LED-stralers blijven lichtjes branden tussen P en Aarde

hang een gloeilamp van 5W parallel aan de ledspots en weg is dit probleem.

een weerstand over de driver uitgang in de spots naar de led werkt ook, heb dat hier al jaren zo met de 24V led modulen, meen dat er een 33k weerstand over stond.

leds branden nu eenmaal al op microamperes, op lage spanning zie je dat echter alleen in het donker..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 26 maart 2018 00:07:13 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Dat is natiurlijk het paard achter de wagen spannen! 5W verstoken om een paar mW uit te sparen.... (mogen die 5 W lampjes trouwen nog wel worden verkocht en zo ja, hoe lang nog)
Waar he bij mij om gaat is dat van de 3 lampen van 30W, die aan dezelfde schakelaar hangen en op dezelfde draad zitten, er twee blijven branden en de andere niet. Ikzelf denk eerder dat er iets niet helemaal kuis is met de drivers: lekstromen of zo. Helaas kan ik deze armaturen niet open maken: Het glas zit er aan gelijmd inplaats van met een pakking en schroeven. Wel goed voor de afdichting, maar niet voor service :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 26 maart 2018 00:00:43 schreef Frederick E. Terman:
Maar als die 0,01 mA de enige verbruiker is, zal de meterschijf er niet van op gang komen, en ook een digitale meter zal er wel niet op reageren.

Draaischijfmeter of digitale meter maakt niks uit. Het hangt af van de nominale stroomwaarde van de meter. Als de stroom kleiner is dan 0,2% van nominaal dan mag de meter niet registreren. Als de stroom groter is dan 0,6%, dan moet hij registreren. Tussen 0,2 en 0,6% is het overgangsgebied, waar de meter begint te lopen is exemplaarafhankelijk.

Waarom de ledjes blijven glimmen weet ik niet, maar het zal ook wel iets met de capaciteit van de bedrading te maken hebben. Ik heb er ook last van gehad en heb het "probleem" opgelost door een relais met een 230v spoel er bij te zetten die dezelfde 230v doorschakelt naar de led-lamp. Beetje domme oplossing, maar ja, een relais kost bijna niks en het probleem is weg.

Op 26 maart 2018 08:17:02 schreef Tidak Ada:

Waar he bij mij om gaat is dat van de 3 lampen van 30W, die aan dezelfde schakelaar hangen en op dezelfde draad zitten, er twee blijven branden en de andere niet. Ikzelf denk eerder dat er iets niet helemaal kuis is met de drivers: :(

Dat hoeft niet zo te zijn. De twee exemplaren die branden kunnen een iets lagere drempelspanning hebben waardoor nr 3 uitblijft. Leds en de drivers zijn ten slotte niet lineaire belastingen wat betekent dat kleine verschillen uitvergroot worden in de toepassing.

groeten

Kris

Tidak Ada

Golden Member

Zo, het is gefikst! :)

Weerstandje van 330k tussen nul en fase (schakeldraad) en het was gepiept. Met dank aan Sine :) :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 21 maart 2018 16:03:54 schreef kombucha:
wat ik mij dan ook hierbij afvraag is of je voor dat verbruik (hoe klein het ook is) betaald?
Stel dat je zo een gans magazijn hebt van die lichtjes brandende TL lampen, geen enorme kost, maar toch...

Een ledje geeft bij deze microstroompjes toevallig licht, maar een gloeidraad (of motor) krijgt deze energie (door capacitaire koppeling) net zo goed.

M.a.w. je hebt altijd een verbruik van enkele microampères tenzij je alles direct na de meter afschakelt.

mel

Golden Member

Op 26 maart 2018 17:01:41 schreef K7Jz:
[...]

Een ledje geeft bij deze microstroompjes toevallig licht, maar een gloeidraad (of motor) krijgt deze energie (door capacitaire koppeling) net zo goed.

M.a.w. je hebt altijd een verbruik van enkele microampères tenzij je alles direct na de meter afschakelt.

Die weerstanden zijn veel kleiner,inductie van die orde heeft daar geen vat op.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bij een kleine weerstand zal er nauwelijks geïnduceerde spanning worden opgebouwd, maar er gaat wel een geïnduceerde stroom lopen.

Sine

Moderator

Op 26 maart 2018 16:35:22 schreef Tidak Ada:
Zo, het is gefikst! :)

Weerstandje van 330k tussen nul en fase (schakeldraad) en het was gepiept. Met dank aan Sine :) :)

Top, weer een tevreden klant ;)

Op 26 maart 2018 19:33:56 schreef KlaasZ:
Bij een kleine weerstand zal er nauwelijks geïnduceerde spanning worden opgebouwd, maar er gaat wel een geïnduceerde stroom lopen.

