Meanwell Voeding bromt

ik heb een vraag over mijn voeding
ik heb een meanwell WDR-240-24 voeding
omdat ik gehoord heb dat het een goed merk is heb ik er 5 stuks aangeschaft 2e hands via marktplaats
ik wil het voor een automatische poort gaan gebruiken
deze trekt vol belast max 6 ampere met wat kleine extra's zoals een siemens logo die een paar (tijd) relai,s moet gaan vervangen
en wat sensoren dus 10a heb ik genoeg
standby bedrijf is laag dus

nu de voeding
ik sluit hem aan en hij zoemt verschikkelijk (maakt voor buiten in schakelkast niet uit)
ik meet netjes 24volt
siemens loge aangehangen werkt perfect zoemt nog
belast met 75watt lamp zoem is weg en netjes 24volt

is deze voeding dan niet geschikt om laag te belasten
kan dit kwaad voor de electronica wat in de kast komt

Een voeding die niet of laag belast gaat in een discontinue mode werken. Feitelijk staat hij de dus niet continue aan maar schakelt hij snel tussen aan en uit. Dit is vaak hoorbaar omdat de de magnetische kernmaterialen magnetostrictie vertonen. Niet aan te doen anders dan de voeding van een minimale belasting te voorzien.

Niet alle voedingen lijden in dezelfde mate aan dit verschijnsel.

This is the world we know best, the world of madness

dat lijkt mij raar
als ik de siemens logo (heeel laag vermogen) er achter doe werkt deze gewoon dan zou deze logo toch raar gaan doen
maar kan dit kwaad dan dat gezoem
het is een geschakelde voeding

Arco

Special Member

Minimale belasting is niet erg, alleen kan er dan wat gaan resoneren door de lage frequentie.
Het kan zijn dat de voeding in standby korte variabele 'bursts' genereert; het kan ook dat de switchfrequentie in zijn geheel lager wordt.
Daardoor kan er wel eens wat gaan meetrillen. Doen ze dat bij allemaal?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 maart 2018 17:02:11 schreef peter-keetfm:
dat lijkt mij raar
als ik de siemens logo (heeel laag vermogen) er achter doe werkt deze gewoon dan zou deze logo toch raar gaan doen
maar kan dit kwaad dan dat gezoem
het is een geschakelde voeding

Voor de goede orde, de spanning wordt niet snel aan en uit geschakeld, deze wordt keurig op de setpoint gehouden.

This is the world we know best, the world of madness

de ene doet het erger als de andere
maar spanning is stabiel ook bij belasting
bij belasting ook zoem weg
ik vind het dan ook raar klinken dat gezoem

Arco

Special Member

Het wil soms wel helpen een kwakje kit op de herriemaker te doen...
(even met geisoleerd staafje op alle onderdelen luisteren om te zien waar 't geluid vandaan komt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

wat ik nu begrijp is dat het geen kwaad kan
kit ga ik niet toepassen hij komt in de tuin in een schakelkast bij de poort dus hinder heb ik er niet van maar vind het raar klinken
hij staat wel 24x7 aan trekt onbelast 5watt dus 10 euro per jaar
als hij 24x7 aan staat is dit soort voeding dan geschikt
of kan ik dan beter een gewikkelde trafo gaan gebruiken

Meanwell is een van de weinige fabrikanten die bij dit soort voedingen wel eens een minimale belasting opgeeft. Dat is bij dit exemplaar niet het geval. De specs zeggen: MTBF: 15 jaar. Dus ik denk wel dat ie 24/7 kan draaien. Of daarvoor bedoeld is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

15 jaar in een kast waar de koeling goed is, geen kast in de volle zon want dan gaat ie plat op overtemperatuur. ook niet strak in de kast monteren, boven en onder ruimte houden voor koeling..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hij komt in een grote kast en weer een omkast
in een water dichte behuizing met wartels onder
deze dichte kast komt in een straatkast te hangen
in deze kast komt het print (sturing) van het hek
en een siemens logo en nog wat dingen
is het nu ook belangrijk om een kast verwarming te plaatsen

GJ_

Moderator

Ik gebruik er best veel, maar het is mij nooit opgevallen dat ze onbelast zoemen.

Op 22 maart 2018 17:46:19 schreef rew: Dus ik denk wel dat ie 24/7 kan draaien. Of daarvoor bedoeld is.

De meeste die ik gebruik staan 24/365 aan.

oke
dus dat houd in dat die van mij defect zijn omdat ze brommen
spanning stroom is stabiel

GJ_

Moderator

Op 22 maart 2018 18:09:59 schreef peter-keetfm:..dus dat houd in dat die van mij defect zijn omdat ze brommen...

..of ik mankeer iets aan mijn gehoor :-)

Arco

Special Member

't Is ook altijd lastig te omschrijven. Wat de een uiterst irritant vindt, heeft een ander totaal geen last van...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het is heel duidelijk hoorbaar
het gaat mij ook niet omdat het irritant is
hij komt toch buiten in een kast
maar mij gaat het om kan het een defect zijn
en bij zo,n defect dat de aangesloten apparatuur defect kan raken door deze voeding
of hoef ik me niet bang te maken daar voor
als alleen de voeding defect raakt kan ik hem zo uitwisselen omdat ik er toch 5 stuks heb
het gaat mij meer om dat de apparatuur niet defect kan gaan door deze voeding

Arco

Special Member

Als er geen bolle elco's in zitten (je weet tenslotte niet waarom ze zijn weggedaan... ;) ), zou ik me verder geen zorgen maken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 maart 2018 18:09:59 schreef peter-keetfm:
oke
dus dat houd in dat die van mij defect zijn omdat ze brommen
spanning stroom is stabiel

Niet persé: als er verder niets aan de hand is, zijn ze niet defect. Ik denk alleen dat de vorige eigenaar ze dan vanwege de geluidsproductie weggedaan heeft.

