Uitlezing van digitale schuifmaat op afstand

Ik ben me aan het oriënteren over het aanbrengen van digitale linealen op mijn niet al te precieze Emco Compact 5 hobby draaibankje. ik hoop er dan wat nauwkeuriger mee te kunnen verspanen.
Linealen met DRO + uitlezing op afstand zijn er te kust en te keur maar voor je door hebt wordt "de lak duurder dan de brief".
In de hobbysfeer worden er wel goedkope Chineze schuifmaten op machines bevestigd. Die dingen doen het werkelijk goed en kosten een paar euro maar hebben dan weer geen DRO op afstand.
Uitlezing op afstand is handig als de standaard LCD moeilijk is af te lezen tijdens het draaien.
Ze hebben wel standaard een 4-pens uitgang op de meetkop om het signaal naar buiten te halen, net als bij de professionele DRO's. Passende connectoren zijn op www nauwelijks te vinden. Er zijn voorbeelden van hoe je de output moet bewerken om een DRO op afstand te maken. Ik ben daar niet in thuis.

Mijn vraag is nu of ook het mogelijk is om de output van zo'n meetkop aan te bieden aan een tweede losse meetkop die je van een 2e schuifmaat neemt.
Ik ga er even van uit dat output van data (pin 2?) en clock (pin 3?) parallel staan aan de input naar de processor die het display aanstuurt. Als dat zo is dan zou de tweede meetkop dezelfde uitlezing moeten tonen. Wat de boel nog kan verstoren is de input die 2e processor krijgt van zijn eigen meetgedeelte en klok, maar misschien kun je die uitschakelen door wat verbindgen te verbreken?
Beide meetkoppen geef je gemeenschappelijke voeding (pin 4?) en GND (pin 1).

Ik heb even geen 2 DRO schuifmaten bij de hand om te testen.
Wel heb ik al even een meetkop van een lineaal verwijderd en zag dat de uitlezing "wild" wordt. On/Off en Zero werken dan ook niet meer goed. Na montage van de lineaal was alles weer ok.

Als het werkt dan komt er een DRO op afstand onder de €10 ter beschikking.
Ik ben benieuwd hoe anderen er over denken. Op het www heb ik er nog niets over kunnen vinden.

Lambiek

Special Member

Kijk eens bij Herman Buitelaar op de site, die heeft genoeg van dat spul.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Weet ik, vanaf €30.
Doet niet af aan mijn vraag of iets kan werken.

pamwikkeling

Special Member

Een draaibank om nauwkeurig mee te kunnen werken heeft in elke geval
- een breed bed nodig, anders tordeert het bed
- een stevig zwaar chassis nodig, om trillingen op te vangen
- een stabiele slede waarop je beitel houder staat
- een beitel die op meerder punten geklemd wordt
- een aantal hoekkontakt of spindellagers waarin de spindel draait
- een fatsoenlijke klauwplaat, met markering welke schroef je als laatste moet aandraaien
- etc, etc
- dat ontbreekt aan een Emco Compact ...

En natuurlijk moet je op een kleine draaibank geen zware stukken proberen te maken, daarvoor is het niet gemaakt.

Als aan bovenstaande allemaal voldaan is, dan pas zou ik gaan denken over een digitale uitlezing.

Wat baat heb je eraan als je je beitel met honderste van milimeters nauwkeurig kan instellen, en als je gaat draaien, je bed met tienden van milimeters verbuigt door de optredende spanning ?

Bekijk een draaibank als een systeem van veren die aan elkaar hangen. Als je hier ergens kracht uitoefent, buigt het daar en plooit het ginder.

Iedere keer als je materiaal weg neemt, ondervindt je bank een andere kracht en gaat anders verbuigen. Dat los je (volgens mij) niet op met nauwkeuriger te gaan meten....

