Hi-Fi Sound project 6190 antenneingang.

Ik heb hier nog een zeer oude tuner : Siera Hifi sound project 6190 (dezelfde werd ook wel verkocht als een Philips of een Loewe) waarvan ik pakweg een 30 jaar geleden er niks beters op gevonden had om de antenneingang een beetje te "modificeren". Hij was toendertijd aangesloten op de kabel via de 75ohm ingang en ik had altijd een lichte brom (50Hz). Nu bleek dat als ik een paar aanpassingen deed aan de antenneingang ik van de brom verlost was. Die aanpassingen waren het verwijderen van een ferrietspoeltje (zie foto) en zoals ik het nu bekijk, kortsluiten van 2 condensatoren waarmee de 75 en de 300 ohm ingang aan elkaar hangen. Wel had ik wat signaalverlies maar dat maakte me niet uit.

Nu had ik deze tuner graag weer in dienst genomen met een 75ohm antenne erop aangesloten.

Toen er dus niks beters op gevonden om niet te noteren hoe alles initieel aangesloten was : dom, dom, dom.

Ter verduidelijking : de tuner heeft 2 ingangen, een 75 ohm en een 300 ohm. Deze waren initieel verbonden met elkaar via het ferrietspoeltje en naar ik vermoed 2 (kleine) condensatoren.

Op de foto's kan je zien hoe het nu is : fout dus ! De condensatoren zijn gewoon met een draadje overbrugd en ik heb ze toen naar alle waarschijnlijkheid laten zitten zodat ik zou weten dat die daar horen te zijn, of ze horen er niet te zitten en het is nog wat oud knoeiwerk van vroeger ( te lui om ze te desolderen en dus maar gewoon laten zitten).

Heeft er dus iemand voor mij nog een schema of heeft nog zo een dergelijke tuner en kan me een foto van de antenneingang maken. Alle andere tips zijn natuurlijk ook van harte welkom.

De draadjes op jouw foto rechtsonder op de balun zitten al vastgesoldeerd, sluit het aan zoals op de tekening

of even de service doc raadplegen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 19 maart 2018 20:55:21 (12%)]

maartenbakker

Golden Member

Let op, om de servicedoc te vinden heb je het echte typenummer nodig. Dat is misschien niet 6190 maar staat achterop.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Deze heb ik zelf nog gevonden :

Lijkt te kloppen. Simpel uitgedrukt : 2 x 1 draadje (300 ohm connectie), 1 x 2 draadjes en 1 x 3 draadjes aan elkaar. Dit is hem.
Condensatortjes spelen dus hier geen rol meer in.

Met dank aan de helpende handen.

Ja, daarom is in de eerste tekening van het kabeltje de aders van de lintlijn door het spoeltje genummerd, dat is makkelijk om het goed aan te kunnen sluiten. De 300Ω aansluiting kan van pas komen om er een eigen dipool op aan te sluiten. Vele kabelnetten geven een slechte kwaliteit FM zender signaal af.