Wasmachine schakelen muntproever

Beste forum leden,
ik loop tegen het volgende probleem aan.
Ik heb op onze camping een wasmachine staan met muntproever.
Hieraan gekoppeld is een tijdrelais ingebouwd.
Gooi je een munt in de automaat begint de tijd af te tellen. (bijv 50 min)
Sommige wasprogramma's duren echter maar 35 min.
Als het programma afgelopen is staat er dus nog 15 min op de klok en moet je deze af laten lopen alvorens een nieuw muntje en nieuw programma in te starten.
Mijn witgoed leverancier heeft mij een stoomrelais geleverd (eltako AR12DX-230v) waarmee het mogelijk zou moeten zijn om zodra het programma afgelopen is (en het stroomverbruik onder een instelbare drempelwaarde komt) het relais zich reset.
Echter kom ik er niet uit hoe ik het een en ander zou moeten aansluiten.
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
Bij voorbaat dank!

Mag ik eerst vragen wat je ermee gaat winnen?
Je kunt die muntproever toch niet omzeilen, je zult sowieso moeten wachten tot de tijd afgelopen is?
Of is het om u een melding te geven?

LDmicro user.

nog niet makkelijk om de stroom er juist mee te meten, pas als de stroom bijna nul is is de machine klaar. bijna nul is een moderne machine wel vaker, terwijl de was inweekt zitten er van die momenten in. er zal dus ook een tijdvertraging op moeten zitten.

en idd zou je er dan de muntproever timer mee moeten resetten, miss iets te doen met het EINDE ledje op de wasmachine?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 maart 2018 17:53:56 schreef MGP:
Mag ik eerst vragen wat je ermee gaat winnen?
Je kunt die muntproever toch niet omzeilen, je zult sowieso moeten wachten tot de tijd afgelopen is?
Of is het om u een melding te geven?

Ik denk dat het grootste nadeel onnodig wachten is: een campinggast heeft een klein wasje gedraaid, maar de tijdklok heeft nog 20 minuten rest-tijd over. In die tijd kan je geen nieuw programma starten, omdat de machine dan halverwege uitvalt.

Een oplossing zou zijn om het tijdrelais anders in te stellen (als dat kan).
Sommigen hebben instellingen waarbij elke nieuwe puls op de ingang opgeteld wordt bij de resttijd, instellingen dat elke nieuwe puls opnieuw de maximum tijd instelt enzovoort.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 17 maart 2018 18:10:59 schreef weardguy:
[...]
Ik denk dat het grootste nadeel onnodig wachten is: een campinggast heeft een klein wasje gedraaid, maar de tijdklok heeft nog 20 minuten rest-tijd over. In die tijd kan je geen nieuw programma starten, omdat de machine dan halverwege uitvalt...

Ik heb het nog altijd niet begrepen, mijn vraag is, wat je met dat relais kunt doen aan de resterende tijd?

LDmicro user.

Het probleem is dat als er nog tijd over is en de volgende gast doet zijn muntje erin dit niet wordt "gelezen". Vervolgens kiest hij/zij een programma van een half uur terwijl na een kwartier de stroom op is van zijn/haar voorganger. Resultaat is dat de machine stopt midden in het programma, waskamer nog vol water enz.
Het is een professionele miele, deze zal tijdens het wassen geen momenten hebben dat hij nauwelijks stroom gebruikt.

is die tijd van de muntproever niet te resetten door de voeding te onderbreken? dus programma afgelopen laat je de muntproever afschakelen zodat deze reset en weer meteen gebruikt kan worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En hoe denk je dat met die tijdrelais te omzeilen? als je de muntproever niet kunt resetten heeft die tijdrelais geen enkel nut.
Sterker nog, je kunt er niks aan doen.

edit: je zou wel iets kunnen doen, vragen aan de campingbeheerder om de muntproever zo in te stellen dat als je er bijkomend geld insteekt dat die de betaalde tijd bijtelt, zoals het eigenlijk zou moeten.

Ik vraag mij af als je nu 2wasbeurten na elkaar wilt doen, moet je dan telkens 15min wachten als zo'n wasbeurt maar 35min duurt?

LDmicro user.

