CPU fan draait niet meer. Mobo of CPU kapot?

Geachte forumleden,

Ben in deze sectie een nieuwkomer. Heb een oude pc van ASUS met een cpu intel core 2 duo E6600 van mijn zoon. De cpu fan draait niet meer. Heeft altijd gewerkt. Fan zelf is getest en draait.
Kan het zo zijn dat als de cpu defect is geraakt ook de fan niet meer draait i.v.m. de thermische koppeling tussen fan en cpu?
De fan met een 3-pins female steker is aangesloten op het mobo met een 4-pins maile steker met de vermelding "cpu fan" op het mobo.
Als ik de fan op een andere fan-aansluiting zet dan draait het gewoon. Mobo heeft spanning want het groene ledje brandt.
Resumé: cpu of mobo defect?
Wie wil mij uitsluitsel geven? Alvast dank hiervoor.

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!

soms gaat de driver van de fan op het moederboard stuk omdat de fan teveel stroom trekt, of gewoon stuk. nadeel is als je een andere aansluiting gebruikt dat je de melding krijgt cpu fan failure. dat is te ondervangen door bios meldingen uit te zetten, of door de gele draad als enige op de cpu fan aansluiting te zetten, daarmee meet deze het rpm van de fan en zal dan ook werken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank @testman. Dat is een handige tip! Ga ik morgen proberen. Ik zal het resultaat van uw tip hier laten weten.

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!
RAAF12

Golden Member

Op de site van Asus staan de type moederborden genoemd. Dat type staat ook in witte silkscreen letters op de print. Het kan zijn dat de 3 polige stekker van de fan niet goed is aangesloten op de 4 polige aansluiting op het mobo. De spanning is te meten maar met de moederbord gegevens erbij kan opzoeken ook. De rode (+) en zwarte draad (-)zijn voor de 12V, de andere draad is van de tacho, die meldt de snelheid terug aan het mobo.

edit hieronder
Hmmm, da's waar. Dan zou er geen 12V op de pinnen staan. Eventueel kan de fan direct op de voeding worden aangesloten.
Dat is niet nodig, want de andere fan aansluiting op het mobo doet het wél.

Arco

Special Member

TS zegt ". Heeft altijd gewerkt", dus aansluiting lijkt me het probleem niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Uit de startpost wordt niet duidelijk of het moederbord wel boot. Boot het moederbord?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik gok van niet. De hint is de vraag of de cpu kapot kan zijn. Als ie zou booten, neem ik aan dat de cpu werkt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als het mobo niet boot is de kans groot dat het een elco probleem is.
Kijk even naar bolstaande elco’s rond de CPU.
Ik had een zelfde probleem met een oudere besturings pc.
Even met een föhn de elco’s opwarmen toen startte die wel.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

elco's op moederbord rond cpu gaar, of de atx voeding geeft geen power ok signaal af, dan gaat de bios ook niet verder. voeding stuk, wat ook kan komen door gare elco's. zit er een piepertje op het moederbord? anders zou je iets moeten kunnen horen met aanzetten, piepcode of enkele piep als het moderbord opstart. dan zou de videokaart miss kunnen haperen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

batterijtje leeg? Is niet flauw bedoelt. Ik heb het meegemaakt met een moederboard waar het klok batterijtje van leeg was. Heel het board deed helemaal niks meer.

[Bericht gewijzigd door Angela op maandag 19 maart 2018 08:23:13 (81%)

maartenbakker

Golden Member

Batterij leeg zou ik zeker even testen, voor andere overwegingen zie hieronder.

Op 19 maart 2018 04:38:08 schreef rew:
Ik gok van niet. De hint is de vraag of de cpu kapot kan zijn. Als ie zou booten, neem ik aan dat de cpu werkt.

Dan ga ik voor "mobo kapot". Is het mobo goed maar de CPU komt niet op, dan is de kans wat mij betreft groter dat de fan full speed gaat en niet gaat regelen. Hoewel, het kan in theorie dat Asus daarin afwijkt van de rest, geen idee, ik gebruik al jaren andere merken en ben daar zeer gelukkig mee (teveel uitval bij Asus).

Hoe dan ook, een transistortje stuk in de fanregeling zou in mijn ervaring niet moeten voorkomen dat hij boot. Je krijgt dan eerder een piepalarm.

Dat is trouwens ook een tip: bij verdenking moederbord, controleer of er een luidsprekertje of piezo is aangesloten voor het geval het ding goed genoeg is om wel een foutcode te genereren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maartenbakker, Angela,testman, PaulWether,Arco,Rew en Raaf.
Dank u allen voor de reactie's.

