ETSystem LAB/SL PSU met DC load

guidob

Overleden

Bij mij is het geen voeding. Er is al een ontlaad circuit: de load zelf :)

Ik denk zelf dat het iets te maken heeft met uitschakelen van de load onder load. Dat zou moeten kunnen, maar beter om het niet uit te proberen.

fred weet jij misschien welk type je hebt?

zo heb ik de 0-5V 20A en de 0-15V 9A versie.

hier heb je 2 extra foto's, veel verder uit elkaar halen gaat me nu even niet lukken, omdat de boutjes achter de elco zitten en ik anders echt heel de voeding uit elkaar moet trekken.

Je had het over IC8?
Mocht jij wel een schema loskrijgen bij ET dan hou ik me ook aanbevolen :)

[Bericht gewijzigd door Peter R. op maandag 26 maart 2018 20:41:10 (15%)

duck-tape does miracles...so do I
fred101

Golden Member

Peter bedankt, daar kan ik al veel mee.(zoals IC8 wat dus een soort schakelaar is)

Ik weet het type niet omdat er nergens iets opstaat maar hij loopt van 0-120V. Hij heeft mA voor de display staan. Waarschijnlijk maar 4mA, hooguit 19 of 99 want de meter kan maar tot 19,99 of 99,99

Vanmorgen nog wat gevonden in het user manual. Het ding is nogal vreemd in bediening. Als ik het goed begrijp moet je hem voor dat je hem inschakelt op load of psu zetten mbv de load schakelaar. Daarna kun je niet meer veranderen zolang hij aanstaat en heeft de load knop een andere functie. De ovp potmeter blijkt een klein 10 turn te zijn die je met een schroevendraaier door een gaatje in het front instelt. Als in psu mode de standbyknop ingedrukt houd terwijl de loadled brandt stel je ovp in. Als je dat doet met de load led uit stel je de uitgang spanning in. Dat kan ik doen.
Als ik de load knop indruk, dan het ding aan zet, kan ik de load tussen 0 en 7,8 mA instellen. Maar dat is nog geen halve omwenteling van de potmeter.

Ik kan ovp en set-spanning instellen. Hij start daar echter niet mee op. Hij begint op 120V maar loopt dan in 10 seconden terug naar nul. Dat lijkt me fout, je wilt geen voeding die op 120V begint bij aanzetten.

Maar als het echt zo is dat hij niet load en voeding tegelijk kan zijn heb ik er weinig aan. Dan is het geen echte 2 kwadrant voeding
en kan ik er beter zelf iets inbouwen. 4mA load is ook veel te weinig maar dat zal wel aan te passen zijn.

Er zijn wel wat meer betaalbare loads op de markt aan het komen, oa Rigol, maar geen twee kwadrant. Ik wil er laders mee testen en afregelen. Dan kan je mooi de spanning opbouwen zodat het lijkt alsof de batterij voller raakt. Zo kan ik zien wat de lader doet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Hij doet het weer (min of meer). De voeding levert een whopping 4 mA en de load kan er volgens de display 8,7 verstoken. De 4053 was de ontbrekende schakel.
Toen nog een weerstand los die niet op die van Peter zat en extra erbij. De load potmeter heeft echter een veel groter bereik. Hij draait mooi naar 8,7 en daarna springt hij in een keer naar >2A (display voeding onder test. De load blijft 8,7 aangeven. De opamp loopt dan vast tegen de` rails. De Vgs schiet dan ineens van een paar volt naar 10V.

Peter, zijn de foto's van de 9A versie ?

Nu stap 2, meer vermogen. De 120V zou 2A aankunnen. Om te beginnen moet mijn shunt dan omlaag. Hij is nu 5,2 ohm. De source weerstanden zijn 1,2 ohm (nu 5W) bij de mijne. Dat is 2,4V bij 2A.(met maar 1 mosfet) Ik zet er waarschijnlijk 2 in

Wat zit er in de 9A ? Het lijkt bruin zwart zilver zilver (0,1 ohm)
3A per mosfet is 300mV
Dan zou ik met 2A met 2 mosfets en iets van 0,3 ohm goed zitten.