Het idee is om de muntproever te resetten: Van "je mag nog 15 min" naar: "je mag nu uit, en weer nieuwe muntjes acceptere". Als dat er op zit is dat niet een heftig "security lek".

rogers75 lijkt vooral naar het stroom-relais te kijken voor hoe dat aangesloten moet worden. Ik zou zeggen: Kijk eerst eens of je die muntproever zo ver kan krijgen dat ie de reset-procedure doet. Zit dat er op? Hoe moet dat aangesloten worden?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als die witgoed leverancier een relais levert, weet hij dan wel wat de bedoeling was?
Dan kan hij toch ook aangeven hoe je het aan moet sluiten,
Een eenvoudige test kan uitsluitsel geven, of de resttijd teniet gedaan kan worden. Draai een was en trek de netsteker eruit. Wacht even en sluit weer aan. Staat de tijd er nog steeds op, dan gaat een relais als bedoeld waarschijnlijk ook niet werken. Bovendien als het relais op geringe stroom de machine buiten werking zet, hoe krijg je hem dan weer aan de gang. Er loopt immers geen of weinig stroom meer.
De klok zou gereset moeten worden als dat echt nodig is. Hoe geef je dat aan? Even een stuk wasgoed erbij doen , als de machine net gestart, maar niet vol water staat, zou weer niet mogen leiden tot reset......

Rew, als hij de muntproever kan resetten dan heeft hij met een drukknop genoeg, een tijdrelais is dan overbodig.
Was uithalen en drukken, of omgekeerd.

Maar ik vermoed (van het begin al) dat de TS op een dwaalspoor zit, gezien hij nog geen enkel antwoord heeft gegeven wat hij met dat tijdrelais wil doen.
Een aansluitschema maken als je niet weet wat je moet doen is zelfs voor een expert onbegonnen werk.

LDmicro user.
bprosman

Golden Member

Laatst een muntproever gerepareerd van een wasdroger. Meestal hebben die die toch wel aparte timers. Bij een wasdroger bijvoorbeeld wordt de verwarming uitgeschakeld en draait de trommel nog 10 min.

https://muntproever.nl/product/paymatic-f-ad2400-voor-wasmachines/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 18 maart 2018 11:01:40 schreef MGP:
Rew, als hij de muntproever kan resetten dan heeft hij met een drukknop genoeg, een tijdrelais is dan overbodig.
Was uithalen en drukken, of omgekeerd.

Het security lek van "muntproever resetten" is dat als kwajongens die mogelijkheid vinden ze dat gaan activeren zodat moeders met een niet-gedane was zit die nog in een vol-met-water wasmachine zit.

Als dat een elektrisch signaal is wat netjes achter een plaatje is weggewerkt, dan is dat voor een camping een voldoende beveiliging. Het uitvoeren met een knopje waar iedereen op kan drukken is NIET een voldoende beveiliging.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tja de stekker uittrekken is ook zoiets..
Een zelfgemaakte elektrische installatie op een camping die niet goedgekeurd is is nog erger, maar dat terzijde, we willen weten wat hij wil bereiken ;)

LDmicro user.

Dat is toch duidelijk?

De "gasten" op de camping maken misbruik van de wasinstallatie als je niet een bedragje vraagt om de wasmachine te gebruiken.

Dus is er een muntproever geinstalleerd die een instelbare tijd stroom geeft als ie een muntje gezien heeft. Die tijd is ingesteld op het langste wasprogramma.

Maar als nu iemand een kort programma draait, dan kan de volgende niet z'n nieuwe muntje ingeven omdat de muntproever weet dat de tijd nog niet over is. En dan de was starten resulteert in een halve was omdat de muntproever vind dat halverweg de tijd op is. In hoeverre de professionele wasmachine halverwege het wasprogramma gewoon verder kan gaan na de, wat hem betreft, stroomstoring, weet ik niet. Maar dat doet er niet toe. Als je een wasje van 40 minuten moet draaien, om 12:00 naar het washok gaat je muntje probeert, maar dat werkt niet, je gooit de was er in en de machine gaat draaien. Als je dan 12:45 komt kijken en de boel is nauwelijks gedaan en staat te wachten op een vers muntje, dan ben je pissed. Zeker als je om 13:00 weg wil naar iets....

