontact, een snoertje op een fasepen, en de andere op de dikkere aardpen. Dan daarna de twee andere.

Duidelijk. Is het met een multimeter aan de stekker van de pizzapletter ook mogelijk om een lekstroom te onderscheiden van een doorgebrand verwarmingselement? Zo ja, hoe is dit te zien met een multimeter?

Op 24 oktober 2018 20:34:24 schreef Edwass:
[...]
Mag ik je aanraden om eerst een duidelijke foto te maken van je groepenkast en daarop aangeven welk component er was uitgeklapt.

Als de stekker van de pizzapletter niet in de wandcontactdoos zit dan functioneert de overige installatie probleemloos?

Steek je de stekker van de pizzapletter in de wandcontactdoos. Wat gebeurt er dan?
Gaat er dan automatisch iets draaien en/of verwarmen of valt je installatie uit na een bepaalde handeling aan de pizzapletter, bijvoorbeeld door een schakelaar of drukknop te bedienen?

Helaas is de groepenkast waar ik de pizza pletter heb getest elders en had ik toentertijd tijdens het testen (lomp genoeg) niet gekeken welk component was uitgeklapt.

Toen ik de pizza pletter daar voor de 1e keer in jaren aan het wandcontactdoos sloot ging het aan/uitlampje branden en begon het verwarmingselement te verwarmen (dit voelde ik aan de platen). Na ongeveer 20 seconden viel het apparaat plots met de stroom van het hele gebouw. Ik heb dus geen specifieke handeling gedaan behalve het aansluiten. Na het weer inschakelen van de stroom (iemand anders deed dit dan mezelf) en het weer aansluiten van de pizza pletter herhaalde dit probleem maar telkens binnen 2 seconden.

Heb je een eigen groepenkast of elders een gezamenlijke groepenkast?

mvdk

Golden Member

Op 11 november 2018 19:30:41 schreef JohnnyGui:
[...]Duidelijk. Is het met een multimeter aan de stekker van de pizzapletter ook mogelijk om een lekstroom te onderscheiden van een doorgebrand verwarmingselement?

Een lekstroom is misschien te meten met een multimeter, eigenlijk heb je daar een ander apparaat voor nodig, een meetapparaat met een hogere spanning dan een multimeter. Maar je kan 't proberen.

Vaststellen of een element is doorgebrand kan je eigenlijk alleen doen als je de weerstandswaarde van het element in goede conditie kent.

Welke schakelaar gaat er eigenlijk uit als alles in het donker gaat?
Aardlekschakelaar? Automaat? Smeltpatroon (zo'n ding waar je dan iedere keer het doosje van moet opzoeken, en weer een nieuwe inschroeven)?
Edwass heeft hier ook al expliciet om gevraagd, dus vraag het aan de persoon die weer heeft ingeschakeld.
Het scheelt echt heel veel heen en weer gepraat...