Als ik de waarden op de foto goed lees heeft de OP27G een 4k7 en 26k3 in diffamp opstelling. Als ik uitga van max -10V uit de opamp staat er 1,8V over de shunt. Om 9A te halen moet de shunt 0,2 ohm zijn.

Maar ik hoef maar 2A te halen Als ik 1 ohm neem en 2V dan worden de weerstanden 4k en 20k bij een bescheiden 2W. Of een 0,1 ohm en 5A, dat is 500mV en dan 1k2 en 24k. Dat moet zelfs 1 mosfet aankunnen(IRFP460A, 200V, 13A en 280W bij 10Vgs)

Maar dat blauwe ding in die van Peter ziet er niet uit alsof hij blij wordt van zo'n 16W dus ik maak vast een rekenfout.

Ik ben bezig met een tekening van het pcb met alle component waarden.

Het lijkt erop dat de units gewoon gelijk zijn qua pcb en display deel. Er zitten daar een stuk of 8 soldeer jumpers. Waarschijnlijk oa om de display punt te verzetten. Misschien ook de versterking. Het verschil in het hoofd pcb zit voornamelijk in een aantal andere weerstandwaarden. En natuurlijk meer of minder mosfets

Kun jij bij de shunt om deze te meten (kan gewoon in situ) ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Ha die Fred, :-)

Dit denk ik niet...
Dat moet zelfs 1 mosfet aankunnen(IRFP460A, 200V, 13A en 280W bij 10Vgs)
Kijk maar eens naar de SOA karakteristiek, daar staat niet eens een DC grafiek bij...
Let ook op de temperatuur condities, 25C koelplaat temperatuur en 150C chip.

Als je dan toch bezig bent, ga dan voor een degelijke oplossing als de gaten er toch voor zitten.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Er komen er zowiezo 2 in. De 13A is opgegeven voor continue belasting bij een case temp van 100 graden. Dat is toch DC neem ik aan want ze geven ook cijfers voor pulsbelasting. Dus 5A voor 1 mosfet maar ik plaats er 2 dus 2,5A per Mosfet

Overigens ga ik van 2A totaal uit. (ivm de display) Ik heb al een zware load en de laders die ik moet testen leveren meestal minder dan 1A

Bijlage: de tekening. De waarde in de weerstanden zijn die van Peter (zover ik op de foto het goed lees). Als er waarden naast staan zijn ze uit mijn voeding.

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 27 maart 2018 22:46:04 (15%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Update. Er zit nu tijdelijk een 1,2 ohm 5W shunt in.
De weerstanden voor de stroom meet-opamp zijn 4k en 20k. Het load-regelbereik is nu meer dan 1A. De Mosfet werd na een minuut of 5 ongeveer 24 graden zonder koelprofiel maar wel in de wind van de fan. De display geeft bij 400 mA ongeveer 4.00 aan maar de display wil niet veel hoger. De stroom gaat wel hoger. Ik denk dat er voor de display meer moet gebeuren dan een punt verplaatsen.

De gatespanning loopt tot 8V. Alleen doet hij dat te snel.
Het probleem is dat die 1A / 8V in een halve slag bereikt wordt (en het is een 10 slag pot) .
Als test wat andere weerstanden voor de opamp geprobeerd maar dat doet weinig. Die lijkt voornamelijk invloed op de uitlezing te hebben. Ik ga eens kijken wat er op de potmeter gebeurd en dat volgen naar het load deel.

Nog niks gedaan aan het voeding deel. Dat deel werkt nog steeds maar nog niet onder load getest. Vind ik ook niet zo belangrijk. Hij hoeft alleen maar een spanning te genereren om een lader te "misleiden" zodat hij denkt een batterij te laden. (alhoewel ik steeds meer twijfel of het een echte 2 kwadrant voeding is)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 27 maart 2018 21:03:53 schreef fred101:

Peter, zijn de foto's van de 9A versie ?

Maar dat blauwe ding in die van Peter ziet er niet uit alsof hij blij wordt van zo'n 16W dus ik maak vast een rekenfout.

Kun jij bij de shunt om deze te meten (kan gewoon in situ) ?

nee deze foto's zijn van de 20A versie,

over welk blauw ding heb je het?

en waar/wat/welk wil je dat ik ga meten?

duck-tape does miracles...so do I

Ha fred101,

Weet je al welke versie je heb je dacht de 120V 1A kan je wel tot 1A belasten.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Ik weet het model niet. Hij doet 120V, de brochures noemen maar een 120V model en die doet 2A. Maar de mijne heeft een mA display. Hij miste de load led, de 5023 die voor de load nodig is en de load mosfet. Er zat maar 1 PSU mosfet in en daaroverheen zat zo'n alu strap maar dan maar 1 mosfet breed.
Het load deel heeft nu 1 mosfet en geen koelbok. Hij doet 1A probleemloos. Met wat andere waarden heb ik hem probleemloos tot 3A gehad (met de 1 ohm shunt)

Henk, weet jij hoe je zo'n ding als 2 kwadrant gebruikt. Dus als voeding die kan sincken (ofwel een oplaadbare batterij emulator)
Het manual is wat onduidelijk. Je moet voor je hem aanzet kiezen of je hem als load of als voeding gebruikt.

Ik heb ooit zoiets gebouw (toen niet wetende dat ik een soort 2 kwadrant voeding had gebouwd) Het was gewoon een experiment maar die had de voeding DUT en load in serie staan. En kon meer dan 10A aan. In de LAB/SL staat de load parallel met de DUT. Dat is waarschijnlijk prima zolang ik maar voeding en load samen aan kan zetten. Nu wordt de load of de voeding ingeschakeld. De Vgs van de niet gebruikte mosfet wordt negatief gebiased.

Peter,
Dat verklaart wel waarom sommige weerstand waarden erg ver verschillen.
Dat betekent dat de mijne waarschijnlijk ook maar 1 mosfet had. Er kunnen er 3 op voor load en 4 voor de psu en daar haalt de jouwe 20A mee.

Dat blauwe ding met 4 pootjes is R2, de shunt. Ik krijg het idee dat deze iets anders doet als ik denk. Bij 1A bleef hij (tijdelijk een 1,2 ohm) ijskoud. De mijne is 5 ohm, en net zo groot prima voor 4 mA. Als de jouwe ook 5 ohm is dan moet ik eens goed gaan nadenken.

De shunt zit vlak bij de achter output connector. Er staat een witte tekst opgedrukt met de waarde in ohms. Hij zit naast een grote witte condensator. Als je die waarde niet kan lezen, Een DMM meetpen op de min connector achter op, de andere op de ST8 schuifstekker terminal aan de rand van het pcb naast die witte condensator.

En ik was ook benieuwd naar de waarden van de source weerstanden. Dit om een idee te krijgen van spanningen en stromen in dat circuit. De mijne is feitelijk het zelfde dus ik moet dan kunnen berekenen en omrekenen wat de mijne voor 2A voor waarden moet hebben.

Eerst eens testen wat de voeding nu qua stroom doet en het potmeter signaal volgen maar eerst eens via de achter connector aansturen. Dat zet de voorpaneel besturing buiten spel.

Ik begin voorzichtig optimistisch. te worden

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha fred101,

Ik denk dat je de 0-1A versie heb maar het kan de 0-2A zijn.
Waarom denk ik dat omdat jou uitlezing in mA vast is 999.99mA
Zo'n Bipolaire voedingen in jou geval twee kwadrant is bedoeld om negatieve belasting te absorberen.
Denk aan een motor die afremt je moet dan vrijgekomen energie sinken.
Voordat je de voeding aanzet moet je de keuze maken tussen voeding/load omdat je deze keuze moet maken denk ik niet aan een twee kwadrant (Bipolaire) voedingen waarom denk je dat het een Bipolaire voedingen is.
En nog een vraag je gaat er op dit moment van uit dat er onderdelen verwijderd zijn is het niet mogelijk dat iemand geprobeerd heeft om er de zwaardere versie van te maken.

