AEG Electrolux Lavamat L54840 - Start niet

Hallo, gisteren een normale was van 60 graden gedraaid. Halverwege hield hij ermee op en zie ik alleen nog rood knipperend lampje. Heb geprobeerd de foutcode te achterhalen (hij heeft geen display) maar bij elk programma knipperen de start/pauze en centrifuge lampje zonder te stoppen. Alleen bij het pomp programma knippert uitsluitend het start/pauze lampje. Ik heb het bakje aan de voorkant schoongemaakt (was al schoon) en slangetje laten leeglopen. Het schoepje is vrij en draait goed (met kleine rem per rondgang).
Ook heb ik de koolstofborstels nagekeken, ze zijn beiden 1.5 cm lang tot de kortste (afgeslepen) kant
Het gaat om de AEG L54840 met productnummer 91452441103 en serienummer 903 00639.
Alvast bedankt!

1,5 cm is niet zo lang meer en waarschijnlijk te kort. Is de ene borstel glimmend (Is OK)en de andere mat zwart = defect ( gedeelte wat tegen de collector aan drukt). Deur slot is ook een berucht punt en kan ook een euvel zijn dat er een stekkertje verbrand is. op Pompprogramma moet je op zijn minst normaal kunnen starten zonder geknipper van start/pauze. Anders testmenu starten DMV Start/pauze met knop links er van tegelijk in te drukken en draaiknop 1x rechtsom. Alle lampjes gaan knipperen en elke keer 1stap meer rechtsom word er een functie getest. start met waternemen. positie 11 geeft de echte foutcode aan DMV knipperende lampjes.

Hartelijk dank voor het antwoord! Ik geloof dat allebei de borstels nog wel glimmen maar zal er morgen een foto van maken. Wat betreft de deur: die sluit wel goed en klikt zoals voorheen. Het testmenu heb ik wel proberen te starten (op o.a. positie 1, 4 en 11) maar daar reageert de machine helaas niet op..

volgens mij is deurslot niet OK. Service menu start pas als deur dicht is.

Beste SMD, bijgevoegd wat (i.v.m limiet combi-)foto’s van o.a. borstels, slot en printplaat. Het slot ziet er okey uit en de gesloten deur voelt niet anders dan voorheen..

borstels zijn lang zat nog, pas bij 0,5cm gaat deze vonken, nu gaat vaak wel 1 borstel sneller op als de andere, 1 is nog 1cm terwijl de andere al 0,5cm is..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 16 maart 2018 19:56:30 (45%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo Columbus

Wat ik waarneem op de foto is dat de elko C26 bol staat en gelekt heeft.
Deze zou ik in ieder geval even vervagen.

Beste RW, dank! Dat viel mij ook op. Heb ik nog nooit gedaan maar lijkt me een redelijk eenvoudige ingreep. Waar koop ik een losse Elko C26?

Zo'n Elko kun je bij elke elektronica zaak kopen.
Maak even een goede foto van die Elko waar alle waarde op staat.
Als je kunt solderen moet dat wel gaan lukken.

Dank! Denk je dat daarmee het eerder beschreven probleem verholpen zal zijn? Anders toch maar een nieuwe wasmachine..

Het lijkt er op dat die Elko van de geschakelde voeding is.
Als dat zo is dan zou daar heel goed het probleem kunnen zitten.
Die Elko zou ik echt even vervangen voor je een andere machine koopt!
Het zijn de kosten niet.

Dank! Ik ga het zeker doen:) en laat het weten zodra het gelukt is.

Ik heb nog even wat foto's genomen van de printplaat met elko en andere onderdelen. Moet ik bijvoorbeeld ook de E47 X 0852, de R81 en de D6 elementen vervangen? Dank voor de hulp!

-

[Bericht gewijzigd door Columbus op zaterdag 17 maart 2018 18:14:43 (100%)

Sjee, maak je niet vaak mee met AEG dat primaire elco defect raakt. Deze vervangen is zeker een must! Nee hoor, andere onderdelen zijn nog wel OK anders was voeding geheel gestopt. Wel ff alle koolaanslag met kwastje wegpoetsen. Koolborstels kunnen nog wel ff.

Dank allemaal voor jullie hulp! Ik ga er mee aan de slag en deel het resultaat.

Ik kan het nog niet heel goed zien maar C26 blijkt dus C20 te zijn.
De Elko waarden is 400V 10uf en 105 graden.
Maar controleer dat nog wel even!

Een Elko heeft een plus en een min die nieuwe Elko moet dus net zo geplaatst worden als de oude.
succes.

Heren! Het is gelukt. Dank voor het meekijken en het aanleveren van de oplossing. Hij/ zij staat weer te draaien als een zonnetje en ik heb een hoop geleerd. Dank!

Ook wij hebben weer wat geleerd, ook dat gaat vroeg of laat dus stuk blijkt dus. Het is een zij als het werkt en een hij als het defect is...Waarom??