Pamwikkeling:
dat is allemaal prachtig, maar is niet mijn vraag.
Mijn Emco voldoet niet al jouw prachtige eisen en veel andere hobby machines ook niet, maar daar ging het niet over.
Een digitale uitlezing kan het een stuk makkelijker maken dan het gekoekeloer op een analoog schaaltje achter een klein handwieltje.

Tidak Ada

Golden Member

De meest digitale schuifmaten (zo niet alle) hebben ergens een verborgen contactje waar je een uitlezing op aan kunt sluiten.

Hoe dat precies moet zul je zelf moeten uitzoeken. HMB heeft voor € 5,- plastic digitale schuifmaatjes Goed genoeg voor jouw draaibankje :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Dat contactje is dan op mijn Mitutoyo CD-15CPX wel héél erg goed verborgen :-)
Anders gezegd: er zit helemaal geen contactje op.
Op een andere merkloze van HBM ook niet.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Heb recent weer 7 van die schuifmaten bij de lidl gekocht.
En daar zit een klepje op (net als voor de batterijhouder) met een stukje print, met 4 koperbaantjes, waar mogelijk iets op uit te lezen is ?

Edit: @hierboven, die van HBM hebben dat ook.

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op maandag 26 maart 2018 22:36:54 (11%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Rechts boven het batterij schuifje bevindt zich idd een 2e kleiner schuifje.
Daaronder bevinden zich de 4 PCB contacten. Die zijn standaard in de goedkope Chinese variant en de contacten noemde ik al. De naam voor het toegepaste protocol moet ik even zoeken (iGaging DigiMag?)
Dat dingetje van HBM heeft een wat andere uitvoering.
Maar even terug: ik wil de ene op de andere aansluiten zodat ze beide hetzelfde op het display laten zien.

[Bericht gewijzigd door Magnetron op maandag 26 maart 2018 22:44:57 (23%)

evdweele

Overleden

Op 26 maart 2018 22:35:07 schreef Gadget_inc:
Edit: @hierboven, die van HBM hebben dat ook.

Geen klepje, schuifje of contactje te zien.
Het zal een ontwikkeling van recentere datum dan van mijn schuifmaten zijn.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Zou kunnen, ik heb er ook een liggen van zo'n 10(?) jaar geledeen die die uitgang niet heeft.
Tegenwoordig hebben ze allemaal een data zodat je op afstand kunt uitlezen en/of gemeten data ook kunt opslaan.
ik wil de ene schuimaatkop met de andere laten praten, als dat zou kunnen.
Eenrichting verkeer is voldoende.

Sine

Moderator

Op 26 maart 2018 22:37:36 schreef Magnetron:

Maar even terug: ik wil de ene op de andere aansluiten zodat ze beide hetzelfde op het display laten zien.

Dat gaat niet werken, als je die schuifmaten wilt gebruiken zul je echt zelf een uitlezing moeten fabrieken.

Waarom niet?
Wat moet je aan de ontvangende meetkop uitschakelen?
Je wilt alleen het display aansturen.

Sine

Moderator

Dan kom je de complete firmware van die meetkop aan het herschrijven, ik denk zomaar dat een uC-tje met een display een wat makkelijkere oplossing is.

Dat gezegd hebbende ...

https://www.ebay.com/itm/150-mm-Digital-Table-Readout-linear-scale-DRO…

Voor de prijs van twee schuifmaten heb je ook al het complete ding.

fatbeard

Honourable Member

Wat moet je aan de ontvangende meetkop uitschakelen?