Ik zal bij de geschiedenis van de defecte pc beginnen:

  • De pc wilde niet meer booten;
  • Groene led brand op mobo dus spanning op mobo;
  • Cpu fan draaide niet meer: Lange pieptoon hoorbaar;
  • Fan op een andere fan aansluiting gestoken geen boot wel de piep;
  • Onderzoek op internet naar de betekenis van de piepen. Éen lange piep zou een defecte videokaart kunnen zijn. "Kunnen", omdat wel is
    gewaarschuwd voor de betekenis van de piepjes. Bij verschillende fabrikanten kan het een andere betekenis hebben. Bij Asus opgezocht (inderdaad met het nummer wat op het moederbord is geplakt) maar piepjes betekenissen niet kunnen vinden;
  • Toch maar een andere 2e hands videokaart ingestoken: niet booten/lange piep;
  • Voor alle zekerheid ook een identiek 2e hands ram-geheugen van 2Gb
    voor weinig van een bedrijf op internet gekocht: geen boot/geen piep;
  • Oude ram-geheugen en videokaart teruggeplaatst: geen boot/geen piep;
  • Als laatste actie de suggestie van @testman geprobeerd: geen boot/geen piep.

Denk toch dat de cpu nu is gesneuveld en heb daarom op marktplaats een identieke cpu gevonden en besteld. Kan dit helaas pas volgende week maandag ophalen wegens b.b.h.h. van de eigenaar.
Mocht nadien blijken dat het mobo kaduuk is, is het einde verhaal.

Als de bovengenoemde geachte forumleden nog suggesties hebben houd ik mij aanbevolen.

[edit]
Batterij vervangen door een verse nieuwe.
[edit2]
elco's geschouwd maar lijken allemaal niet bol of lek te zijn.

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!
maartenbakker

Golden Member

Mooie uitgebreide startpost! Halverweg het topic :9 En nog zonder vermelding van het type, dat is wel altijd aan te bevelen.

De groene LED geeft alleen aan dat er standbyspanning is, niet of die de juiste hoogte heeft en of alle andere spanningen opkomen als je hem aanzet.

Ik heb geen idee hoe je erbij komt dat de CPU stuk is, dus dat is alvast zonde van het geld. Statistisch gezien heeft met deze symptomen het moederbord de meeste kans op defect, gevolgd door de voeding en de CPU.

Ik heb trouwens wel eens een geval gehad waar moederbord en CPU allebei stuk waren en het moederbord ook CPU's opblies.... Dus of het verstandig is om er maar op de gok een nieuwe in te prikken?

In dit geval zou ik je willen adviseren om alle voedingslijnen even te meten. Voor de zekerheid kun je behalve van het moederbord misschien ook even het type van de voeding doorgeven. Zouden de voedingslijnen naar het moederbord in orde zijn, dan zou je nog op de spanningsregelaars kunnen meten of de CPU en het geheugen de juiste spanningen krijgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Kan ook zijn dat de voeding niet meer uit stand-by wil komen. Langer als 4 sec aan toets drukken werkt ook niet?
Na veel ellende met Asus ben ik daar ook maar afgestapt. (vroeger was het een prima merk...)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 19 maart 2018 15:40:03 (30%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Ik denk ook eerder aan een defecte voeding. De fan heeft 12V nodig om te draaien en die is er blijkbaar niet.

Fan op een andere fan aansluiting gestoken geen boot wel de piep;

Daar word ik ook niet wijzer van werk de fan nu wel of niet?

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 19 maart 2018 18:32:02 (40%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

de bios resetten wil ook weleens helpen, jumper op reset steken. soms wiol de bios corrupt raken, een reset verhelpt dit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou in eerste instantie de voeding uitsluiten.

Kaal voeding op mobo aansluiten, alle overige randapparatuur niet aansluiten.

Als dat ook niet helpt dan is het denk ik sneller om een ander PCtje van Marktplaats te halen. Tenzij je tijd over hebt, maar in alle andere gevallen is reparatie van zo'n oud ding niet echt lonend.

Uit principe kan het natuurlijk wel een leuk klusje zijn.

Shiptronic

Overleden

core 2 duo? ik zou er geen tijd en geld meer insteken, mits deze een heel speciaal doel heeft, HD eruit en overzetten, van de rest afscheid nemen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Vrij kansloze vervanging. Ik wil dikke donker een gratis 641 CPU aanbieden om zijn moederbord te testen. Dat moet kunnen, want elk bord dat een E6600 ondersteunt, kan ook met een Intel 641 overweg.

@dikke donker: stuur een pm en ik stuur de 641 tegen verzendkosten naar je op. En cancel de aanschaf van de vervangende E6600. Of is het al te laat?

Hehe, daar ben ik weer. Heb getracht een foto van de voeding te nemen. Batterij van de camera leeg. Oke dan via mobiel en foto overzetten naar de pc. Lukt niet meer: geen stuurprogramma's gevonden. Grrr... Morgen een foto maken met de opgeladen camera. Nee dit is geen onderwerp voor een nieuwe discussie.:-)
@maarten: Dank u wel voor het compliment. Had hier inderdaad mee moeten beginnen, sorry. Type voeding is een Cooler Master ATX12V product nr. RS-450ACLY. Het is een voeding die een respectabel aantal jaren door mijn andere zoon is ingezet. Het mobo is een Asus P5n32 - E SLI. Alle voedingslijnen gemeten en correct bevonden. V.w.b. de spanningsregelaars: ik heb ze niet kunnen vinden. Bijna alles is in smd geassembleerd. Daar heb ik totaal geen ervaring mee dus ik blijf vanaf.
@Arco: Nee, die truc van de 4 seconden helpt ook niet. Inderdaad vroeger Asus een goed merk vandaar de keuze toen.
@benleentje: Voeding is oke. Fan draait op volle toeren op 12V op een andere fan connector van het mobo (de rpm draad van de fan op de cpu-connecter aangesloten.)
@testman: bios resetten heb ik eigenlijk toch al gedaan door een nieuwe batterij te plaatsen? Hierdoor de backup spanning een tijd spanningloos geweest.
@DJSmiley: Dank voor het meedenken maar helaas niet geholpen. Inderdaad een voor mij leuk klusje. Bovendien leer ik er weer van. Niet in de laatste plaats door de support van jullie.
@Shiptronic: Je hebt helemaal gelijk maar zoals ik al schreef vind ik het leuk om te onderzoeken. Kan altijd nog naar een andere (nieuw of gebruikt) gaan kijken. De HD in een case ( of hoe noem je dat?) en dan met usb de emotionele bestanden, voornamelijk foto's, overzetten op een beoogde pc.
@tin.soldier: Wat een vriendelijk aanbod. Daar zeg ik geen nee tegen. Ik stuur u een pm. Alvast dank hiervoor.

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!
Sine

Moderator

De CPU zal inderdaad niet de grootste kanshebber zijn (ik moet ZWAAR nadenken om me na de P3's met naked DIE ergens een defecte intel CPU gezien te herinneren)

Voeding gevolgd door moederbord zouden mijn grootste kanshebbers zijn.

Als daar nog foto's ed op staan kunnen ze niet heel erg belangrijk zijn, anders had je er wel een backup van gehad ...

maartenbakker

Golden Member

P4 641 is inderdaad low end genoeg om zonder schuldgevoel mee te testen.

P5N32 - E SLI

Asus bord met nVidia chipset, in die jaren goed voor een dubbele kans op pech, vrees ik. Dan heeft het toch nog vrij lang gewerkt. Misschien net iets nieuwer dan het echt slechte spul. Het vergroot de kans dat het het moederbod is maar ik zou alsnog wel even meten wat er uit de voeding komt. Het lijkt een vrij degelijk model, maar na een jaar of 10 trouwe dienst ook niet onverdacht.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 20 maart 2018 11:35:11 (41%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Test eerst de voeding eens door die in het stopcontact te steken, NIKS aangesloten op de stekkers en hang los 1 hard disk op de voedingsspanning.
maak een kleine verbinding van de groene draad naar een zwarte draad in die brede stekker. de hard disk moet gaan draaien nu. zoniet voeding stuk
https://cdn.instructables.com/FU6/YSNT/FDSE96WV/FU6YSNTFDSE96WV.LARGE.jpg?width=525

plug dan die stekker in op je moederbord (let ook op of je zo een vierkant blokje moet bijpluggen met 12V voor de CPU spanning te genereren
http://wiki.robotz.com/images/6/6f/PowerSupplyVoltageDataforPersonalComputers02.png

maak het eens heel makkelijk en breek die hele pc af.
leg dat moederbord zonder enig aangesloten ding op tafel en sluit het absolute minimum aan
-1 ram plakket
-CPU
-voeding
-werkende schermkaart (test in andere pc)
en een hard disk op de voeding aangesloten (niet op moederbord)
zoek nu ergens de 2 pinnetjes om het mainboard te starten:
http://www.anycpu.com/projects/diypc/GraniteBay/_Processor_files/image031.jpg
tik met een schroevendraaier de 2 pinnetjes van PWR of power aan

als je knopje of de bekabeling in je case kapot is, heb je ook problemen (of een kortsluiting in de reset knop).
als met bovenstaande test niks gebeurt, mag je de boel afvoeren. steek geen tijd in het swappen van CPU's, ik heb nog nooit een CPU weten kapot gaan bij normaal gebruik. je moederbord is dood en het is zonde van alle onderdelen die je nu zit te kopen.
zelf met kapotte rams zou het mainboard moeten bieper en de fans gaan draaien

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

Op 19 maart 2018 11:16:36 schreef maartenbakker:

[...] (teveel uitval bij Asus).

Ik ben juist naar Asus gegaan wegens deze problemen bij Gigabyte en MSI

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
dijkmane

Golden Member

maar ook als je eenvoudig opstart zonder alle geheugen zou het piep patroon moeten veranderen.

eerst zo kaal mogelijk maken en zien wat t doet

In no Sense, Nonsense