Verbruik apparaten in kWh?

Dat wordt straks weer gezellig met elkaar rond de kachel op turf; eierkolen; briketten of nootjes4, met ketel voor warm water op of een zakketel half in de kachel. En koken op de kachel net als vroeger toen alles beter was.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

mistig word de winter door de uitstoot van kachels, voor je het weet is de spaanse griep ook weer terug en is het echt als vroeger, maar dan wel in goed geisoleerde huizen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Leuk. Als straks je ketel kapot is moet je ineens maar liefst 9000 euro betalen voor een warmtepomp! Dank je wel regering.

Daar kan ik heel erg veel gas voor kopen.

mvdk

Golden Member

Nou ja, ik heb Wiebes nu een uitgebreid verhaal horen vertellen, eens zien hoe snel de contracten met de grootverbruikers worden beëindigd. Het verbruik van kleinverbruikers en kleinzakelijk is maar een fractie van wat er door grootverbruikers doorheen word gejaagd. Tis wel jammer dat de WKK's in de glasteelt ook gaan verdwijnen, dat is vermogen wat in 5 minuten beschikbaar is.
Enne, over de goeie ouwe tijd: https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstokerij
wiens opa is dit:

Zo haalde je vroeger je was en badwater, ik zocht eigenlijk naar een fotoo'tje van een kruiwagen.

er is 1 grootverbruiker ( dat is de grootste verbruiker van NL ) die 2 miljard kuub gas per jaar verbruikt, 75% daarvan is al hoog calorisch gas. 80% van dat gasverbruik wordt direct gebruikt in hun product, ze maken er kunstmest van.

de 2e grootste verbruiker neemt 800 miljoen kuub per jaar af, maar zit wel 15km van een hoog calorische gasleiding af, dus dat is niet goedkoop aangepast. en evengoed stopt NL dan wel met gas uit de grond halen, maar gas is dan nog niet geheel eruit. er wordt voor 500 miljoen een stikstof fabriek gebouwd in t noorden zodat men russisch hoog calorisch gas kan vermengen tot groninger laag calorisch gas. dan komt die oude deadline in beeld dat gas er geheel uitgaat. evengoed als je na 2023 geen gastoestellen meer kunt kopen is dat ook niet waar, gas zal er dan toch wel eerder uitgaan. kun je idd 9000€ aan een warmtepomp uitgeven, eerst het huis beter isoleren want anders krijg je het niet verwarmd. en na 15 jaar is die pomp weer versleten en kun je weer een kwak geld uitgeven aan een nieuwe.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

9000 euro voor een warmtepomp? daar blijft het niet bij.
Ten eerste gebruikt dat ding stroom, zoveel hij nodig heeft, maar voor de stroomboer reden om het vastrecht fors te verhogen. Ik heb al bedragen gezien van 80 euro per maand.
Je moet wel eerst je huis flink isoleren, dubbel glas en spouwmuurisolatie is niet genoeg. Deze systemen leveren warmte met een lage temperatuur, 40 graden of zo. Je oude radiatoren heb je niets meer aan, moet je vervangen voor convectoren waarvan je ook maar af moet wachten of die genoeg capaciteit hebben. Vloerverwarming is dan het simpelste, hoef je alleen maar je hele huis te verbouwen en oh ja, niet uitzetten in de winter (volgens mijn buurman) anders wordt het pas na half mei weer boven de 20 graden.
Dit is ook de reden, denk ik voor de klacht van vele warmtepomphouders, wel toegenomen verbruik in stroom, nauwelijks besparing op gas.
Tot nu toe valt het allemaal wel mee, kost je hooguit 25.000 euro.
Maar nu komt het, een dergelijke warmtepomp wordt bijgestookt met gas, want als het echt koud wordt, loopt de capaciteit terug naar 0, wat nu als de overheid, dat kan dus ook de gemeente zijn, helemaal blijkt van het gas af te willen? De overheid is nu eenmaal een ster in het stimuleren van gebruikers van bepaalde dingen om het daarna te verbieden. Een jaar of zo van te voren wordt je wel op de hoogte gebracht.
Had je dus een grondwater-warmtepomp moeten aanschaffen, die heeft niet zo'n last van teruglopende capaciteit in de winter, dat grondwater heeft wel ongeveer dezelfde temperatuur. Kost wel meer stroom (krachtstroom? kost nog meer vastrecht).
Buiten het feit dat dergelijke bodemwarmteprojecten in het verleden volledig mislukt zijn, blijkt dit zo'n beetje het enige alternatief te zijn voor een 70-er jaren rijtjeshuis.
Kost wel zo'n 25.000 euro extra, maar dan heb je ook geen gas meer nodig, dus gratis verwarming, de stroom rekenen we even niet mee.
Wie dat allemaal gaat betalen weten we nog niet, zei Mark gisteren nog, maar volgens Wiebes is het niet de bedoeling de burger op kosten te jagen. De bedoeling is dus goed.
Ik blijf voorlopig maar hout stoken, als iemand nog pallets of zo over heeft, mag je zo bij me voor de deur zetten, komt wel op.

