standby lader

van Votronic ontving ik een StandBy-Charger. Deze houdt de startaccu bij als de huishoudaccu van onze camper aan de netstroom hangt. Na openen van het verdacht lichte kastje bleken en maar een paar componenten in te zitten waarvan ik er 2 (parallelgeschakelde en identieke) niet kan thuisbrengen.
Het lijkt wel wat op een oud plaatgelijkrichtertje met de opdruk:
U 300 DIL B.

Iemand een idee wat het is?

mvrgr.

Tim Jongkees

maartenbakker

Golden Member

Een foto'tje zou wonderen doen. Je zou ook even kunnen kijken waar ze in de schakeling zitten, desnoods zelf een schema tekenen, zou niet moeilijk moeten zijn.

Anders is een mogelijke gok dat het een seleengelijkrichtertje is, want daar lijkt het wellicht op.

Alternatieve plaatvormige onderdelen (wel in lak en met draadjes aan de onderkant) zijn PTC's en VDR's.

Tegen mijn gewoonte in heb ik de weg van de numerologie nog niet bewandeld, omdat U300 in deze context me niet bekend voorkomt. Als IC kom je soortgelijke nummers tegen bij Telefunken en bij de Oost-Duitse halfgeleiderfabrikanten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 27 maart 2018 14:46:02 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

je gaat met een geladen accu van 12V een andere 12V accu laden, daar heb je ook niet veel voor nodig, minder onderdelen is beter. je kunt immers amper spanningsval gebruiken, anders krijg je de accu niet vol genoeg. zeker als de bedrading nogal dun is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Kijk, da's een stuk beter als een wazige omschrijving... ;) Is een polyswitch zekering van 3A:

https://static.rapidonline.com/catalogueimages/Product/S26-0805P01WL.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt. Waarom hebben ze er eigenlijk 2 parallel geschakeld? Kun je er niet net zo makkelijk een zwaarder exemplaar in zetten?
Overigens, gezien de prijzen voor de componenten bij Conrad hebben ze me bij Votronic een aardige poot uitgedraaid. De behuizing is volgens mij het duurst...Maar nu kan ik voor een prikkie een tweede exemplaar bouwen.
Nogmaals dank.

Tim

Arco

Special Member

Zwaardere als 3A zie je niet zoveel, daarom waarschijnlijk 2 parallel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com