Dus.... om dit te voorkomen wil de TS dat de muntproever gereset wordt (alsof de tijd is afgelopen: met een nieuw muntje kan een nieuwe periode gekocht worden), als de wasmachine klaar is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Met het voorgestelde relais zou het dan mogelijk moeten zijn als de machine klaar is (beneden een bepaalde stroom) dat de muntprover-timer dan reset.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Beste mensen, bedankt alvast voor al jullie reacties!
De bedoeling was om het tijdrelais te vervangen door het stroomrelais.
De muntproever heeft alleen domme microswitch.
Deze zou de spannende erop moeten gooien en bijvoorbeeld 10 seconden na het verstrijken van het wasprogramma als de machine in "rust" is mag de spanning afvallen.
Het geleverde relais past miele zelf ook toe in hun automaten.
(een complete nieuwe automaat kost bijna €1200,=)
Met alleen het relais zou ik dezelfde functionaliteit zelf kunnen bouwen.

bprosman

Golden Member

De bedoeling was om het tijdrelais te vervangen door het stroomrelais.

Volgens mij moet het stroom relais er BIJ.

  • Munt er in
  • Tijdrelais in op de langste was (tijd)
  • Stroomrelais in
  • Was klaar, laagste stroom, stroomrelais reset tijdrelais.

Iets meer knutselen maar je zou ook de deurschakelaar het stroomrelais kunnen laten resetten.
Deur open = reset, kan er geen nieuwe was gedraaid worden.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 18 maart 2018 14:03:21 (21%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 18 maart 2018 14:06:16 (99%)

LDmicro user.

De muntautomaat die er nu is is een soort van universeel ding waar je iedere wasmachine aan kunt hangen. Hier is destijds voor gekozen om niet merk afhangkelijk te zijn.
Echter zit je dus met eerder uitgelegde tekortkoming.
In de huidige schakelkast zit een lampje ingebouwd zodat je kunt zien dat de timer nog loopt.
Een beschrijving erbij dat men het volgende muntje pas moet inwerpen als het lampje uit is, is helaas niet voldoende.
Mensen lezen domweg niet, of proberen om in de overgebleven tijd een tweede programma te draaien.
Een schema van hoe miele het zelf oplost met dit stroomrelais krijg ik helaas niet te pakken.

De door jou voorgestelde schakeling lijkt me logisch bprosman.
Hoe zou zoiets er schematisch uitzien?
Helpt het als ik nog een schema van het tijdrelais erbij upload?

Thevel

Golden Member

Op 18 maart 2018 14:12:03 schreef rogers75:
De muntautomaat die er nu is is een soort van universeel ding

Hoe ziet die muntautomaat er uit?
Is hij electronisch of mechanisch, misschien is er een reset in te bouwen.
Foto?

Op 18 maart 2018 14:14:32 schreef rogers75:
...
Helpt het als ik nog een schema van het tijdrelais erbij upload?

Natuurlijk help dat, we vragen er nu al 2 dagen naar ;)
Het stroomrelais is te licht om uw machine te sturen dus zal het oorspronkelijk relais moeten gebruikt worden.

LDmicro user.
bprosman

Golden Member

Een schema van hoe miele het zelf oplost met dit stroomrelais krijg ik helaas niet te pakken.

De modernere Miele industriemachines hebben een muntproever ingebouwd.

Hoe ziet die muntautomaat er uit?
Is hij electronisch of mechanisch, misschien is er een reset in te bouwen.
Foto?

De meeste Camping muntautomaten die ik ken zijn mechanisch, de munt tikt een microschakelaar een met een veertje en geeft zo een "startpuls". Die puls stuurt vervolgens een mechanische timer (voor hele eenvoudige timer klusjes, als warm water oid) of een elektronische (bijvoorbeeld wasdroger).

Die muntproevers zijn eigenlijk onverslijtbaar, microschakelaartjes los te krijgen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 18 maart 2018 14:45:29 (59%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Die machines kun je toch ombouwen van manuele naar muntbediening?
Type Miele machine zou ook al veel helpen...