Oudere slijptol aanloop stroom

Anoniem

Goedemorgen,

Ik heb een wat oudere grove Bosch slijptol. Enkel zit hier geen softstart of andere aanloop stroom beperker op.. Bij een oudere porseleinen zekering geen problemen, maar met m'n gloednieuwe Hager automaatjes springen ze om de haven klap uit.

Het trucje om de schijf eerst een slinger te geven is mij bekent. Maar dit vind ik niet zo veilig.

Kan ik deze machine ombouwen zodat ik hem met automaten ook kan gebruiken? Dus de aanloopstroom beperken?

High met Henk

Special Member

dito vraag hoor hitachi 225 mm slijptol
Gekke is dat het vroeger geen probleem was en als ik na elke keer slijpen de collector schoonmaak ook niet trouwens.

maar dat is allemaal nogal bewerkelijk!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

dit kan heel simpel met een niet al te dikke verlengkabel van enige lengte. nog beter was een C16 in de meterkast zetten ipv een B16, zeker als dit alleen de garagegroep oid is waar je altijd op slijpt..

of dit inbouwen

https://www.partshopdirect.co.uk/makita-controller-240v-5903r-p631235-…

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 23 maart 2018 07:34:35 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een verlengkabel werkt bij mijn 20a 220v lasapparaat op een b16 automaat uitstekend. Ik verwacht dat dat ook wel werkt bij de slijptol. Netter is om een inschakelvertraging(softstart) te maken zoals je kan vinden bij de schakelingen. Inbouwen in een klein stevig kunststof doosje.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op een C20 (in België algemeen op een stopcontact) start een 2000W 30 jaar oude Makita probleemloos.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

In Belgie inderdaad, in domicile Nederlandse installaties ga je in de regel een B16 tekenkomen.

Je hebt ook speciale kastjes, o.a. bij C*, met daarin een dikke NTC.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 23 maart 2018 09:44:37 schreef Sine:
In Belgie inderdaad, in domicile Nederlandse installaties ga je in de regel een B16 tekenkomen.

Een B type ga je hier ten lande gewoon moeten bestellen vrees ik. C is gewoon de standaard. Bij handelaars die gespecialiseerd zijn in levering aan industrie vind je probleemloos D karakteristiek.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

hier in nl worden kabels en afstanden berekend, dan kom je er snel aan uit dat een D20 niet kan, sluiting aan t eind en de automaat gaat er niet uit..

met 2,5mm2 draad of kabel mag je voor een B16 122 meter kabel maximaal gebruiken, een C16 nog 61 meter maximaal en een D16 mag maximaal 30 meter met 2,5mm2 bedraad worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

In een normaal huis kom je toch nooit aan 30m van zekeringkast tot stopcontact? Het langste wat ik in ons huis kan bedenken is zowat 20m (enkel dus 40m draad). Heb de buizen helpen leggen en helpen draad trekken. Kan perfect zeggen waar er een buis ligt en waar niet.

Bedrading droogkast is maximaal 6m enkel. Boiler is 3*400V+N 4mm2 niet zeker maar geloof C25. Kookplaat 3*400V+N 6mm2 weet het niet helemaal zeker maar dacht C32. Kabel van deze laatste is maximaal 8m enkel.

Ik denk toch wel dat het AREI is opgesteld door mensen die weten wat ze vertellen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

Kwestie van andere normen, in BE is een 20A automaat op 2.5mm2 toegestaan, in NL in huisinstallaties niet (cmiiw)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Is een lange dunne draad (1,5mm2?), meestal nog op haspel, om het probleem te omzeilen zoveel veiliger? Bij een lasapparaat of slijptol van 2000W wordt er dan, dikwijls lange tijd, >8A door getrokken.

Er zou veel beter 1 EU standaard zijn. 1 Europa, 30 verschillende regels voor hetzelfde product.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mel

Golden Member

Het hangt ook af van de bodemgesteldheid(aardweerstand)wat je gaat toepassen.De aardverspreidingsweerstand in Zuidholland kan anders zijn dan in Wallonie(om maar iets te noemen)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

een verlengkabel is geen deel van de installatie, maar idd aan apparaten van 3000W zou wel een dikkere kabel aan mogen als dat er normaal aan wordt gezet ( maar ja kosten, scheelt weer een euro )

30 meter is niet veel, wat te denken van de groep die vaak zowel de keuken als de tuinverlichting voedt, kom je zo aan 30 meter. 20 meter in een huis is al niks abnormaals, het zijn immers bijna nooit rechte lijnen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

20meter heb je idd heel snel.
bv de oven bij mij thuis: van je zekeringkast naar de vloer (1meter), dan in de vloer richting keuken (4meter garage en 7meter tot aan de oven, daar weer 2meter omhoog).
heb ik 12meter enkel of 24meter kabel. en dan wetende dat de keuken aan de garage grenst.
bij mijn broer zijn huis staat de keuken helemaal achteraan en de zekeringkast staat binnen aan de voorgevel. daar mag je toch vlot 16-18meter enkel rekenen.

als ik een stopcontact in mijn computerkamer boven zou rekenen: ik heb een 3000VA UPS, dus als ik daar een stel computer/servers aan hang, zit daar toch een paar meter kabel tussen. ik heb betonnen welfsels dus de kabels lopen in de gryproc muren:
3meter omhoog uit de zekerinkast in de garage, door de plafond, dan heel de voorgevel af 12meter, dan 7meter de zijgevel naar achter, dan 2meter binnenmuur tot aan het stopcontact.
24meter ENKEL of 48meter totaal.
dat is dan nog allemaal gewoon huis.

ik heb een hangaar en die is 28meter diep en 11meter breed. tel daar 7meter garage bij aan het huis (zekeringkast staat vooraan de garage). achteraan wil ik een draaibank zetten. zou ik de kabel in 1 rechte lijn leggen (diagonaal dan), zit ik aan 36-37meter enkel. echter moet ik de muren volgen en zal mijn kabel vlotjes richting 45-50meter gaan enkel. dat wil zeggen dat er 90-100meter draad tussen zit (nog geen rekening gehouden als ik over een plafond moet lopen of rond een deur/raam moet gaan)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

ik wist niet eens dat er D patronen of automaten bestonden....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
buckfast_beekeeper

Golden Member

Wij wonen in een huis van 21*7. De elektriciteitskast hang op ±12m van de uiterste rand van het huis en 9m uiterste kant garage. Voor de stopcontacten in de slaapkamer (verste punt en al zeker geen grote vermogens te verwachten) 1,5m naar beneden aan het LS bord. 12m horizontaal, geen volle 7 meter naar achter. Tel daar nog 4 * 40cm bij voor de doorverbinding in de stopcontacten en ik kom aan maximaal 22m10. Droogkast staat op 1m50 van het LS bord. Dus even 1m50 naar beneden, 1m50 opzij en 80cm omhoog. Wasmachine staat er naast. Dus ongeveer 1m bij tellen. Boiler staat daar naast maar heeft de aansluiting maar 30à40cm van grond. Ter hoogte van de boiler staat aan de andere zijde de kookplaat. Dus maximaal 7m van het LS-bord weg.

In de garage het verste punt 2m omhoog uit LS-bord. 7m naar achter en 8 meter opzij en maximaal 3m omlaag. 20m 3*2,5+N+E

Knutselkamer boven. 2m omhoog. 12m door de zoldering en 40cm omhoog.

Blijkbaar alles netjes ingepland. Het LS-bord had net zo goed aan de buitenmuur van de garage kunnen hangen maar dan waren de draden allemaal direct 10m langer.

@HmH op het werk bijna allemaal. Worden veelvuldig toegepast als er wat computers op dezelfde kring gelijktijdig kunnen opstarten. Van LS-bord naar computer racks is dan ook maar een paar meter.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

als je een D20 automaat hebt, is de maximale afstand met 2,5mm2 nog kleiner als met een D16 natuurlijk, die waarden gaf ik op. reken dan een apparaat met lange 3x 1mm2 aansluitkabel waar ram sluiting in het apparaat ontstaat, dan wil die automaat er al helemaal niet meer uit. kortsluitstromen gaan ruim over de 20A heen, want als het kortsluit mechaniek in een automaat niet wordt getriggerd, dan moet je lang 33% meer stroom als die 20A trekken om deze eruit te laten gaan op overstroom middels het bimetaal. dat kan sneller brand opleveren gezien de boel dan kans heeft om heet te worden over die hele lengte.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 maart 2018 12:06:51 schreef buckfast_beekeeper:
... en ik kom aan maximaal 22m10. .

Wat in jou huis het maximum is, dat is niet zo belangrijk. Voor de norm is bepalend wat je redelijkerwijze "worst case" kan verwachten.

Zo'n norm "in woonhuizen maximaal 16A afzekeren" is bedoeld zodat ook de minst reken-vaardige elektro-monteurs de richtlijn kunnen implementeren. Dat is een "reken de worst-case korsluitstroom uit" niet een fijne regel. "Max 16A, lager mag" is dan wel een fijne.

Als testman zegt dat 120 m 2.5mm^2 het maximum is bij 16A, dan geloof ik dat. Dat je dat soort lengtes in 99% van de gevallen niet haalt, wil ik ook wel geloven. Maar het gaat er om dat je zonder te rekenen in 99% (of meer) van de gevallen met "max 16A" safe zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Gaan we dan zeggen dat het in België niet veilig is? Elektriciteit is in beide landen toch gelijk? Of vergis ik mij? Gaan we vertellen dat de personen die het AREI hebben opgesteld er geen kl.ten verstand van hebben?

Hier is de norm C20 voor 2,5 en C16 voor 1,5. Wordt gewoon goedgekeurd zonder mopperen.

In onze kunstwerken wordt er wel gerekend naar dikte, lengte en te verwachten stromen. Maar dan gaat het ook snel over 250A aan motoren die starten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mel

Golden Member

In mijn ogen is dat fout.
C20 voor 2,5 dat gaat dan nog.maar.....
De meeste huis-tuin - en keuken wcd's zijn maar geschikt tot 16 A.
Dan kom je wel 4 A te kort...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 24 maart 2018 18:41:28 schreef mel:

De meeste huis-tuin - en keuken wcd's zijn maar geschikt tot 16 A.
Dan kom je wel 4 A te kort...

er zijn ook weinig apparaten die 4kW trekken en een gewone standaard stopcontactstekker eraan hebben. in woonhuizen mag je ook aannemen dat er verschillende stopcontacten doorgelust zijn naar elkaar.
als je dan 2 stopcontacten hebt die 11A trekken (2500W), da slaat de zekering uiteindelijk ook af (wasmachiene en droogkast samen bv).

in een keuken zou je het ook snel halen. een 900W microgolf, een 2000W oven en een koffieset van 1100W. en dan hoef je nog geen vaatwas, waterkoker, frietketel... mee te rekenen. allemaal hoogverbruikers en ze staan allemaal in een kleine ruimte samen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

Hier is verplicht:
fornuis (mits elektrisch) aparte groep
oven aparte groep
vaatwasser aparte groep
boven je aanrecht 2 dubbele WCD elk op een aparte groep (dus voor koffie en frietketel)

wasmachine
en wasdroger zijn ook elk apart.

wij hebben in NL dus belachelijk veel groepen in een std. huis wil je aan de richtlijn voldoen.

hoe zit dat in BE dan?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

7 tot 11 groepen voor een keuken, is tegenwoordig meer standaard dan een uitzondering.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
mel

Golden Member

Ik heb in mijn huis.(eensgezinswoning, van 1970) in totaal maar 4 groepen.
Waarvan 1 de wasmachinegroep.
En het gaat nog steeds prima.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..