Component

Beste Techneuten,

Ik ben bezig om mijn snelheidsmeter te repareren. Het gaat fout in het spanningscircuit van het fluorescent display. De fout zit in dit component (zie foto). Volgens mij is dit een spoel?!? Weet iemand of dit ook echt zo is? Zo ja, welke waarde/specs dit dan is?

Alvast bedankt…Toyota ?

Vermoedelijk zit er wel iets meer in dan een spoeltje wegens de 3 aansluitingen en de vorm.

Ik denk niet dat je dit zult kunnen kopen en ik denk ook dat de fout elders zit, spoeltjes gaan zelden kapot.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Autotrafo denk ik, zo'n display heeft diverse 'lastige' spanningen nodig. Vaker zijn er transistoren of elco's stuk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Alvast bedankt voor het meedenken. De middelste pin is niet aangesloten. Op de PCB staat ook L5.

Toen ik dit component aanraakte ging mijn display aan. Ik heb hem opnieuw gesoldeerd en alles lijkt te werken maar voor hoe lang?!? Ik was van plan om deze te bestellen voor het geval hij nogmaals weigert. Het uitbouwen van deze PCB is een hels karwei, het complete dashboard moet eruit :-(

Lambiek

Special Member

Op 22 maart 2018 17:38:46 schreef Toyo99:
Toen ik dit component aanraakte ging mijn display aan. Ik heb hem opnieuw gesoldeerd en alles lijkt te werken maar voor hoe lang?!?

Is het niet gewoon een slechte soldering geweest dan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Waarschijnlijk wel maar als dit niet zo is wil ik al een nieuwe bestellen die ik er dan gelijk in kan zetten ;-)

maartenbakker

Golden Member

Dus toch een simpele spoel. Dan is het een kwestie van inductie meten en op de gok iets soortgelijks bestellen. Of wachten tot hij eventueel nog stuk zou gaan en dan herwikkelen.

Ik zou in jouw geval gewoon niets doen, grote kans dat het een soldering was want spoelen gaan relatief zelden spontaan stuk. Je zou eventueel nog de draadeinden van de spoel opnieuw aan de pootjes kunnen solderen (preventief) maar dan moet je dus al aan de gang met krimpkous verwijderen en opnieuw aanbrengen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank voor alle info.

Het zwarte gedeelte is geen krimpkoud, het is keramisch hard.

Gisteren alles weer terug gebouwd en getest. Vanmorgen starten en weer zwart...

Toch maar een tweedehandse display halen...helaas.

Misschien eerst even die TR10 op nieuw solderen.
Die solderingen zien er niet echt goed uit.

Thevel

Golden Member

Inderdaad, vooral de soldering van het middelste pootje lijkt er slecht aan toe...

Ik denk eerder dat het een T-filter is. Aan het middelste pootje zit dan een condensator naar massa. De middelste pin is dus wel aangesloten maar kun je met een normale multimeter niet doormeten.

Zoiets dus:

code:


+---00000---+---00000---+
            |
           ---
           ---
            |
            +

Wordt typisch gebruikt om rommel van het (auto)boordnet buiten de deur te houden.

Waarschijnlijk een breukje aan de linker of rechter-kant.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.