EZ81 geeft paars/lila feestverlichting

Gisteren zag ik de EZ81 (JJ, niet veel branduren) lila / paars pulseren. alsof het twee ledjes waren. Snel versterker uitgezet.

Op de lamp in serie deed ie het goed.

Vanochtend op een simpel metertje getest. Geen sluitingen en beide dioden ok.

Net weer geprobeerd in de versterker , met de lamp in serie, en de versterker speelt maar na enige tijd begon de lamp te flikkeren.

Ik wilde vanochtend een filmpje maken van dat paarse pulseren, en heb enkel de ez81 geplaatst, zonder lamp in serie, maar er gebeurde niet veel. dus snel maar weer uitgezet.

Ik neem dus aan dat deze toch zo goed als dood is, en dat de sluiting of wat dan ook optreedt bij verwarming?

Sine

Moderator

Het kan dat het buisje lek is en dat er wat lucht in terechtgekomen is.
Of er is iets anders defect en er wordt een veel te grote stroom gevraag van de buis.

Als je zegt "met de lamp in serie" bedoel je dan een gloeilamp in serie met de voeding ?

evdweele

Overleden

Heel lang geleden heb ik zo'n prachtig schouwspel bekeken in een AZ1 met gaasanodes (mesh plate).
Het violette schijnsel hield ongeveer een half uur aan en toen hield het op. Buis overleden.

Het is het ioniseren van de lucht die in de buis is gekomen. Of het vacuüm dat eruit is weggelekt ;-)

https://i.ebayimg.com/images/g/UC4AAOSw9hdaFoxF/s-l300.jpg

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Lamp in serie met t stopcontact, correct. "dim-bulb-tester"

Ik zago op https://mullard.org/collections/audio-valves-ez81-u709-uu12-cv5072-6ca… dat er een 230 Ohm R kan wordt toegepast om te grote stroom te vermijden. Ben die alleen nog nooit tegengekomen...

Dit is de tweede keer dat ik het zie gebeuren. (andere versterker)
En de eerste keer was de buis daarna idd overleden.

Nog steeds levend op t testertje...

[Bericht gewijzigd door R1476 op zondag 18 maart 2018 10:26:39 (77%)

Op 18 maart 2018 10:26:39 schreef Patrick de Zeester:
Ziet het er uit zoals in dit filmpje: https://youtu.be/nuJlxgGdlIc?

Meer als een dixie tube. een knipperlicht wisselend onder en boven. En dan heel snel; "pulserend" Zelfde kleur ja.

Patrick de Zeester

Golden Member

Dan is er lucht in gekomen, helaas...

Wat zijn de mogelijke consequenties als de rectifier faalt ? Kan het andere componenten meeslepen?

evdweele

Overleden

Nooit meegemaakt dat een gelijkrichtbuis met lucht schade aan het apparaat veroorzaakte.
Oude buis in de kliko gooien en een nieuwe kopen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hugo Welther

Moderator

Een kwaal bij noval en rimlock buizen is dat er crack's naast de pennen in het glas komen.
Zeker als er kromme pennen met een punttangetje "gericht" worden".
Het vacuüm loopt er dan uit.

Die Lafayette tester meet allen emissie. Geen fäden, (lees gastest).

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
evelo

Golden Member

Is dat dan plasmavorming? Reactie van de stikstof in de lucht?

vergeten

Golden Member

Op 18 maart 2018 12:09:30 schreef Hugo Welther:
Het vacuüm loopt er dan uit.

Vreemde uitdrukking, er komt gewoon omgevingslucht in!

Vacuum = niets, als dat eruit loopt waar blijft het dan? :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

dit effect heb je bij tl buizen ook die uit opslag komen en voor t eerst starten. voor enige minuten blijven ze rose/paars licht afgeven. dit komt ook door zuurstof vocht in de buis, welke door draad doorvoeren in de buis is gelekt. gaat daarna weer weg, maar soms blijven buizen half rose licht afgeven, heb dit al eens gehad met een hele doos..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 18 maart 2018 09:39:28 schreef R1476:
Gisteren zag ik de EZ81 (JJ, niet veel branduren) lila / paars pulseren. alsof het twee ledjes waren. Snel versterker uitgezet.
Op de lamp in serie deed ie het goed.