Groet Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op donderdag 29 maart 2018 14:40:22 (14%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Ik denk dat de uitlezing niet hoger dan 1999 kan. De punt staat vast dus 19.99 mA. Met de opamp zoals hij nu de stroom meet gaat de display niet hoger 4.00 Dan loopt er (nu) 400mA door het load deel. Dat was maar 4 mA voor ik de opamp veranderde en wat weerstanden heb weggehaald en toegevoegd met die van Peter als voorbeeld.

Waarom denk ik aan weggehaalde onderdelen:
De load led was weg, er zat geen load mosfet in maar wel alle gate en emitter weerstanden (allemaal aan 1 kant doorgeknipt)

omdat je deze keuze moet maken denk ik niet aan een twee kwadrant

Op de brochure staat "two quadrant operation; source and load" Wat ik in de (beperkte) literatuur over 2 kwadrant kon vinden is dit een voeding die kan sinken en sourcen zonder te schakelen tussen de functies. Daarom had ik ook eerst een paar P-channel gekocht. Ze zien er zo uit:

(plaatje komt van EEVblog forum)

Ik heb me een tijd terug te pletter gezocht naar info/.schemas voor een batterij emulator. Nu zoek ik net op 2 quadrant en struikel ik over de info.
Nog mooier, LT heeft een IC wat wel eens zou kunnen doen wat ik wil. Ik ga eerst eens de appnotes lezen
http://www.linear.com/product/LTM8052

Hier hebben ze het over mijn toepassing.
http://powersupply.blogs.keysight.com/2012/12/two-quadrant-power-suppl…

Ik heb een Tek 576 curvetracer, volgens mij is zo'n ding 2 of zelfs 4 quadrant. Je kunt er accus mee laden maar ook de Ruit van voedingen meten. Alleen heb ik geen idee hoe ik hem als batterij emulator zou kunnen gebruiken. Ik wil zien wat de stroom van een lader doet bij een bepaalde accu spanning.

Wat de LAB-SL nu doet:
Als load,
GOED:
- 0-meer dan 1A (weet niet meer, ik dacht 1,7A)
- display geeft 4.00 weer bij 400 mA
- spanning weergave klopt precies
FOUT:
- Het hele bereik (1,7A) zit in een halve omwenteling van de stroom potmeter.
- Veel verder draaien heeft geen zin.

Als voeding:
GOED:
- 0-120V, uitlezing klopt tot op de digit. Potmeter werkt prima
- 0-108 mA, uiterst precies instelbaar met de 10 slag plot. Ook prima, ik kan goed leven met 100 mA
FOUT:
- stroom display geeft 0,46 mA aan bij 10mA output (en 4.00 bij 87 mA output).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Hi Fred,

Als de uitlezing van de stroom er zo ver naast zit denk ik als eerste aan de stroommeet weerstand.
Als deze is opgeblazen geweest, ka nde opamp die deze weerstand meet ook beschadigd zijn.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha fred101,

Ik heb even gekeken maar jij sprak over een 120W uitvoering maar wel 120V dan kom ik op het model LAB/SL120 dit is een 1A uitvoering.
De sink/source was door mij heen gegaan heb ik wel gelezen.
Ik lees de handleiding nog eens door vaak kan je dan toch een beeld opbouwen.
Hetgeen jij wil doen is zeker mogelijk met een twee kwartrand voeding.
Maar dit betekend wel dat ook je source/voeding heel moet zijn dus deze kan je niet achterwegen laten beide moeten functioneren.
Dat IC heb ik hier voor mijn neus liggen (ik had op voorhand gekeken of ik iets zou hebben) :)

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Bram, de shunt is nu 1,2 ohm, hij was 5 ohm. Die 5 ohm is nog steeds goed maar leek me een beetje hoog voor 2A.

Probleem: als load klopt de stroom uitlezing min of meer, alleen staat de punt verkeerd. (Die punt is mogelijk via een jumper te verzetten) en wil hij niet hoger dan 4.00 weergeven ?(dus 100 mA geeft 1.00, 400mA geeft 4.00, 500 mA geeft 4.00 en 800mA geeft ook 4.00) Van 0-400 mA klopt de display precies alleen 100x te laag. Groter probleem is de potmeter setting resolutie. Dat 100x vind ik niet erg maar wel dat hij niet boven 4.00 gaat

Echter in voeding mode klopt er geen hout van. De display gaat ook niet verder dan 0-4.00 maar daar is 10 mA echte stroom, 0.46 mA op de display dus iets van 22x te laag. Maar hier is de potmeter resolutie perfect. Dat is waarschijnlijk even zoeken naar de juiste opamp/weerstanden.

Henk, Net zitten lezen. Dat ding kan sinken en sourcen maar blijkt een BGA te zijn. Ik kan geen pcb's meer maken. Anders dan met de hand frezen of tekenen met een stift. Niet iets voor BGAs. Solderen kan ik ze wel.

Edit, er ging iets fout de post was nog niet af

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 29 maart 2018 19:25:53 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha fred101,

Je voedingsdeel moet eerst in orde zijn anders werkt de load ook niet goed.
Ik heb ook nog een LT8714 die is makkelijker te verwerken maar ik kan hem later op een printje zetten naar DIL kan je experimenteren maar op dit moment ben ik al blij dat ik kan mee lezen.

Dus nu eerst de voeding, hoe start je de voeding op uit button load uit en dan aanzetten?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Henk,

De bediening is goed. Als ik de load schakelaar induw start hij op als load. Anders start hij in voeding mode. Ik kan ook de OVP, spanning en stroom presetten. De load en standby schakelaar doen ook wat ze moeten doen. Dus dat werk allemaal.De voeding geeft een keurig instelbare 0-100 mA en 0 tot 120V. Ik vind 100 mA source prima voor mij doel. Het stroom bereik dat hij sinked in load mode wat ik nu haal is ook prima(bijna 2A)

Wat niet werkt is de display schaling, max display waarde en, in load mode, de stroom potmeter resolutie (0 tot max in een halve slag)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Hi die Fred,

Meestal komt het er op neer dat bij de maximale stroom van een apparaat en niet meer dan 1V over de meetweerstand staat voorde stromen die b.v. dit apparaat zou kunnen leveren.
Als we eens 2-Ampere aanhouden dan zou die meetweerstand in de buurt van 0,5Ω zitten.

Nog even voor een goed beeld, een 2 kwadrant voeding is eigenlijk een dikke opamp die een weerstand in de uitgang heeft (stroomsensing) en de spanningsensing na deze weerstand heeft.
Dat kan nog knap lastig zijn dit goed op te bouwen als je dit redelijk snel wilt hebben i.v.m. de flinke commonmode die je hebt bij deze voeding als deze 120V is.
Een mogelijkheid is dat de hele stroomsensing "zwevend" is t.o.v. de rest van de schakeling.
Hij (Stroomsensing en zijn zwevende voeding) gaat dan mee op en neer met de uitgang van het apparaat.

Zo maar wat inzichten... :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha fred101,

De bediening kan dan het probleem niet zijn toch vindt ik het vreemd dat je een verschil in maximale stroom heb.
Ik ga er dan wel van uit dat de preset niet blijft hangen.
Heb je aan de achterkant ook een stekker voor jumpers?
Ik lees het manual verder.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Weer wat verder. De bediening is nu klaar. De load is nu 0-1000 mA met 10 slagen van de potmeter. 2A kan ook, ik weet nu welke weerstand ik dan moet veranderen. Dat doe ik nog als de tweede mosfet en het koelblok er zit. Ik gebruik daar nu wel een andere mosfet (dat was niet de fout, deze is gewoon mooier lineair en dus mooier in te stellen

Achterop zit een connector met de sense shorts.

Preset werkt.