He wat fijn positief zijn jullie toch weer. Ik zat er even doorheen, maar nu kan ik er weer tegenaan. Dank...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

peterzoetermeer: De bedoeling is dus goed

Voor wie?

hieronder,

Rutte en Wiebes zijn erg laconiek over dat het veel geld zal kosten.

Dat is iedereen als het andermans geld is, belastinggeld bv.

[Bericht gewijzigd door rwk op vrijdag 30 maart 2018 21:24:43 (55%)

De gaswinning in Groningen helemaal naar 0 en alle woningen van het gas af. Wie gaat dat betalen en kunnen we daardoor weer miljardenbezuinigingen verwachten? Rutte en Wiebes zijn erg laconiek over dat het veel geld zal kosten.

[Bericht gewijzigd door dawmast op vrijdag 30 maart 2018 21:09:19 (18%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
mvdk

Golden Member

Ik zat me even af te dromen. De bedoelingen gaan nog verder, we moeten toch immers duurzaam, CO2 neutraal, enz.? We gaan gewoon elektrisch verwarmen, wel met een compressor ertussen, maar hee, je kan een hoop kWh'tjes verstoken voordat je de investering die peterzoetermeer noemt, eruit hebt.
Hoeveel vierkante meter solar moet je hebben, om op een winterdag met een schraal zonnetje, een accumulerende kachel, van pak em beet 5kW op een zodanige temperatuur te krijgen, dat het in de avond behaaglijk voelt?
Ik ga wel eens een paar weken naar Zuid Afrika als het daar eind van de winter is, en dat is gewoon onaangenaam. 13 graad Celsius in de woonkamer, iedereen zit met jassen aan en een deken (kombers) omgewikkeld. Die mensen daar kennen geen verwarmingsystemen, wij zijn hier gewoon vreselijk verwend.

Op https://nos.nl/artikel/2225094-stoppen-met-gas-uit-groningen-wat-kost-… "Stoppen met gas uit Groningen, wat kost dat?".

Verder vind ik dat wij de verwarming best wel wat lager kunnen zetten. Alleen in de woonkamer de verwarming aan en dan maximaal op 18 graden. Heb je het dan koud, dan trek je maar warme kleren daaronder met thermo-onderkleding aan! Het is verder nergens voor nodig om op je slaapkamer je verwarming aan te hebben. Bovendien levert bezuinigen op je verwarming ook een flinke bezuiniging op je stookkosten op. Zeker nu de energiebelasting en milieuheffingen stijgen.

[Bericht gewijzigd door dawmast op vrijdag 30 maart 2018 21:45:22 (21%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 30 maart 2018 21:32:25 schreef dawmast:
Bovendien levert bezuinigen op je verwarming ook een flinke bezuiniging op je stookkosten op. Zeker nu de energiebelasting en milieuheffingen stijgen.

