Spoorbreedten

fatbeard

Honourable Member

Hier staat een reedelijk uitgebreide calculator die je precies vertelt wat er gebeurt met een koperspoor.
Mijn 'gewone' sporen zijn 150 micron (≈6mil), 16 mil is voor mij al gigantisch. Maar ik werk dan ook zelden tot nooit met stromen boven de 200mA...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Tja, Op "lompe" printen waarbij er zeeen van ruimte is, gebruik ik nog steeds 16 mil. Gewoon om de fabrikant te helpen een hoge yield te halen. Maar voor printjes waar wat meer baantjes gepuzzeld moet worden ga ik steeds vaker naar 12 of 10. Nog steeds ruimschoots boven de "minimale" eis van de fabrikant.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij 230V verbindingen waar verwaarloosbaar stroom loopt, bijvoorbeeld naar een printtrafo'tje, is het nuttig als het spoor langer heel blijft dan de zekering nodig heeft om door te gaan.

bprosman

Golden Member

@Rew , hoe breed zet jij je voedingsbanen als je de ruimte hebt ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

De Saturn toolkit is ideaal. Je kunt er alle mogelijke zaken mee berekenen...
(ook toegestane stroom door een via e.d.)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 25 maart 2018 17:26:36 (14%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

minimaal 24, meestal 32 soms 40 of 50.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 maart 2018 18:28:48 schreef rew:
minimaal 24, meestal 32 soms 40 of 50.

gelukkig ben jij geen architect :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
bprosman

Golden Member

gelukkig ben jij geen architect

Rekenen is leuk maar afgaan op iemands ervaring en "Best practices" is ook niets mis mee.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

De IPC2221 heeft van die grafieken waarmee je externe en interne spoorbreedtes kunt bepalen.
Alleen is deze erg outdated en daarom hebben ze de IPC2152 in het leven geroepen. Deze houd rekening mee met interne planes ed.
Mijn ervaring is dat het een 'leuk' begin is, maar uiteindelijk komt het allemaal neer op de dT en stroomdichtheid en hoe de warmteafvoer is in de PCB.
Je hebt speciale tools om de temperaturen in de PCB te simuleren die door DC/RMS stromen veroorzaakt wordt.

Mocht je layout hebben dan zou ik het wel door zo'n simulator kunnen trekken en het resultaat hier posten.

Arco

Special Member

Dat kan met de eerder genoemde saturn toolkit ook...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Nou, dit is het voorlopig geworden. 3mm op de relais naar de VDR en de printconnectoren.
16mil voor de signalen
40mil voor de voeding.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 25 maart 2018 19:28:00 schreef bprosman:
Rekenen is leuk maar afgaan op iemands ervaring en "Best practices" is ook niets mis mee.

Daar is ook een leuke app voor Bram, maar misschien is dat al wel bekend bij je.
https://play.google.com/store/apps/details?id=it.android.demi.elettron…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Kende m nog niet, zal eens kijken of de playstore met dat Appeltje m ook heeft :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Als je daar bijv. kijkt, voor 8A houden ze daar 2.715mm aan voor de spoorbreedte, met een lengte van 100mm.

Maar er is nog meer van belang, de koper dikte, is het een enkelzijdige print, is het een dubbelzijdige print, is het Multilayer, de omgevingstemperatuur, wat mag de temperatuur worden, allemaal gegevens die worden gevraagd.

De app is voor op je telefoon en volgens mij alleen voor Android.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Is er ook voor de iPhone , maar dan een betaalde versie van 3.49 Euro maar hij is het wel waard.
Achteraf blijkt er in de droogtrommel nog een hulprelais te zitten dus ik zit ruim goed met mn 3mm.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het is mischien een beetje een rare vraag, waarom heb je varistoren over de relais.
Ik heb varistoren over de last gezien of aan de netingang, maar welk nut hebben ze over de schakelaar in een relais, zijn er mischine inductieve lasten?

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
bprosman

Golden Member

zijn er mischine inductieve lasten?

De motor van de droogtrommel en spoelen van hulprelais. Misschien niet echt inductief maar beter mee- dan om verlegen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Dit was mijn eerste Kicad print, zag achteraf dat ik Top en Bottom (koper) layer omgedraaid heb. Hopelijk trapt de Chinese printboer in de "gerber-rename-truuk".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Golden Member

Best een net printje bprosman, weet niet welke versie Gerber dit is, in X2 zou er laaginformatie in kunnen zitten, in X volgens mij niet.

Op 25 maart 2018 11:38:20 schreef Aart:
Bij 230V verbindingen waar verwaarloosbaar stroom loopt, bijvoorbeeld naar een printtrafo'tje, is het nuttig als het spoor langer heel blijft dan de zekering nodig heeft om door te gaan.

Laatst had ik inderdaad ook een magnetron waar ik draadjes moest trekken omdat de lamp er in het begaf. De stroompiek was van dien aard dat de volledige track tussen relais en connector verdwenen was, en de 16A porcelijnen smeltzekering in de stoppenkast moest worden vervangen. Met een printtrafo is zo een kortsluitstroom wel weer wat minder waarschijnlijk.

Thevel

Golden Member

Laatst had ik inderdaad ook een magnetron waar ik draadjes moest trekken omdat de lamp er in het begaf.

Hetzelfde verhaal met sommige afzuigkappen!

Dit was mijn eerste Kicad print, zag achteraf dat ik Top en Bottom (koper) layer omgedraaid heb. Hopelijk trapt de Chinese printboer in de "gerber-rename-truuk".

In Pcbnew heb je onder Edit de optie Swap Layers, daar kan je top en bottom omwisselen.

Anoniem

Op 26 maart 2018 14:27:31 schreef Lambiek:
[...]
Daar is ook een leuke app voor Bram, maar misschien is dat al wel bekend bij je.

Goeie tip, thanks :)

Kruimel

Golden Member

Op 27 maart 2018 07:56:38 schreef steve04:
In Pcbnew heb je onder Edit de optie Swap Layers, daar kan je top en bottom omwisselen.

Dat is best een interessant punt, dat wist ik niet. In versie 4.0.7 gingen de fillplanes helaas niet mee toen ik het probeerde, dus het zal niet altijd helpen (de dikke tracks boven zijn als polygoon fillplane getekend). Ik heb nog geprobeerd de fillplanes te hertekenen, maar dat hielp niet.

Voor de wisseling

Erna

Na het hertekenen van de fillplanes

bprosman

Golden Member

In Pcbnew heb je onder Edit de optie Swap Layers, daar kan je top en bottom omwisselen.

Top !!! Werkte prima.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.