Elektrische vloerverwarming op 230 of 400v

Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht met elektrische vloerverwarming in de woonkamer. De wijze waarop dit is aangesloten klopt naar mijn idee niet. Mijn kennis van enkel fase en zwakstroom installaties is goed. Krachtstroom is echter nog een beetje spannend.

Ik ben dan ook benieuwd naar jullie adviezen/meningen.

Het huis is voorzien van een drie fase krachtstroom aansluiten. Over deze fases zijn verschillende groepen verdeeld voor normale huishoudelijke apparatuur, tot daar niks spannends. Ook zitten er twee vloer verwarmings kringen op aangesloten (2kw en 3kw). Deze zijn aangesloten op 400v.

Hierbij worden alle fases geschakeld door een relais. De uitgang van dit relais gaat naar twee standaard 230v 10A automaten (één automaat per kring).
Op automaat één zit op de nul fase 1 en op de fase aansluiting fase 2 (400v)
Op automaat twee zit op de nul fase 1 en op de fase aansluiting fase 3 (400v)

Het lijkt mij dat deze automaten ongeschikt zijn voor de toepassing (400v en geen nul) klopt dit?
Ook was ik benieuwd of deze combinatie van afnemers niet voor een erg scheve belasting zorgt?
Wat zou de beste manier zijn op dit aan te sluiten, twee keer 230v, of via een driefase automaat (zonder nul)?

Bvd.

Geen nul kan prima. De spanning tussen 2 fases is 400V, dus als je verwarming dat nodig heeft is dat prima.

Het deel over de automaten weet ik niet. Als afzekering is dat prima, maar de werkspanning is hoger. Lijkt me dat het ontwerp van die dingen mogeljik niet berekend is op een hogere spanning tussen de contacten.
Technisch gezien maakt het niet uit of je wel of geen nul hebt, maar wel voor de doorslagspanning enz.

Maar... elektrische vloerverwarming, en gezien de vermogens gewoon een lompe weerstandsdraad.. heb je ook aandelen bij je energiemaatschappij genomen?

Voor een badkamertje kan het, maar voor alle andere situaties zou ik 't via je CV of een warmtepomp oid doen, tenzij je geld teveel hebt en de energiemaatschappij wilt sponsoren

Dank voor je reactie. Voor de volledigheid: het huis staat in Frankrijk. Helaas zijn gas aansluitingen hier niet aanwezig, de stroom is echter wel een stuk goedkoper :-) en elektrisch stoken is redelijk standaard. We gaan zelf de vloerverwarming niet gebruiken maar ik wil hem wel goed aangesloten hebben. Er uit slopen is ook een beetje zonde.

het zou goed kunnen dat je daar een oud krachtnet hebt, 230V tussen de fasen dus, geen 400V. er is dan ook geen nul aanwezig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is een 3 fase aansluiting inclusief nul 400v (gemeten).

De gebruikte automaten hebben een Ue van 230v, een Ui van 400v en een Uimp van 4000v.

dan heb je gewoon 3 polige automaten zitten, tegenwoordig mag dat in NL niet meer in huizen, maar in bouwkasten zie je dat vaker. de nul voert immers amper spanning tov aarde en hoeft niet uitgeschakeld te worden is de filosofie vaak in t buitenland. echter bij werken aan de installatie dient ook de nul uitgeschakeld te worden, alleen de aarde mag niet worden geschakeld..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het zijn echt twee losse enkel fase automaten die de vloerverwarming afzekeren :-) Het hele systeem heeft uiteraard een drie fase + nul aardlek automaat.

je mag geen fasen schakelen met 1P+N automaten, immers met een fase aarde sluiting is er geen beveiliging op 1 fase.. check dus aan het plaatje op de automaat of het 2 polig beveiligde automaten of 1P+N automaten zijn. als het ding 18mm is dat sowiso niet, 38mm modellen zijn vaak wel 2 polig beveiligd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het zijn fase plus nul automaten. Dit model:

http://www.debflex.com/wp-content/themes/debflex2016/pdf/707022.pdf

Als ik het goed begrijp is de aansluiting op 400v geen probleem voor de belasting, maar moeten wel de automaten worden vervangen voor een drie fase of dubbel polige automaat?

Vooral in Nederland heb je automaten die de fase en niet de nul schakelen. Dit zou betekenen dat 1 fase van je vloerverwarming niet gezekerd is. Gewoon helemaal niet.

Als een automaat wel dubbel afschakelt, dan lijkt het me waarschijnlijk kwa constructie dat die de stroom maar in 1 van de geleiders meet. Wederom krijg je de situatie dat 1 van de geleiders naar je verwarming onbeschermd is.