Er is geen 'ontvangende' meetkop, die bus is strikt éénrichtingsverkeer.
Heel moeilijk is het niet, het is een constante stroom van data.
Zoek op YouTube naar DIY Filament maker, veel van die ontwerpen gebruiken zo'n schuifmaat om de diameter constant te houden.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ok, ze zijn dus alleen uitgang en zijn niet direct met de ingangen van het display verbonden. Ja, dat moet ook wel zo zijn want anders zou men niet al die interfacen bouwen, bijv met Arduino.
Ik had gehoopt dat je zou kunnen inbreken in de circuits van twee meetkoppen zodat de eerste de input levert voor de tweede en het resultaat (ook) op het display van de tweede komt te staan.

http://www.yuriystoys.com/p/android-dro.html
Werkt perfect als je goedkope linealen op je tablet wilt aflezen.

het zou mij niet verwonderen als er op die 4pinnen ergens een standaard usb of RS232 protocol zit.
gewoon paar draadjes aan solderen en kijken of er ergens wat signaal zit.

een andere parallel op aansluiten zal ook niet lukken. je kan ook 2 TV's niet verbinden door de luidsprekerkabels met elkaar te verbinden en dan hopen dat je ook beeld hebt op de andere.
ik zou nog zo een goedkoop schuifmaatje kopen en gaan experimenteren.
voor echt weinig geld zou je het protocol met een arduino kunnen uitlezen en alles op een klein scherm weergeven (1 scherm voor alle schuifmaten dan).
geschatte kosten dan: 2€ voor een scherm (LCD of kleuren tft) en 1,5€ voor een arduino. daar nog wat kabeltjes rond

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Op 26 maart 2018 22:57:12 schreef Magnetron:
ik wil de ene schuimaatkop met de andere laten praten, als dat zou kunnen.

Waarom zou je dat willen, buiten dat het niet kan? Al die linialen hebben alleen maar een uitgang.

Het zou inderdaad zo maar kunnen dat het RS232 is zoals fcapri zegt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fatbeard

Honourable Member

Het is nog veel simpeler: ordinaire klok & data.
ff een scoop eraan en je weet het...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op dinsdag 27 maart 2018 10:59:31 (28%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Ik neem even aan dat je volgens curves wilt draaien (bol of exponntiëel, e.d.) Ik denk dat je er daarvoor beter over kunt nadenken hoe je de informatie van de beide schuifmaten de servo's van je langsgang en beitelsupport op de juiste wijze informeert. Waarom zou je daarvoor communicatie tussen de beide schuifmaten nodig hebben? Dat laat je de processor toch doen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

Deze meneer heeft een opzet om iets met die data te doen: het regelen van de trekkracht/snelheid van een extruder, inclusief code...

Er staan meerdere van dit soort zaken op het web, bijvoorbeeld deze is heel leerzaam.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Zover als Tidak Ada denkt, zal het bij mij nooit komen; ik weet ongeveer wat CNC-besturing inhoudt.
Er bestaat natuurlijk wel een CNC-uitvoering van de Emco Compact 5.

Het verbinden van 2 TV's over de luidsprekers is een aardige vergelijking maar omdat het een data bus is, had ik het idee dat het misschien hier zou werken omdat die data ook in de (1e) meetkop op dezelfde manier verder worden verwerkt om een uitlezing op het scherm te krijgen.

Het is idd klok en data, scoop plaatjes zijn op internet te vinden.
RS232 ben ik ook tegengekomen maar kan dat op 4 pennen als: GND, clock, data en V+?.
Zoals Fcapri het beschrijft, lijkt me een aardig projectje. Ik vermoed dat het protocol al op internet te vinden is.
Eerst een lineaal op het bankje zien te fröbelen, kijken hoe het bevalt en dan verder met DRO uitlezing op afstand.

Heeft nog iemand een goed idee m.b.t. de 4-pens connector die op de schuifmaat past? Een permanente aangesoldeerde draad die altijd in de weg hangt, lijkt me zo onhandig.
Er is wel wat te vinden maar is relatief duur of niet verkrijgbaar.
Misschien een 4-pens PCB connectortje solderen en dan met een passend plugje naar buiten?

Tidak Ada

Golden Member

Je zou van die hele kleine modulaire connectortjes kunnen zoeken, die voor allerlei interne verbindingen worden gebruikt. Die bestaan ook in SMD. Snoertjes zul je in sloop moeten vinden, want krimptangen voor die connectortjes kosten een vermogen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †