Stereo versterker Technics SU-C320 geeft brom en slaat uit.

Ik heb hier een stereo versterker van Technics.
Wanneer je de versterker aanzet geeft ie een luide zware brom uit de boxen en de versterker slaat dan uit. (beveiliging?)
De koelventilator stopt dan ook.
De lichtjes en het display op het voor front blijven branden.

Dit gebeurt ook als geen van de andere componenten op aangesloten zijn.

Het is de versterker uit een midi toren met losse componenten.
Naam: Technics stereo integrated amplifier SU-X320 PXS cap'
Serie New ClassA
De versterker module is een SVI 3102d ..

Meer valt er niet te vertellen.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

klinkt als een overleden versterker module, die zal op 1 kanaal doormeten naar plus of min van de voeding, vandaar die brom.

het zou ook nog een gare afvlak condensator of diode kunnen zijn maar de kans is groter dat het de svi3102d zelf is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik was daar al bang voor er moeten nog al was condensators uit liggen voor zo'n enorm brom
Gelukkig hebben ze die bij AliExpress voor minder dan een 10tje dat durf ik er nog wel aan te wagen.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

brom kan ook duiden op 1 gare afvlak condensator van de voeding voor de eindtrap. let op met die namaak svi en stk modulen, het is vaak nep en klapt er meteen weer uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Om eerlijk te zijn is die van ALiEpress de enige die ik online kan vinden en als ik de foto daar van zie is die van de zelfde producent.
Ik heb die besteld en voor €11,20 kan het nooit een grote ramp zijn.
En ik heb die condensatoren al vervangen dat doe ik altijd, kapot of niet en ik heb all die dingen wel in huis.
Het is nog even wachten tot ik die module heb, en dat kan wel even duren bij AliExpress, maar voor die prijs moet je niet zeuren.

extra:
Het mooie van deze installatie is dat het losse modules zijn..
Deze installatie is al iets van 25 jaar oud maar alle andere componenten zoals CD speler, Equalizer (toegevoegd), Cassette deck, Tuner, en Draaitafel zijn in perfecte staat en heeft zelfs nauwelijks gebruikssporen.
dat maakt het toch wel de moeite waard.
Als het onverhoopt toch niet lukt, ik heb wel qua stijl soortgelijke versterkers in kringloop winkels gezien om deze set toch weer compleet te maken.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

De versterker unit is binnen en ik heb hem er in gesoldeerd.
Toen de versterker aanzette bleef ie stil, geen enorme brom meer.
So far so good,
Het cassette deck er op aangesloten en toen kwam de teleurstelling, er kwam wel geluid uit, maar heel zachtjes met de volume vol open..
Geen vervorming alleen heel zacht.
Het enige waar ik het mee kan vergelijken is als je een draaitafel met een MD element aansluit op een niet voor versterkte ingang.
Er is wel geluid maar alleen als je de volume regelaar op vol zet.
Dit geldt voor alle ingangen..

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb er geen schema en/of specificaties van van en dat maakt het een beetje gis werk.
Bedoel je dat het aan een spanningsregelaar zou kunnen liggen ?

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Brugjes tussen pre-out en main-in vergeten?

Groeten, Ron.

Ik denk meer dat het probleem door het lukraak vervangen van de condensatoren is ontstaan. Condensatoren zijn enkel met daarvoor bedoelde testapparatuur te meten en al zien ze er optisch slecht uit dan hoeven ze nog niet defect te zijn. Door een defecte condensator gaat het versterker IC niet direct hemelen maar bij een directe sluiting aan de luidspreker uitgang is het einde oefening. Uw werkwijze door eerst alle condensatoren te vervangen en dan pas het versterker IC verdient geen schoonheidsprijs want enkel het vervangen van het versterker IC was voldoende geweest. Als er een luide brom uit de luidspreker komt en de boel in beveiliging gaat dan is de oorzaak vrij simpel te vinden door het versterker IC los te solderen en de versterker in te schakelen. Brom weg en de versterker schakelt niet meer in beveiliging dan is het versterker IC gaan hemelen. Wie weet een goede les voor een volgende reparatie want in de consumenten elektronica reparatie is logisch denken een must.

RAAF12

Golden Member

Op 20 maart 2018 15:50:43 schreef knoppenknoeier:
De versterker module is een SVI 3102d ..
Meer valt er niet te vertellen.
Ik heb er geen schema en/of specificaties van van en dat maakt het een beetje gis werk.

Misschien helpt het basisschema erbij om de fout te zoeken.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 25 april 2018 19:57:58 (15%)

Daar was ik weer, ik heb door het mooie weer wat andere bezigheden gehad.
opmerking:
Ik heb alleen de condensatoren in de voeding vervangen door nieuwe exemplaren van het zelfde type maar ik denk niet dat de oude kapot waren.