Koop gewoon een 3fase automaat. Liefst met 30mA aardlek er ook nog in. Stel op een dag heb je een overstroming (van buiten of bad over laten lopen maakt niet uit). En je gaat met je blote poten op de doorgeweekte vloer staan. Als de boel nog niet uit was, kan je best heel blij worden van die aardlekautomaat..... (doet effe auw, maar je kan het navertellen).

Edit wegens ondertussen bijgeplaatst bericht:

beveiligde polen: 1

Dus kortom: gevaarlijke situatie die rechtgezet dient te worden.

Edit2: Volgens mij staat er ook: bedoelde werkspanning: 230V. Die 400V is iets met: "zou ook goed moeten gaan", maar je bent op de door de normen voorgeschreven marges aan het inboeten als je hem op 400V gebruikt.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 18 maart 2018 19:44:47 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat is een duidelijke insteek. Snel een drie fase aardlek automaat kopen.

jerome

Golden Member

Bestaan die zonder N ? Een 3fase aardlek schakelt ook de nul, maar die ga jij niet gebruiken, en toch ga je die moeten van N voorzien omdat de interne voeding en de test knop een nul willen zien. Edit: Met die optie kan je niet gaan schakelen tussen 2, 3, of 5kW. Het is alles of niets.

Vroeger wel maar tegenwoordig niet meer. De nul is aanwezig dus aansluiten is geen probleem.

jerome

Golden Member

Foutje.

[Bericht gewijzigd door jerome op zondag 18 maart 2018 20:41:26 (97%)

Op 18 maart 2018 20:33:09 schreef jerome:
... de interne voeding ...

Huh? Ik ken geen automaten die een interne voeding nodig hebben. Stel: De netspanning zakt in naar 23V en er zit een heftige schakelende voeding op die ipv 15A nu 150A wil hebben. Die interne voeding is niet gemaakt om op minder dan 110 te draaien, je zekeringsautomaat doet het niet meer en kan niet afschakelen. Dat is niet fijn voor een apparaat wat bedoeld is om de veiligheid te waarborgen.

Bij mijn weten hebben die dingen geen interne voeding. Ze hebben wel wat energie (enkele milijoules?) aan energie nodig om af te schakelen. Die wordt mechanisch in een veer opgeslagen als je de boel aanzet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
jerome

Golden Member

De testknop simuleert een lek via een weerstand die aan N hangt. Het spoeltje moet een stroompje kunnen krijgen, en zonder voeding geen stroom :-)

gewoon de nul aansluiten op de ingang, de nul hoef je niet te gebruiken aan de afgaande kant, als de voeding er maar opzit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Soms zit de testknop tussen 2 fasen. Dan is het helemaal geen probleem als er geen nul is. Er is sowieso geen probleem, er is toch niemand die zo'n ding ooit test.;-)

Op 18 maart 2018 21:19:52 schreef testman:
gewoon de nul aansluiten op de ingang, de nul hoef je niet te gebruiken aan de afgaande kant, als de voeding er maar opzit..

Dit zou ik inderdaad even proberen, klinkt als iets wat ik zelf ook als eerste zou proberen. Laat maar even weten hoe het gaat!

mel

Golden Member

Nou, een Aardlek wil de uitgaande en de retourstroom hetzelfde hebben.Zoniet, dan tript hij.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Geen probleem toch? Als de verbruiker geen nul nodig heeft, dan hoef je die niet aan te sluiten. Behalve misschien voor de testknop.

Op 18 maart 2018 18:20:15 schreef Mvdve:

Op automaat één zit op de nul fase 1 en op de fase aansluiting fase 2 (400v)
Op automaat twee zit op de nul fase 1 en op de fase aansluiting fase 3 (400v).

Ben je daar 100% zeker van? Er bestaan immers ook 2-polige automaten in dat formaat. Eventueel een foto van die kast en/of automaat.

Je spreekt daar over een contactor en verschillende vermogens. Dit wekt de indruk dat het hier over een accumulerende vloerverwarming (vloer laadt 's nachts op) gaat.

Overigens altijd een goed idee om er een Franse electricien bij te halen voor je die automaten gaat uitwisselen. Je kan immers een totaal verkeerde voorstelling hebben over de bedoeling van die 1P+N (of mogelijk 2P) automaten.

Het zit 100% zeker zo aangesloten. Zie voor de automaten de eerder genoemde PDF. Het was inderdaad een accumulerende vloerverwarming. Momenteel is nacht tarief hier steeds minder interessant aan het worden. We zijn dan ook overgestapt op normaal tarief. Neem niet weg dat de gebruikte automaten niet gemaakt zijn voor continue 400v.

Heb je een foto van de binnenzijde van die kast en automaten?

Ik denk niet dat je dat wil zien, maar ik zal er vanmiddag een maken :-)