Geef het schema er eens erbij. Een nieuwe EZ81 kan je om zeep helpen door een trafo met hele lage Ri te gebruiken (weinig weerstand van de wikkeling) of een afvlakelco groter dan 50 µF ect. Doordat de buis het met een serielamp wel goed doet zou je een serieweerstand kunnen opnemen. Maar zolang het schema niet bekend is blijft het giswerk. Er zijn vele gelijkrichtschema's voor buizen toestellen, ook met een input choke in een LC configuratie. Meet ook de open secundaire spanning van de trafo.

Is dit dezelfde buis als uit het topic in 2013?

En een nieuwe JJ EZ81

http://www.hupse.eu/radio/tubes/EZ81.htm

Ben die alleen nog nooit tegengekomen...

Die serie weerstand wordt alleen toegepast indien dat noodzakelijk is. Vele zuinig gewikkelde trafo's hebben van zichzelf voldoende weerstand. Als je een gerespecteerd schema wil zien waarin die weerstanden wel worden toegepast is het boek van Ir. Hellings* een aanrader. Daarin staan Philips audio versterker schema's met de AX50 gelijkrichtbuis (met serieweerstanden) op pagina 207.

* http://www.radionics.demon.nl/boeken/Het_ontwerpen_van_versterkers.pdf

Heb er een nieuwe EZ81 ingezet. De versterker is een lafayette LA214 A.
gelijk aan de kontakt KT7

Ik heb eerder de nieuwe trafo verkeerd aangesloten TRA 300. had de HS en de o omgedraaid aangesloten en daarna nog eens half omgedraaid.
pffft. hoezo leesblind. de sticker zat NB direct in zicht.

Zo in de kast gezet en na een jaar of wat niet gekeken of ik het wel goed had gedaan. Was klaarblijkelijk helemaal niet bij de les.

Beide EZ81 buizen die ik erin heb gestoken in de foute aansluiting bleven nog heel, maar niet voor lang .

Gelukkig heb ik er geen andere gelijkrichters ingezet.

Nu nieuwe EZ81 en geen problemen.

Dank je RAAF. en andere reacties.

Arco

Special Member

Hoe je 2 draden half kunt omdraaien is me een raadsel... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Op 21 maart 2018 13:04:56 schreef R1476:
Ik heb eerder de nieuwe trafo verkeerd aangesloten TRA 300. had de HS en de o omgedraaid aangesloten en daarna nog eens half omgedraaid.

Beide EZ81 buizen die ik erin heb gestoken in de foute aansluiting bleven nog heel, maar niet voor lang

Een hersenkraker van een cryptogram. Maar ik vind de oplossing niet ;(

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Er zitten 2 aparte 270V wikkelingen op die trafo. Blijkbaar is bij het in serie zetten van beide iets fout gegaan en is er één wikkeling kortgesloten.

Als die wikkelingen van 270 volt in serie zijn gezet, dan staat er 540 volt over de platen en dat vindt hij echt niet fijn, ik meen dat 300 volt het maximum is.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Tidak Ada

Golden Member

Vtrmax = 350Veff (per anode, dus Vaa 700Veff)
Vkfmax = 500V (Daarom altijd een aparte, voldoende geïsoleerde gloeistroom wikkeling)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 maart 2018 14:06:57 schreef vergeten:
> Het vacuüm loopt er dan uit.
Vreemde uitdrukking, er komt gewoon omgevingslucht in!

Da's gewoon vaktaal!
Als je een filmblikje per ongeluk openmaakt gaat het donker eruit, da's net zoiets.
Denk ook aan de gatenstroom in een halfgeleider...!

Zoef: valt mee, hij mag per plaat 350 V zien, da's 700 'over de hele'.

e:Als ik het goed begrijp zelfs nog meer, zolang de kathode maar niet meer dan 500 V t.o.v. de gloeidraad krijgt te zien:
http://www.jj-electronic.com/images/stories/product/rectifying_tubes/ez81/ez81_popis_001_v.jpg

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Toch wel handig, dat Buizenboek :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

'Vacuum loopt er uit' is net zoiets als 'bijvijlen'... :) (dat kan natuurlijk ook niet...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com