Contacten onder water

Beste mensen,

Ik ben momenteel bezig om een accupack te maken voor een onderwater lamp. Nu is het gebruikelijk dat men Delrin (POM) Canisters gebruikt waar de accucellen in zitten (zie foto). Een soortgelijk canister wil ik maken maar dan geschikt als handlamp, dus geen los accupack.
Het accupack wordt bevestigd aan de lampkop.
Maar hoe ga ik de accu dan laden?
Ik heb gezien dat er lampen zijn die gebruik maken van bananensteker busjes. Die zijn uiteraard met een o-ringetje in de behuizing geschroefd en zijn waterdicht.

Ik heb een Li-Ion accupack met BMS. Met dezelfde kabel wordt de lamp gevoed en ook geladen.

Het idee van die busjes lijkt me wel wat. Echter hier staat dan onderwater dezelfde spanning op als de voeding naar de lamp.
Ik ga ervan uit dat er nooit spanning mag staan tussen die polen.
Een relais (2 polig) zou misschien een oplossing zijn.

Een kennis van me had het volgende idee:
De Li-Ion lader heeft een laadspanning tussen de 18 en 21 Volt. Je zou dan deze spanning kunnen gebruiken om het relais te schakelen zodat er een contact wordt gemaakt met de accu. Zodra de laadspanning wegvalt, valt het relais af en onderbreek je beide polen.

Zou dit een veilig en betrouwbaar concept zijn?
Of zijn er andere ideeën?

Alvast dank voor het meedenken!

John

Zou inductief kunnen zoals sommige tandenbrorstels of met een afdopbaar contact.

draadloos laden zoals een tandenborstel?
diode tussen zetten?
rubber plugs in de aansluitbussen steken?

als het lampje kapot is, hoe vervang je hebt? kan je de lampkop verwijderbaar maken en langsdaar laden misschien?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Thevel

Golden Member

Op 18 maart 2018 18:14:52 schreef PowerLeds:
De Li-Ion lader heeft een laadspanning tussen de 18 en 21 Volt. Je zou dan deze spanning kunnen gebruiken om het relais te schakelen zodat er een contact wordt gemaakt met de accu. Zodra de laadspanning wegvalt, valt het relais af en onderbreek je beide polen.

Sommige laders moeten eerst de accu "zien" voordat er laadspanning op de uitgang kan komen.
Met zo'n lader gaat het dus niet werken.

Er is ooit een soortgelijk topic geweest, misschien kun je er iets mee.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/128931#highlight=duiklamp

dat zou je wel kunnen oplossen door een magneet, een magneetschakelaar en een transistor die het relais schakelt van uit de accu

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

De Li-Ion lader heeft een laadspanning tussen de 18 en 21 Volt. Je zou dan deze spanning kunnen gebruiken om het relais te schakelen zodat er een contact wordt gemaakt met de accu. Zodra de laadspanning wegvalt, valt het relais af en onderbreek je beide polen.

Zou kunnen, maar dan moet je wel een diode opnemen in de plus. De diode komt dan tussen je contacten en je accu pakket. Anders valt nooit je relais meer af.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

als je dan toch een diode hebt, kan je het hele relais al laten vallen en je lader gewoon 0,6V hoger zetten.
als je het slim aanpakt, kan je het hele laad/balanceer circuit inwerken in de lamp en kan je enkel een spanning aanleggen. BV 24V.
zodoende hoef je bij het laden ook geen rekening meer te houden met de diode

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Om te beginnen is het niet nodig om beide contacten af te schakelen; één van de twee is genoeg, dan kan er al geen stroom meer lopen, en het maakt niet uit welke van de twee.

Een extra reedcontact met een MOSFET of relais lijkt me het simpelst. Als je erop let dat je het reed contact nooit bedient terwijl de lader aangesloten is, kun je de laadstroom ook door het reedcontact laten lopen; sommige types kunnen 1A schakelen, en nog wel wat meer geleiden dan dat, als het moet.

Het er wel op dat je een geschikt balanceercircuit gebruikt voor je Li accu, balanceren is geen overbodige luxe, dat is echt absoluut nodig bij Lithium!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij mijn vroegere duiklamp UK400 van underwater kinetics zat de laadaansluiting in het batterijpack. Lamp open schroeven, batterij er uit en dan opladen. Er zaten deze batterijen in. http://www.espspecialbatteries.co.uk/battery/ESP-5-22-511A

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.