De voeding is 0 tot 100 mA. Waarschijnlijk ook te veranderen met een weerstand maar als ik die vind ga ik voor 200 mA. Ik heb liever 100 of 200 mA wat ik met 1 mA resolutie kan instellen dan 2A met 10 mA resolutie. Handig voor ledjes etc :-) Ik heb al een 0-150V , 0-2A labvoeding.

Enige wat nog niet goed is, is de display stroom aflezing.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

en wil hij niet hoger dan 4.00 weergeven ?(dus 100 mA geeft 1.00, 400mA geeft 4.00, 500 mA geeft 4.00 en 800mA geeft ook 4.00)

Als 4.00 het maximum is wat het kan weergeven, dan denk ik dat het ongeveer een factor 10x te hoog staat. Dus eigenlijk zou dan een stroom van 400mA dus 0,4 moeten aangeven. Bij 4,00 zit je dan aan het maximum van het display wat het kan meten.
Voor een 2A uitlezen kom je dan aan 2. Is ook weer niet helemaal logisch want dan gebruik je maar de helft van je display en resolutie. Maar het is wel iets waar je aan kan gaan denken.

Verder heb je het over een potmeter wat je nog niet eens een halve slag van de 10 slagen kan gebruiken. Dat zou betekenen dat je referentie spanning waar de potmeter zijn signaal vanaf haalt een factor 20x te groot is of dat de een opamp een factor 20x te veel versterkt. Maar dat kan je meten welke kant het eerste vastloopt de ingang of de uitgang.

Ik heb zelf een semi 2 kwadranten voeding van HP de 6635A. Als ik daar een accu van 12V op aansluit en ik stel de voeding in op 13V dat gaat het de accu opladen. Als ik dan bv op 11V instel dan gaat het automatisch de accu ontladen met bv 1A. Als ik hem nu ineens op bv 2V instel dat gaat het de accu ontladen met een maximum stroom van 3A Dus de uitgang kan dan bv 9V zijn. Hij gaat nu net zolang door met ontladen totdat de accu op 2V uitkomt. Het enige wat ik niet kan is de ontlaad stroom direct regelen die is vast op max 3A of minder maar is enkel indirect te regelen door het verstellen van de spanning.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

Benleentje: dat potmeter probleem is opgelost. Dat was een kwesie van te veel gain.

Jij gebruikt de voeding als lader en als load. Dat is idd de bedoeling maar dan net andersom. Ik sluit een lader aan, niet een accu. De lab-sl speelt dan voor accu. Maar het idee is gelijk.

Ik ben nu de boel aan het uittekenen op 6 x A4 formaat. Gewoon de` component plattegrond in het groot met ruimte om traces te tekenen.
Zo kan ik zien waar een functie zit en dan teken ik vaak bepaalde stukken uit als schema. Ik zal het tzt hier uploaden voor de andere eigenaren van zo' n ding.
De pcbs zijn waarschijnlijk allemaal gelijk. Alleen component waarden variëren. Het zou me niks verbazen als er ook wat trafo's gedeeld worden. De mijne heeft twee ongebruikte aansluitingen.

Het eerste wat ik nu wil bereiken is meer stroom voor de voeding en daar zat ik verkeerd denk ik. Ik sluit hem kort over de shunt van een DMM. De voeding op 10V, maar dan gaat hij in CC en zo haal ik 0-100 mA. De Vgs stijgt niet verder dus de mosfet gaat niet verder open. Er kan niet meer door de mosfet bij 10V denk ik. Zonder koelblok durf ik niet verder te gaan qua spanning dus eerst eens de koeling verbeteren en dan gaan meten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Helaas, nadat ik eindelijk alles werkend had, inclusief uitlezing pleegde het ding op spectaculaire wijze zelfmoord. De voeding deed 0-100 mA en 0-120V, de load 0-1,2A. Alles dichtgebouwd stopt de stroomuitlezing er mee. 000mA maar verder werkte alles nog gewoon. Weer open, niks raars te zien dus er zal wel wat overleden zijn. De boel weer open.

Er was nog iets vreemds gebeurd, hij stond in loadmode 100 mA te verstoken terwijl ik met de IR thermometer de boel controleer. Ineens
springt de DMM die de stroom monitort naar 60 mA en de uitlezing van de load naar iets van 120mA. Maar erger mijn beste labvoeding staat op 62V terwijl hij maar 40V kan leveren. Dood dus. Zal wel toeval zijn dacht ik.

Later terwijl de load in voeding mode staat met als load een dmm, en hij 10mA levert, zit ik op mijn schema te kijken. Ineens een geluid wat klinkt als de vlamboog van een las apparaat. Voor ik de noodknop kan indrukken slaan de vlammen uit een 4093, komt er rook bij de FETs vandaan en begint de shunt te fikken. En dat allemaal in een paar seconden.

1 mosfet dood (alle pinnen short), 3 torren van de foldback geëxplodeerd, wat gate weerstanden verkoold (ook van de nog goede mosfets), de 1 ohm shunt zwaar verbrandt, 4093 met een groot gat erin en een zwart geblakerde opto er naast (van de vlammen uit de 4093).

Maar het enge is dat er geen echt verband is. De 1,2 ohm source weerstanden waren niet eens warm. Ik had voor de zekerheid elke source van een thermische zekering voorzien tussen source en de weerstand. Dus waarom de shunt verbrandde is me een raadsel.(zit op een koelblok, werd nog niet lauw bij 1A) Ook dat geluid zit me niet lekker, klonk alsof er ergens een heel hoge spanning doorsloeg en een vlamboog veroorzaakte. Die 4093 zit aan de andere kant van het pcb en draait op 5V. Het ding zit achter een snelle automatische zekering die ging niet af. In het ding zelf was de 5V zekering gesneuvelt (zit voor een 7805) maar niet zwart ofzo.

Maar het wordt nog vreemder.
Ik stop er een nieuwe 4093 in. Nieuwe zekering. Haal alle mosfets weg en zet hem aan. Laat de shunt zitten want er kan zo toch geen stroom lopen en er was geen short naar het koelblok. Display gaat aan, load lampje etc. Lijkt allemaal goed. Flash, daar gaat de 4093. Poot 3 volgens de tester. Die zit aan de display print. Flash daar gaat het restant van de shunt in de fik.

Het kreng gaat uit elkaar voor onderdelen. Ik denk dat de trafo doorslaat :-(

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Update, ik kon het niet nalaten, trafo even met 1000V getest, Nergens onder de 1e10 ohm. Ook geen short in een winding zelf. Maar dat zegt niet alles. bv als twee draden elkaar pas raken bij een bepaalde temperatuur of onder een bepaalde positie.

Ik kreeg bij 1 meting een vrij sterke reactie als ik op de trafo tikte maar het zijn natuurlijk prima antennes dus ook dat zegt niet alles. Je hand er vlakbij bewegen geeft ook response. Bij 1 wikkeling had ik moeite de zelfinductie te meten, dat was raar, de meter sprong steeds naar capaciteit. In manual mode lukte het wel. Dat zou een fout kunnen zijn. Als de wikkeling af en toe open gaat kan dat forse pieken geven. Maar dan had ik in manual mode ook een response verwacht.

Maar iets anders kan ik niet bedenken. 7912 regelaars klappen niet zomaar open. Ik denk dat de 200V ergens oversloeg naar de 5V en -12 of dat hij soms open gaat en terug schopt. In het begin van dit topic zei ik al een keer dat het net een tijdbom was.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha fred101,

Jammer tijd ingestoken maar misschien als leermoment ;)
Hetgeen je beschrijft is er inderdaad een voodoo kracht aan het werk :S
Misschien is dat de reden dat er een en ander verwijderd is om de complexiteit te minimaliseren.
Je meet systeem is te gebruiken zelf iets ontwerpen.
Als je een stroombron en tegelijkertijd een belasting wil bouwen dat is een leuk project.

De laad stroom onafhankelijk van de belasting instelbaar voor capaciteit bepaling.
Zit er op jou PCB ook een controller die een beetje bekend is?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.