Als je de enige bent wel. Maar als iedereen dat gaat doen lopen de inkomsten terug en gaan dus de belastingtarieven omhoog. De meesten zijn het misschien vergeten, maar tijdens de zogenaamde energiecrisis van 1973 hebben we hetzelfde meegemaakt. Toen moesten we van ome Joop ineens zuiniger gaan stoken. Dat deden we allemaal braaf, en ploep, daar ging de gasprijs omhoog.

Die prijs van stroom gaat omhoog. Waarom? Omdat men elektrisch auto rijdt. Elektrisch rijden is net zo duur als op benzine en/of diesel als je de belasting niet meetelt. De prijs van fossiele brandstoffen bestaat voornamelijk uit belasting. Omdat met deze omschakeling een melkkoe wegvalt voor de overheid moet er een andere komen (wij natuurlijk). Dus belasting op stroom. Maar eerst moet iedereen aan de stroom...

evdweele

Overleden

Op 30 maart 2018 23:25:11 schreef KlaasZ:
Toen moesten we van ome Joop ineens zuiniger gaan stoken. Dat deden we allemaal braaf, en ploep, daar ging de gasprijs omhoog.

Dat komt voornamelijk omdat de gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs.
Dat is al sinds de vondst van het aardgas in 1959. Den Uyl had daar weinig invloed op. Het waren de prijzen die de olieproducerende landen vroegen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Wel grappig hoe mijn startvraag volledig omschakelt naar een compleet ander onderwerp.
Maar wel intressant!

Op 28 maart 2018 09:45:19 schreef jan_55:
Het is een voorstel van leveranciers , per definitie gericht op de portemonnee . Aardgas gaat niet vervallen in dat voorstel , de piekbelasting blijft op gas. Hoe de piekbelasting voor warm tapwater is gedacht staat er niet bij , waarschijnlijk elektrisch en een boiler . Het gaat de burger wat (veel) kosten . Technisch kan het allemaal met de nodige bouwkundige en installatietechnische kosten . De bestaande et infra verzwaren komt er dan nog bij . Het gaat grote invloed hebben op energiekosten en daarmee op de waarde van een huis.

Hier in midden-amerika hebben ze geen ketels. Enige plek met warm water is de douche, en dat zijn elektrische douchekoppen. koud water in de kop, 2 draden in de kop, en warm water direct uit de kop.
Dit is zo'n 5000Watt, dus rond de 50ampere op 110 volt.
Maar in nederland zou die 5000watt niet zo'n probleem moeten zijn zoals gezegd werd dat de normale huisaansluiting het niet zou halen.

hier dus:

Op 28 maart 2018 10:44:40 schreef rew:
[...]In theorie kan je warm tapwater HEEL GOED elektrisch verwarmen. Niets boiler. Het enige is dat je dan een vermogen nodig hebt wat vele malen hoger is dan wat een normale huisaansluiting aankan. Maar als je een locale batterij hebt, is instantaan ter plekke verwarmen helemaal niet een slecht plan.

Dit "wint" van de boiler, maar verliest van de warmtepomp.

En oja, je hebt ze ook gewoon in kraanuitvoering voor de keuken.

Deze:

Waarschijnlijk staat er suicide bij omdat ze nooit de aarde aansluiten. Deze draad knippen ze gewoon af.

En deze geven hetzelfde comfort als je gewend bent. De kleinere koppen met vermogens als 2500watt zijn vaak wat koud of weinig water.
Maar 5000watt geeft een hele hoop water op hoge temperatuur. Deze wil je niet op vol vermogen aanzetten

Edit:

Even een berekening:

4180 joule per liter per graad.
Gemiddelde douche is 8.7 liter per minuut in nederland.
Gemiddelde kraanwater temperatuur is 13 graden in nederland.
Gemiddelde douchetemperatuur is 35 graden in nederland.