Juist, en die stroom is dan bijna 100% capacitief, en betaal je dus niet.

tijd om eens goed spul te kopen, hoef je niet steeds lap oplossingen te gaan maken in je installatie. goedkope led tlbuis vervangers doen dit ook, neem je een bekend merk komt het niet voor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Oeh .. een LED-snob

Pas maar op, voor je het weet heb je ook een ondertitel te pakken >:)

Tidak Ada

Golden Member

Ach, LED-stralers voor de prijs van een LED-peertje. Daar kan je geen buil aan vallen...... :)

@Sine:
Ik vind het meer een TU-snob: "Als het duur is, is het goed!" >:) (is ook een titel waard ;) )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 26 maart 2018 22:01:01 schreef Tidak Ada:
Ach, LED-stralers voor de prijs van een LED-peertje. Daar kan je geen buil aan vallen...... :)

@Sine:
Ik vind het meer een TU-snob: "Als het duur is, is het goed!" >:) (is ook een titel waard ;) )

ik vind het meer een TS-snob story . laat je iedereen meedenken over de ultieme oplossing voor goedkope LED lekkies en pas je dan met veel enthousiasme een steendoude truuk toe. :-)

Op 26 maart 2018 22:13:29 schreef kris van damme:
[...]

ik vind het meer een TS-snob story . laat je iedereen meedenken over de ultieme oplossing voor goedkope LED lekkies en pas je dan met veel enthousiasme een steendoude truuk toe. :-)

precies ja! 1 simpele oplossing die je zelf zo kan bedenken, en is hier al tig maal voorbij gekomen. led van de tu is niet per definitie goed overigens, hun bailey spul is B keuze wat zijn uren echt niet haalt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 26 maart 2018 22:13:29 schreef kris van damme:
[...]

ik vind het meer een TS-snob story . laat je iedereen meedenken over de ultieme oplossing voor goedkope LED lekkies en pas je dan met veel enthousiasme een steendoude truuk toe. :-)

Hey, it works, en het kost geen geen drol.

KISS

Tidak Ada

Golden Member

Op 26 maart 2018 22:40:59 schreef testman
[.....] hun bailey spul is B keuze wat zijn uren echt niet haalt..

Hé, wat zien ik, een hoofdletter! >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 26 maart 2018 19:45:44 schreef testman:
tijd om eens goed spul te kopen, ..

Die bouwen die weerstand al in hun ledlampen.

Op 27 maart 2018 00:24:18 schreef Tidak Ada:
[...] Hé, wat zien ik, een hoofdletter! >:)

Zal hij er nog meer hebben dan alleen maar de letter 'B' ? >:-)

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 27 maart 2018 01:15:22 (37%)

Op 27 maart 2018 01:12:36 schreef ohm pi:
[...]Die bouwen die weerstand al in hun ledlampen.

Maar niet heus !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

De verbinding tussen het net en de schakeldraad zal voornamelijk capacitief zijn. Gaan de ledjes opgloeien, komt daar een deel "reeel" bij, dus ga je betalen voor de stroom die loopt.

Zet je nu een weerstand van 330k over de leds dan ga je in het onderhavige geval ook betalen voor het verlies in die weerstand: 16mW. Als de lampen weinig branden, dan kost dat verlies over een jaar gemiddeld niet zo veel.

Maar wat nu als je een condensator over de leds had gezet. Kies je een condensatorwaarde die het drievoudige is van de lek-capaciteit, is de ge-induceerde spanning over de led nog maar een kwart van de lijnspanning en dat is onder de drempel van de leds. Leds uit. De stroom is nu vrijwel helemaal blindstroom en je betaalt niets. En als de lampen aanstaan heb je ook een 100% extra blindstroom: geen kosten.

Dus wat gemiereneuk over de kosten zou voorschrijven dat je beter een condensator kan gebruiken.

Waar ik nog niet over uitben is of het geleverde vermogen (in geval: "uit") met die parallelweerstand van jou omhoog of omlaag is gegaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

‘t Ging mij ook niet over het sluik verbruik, maar over eventuele lekstromen in het armatuur zelf. Dat is in de loop van het topic veranderd naar ongewenste meter activiteit.
Wat een gezeur over die 16 mW, terwijll er niet gemaald wordt over de 25 - 50 W per stuk voor modem, router, switches e.d., die 24 op 7 blijven lurken....
Gisteren weer hetzelfde bij een tweede set van drie van die lampen: Weer twee, die blijven branden. Installatie situatie is vrijel identiek.

Dat van dat C-tje was bij mij trouwens ook al opgekomen, eventueel in serie met een R. Ik had het allen niet in huis......

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Condensators is wel leuk..Industrieel hebben we cos Phi verbeteraars, maar dat is voornamelijk om inductieve lasten te compenseren..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Even terugkomend op dat C-tje:

Ik doe al lang niet veel meer met dit soort berekeningen.
Als ik het goed heb begrepen uit Wiki, beereken je de reactantie uit de formule

-1
------- = X
C.ω

Hieruit leid ik af:

-1
------- = C
X.ω

ω zou 2.π.f moeten zijn.

Waar ik nu mee zit is die -1. Ik krijg dan een negatieve reactantie.

Waar zit ik nu vreselijk te knoeien?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nee hoor, je zit niet vreselijk te knoeien. Dat minteken geeft aan dat de impedantie in het complexe vlak onder de reële as ligt.

Tidak Ada

Golden Member

Juist het moet dus voor de rekenarij

-1
------- = |X|
C.ω

en:

-1
------- = |C| zijn.
X.ω

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †