pioneer A-550R input selector switch vervangen

hallo,

ik heb een pioneer A-550R staan, deze heeft gemotoriseerde volume en een input selector switch.

de input selector bediend dan weer een gemotoriseerde schakelaar op de print die dan de input wijzigt, het probleem is dat de plastiek tandwielen van beide verduurd zijn waardoor ze afgebroken zijn inwendig en beide motoren blijven draaien omdat ze hun eindpunt niet halen.

de tandwielen zijn niet te redden, zijn hier nog oplossingen voor?

vind zelf geen vervangstukken maar het is wel leuke versterker met een goede bouwkwaliteit, zonde van de gemotoriseerde switches.

zie link naar deze pagina waar er ook fotos te zien zijn van de switch op de printplaat

http://www.hifi-forum.de/viewthread-220-2447.html

http://www.hifishock.org/gallery/electronics/pioneer/integrated-amplif…

de volumepotmeter gaat maar zelden stuk, de motor is niet sterk zat om de tandwielen te slopen eigenlijk. meestal is het vet in die potmeter gewoon oud en taai geworden en wil daarom niet meer draaien. er zit een slipkoppeling in. als je het volume met de ab bedient en draait de knop dan met de hand, neemt hij de knop niet lichtjes mee? dan zou je het ding eens kunnen smeren. vooral de potmeteras welke vaak erg zwaar gaat. het wormwiel en tandwiel achter de potmeter kun je al gaande krijgen met wd40. wel het hele ding eruit solderen eerst.

kans is groot dat de bronkeuze hetzelfde probleem heeft, loopt te zwaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Als de tandwielen zijn gebroken zal smeren niet helpen. :-p
Op zoek gaan naar oude versterkers met een volume regelaar met motor.
Die dingen zijn bijna altijd van Alps en dan ken je het een en ander overzetten.
Of nog even als een speer naar de beurs in Rosmalen daar is de kans groot iets te vinden wat bruikbaar kan zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

als de ts de schakelaar en volumepot er niet uit heeft gehaald weet je dat niet, ik heb er al heel wat gezien, maar nog nooit de tandwielen stuk gehad. hooguit de slipkoppeling die blijft slippen omdat de potmeter veel te zwaar loopt. ook moet ik de motor potmeter nog tegenkomen in gewone hifi die een terugkoppeling heeft mbt of de pot wel is verzet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Helemaal met je eens maar als hij zegt dat ze stuk zijn neem ik aan dat hij ze uit elkaar heeft gehaald.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Beide hebben een gebroken tandwiel, de volumeknop is nog in orde, het gaat dus over het hele input gedeelte, de stukjes die ik er uit gehaald heb verpulveren bijna zo poreus zijn ze geworden.

Ik heb de versterker van sloop gered maar hier lijkt me dat niemand eraan gezeten heeft maar gewoon ouderdom van het plastiek,

Ik was al aant denken om de input switch op de print te vervangen door een manuele switcj en dus banen uitzoeken via het service manual