zuinige voeding

ik vrees dat ik voor de meeste van jullie een te eenvoudige vraag heb, maar ik slaag er niet in een oplossing te vinden.
Ik ben begonnen om een sensor system te bouwen op basis van ATMEGA in combinatie met verschillende type sesnoren. Ik wil die sensoren onafhankelijk van netspanning maken, dus gevoed door batterijen. Een Atmega verbruikt onder normale omstandigheden zo', 17 a 20 mA wat de levensduur van de batterij zeer kort maakt. Ik weet wel dat je de ATMEGA in een "slaap" modus kan zetten, en dat is me gelukt.
Maar, voor andere elementen in de schakeling heb ik verschillende voedingsspanningen nodig, ik dacht daarvoor verschillende zenerdiodes te gebruiken. Het problem is nu dat ik inderdaad de goede spanning bereik (door de juiste voorschakelweerstand te berekenen), maar dan blijft het stroomverbruik constant, ongeacht of je er een belasting over plaatst of niet. Dus, als de ATMEGA in slaap gewiegt is, dan zal de ATMEGA zo goed als niets meer gebruiken maar door de zener loopt dan nog altijd de berekende maximale stroom...met als gevolg dat de batterij na een dag leeg is...
Hoe los je dit op?

Dank bij voorbaat voor elke hint...
Danny

Arco

Special Member

Neem iets als een MCP1703; gebruikt maar 2µA in rust...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een weerstand en zenerdiode is echt de meest verspillende constructie die je kunt bedenken. Je kunt beter een LDO nemen met een enable ingang, die je dus vanuit de microcontroller uit kunt zetten. Afhankelijk van het type sensor en je in- en uitgaande voedingsspanning zou je ook nog naar een buck converter kunnen kijken, maar dat geeft een wat minder schone voeding, als als het verschil in spanning klein is, is je winst ook minimaal.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als je wilt bezuinigen op vermogen zijn zenerdiodes te mijden.
[[ edit : en deze keer was ik de "net iets te laat"-komer :) Sparky heeft mijn standpunt netter verwoord dan ik zelf deed ]]

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 17 maart 2018 15:57:08 (50%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

bedankt, dit lijkt me inderdaad een oplossing. Heb even rondgekeken en heb nog een vraag hierover:
- hoe regel je de uitgangsspanning van zo'n MCP1703 of is die in het geval van MPC1703 vast 3V en zijn er nog ander types (zoals MPC1745 voor 4,5V?).

danny

Arco

Special Member

Hebben een vaste spanning. Leverbaar van 1.2 tot 5.5v output...
(MCP1703Txx02. xx is de spanning:12=1.2v, 33=3.3v, 50=5v, enz...)

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 17 maart 2018 16:10:12 (35%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

na lang zoeken kom ik tot de vaststelling dat de MCP1703 blijkbaar alleen in een smd versie bestaat. Heeft iemand kennis van een "soldeerbare" versie? Of een alternatief?

danny

Hensz

Golden Member

Een SOT23 is toch nog wel soldeerbaar?

Don't Panic!
Arco

Special Member

In through-hole vind je dat niet veel meer. De XC62FP van Torex, maar die is volgens mij ook al obsolete...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com