Vragen over symbolen in een opamp schakeling

Beste forumleden,

Wil graag 2 vragen aan jullie voorleggen waarvan ik er maar niet achter de betekenis kom. Hopelijk kunnen jullie mij uit de droom helpen.
Als een redelijke rookie in de wereld van de elektronica ben ik mij al een tijd middels zelfstudie aan het verrijken. Nu heb ik mij verdiept in opamps te beginnen met de basisschakelingen hiervan. Heb al veel gelezen op internet en veel geleerd van bv. Rob Kalmeijer, Roel Hendriks en natuurlijk van CO. Nu heb ik de Engineers Pocket Reference van Texas Instruments gedownload na een tip hier op CO. Hierin komen ook de diverse schakelingen van de opamps aan bod.
In het schema van een bufferschakeling (zie afbeelding hieronder) staat bij Vin de niet-inventerende ingang een symbool wat ik (nog) niet ken: betekent het wisselspanning of toch gelijkspanning?
Verder staat er voor de mate van de versterking (Gain)Gcl. Wat betekent die CL? Is het clamp of clear of toch wat anders? De andere betekenissen weet ik inmiddels.

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!
flash2b

Special Member

CL=Closed Loop

In tegenstelling tot Open Loop, de maximale versterking van de op amp zonder terugkoppeling.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

... en dat slangetje staat voor wisselspanning, al weet ik niet zeker wat dat uitmaakt in deze schakeling.

Mijn compliment voor uw zelfstudie en voor uw zeer correcte taal en spelling!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@Flash2b: Dank voor uw kort maar helder antwoord Wéér wat wijzer geworden.
Nu nog de betekenis van het symbooltje bij Vin te weten te komen. Alvast dank.

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!

Volgens mij betekent het symbool met de oplopende flank "variabele gelijkspanning". Wisselspanning lijkt me sterk want daarvoor hebben we al het ~ symbool, de sinus. En dan had er ook geen + bijgestaan.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 18 maart 2018 16:00:56 (10%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hm, daar zou je wel eens een punt kunnen hebben, @flipflop. Ik had het gelezen als een '~' maar dan wordt die '+' inderdaad een beetje betekenisloos.

Maarre, wat is het verschil tussen "oplopende gelijkspanning" en "wisselspanning" ? Dat er geen negatieve flank voorkomt?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 18 maart 2018 16:10:35 (30%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Het is inderdaad een teken voor een oplopende spanning/flank,
"plaatje links" en het plaatje rechts is een sinus teken "wisselstroom"

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Volgens mij bedoelen ze hiermee een willekeurige signaalgenerator; het kan dus van alles zijn, en dat is voor de schakeling verder niet heel relevant, zolang de spanning en maximale frequenties van dat signaal maar binnen het werkbereik van de opamp vallen.

Kortom: het geeft aan waar het te versterken signaal aangesloten moet worden, en voor de simulatie is het een signaalgenerator.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Aii, iets te snel gereageerd op Flash2b. @bfm: Hartelijk dank voor uw complimenten en supersnel reageren. Zelf kom ik uit de grafische wereld: handzetter geweest nog in het loden tijdperk later in de krantenwereld. Misschien dat het hiermee te maken heeft. Nu kunt u mijn leeftijd aardig inschatten ;-).
Nu weer even on-topic: Dat het symbooltje (slangetje) is dus DC al vind ik het wel een raar "slangetje".
Ik heb een kopie gemaakt van de bufferschakeling op een breadbord met twee 9V blokbatterijen in serie voor de positieve- en negatieve spanning op de 4 en 7 pinnen. Op Vin een derde 9V batterij aangesloten en dit middels een spanningsdeler met twee 10k weerstanden aangeboden. Dit is natuurlijk DC. De bufferschakeling werkt uitstekend: de spanning op Vin en Vout zijn identiek. Vandaar dat ik in verwarring werd gebracht door bedoeld symbool. Bfm schreef al dat het waarschijnlijk niet uitmaakt of hier AC of DC wordt aangeboden. Vraag mij dan wel af of, bij gebruik van AC, de frequentie van 50Hz invloed gaat hebben op de meer ingewikkelde schakelingen van de veelzijdige opamp. In het gehele hoofdstuk van de opamp schakelingen in het reeds eerder genoemde "Engineers Pocket Reference van Texas Instruments" wordt het AC-symbooltje voor Vin voor elke schakeling gebruikt.
In ieder geval heb ik weer geleerd en weten te begrijpen. Dank hiervoor.

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!
Lambiek

Special Member

Er staat duidelijk een plus en een massa teken bij, lijkt mij dus een oplopende spanning / oplopende flank.