Dus
8.7*22*4180 = 800.000 joule per minuut = 13.334 watt.

Hmmm dit had ik lager verwacht.
Dit komt dan misschien door het verschil in watertemperatuur.
Die gok ik hier rond de 25 graden.

8.7*10*4180 = 363.000 joule per minuut = 6000 watt.

Oke, dan zou het inderdaad kunnen kloppen dat we in nederland niet kunnen verwarmen zonder buffer.

Maar wat nou als we een boiler plaatsen en die het water op 30 graden laten houden.
Dit geeft lage verliezen aangezien de delta T met de omgeving heel klein is.
Dan een elektrische douchekop en kraan, en het is eenvoudig om het op de juiste temperatuur te krijgen.
De boiler hoeft het niet op 80 graden ofzo te houden.

Kijk deze video eens:
https://www.youtube.com/watch?v=FuQ_AAkkgIg

Het water staat gewoon rechtstreeks in contact met de fase. Het enige wat het veilig maakt is dat water niet zo heel goed geleid

mel

Golden Member

ZUIVER water is zelfs een isolator..
Maar aangezien "ons" water altijd ergens mee verontreinigd is, zou ik het toch niet aandurven , om 1 fase op het water te zetten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ik heb zo een doorstroomverwarmer in de keuken, 4,5kW en geloof mij, zelf een pisstraaltje is niet genoeg om het zo heet te krijgen dat ik mijn hand er niet onder kan houden. zo een geval:
http://www.dafi-water-heater.com/ebay/uk/water_heater_dafi_8.jpg
discussie erover https://www.circuitsonline.net/forum/view/139625/1

hoef je niet eens de kraan voor te vervangen, gewoon de heetwaterlijn afkoppelen en op dat verwarmingselement zetten, en een koudwaterlijn aansluiten op de ingang daarvan.

Op 30 maart 2018 23:37:28 schreef Hoeben:
Die prijs van stroom gaat omhoog. Waarom? Omdat men elektrisch auto rijdt. Elektrisch rijden is net zo duur als op benzine en/of diesel als je de belasting niet meetelt. De prijs van fossiele brandstoffen bestaat voornamelijk uit belasting. Omdat met deze omschakeling een melkkoe wegvalt voor de overheid moet er een andere komen (wij natuurlijk). Dus belasting op stroom. Maar eerst moet iedereen aan de stroom...

electrisch is duurder.
neem een tesla, accu 85kWh. opladen van die accu bij mij thuis aan 25ct/kWh zou dan 21,25€ kosten.
daar kan je dan 350-400km mee rijden.
350km/tankbeurt: 6,1€/100km
400km/tankbeurt: 5,3€/100km.
reken daar nog je extra vastrecht op voor de verzwaring van de electra aansluiting

mijn diesel thuis: verbruik 3,5 (zuinigste), 4,6liter (gemiddeld) per 100km, met aanhanger aan de trekhaak ben ik het hoogste tot 5,6L geraakt. kostprijs 1,2€/liter.
5,5€/100km als ik 4,6L reken voor stadsverkeer
4,2€/100km als ik zuinig rijd op autosnelweg
6,7€/100km zou ik continue met een aanhanger rijden

en daar zou ik dan 100 000€ moeten voor neertallen en hopen dat die 10jaar haalt met zijn accu, terwijl mijn golf het al 30jaar probleemloos doet. dan bouw ik de mijne liever om naar PMPO.
de dieselprijs stijgt wel door de jaren, maar dat doet de electriciteit ook. electriciteit is nu een leuke manier om de vervuiling te verplaatsen, maar een oplossing is het niet als iedereen electrisch rijd.
ik heb ook gelezen dat tesla een hoop autos heeft moeten terugroepen voor roestproblemen... die zijn verdikke nog maar 2-3jaar oud

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

tesla moet ook wagens terughalen voor problemen met stuurbekrachtiging, op de beurs gaat het slecht met ze, mede omdat er amper een model 3 van de band is gerold waar 400.000 kopers al 2 jaar op wachten..

