Led lampen en trafo

Ik heb onder mij carport een trafo en daarachter 6 dure ledlampen. voor de trafo is een licht /bewegingsencor bevestigt.

Nu gaan de lampen stuk na anderhalf jaar. Volgens de leverancier komt er een piekspanning vrij na de trafo en daar kunnen de ledlampen niet tegen. Dit zou komen door het schakelen van de licht/bewegingsencor dit kan enkele keren per nacht zijn.

kan ik iets tussen de trafo en de lampen zetten bijvoorbeeld een iode af wat ook, om die piekspanning te verminderen/ op te heffen?

flash2b

Special Member

Een TVS diode (=Transil) is daar geschikt voor. Dan moet je wel vertellen wat de gemeten spanning is en of de 'trafo' een transformator of een voeding is.

Arco

Special Member

Wat voor voeding/trafo? (merk/type/...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de trafo constant aan laten staan, en met de pir de secundaire schakelen, evt met een extra hulprelais..

als het nog een smps halogeentrafo is, war later de halogeen door led is vervangen, heb je kans op storing als de smps halogeen trafo zonder last aan blijft staan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is het een idee om de trafo door een fatsoenlijke dc voeding te vervangen?

De meeste laagspanning ledlampen die ik ken werken goed op gelijkspanning. En bij een dc voeding zie je veel minder spanningspieken.

Je zou ook een VDR weerstand kunnen gebruiken welke je kan plaatsen voor de trafo op de 230Vac kant, kies je een type voor 250Vac.
Of een VDR weerstand tussen de uitgang van de trafo naar de lampen,voor 12V kies je de eerste van boven in het lijstje.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Geweldig zo snel en veel antwoorden. Mogelijk dat er meerdere oplossingen zijn.

Ik heb maar een foto gemaakt van de trafo zo kunnen er geen misverstanden ontstaan.
Het is een leddriver dimmer.

hier zie je hoe het aangesloten is

De witte en zwarte draad gaan naar de licht / beweging sensor schakelaar