Waarom ik bijna geen geluid had:
Het was mijn eigen fout omdat ik de equalizer er niet tussen had, het signaal kwam dus niet door en wat ik hoorde was "overspraak" denk ik

Toen ik equalizer had aangesloten was het prima, hij heeft een hele dag gespeeld in de avond heb ik 'm uit gezet.
Echter toen ik hem de volgende dag weer aan wilde zetten bleef het display donker alsof de stekker er uit lag.
De rand apparatuur die door de versterker word geschakeld gaat wel aan, ook het cassette deck dat z'n voeding uit de versterker haalt gaat aan en draait ook.
Ik meet 44,6 volt tussen de gelijk richt diodes en de massa als de versterker "aan" staat en meet ook diverse voltages op het"moederbord" maar toch gaat ie niet aan..

Ik heb alles afgezocht naar een schema van dit ding maar kon niets vinden.
Het nummer op de print is RJB0693B

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 25 april 2018 13:26:42 schreef Rontronix:
Brugjes tussen pre-out en main-in vergeten?

Groeten, Ron.

Jep, (STOM) in dit geval was het de equalizer en toen ik die had aangesloten was alles prima, echter de volgende dag bleef alles donker op het display, dus ik ben er nog lang niet

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 25 april 2018 19:56:13 schreef RAAF12:
[...]

Misschien helpt het basisschema erbij om de fout te zoeken.

Waarom ie geen geluid gaf heb ik al gevonden , was een eigen domme fout omdat ie zonder de equalizer geen signaal kreeg..
Evengoed bedankt voor het schema .

Alleen mankeert er nu weer wat anders aan...

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

oude versterker die na jaren staan weer word geactiveerd, na eens goed doorwarmen werkt deze niet meer eenmaal weer goed afgekoeld. klinkt als een elco die het af laat weten, al geprobeerd met een fohn de printen te verwarmen? kan een hulpvoeding zijn die niet opkomt, of circuitje rond de beveiliging.

ook kan er een printzekering stuk zijn gegaan ( zien er soms uit als BC torren )

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 13 mei 2018 14:35:49 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

SM met schema staat gewoon op Elektrotanya...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 mei 2018 14:38:15 schreef Arco:
SM met schema staat gewoon op Elektrotanya...

linkje ??

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 mei 2018 14:34:05 schreef testman:
oude versterker die na jaren staan weer word geactiveerd, na eens goed doorwarmen werkt deze niet meer eenmaal weer goed afgekoeld. klinkt als een elco die het af laat weten, al geprobeerd met een fohn de printen te verwarmen? kan een hulpvoeding zijn die niet opkomt, of circuitje rond de beveiliging.

ook kan er een printzekering stuk zijn gegaan ( zien er soms uit als BC torren )

het ding is zeker al 25 jaar oud (misschien nog wel ouder) en kreeg ineens dat gedoe met die brom en omdat ie al zo oud was heb ik aangeboden er eens maar te kijken, de eigenaar heeft een andere installatie van me mee gekregen zodat ze daar toch muziek hebben.
Het is gewoon een geweldig mooie set ..
Hij heeft met een nieuwe versterker module gewoon een dag prima gedraaid en wilde toen ineens niet meer aan..
Iemand anders hier merkte op dat dit schema op een website staat, ik hoop dat hij hier een linkje kan plaatsen , dat is alweer een stap in de goede richting.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 13 mei 2018 17:10:52 schreef Arco:
http://elektrotanya.com/ (en dan merk/type inkloppen...)

Oke heb ik gedaan en ik kwam bier terecht
https://elektrotanya.com/technics_su-x320_parts.pdf/download.html

Het enige dat ik kan openen is een voorbeeld maar kan op de hele pagina geen download link vinden :(

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

mooi de topic titel klopt niet dus, het is de su-x320 dus.

even wachten tot er een link komt op die pagina..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 13 mei 2018 17:34:34 (62%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 mei 2018 17:24:53 schreef knoppenknoeier:
[...]

Oke heb ik gedaan en ik kwam bier terecht
https://elektrotanya.com/technics_su-x320_parts.pdf/download.html

Het enige dat ik kan openen is een voorbeeld maar kan op de hele pagina geen download link vinden :

edit: ik heb'm al het duurde alleen maar een eeuwigheid voor die downloadlink verscheen, BEDANKT !
(

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 13 mei 2018 17:27:40 schreef testman:
mooi de topic titel klopt niet dus, het is de su-x320 dus.

even wachten tot er een link komt op die pagina..

Ja verdomd je heb gelijk wat het type betreft (de x zit naast de c ,typo dus)

En wat ik nu heb is wel de manual voor het juiste type wat ik hier heb..

Dat met die afstand bediening was zeker de moeite van het proberen waard maar geeft ook geen resultaat.
Heb de AB wel even gecheckt met de camera van mijn telefoon, hij werkt wel.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Arco

Special Member

ik heb'm al het duurde alleen maar een eeuwigheid voor die downloadlink verscheen

Nou, dat valt reuze mee, hoor... ;)
Er is een verpichte wachttijd (iets van 20 seconden) met downloaden als je niet geregistreerd bent op die site...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com