een doorstromer is leuk, maar je hebt gewoon erg veel vermogen nodig om er heet water uit te krijgen om bijv direct de afwas mee te doen. pas wat problemen in een restaurant, daar had men ook zo'n ding laten aansmeren, 3x 40A trok die doorstromer weg, met de al veel te krappe hoofdvoeding ging dat dus geregeld fout.

het gas geheel eruit gaat nog veel investeringen kosten in het stroomnet. voor het gas eruit is, komen eerst de elektrische wagens nog als probleem mbt te veel belasting op het stroomnet. al die verzwaringen om alles te laten werken gaan al geld kosten nog voor je zelf het extra vermogen nodig hebt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoe wordt aan boord van zeeschepen voor heet water in o.a. het kombuis gezorgd?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
maartenbakker

Golden Member

Op 31 maart 2018 03:48:15 schreef tysie:
Het water staat gewoon rechtstreeks in contact met de fase. Het enige wat het veilig maakt is dat water niet zo heel goed geleid

Bijna goed, het is Zo kan je het beschrijven maar de geleiding van het water speelt juist wel een belangrijke rol bij het veilig houden. En als de aardelectrode stopt met geleiden heb je een probleem.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Op 31 maart 2018 09:49:24 schreef dawmast:
Hoe wordt aan boord van zeeschepen voor heet water in o.a. het kombuis gezorgd?

Warmtewisselaar in het motorkoelwater?
En zeeboten hebben gewoon 3 keer 400 volt aan boord hoor.Dus een gewone wasmachine, boiler, en weet ik veel :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

[off topic]

En zeeboten hebben gewoon 3 keer 400 volt aan boord hoor

50 jaar geleden heb ik een korte tijd bij Radio Holland gewerkt voor onderhoud aan zenders en ontvangers, marifoon, peilontvangers, echoloden en andere elektronica.

De elektrische installaties op zeeschepen varieerden enorm.
Er waren schepen met 110VDC, 110VAC 50 en 60Hz, 220VDC, 220VAC 50 en 60Hz, 100V 400Hz kwam hier en daar ook voor, net als 24VDC en 48VDC.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit ergens 3 keer 400V heb aangetroffen, het was allemaal 1 fase.

Ongeveer de helft van mijn gereedschapskoffer was gevuld met soldeerbouten voor al die verschillende spanningen en met verschillende vermogens. Plus de nodige verloopstekkers en -snoeren voor alle verschillende wandcontactdozen.
Meetinstrumenten aansluiten was door al die verschillen ook een probleem; soms moest een verlengsnoer vanaf de wal uitkomst brengen. Enkele meetinstrumenten zoals een meetzender en een frequentiestandaard waren uitgerust met accu's, maar lang niet allemaal.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

50 jaar geleden..:) Tegenwoordig is het gewoon 3 fasen draaistroom hoor.
Rascar radarsystemen (Sperry) werken gewoon op 3 fasen..en die dingen zijn al haast antiek..\En ja ik heb bij Sperry gewerkt >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Golden Member

Op 31 maart 2018 03:48:15 schreef tysie.....
4180 joule per liter per graad.
Gemiddelde douche is 8.7 liter per minuut in nederland.
Gemiddelde kraanwater temperatuur is 13 graden in nederland.
Gemiddelde douchetemperatuur is 35 graden in nederland.

Dus
8.7*22*4180 = 800.000 joule per minuut = 13.334 watt.
.....

In de winter kan de watertemperatuur zakken tot 7 graden. En de normale douche temperatuur is 38 graden.
Dat maakt 31 graden temp verschil, oftewel bijna 20kW benodigd electrisch vermogen om te douchen.

Dat even om de gas naar electra conversie weer op scherp te zetten :)

[Bericht gewijzigd door joopv op zondag 1 april 2018 08:38:20 (53%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/