De voeding van mijn tweede computermonitor zoemt ook, maar het scherm doet het prima.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

wat ik me dan nog afvraag is
als ik hem belast dat hij volledig stil is

Dat is al uitgelegd. Mogelijk is het brommen de "hickup mode". Een chipje waar ik dit princiepe een keer van heb uitgeplozen deed het alsvolgt. Bij "normale" belasting, regelt ie de spanning tussen -0.5 en +0.5%. Bij "te lage" belasting gaat ie in hickup mode. Zodra de spanning onder de nominaal-plus-een-half-procent komt, gaat ie "aan". Dan loopt ie "even" net zo lang totdat de spanning zeg "nominaal plus 1%" is. Dan gaat ie gewoon even "rusten".

Wat je met een multimeter meet, is dan gewoon een strakke 24V of wat dan ook. Maar met een oscilloscoop zal je iets meer "op en neer" zien dan wanneer ie gewoon "aan" is en blijft.

Deze manier van werken is gunstig om het "standby verbruik" te reduceren. Het contiunue blijven draaien met heel lage belasting kost gewoon energie. En dus die korte pulsjes van dat ie aan is hoor je "anders" dan wanneer ie uit is. En omdat het zo snel gebeurt kan dit best als een brom op 50-400Hz overkomen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

meanwell heeft standaard een stel dikke weerstanden om een minimale last te vormen aan boord. ik heb ook weleens 1 of 2 weerstanden losgemaakt omdat er toch al een minimale last op de voeding hing, scheelde warmte en 3w stbystroom..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 23 maart 2018 00:50:07 schreef rew: Mogelijk is het brommen de "hickup mode".

Hickup mode bij Meanwell is aktief bij overbelasting. De voeding valt uit en probeert het een seconde later nog eens. Een installatie met sluiting en geen afdoende zekering gaat zo in zijn geheel staan knipperen. De hickup mode is bromvrij.

Ik vermoed dat ze intern dus een design hebben waarbij een minimale belasting erg fijn is. Soms brengen ze dat naar buiten. En omdat sommige klanten er over klagen ("wat raar") hebben ze modellen voor dat soort klanten waar ze de minimale belasting gewoon inbouwen.

Net als bij pootjes van chipjes waarbij de spanning niet boven VCC+0.3V mag komen waar een stroom gespect zou moeten worden, zou hier gespect moeten worden wat er gebeurt als je de minimale belasting niet aansluit.

Met de spec 12V bij 0.25-10A, weet je niet wat er gebeurt bij 0A.
* Wordt extra warm
* spanning wordt wat hoger
* ontploft
* gaat rustig kapot
* ontketent WO3.

In de praktijk blijkt het nummer twee van het lijstje te zijn. DAT is nuttig om te weten. Ik heb het meanwell wel eens gevraagd. Hun antwoord was: Onder de minimale stroom halen we de 12V +/- 5% niet meer. Nou, zeker als er dan een nieuwe grens is wat ie dan wel haalt, dan valt daar prima mee te leven en zijn truuken als een (al dan niet intern/extern) belastingweerstand toevoegen zelden meer nodig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi Peter,

Ik gebruik ongeveer 400 ~ 500 meanwell voedingen per jaar. Verschillende types en jouw beschrijving klopt helemaal.
Onbelast piept de voeding.
Dit is mij tijdens productie vaak al opgevallen.

Ik was hier ook niet helemaal gerust over.
Als test hebben wij een paar van deze voedingen met verschillende lasten laten draaien.
Het gepiep houd op vanaf een last 10% of groter van het maximaal afgegeven vermogen van de voeding.

Ook onbelast hebben we wat testen gedaan. Dit is voor korte perioden geen probleem, maar kan op langere termijn wel versnelde ouderdomskwalen van de elco's veroorzaken.

als je een scoop op de onbelaste voeding zet zie je ook keurig een piep ontstaan op ongeveer 8KHz. Ook de open klem spanning kun je zien stijgen van 12 volt naar 15 volt (bij een 12 volt voeding) De gemeten 15 volt is dan wel erg smerig te noemen.

Ik heb hier even geen camera, anders had ik er wel een mooi plaatje bij gezet.

dus, belast kun je ze gewoon gebruiken, onbelast niet te lang aan laten staan.

Groet,
W.

RTFM, dan pas vragen...

Op 23 maart 2018 11:00:45 schreef wielklem:

Ook onbelast hebben we wat testen gedaan. Dit is voor korte perioden geen probleem, maar kan op langere termijn wel versnelde ouderdomskwalen van de elco's veroorzaken.

Kun jij dat onderbouwen? Het lijkt mij namelijk nogal onwaarschijnlijk aangezien elco's slijten als gevolg van opwarming door de rimpelstroom. De hoogte van de rimpelstroom door de condensatoren is zowel aan de primaire als secondaire zijnde proportioneel met de uitgangsstroom van de voeding. Of heb jij andere inzichten die interessant zijn?

Dat de voeding fluit of bromt is op geen enkele wijze een indicatie dat de voeding sneller slijt, het is direct herleidbaar naar de modus waarin de schakeling werkzaam is. Dat kan afhankelijk van de implementatie discontinuous current mode, puls skipping of puls/pauze of een soortgelijke regeling zijn. In ieder geval treden er verschijnselen op die de geluidsproductie van de voeding in het hoorbare spectrum doen belanden. Als je een bat-detector zou gebruiken dan zou je de voeding ook op hogere frequentie kunnen horen zingen bij continuous mode.

This is the world we know best, the world of madness