magnetron incamper.

hallo ik heb een vraag in mn crossbus heb ik een magnetron ingebouwd van 1000 watt deze kan via het netstroom aan maar heb ik ook via mn omvormer van 3000 watt lopen voor mn omvormer zit een victron accu van 200 amp nu is mn probleem dat ik mn magnetron niet kan gebruiken als ik op de baan ben en geen netstroom heb want mn omvormer gaat gelijk in stress als ik de magnetron start denk zelf een te grote piekspanning is het misschien mogelijk om voor de magnetron een condensator te plaatsen die de piek spanning opvangt of denk ik verkeerd gr ktm88.

High met Henk

Special Member

ishetmisschienookmogelijkomleestekensenhoofdletterstegebruikenwantditisniettelezen

ik ben geen taalpurist, maar af en toe een entertje zou al een jas schelen. Ik vertaal even:

Je hebt een bus die je voor de cross (motorcross gokje) met hierin een Magnetron. Die bus heeft een aansluiting voor het lichtnet.
Dan werkt de magnetron prima!

Je hebt echter ook een omvormer van 3000 W. Als je de magnetron hierop gebruikt, gaat de omvormer in storing.

De eerste vraag is: welk merk en type omvormer heb je? een blokgolf omvormer is met een SMPS vaak niet zo'n goed idee.....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

En wat voor magnetron? Eentje met een inverter of een ouderwetse met een trafo?

En hoe zit je omvormer aangesloten?
- 1kW (trafo) geeft een enorme inschakelstroom. Kan best zijn dat je dan 6x zoveel nodig hebt kwa omvormer om dat te overleven
- 1000W = 80A. Nog los van de opstartstroom heb je wel een stevige kabel nodig, anders denkt de omvormer al snel dat de accuspanning te laag is en schakelt ie uit
- Is de omvormer echt 3000W of is het 'chinese watt' aka zo'n elcheapo ding?
- En idd zoals genoemd: levert ie een nette sinus of een lompe spanning wat ergens iets op 230V lijkt

m.i. is de samenvatting: Een magnetron kan niet op een omvormer in een camper.

@Klaasy hieronder: Jep, je hebt gelijk. Met wat moeite en wat profi materiaal zal het werkend te krijgen zijn. Maar lees ook buckfast z'n opmerking. Als je magnetron inderdaad even 6kW trekt bij het opstarten, dan is die victron van 1500 euro dus "op het randje". 50/50 of het werkt.....

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 19 maart 2018 10:44:38 (65%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 maart 2018 08:48:20 schreef rew:
m.i. is de samenvatting: Een magnetron kan niet op een omvormer in een camper.

ik zou niet weten waarom niet , de installatie en omvormer moeten dan wel voldoende vermogen kunnen leveren .
meestal kan een omvormer b.v 3000w leveren en kortstondig veel meer ( enkele seconden )
in dit geval denk ik dat de accu onvoldoende capaciteit heeft en / of de bedrading tussen accu en omvormer niet dik genoeg .
je hebt al snel 35mm2 of meer nodig .
ook kan het zijn dat de omvormer een standby modes heeft , die niet overweg kan met het inductieve karakter van de magnetron .
in dat geval zou je een gloeilamp kunnen aansluiten om de omvormer uit z`n standby te halen en houden , en dan de magnetron aanzetten.
bij veel omvormers word vaak gewaarschuwd om geen tl , spaarlampen en andere inductieve lasten aan te sluiten , of dat de omvormer niet geschikt is voor dat soort lasten .
nu is wel de vraag wat "in de stress " precies is .
schakelt de omvormer af of vliegen de zekeringen er uit ?
of schakelt de omvormer af door een te lage accu spanning ?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Met een victron 12/3000 moet het volgens mij wel werken. Die heeft een piekvermogen van 6000W. Speeltje kost je dan wel 1500€.

Ben je dan niet beter af met een electrogeengroep al dan niet op gas.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.