Op 18 maart 2018 16:26:59 schreef dikke donker:
Nu weer even on-topic: Dat het symbooltje (slangetje) is dus DC al vind ik het wel een raar "slangetje".

Het is ook geen slangetje, een slangetje is een esculaap. Voor een oplopende flank en sinus zie voorbeeld hierboven.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hoezo noem je dat nou een slangetje? Het is een schuin streepje, ofwel een flank.
Uiteraard kan je schakeling ook een wisselspanning bufferen of versterken. Dan heb je een spanning die boven en onder een afgesproken 0 nivo ligt (dat heet dus wisselspanning/stroom als de polariteit steeds wisselt). Praktisch moet je er dan wel voor zorgen dat de opamp voedings-rails heeft die ruimer zijn dan de Vin range.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

@FlipFlop, Lambiek, bfm en Sparkygsx: Dank voor jullie reactie en uitleg. Het licht is nu bij dikke donker aangegaan.

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!
Lambiek

Special Member

Op 18 maart 2018 16:31:52 schreef flipflop:
Hoezo noem je dat nou een slangetje? Het is een schuin streepje, ofwel een flank.

Precies.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je het SYMBOOL gaat uitleggen als een oplopende flank, dan mag je het signaal nooit meer naar beneden laten gaan? Dan gebeuren er enge dingen in het circuit? Dacht-het-niet!

Ik lees de bedoeling van het symbooltje als: Sluit hier JOU signaal aan.

Voor een simulatie kan je gerust een functie als:

code:


 f(x) = 0  | t < 0
 f(x) = t*10 | 0 < t < 1
 f(x) = 10  | t > 1

gebruiken. Die staat ongeveer afgebeeld. Maar een gemiddelde opamp kan prima audio signalen een factor tien in spanning opschroeven met de schakeling in figuur 49. Daar kan je gerust een 1kHz toon in sturen en die komt er dan ook gewoon versterkt uit. Dat werkt heus.

Dus een uitleg als: een variabele gelijkspanning vind ik niet handig: Het lijkt me niet de bedoeling om te doceren dat dit ding niet voor wisselspanning bedoeld is.

Da's mijn opvatting.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hehe, ik voel (alweer) mee met @rew - maar vooral lijkt het me niet echt uit te maken. Of men er nu een slangetje in ziet/leest of niet, of het nu wisselspanning is al dan niet met een DC-component erbij, het maakt niet uit. Lees gewoon "ingangsspanning".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Ja, maar in dit geval wel DC.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hoezo DC? Dus geen variatie in de ingangsspanning?
Of hoe definieer jij DC?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Een variabele DC spanning, is niet hetzelfde als een wisselspanning.
Maar dat wist je zelf ook wel.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Lambiek

Special Member

Op 18 maart 2018 16:54:42 schreef big_fat_mama:
Hoezo DC?

Er staat toch duidelijk een massa teken en een plusje bij, dus lijkt het mij geen wissel spanning. Plus als het een wisselspanning versterker zou zijn mist de ingangscondensator.

Dus geen variatie in de ingangsspanning?

Ja wel, daar staat dat teken voor. Dat signaal kan bijv. van een potmeter afkomstig zijn.

Ik gebruik het zelfde teken altijd in mijn schema's, en ook voor een variërende DC spanning.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Tsja, het is natuurlijk een kwestie van vocabularium oftewel woordenschat. Maar toch: als we terug gaan naar het aanvankelijk gegeven schema, waarom zou er dan aan de ingang geen wisselspanning kunnen liggen? De ingang kan net zo goed negatief zijn als positief, en er is niks dat de frekwentie zou beperken. Ook de afwezigheid van een ingangscondensator verandert niks aan dat alles.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Als het wisselspanning is zet je toch het wisselspanning / wisselstroom teken erbij, tenminste dat doe ik wel. Of je zet er een plus en een min bij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

tenminste dat doe ik wel

Tsja, jij doet wat jij doet... Maar waar is dat symbool gedefinieerd? Welke autoriteit legt de betekenis vast?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Wat een geneuzel weer.... :(

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Lambiek

Special Member

Op 18 maart 2018 17:16:59 schreef big_fat_mama:
Maar waar is dat symbool gedefinieerd? Welke autoriteit legt de betekenis vast?

Als je in de boeken kijkt over opamps, kom je dit overal tegen.

Maar laten we maar ophouden, anders slaapt Gadget_inc niet vannacht. :)

Op 18 maart 2018 17:19:00 schreef Gadget_inc:
Wat een geneuzel weer.... :(

Vindt je het erg dan? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Rotjonguh :P

maar eigenwijs is ook wijs :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/